Vodíkové auto BMW príde do predaja v roku 20289. September 2024

Nový hráč sa chystá vstúpiť do vodíkovej hry, pretože BMW potvrdilo plány na uvedenie elektrického, luxusného, športového auta s palivovými článkami v roku 2028. Aby sa projekt uskutočnil, rozširuje svoju existujúcu spoluprácu s Toyotou, jednou z mála ďalších výrobcov automobilov, ktorá stále verí, že vodík má budúcnosť. Zatiaľ čo japonská značka predáva Mirai už desať rokov, bude to prvé vodíkové luxusné, športové auto BMW, ktoré si ľudia budú môcť skutočne kúpiť.

Keďže vozidlo nebude uvedené na trh ďalšie štyri roky, BMW sa zdržiava zachádzať do detailov. Hovorí však, že vodíkový model bude verziou existujúceho produktu. Najnovší vodíkový projekt v Mníchove je založený na modeli BMW X5. Ako už bolo povedané, logika nám hovorí, že vodíkové SUV by nebolo sériovou verziou iX5 na obrázku. Táto generácia je už v druhej polovici svojho životného cyklu. Do roku 2028 ho nahradí luxusné, športové auto novej generácie.

Bez ohľadu na to, akú podobu to bude mať, BMW sa zaväzuje predávať originálny produkt, ktorý zostane verný značke, namiesto toho, aby to bola Toyota. Prirodzene, druhý menovaný pracuje na vlastných autách, ktoré budú využívať technológiu vodíkových palivových článkov, ktorú vyvíja so svojím bavorským partnerom. Medzitým stojí za zmienku, že palivové články, ktoré sú súčasťou BMW iX5 Hydrogen, dodáva Toyota.

SUV s nulovými emisiami je súčasťou testovacej flotily menej ako 100 kusov vyrobených v Spartanburgu a upravených v pilotnom závode v Mníchove. Je to miesto, kde iX5 s výkonom 396 koní dostáva svoju dvojicu 700-barových vodíkových nádrží vyrobených z plastu vystuženého uhlíkovými vláknami (CFRP). Obaja pojmú šesť kilogramov vodíka na dojazd WLTP 520 km. Tankovanie vozidla trvá tri až štyri minúty, teda približne rovnako ako benzínový alebo naftový model BMW X5.

Za predpokladu, že prvé vodíkové auto BMW bude založené na novej generácii X5, bude podporené rovnakou platformou CLAR ako plynové/naftové/plug-in hybridné verzie. Existujú správy, že BMW by mohlo uviesť na trh aj konvenčný elektromobil s batériami na rovnakej architektúre ako ostatné, luxusné, športové autá BMW X5. Ďalšia X5 sa údajne začne vyrábať v druhej polovici roku 2026 a od prvého dňa by mala obsahovať verzie BEV.

Neue Klasse, ktorá príde budúci rok, bude prvou špecializovanou elektrickou architektúrou BMW a bude vyvíjaná s ohľadom na nastavenie vodíkových palivových článkov. Správy však naznačujú, že namiesto toho sa použije CLAR, aspoň pre počiatočné vodíkové úsilie.

Môže to byť prekvapením, ale BMW sa aktívne podieľa na vývoji vodíkových áut od roku 1979. Všetko to začalo modelom 520h so spaľovacím motorom upraveným na vodík, vzorec, ktorý sa neskôr zopakoval so sedanmi E38 a E65 poháňanými V12 počas roku 2000. To znamená, že práca na vodíkových spaľovacích motoroch bola pred mnohými rokmi opustená, pretože inžinieri sa radšej zamerali na palivové články, keď si uvedomili, že sú efektívnejšie.

Jürgen Guldner, viceprezident pre technológiu vodíkových palivových článkov a projekty vozidiel v BMW Group, v rozhovore pre GoAuto začiatkom tohto roka povedal: “V podstate s BMW X5 Hydrogen FCEV dostaneme okolo 500 km od naplnenia. Ak by som dal spaľovací motor do toho istého auta s rovnakou nádržou, neprešiel by som ani 300 km. To je rozdiel medzi produktom, ktorý môžeme predať, a produktom, ktorý nemôžeme predať. Myslím si, že na hranici 500 km a s časom tankovania tri až štyri minúty ľudia zvážia prechod na vodík – takže je to relevantné.”

Je tu veľký problém, ktorý by sme chceli zdôrazniť. Áno, infraštruktúra tankovania. V mnohých častiach sveta v podstate neexistuje, takže nás neprekvapí, ak sa vozidlo bude predávať iba vo vybraných regiónoch, kde si majitelia môžu natankovať svoje vodíkové autá. Do roku 2028 zostávajú štyri roky a sieť sa dovtedy môže zlepšiť. BMW a Toyota tvrdia, že “hľadajú regionálne alebo miestne projekty na ďalšiu podporu rozvoja vodíkovej infraštruktúry prostredníctvom spoločných iniciatív”.

zdroj: motor1.com