Volkswagen postavil svoj posledný motor VR-627. December 2024
Volkswagen zabil VR-6 v Európe v polovici roku 2010, ale verzia motora V6/radový ševalec pokračoval v Severnej Amerike až do doby pred niekoľkými rokmi. Posledným autom predávaným v USA s úzkouhlým V6 bol Volkswagen Atlas 2023. Pokiaľ nežijete v Číne, môže to byť prekvapenie – VW stále ponúkal nezvyčajnú pohonnú jednotku v luxusných, športových autách ako Talagon a Audi Q6 na benzín. Ale už nie. VR-6 je oficiálne mŕtvy.
Hovorca VW Andreas G. Schleith zdieľal smutnú správu na LinkedIn. Posledný motor VR-6 bol zostavený 12. decembra 2024. Motor sa vyrábal takmer 34 rokov, premiéru mal na autosalóne v Ženeve v roku 1991 v tretej generácii modelu Golf. Odvtedy bolo zmontovaných takmer 1,87 milióna motorov. VR-6 pokračoval v pohone mnohých produktov VW: Corrado, Beetle, Passat, Vento/Bora/Jetta, Touareg, Phaeton, Transporter, Eos, CC a Sharan.
VR-6 sa používal aj v mnohých modeloch iných výrobcov, ako sú luxusné, športové autá Porsche Cayenne, Audi Q7, Audi TT, alebo SEAT Leon, SEAT Alhambra a Škoda Superb. Malo ho aj niekoľko áut mimo koncernu VW: Ford Galaxy, Mercedes Vito a dokonca aj karavany z Winnebaga. Jeden z najlepšie znejúcich V6 slúžil aj ako základ pre motor W12, ktorý zomrel v júli, keď Bentley zostavilo posledný dvanásťvalcový motor.
Aby sme nezabudli na notoricky nespoľahlivý W8, motor s krátkou životnosťou, ktorý poháňal Passat na začiatku roku 2000. Splodil derivát W16 pre luxusné, športové autá Bugatti Veyron a Chiron. Bugatti ukončuje výrobu šestnásťvalcového monštra po skončení výroby Mistral a Bolide. Nový Tourbillon má namiesto toho V16.
VW tiež vyrobil menší VR-5 v 90. a 20. rokoch, ktorý poháňal Golf, Bora, Beetle, Passat a SEAT Toledo.
Prečo VR-6 prežil tak dlho? Bol to malý, ale energický motor, univerzálne riešenie, ktoré prinieslo dobrý výkon autám s pohonom predných kolies z menších segmentov. V konečnom dôsledku šírenie preplňovaných radových štvorštvorcov so zdravým výkonom, krútiacim momentom pri nízkych otáčkach a lepšou spotrebou paliva spôsobilo, že VR-6 bol zastaraný. Ľahšie a menšie, moderné štvorvalce umožňujú VW dosiahnuť úspory z rozsahu tým, že sa do skupiny stane len jeden motor pre desiatky áut.
Okrem sériových áut, ktoré sme spomenuli, VW v roku 2009 tajne vyrobil aj prototyp Golfu šiestej generácie s preplňovaným 3,2-litrovým VR-6 s výkonom 463 koní.
zdroj: motor1.com