Vodíkové BMW iX5 Hydrogen vstupuje do prevádzky27. Február 2023
BMW začalo vyvíjať luxusný, športový crossover s vodíkovými palivovými článkami pred štyrmi rokmi. Projekt sa chystá vstúpiť do svojej ďalšej kritickej fázy predstavením prvých vodíkových crossoverov BMW iX5. Automobilka vyrobí menej ako 100 vozidiel, pričom ich v priebehu tohto roka otestuje s rôznymi cieľovými skupinami.
BMW Group získava jednotlivé palivové články od spoločnosti Toyota, ale celý systém kompletuje vo svojom vlastnom vodíkovom centre v Mníchove. Obe automobilky spolupracujú na systémoch pohonu palivových článkov od roku 2013, čo je len jeden aspekt partnerstva, ktoré tiež splodilo nové luxusné, športové autá Toyota Supra. Automobilka integruje systém palivových článkov so svojou technológiou hnacej sústavy eDrive piatej generácie, ktorá zahŕňa elektromotor, prevodovku a špeciálne vyvinutú lítium-iónovú batériu.
Systém hnacej sústavy produkuje kombinovaný výkon 401 HP. Podľa BMW môžu luxusné, športové autá iX5 prejsť až 504 HP v cykle WLTP a natankovať asi za tri až štyri minúty. Vozidlo je vybavené dvoma plastovými nádržami vystuženými uhlíkovými vláknami, do ktorých sa zmestí takmer 6 kg vodíka. BMW iX5 zrýchľuje z 0-100 km/h za menej ako 6 sekúnd a dosahuje maximálnu rýchlosť viac ako 180 km/h.
BMW postaví crossover iX5 Hydrogen vo svojom Centre výskumných inovácií, kde približne 900 ľudí pracuje na tom, aby bol produkt a výrobný proces pripravený na sériovú výrobu. V auguste minulého roka BMW prezradilo, že už v roku 2025 začne s hromadnou výrobou luxusných, športových automobilov s vodíkovými palivovými článkami vyvinutých spoločne so spoločnosťou Toyota.
Batériové elektrické vozidlá sú aktuálne v kurze, pričom tradičné automobilky sa snažia dobehnúť popularitu Tesly. Niektorí však pokračujú v skúmaní aj iných alternatív k fosílnym palivám. Porsche už vyrába syntetický benzín, zatiaľ čo BMW, Toyota a ďalší sa nevzdali nádeje, že sa vodík stane skutočnosťou.
“Vodík je všestranný zdroj energie, ktorý zohráva kľúčovú úlohu v procese energetickej transformácie, a teda aj v ochrane klímy,” povedal Oliver Zipse, predseda predstavenstva BMW AG. Podľa Zipse je vodík “jedným z najúčinnejších spôsobov skladovania a prepravy obnoviteľných energií. Tento potenciál by sme mali využiť aj na urýchlenie transformácie sektora mobility.”
zdroj: motor1.com