Technológie motorov Lexus znižujú spotrebu aj emisie28. August 2008
Značku Lexus, výrobcu luxusných vozidiel, charakterizuje predovšetkým popredné postavenie na poli hybridnej technológie, ktorú Lexus ako jediná luxusná značka na svete ponúka hneď v troch modeloch: SUV RX 400h, sedan GS 450h a vlajková loď značky, model LS 600h. Na ďalšie zníženie spotreby a emisií však Lexus vo svojich motoroch používa najmodernejšie technológie, ako napríklad VVT-iE či D-4S, ktoré navyše prinášajú zákazníkom potešenie z vyššieho výkonu, krútiaceho momentu a kultivovanosti.
Aký rozdiel je medzi VVT-i a VVT-iE?
Začiatok treba hľadať pri technológii dual VVT-i (dual Variable Valve Timing-intelligent = inteligentné duálne premenné časovanie ventilov), ktorá automaticky upravuje časovanie sacích a výfukových ventilov. Väčší presah sacích a výfukových ventilov pri nižších otáčkach poskytuje vyšší krútiaci moment, zatiaľ čo menší presah pri vyšších otáčkach pomáha nasať viac paliva/vzduchu a rýchlejšie vypustiť výfukové plyny. Výsledkom je priama reakcia v celom rozsahu otáčok, kultivovanosť motora a významné zníženie emisií výfukových plynov, najmä NOx a HC.
Systém VVT-i je ďalej zdokonalený technológiou VVT-iE (inteligentné premenné časovanie ventilov – elektrické), čo je elektromotorom ovládaný systém premenného časovania ventilov pre vačkové hriadele sacích ventilov. Oproti konvenčným, hydraulicky ovládaným systémom je tak flexibilnejší, má rýchlejšiu reakciu, čím zvyšuje krútiaci moment a znižuje spotrebu paliva aj emisie naprieč širokým spektrom otáčok aj pracovnej teploty.
Vstrekovanie paliva – D-4S
Technológia D-4S (Direct Injection 4-stroke Superior version) je celosvetovo prvý systém vstrekovania paliva v automobiloch, ktorý umožňuje použiť dve vstrekovacie dýzy na valec a kombinuje tak priame a nepriame vstrekovanie paliva. Spája v sebe prednosti priameho vstrekovania (efektívne vo vysokých otáčkach a pri zahriatom motore) do valca a nepriameho vstrekovania (efektívne v nízkych otáčkach a pri studenom motore) do sacieho kanála, a tým dosahuje optimálnu účinnosť motora v celom rozsahu otáčok a zvýšenie krútiaceho momentu o 7,5 %. Súčasne sa znížila spotreba paliva aj emisie. Systém D-4S v porovnaní s akýmkoľvek obvyklým systémom priameho vstrekovania alebo vstrekovaním do sacieho kanála tiež podstatne obmedzuje nestabilitu v spaľovacom procese a výrazne tak prispieva ku kultivovanosti motorov Lexus.