Red Bull po dlhom čakaní predstavil svoj hyperšport RB1714. Júl 2024

Po rokoch klebiet a upútaviek Red Bull konečne odhalil svoje vôbec prvé zákaznícke, luxusné, športové auto, určené na okruhy, RB17, na festivale rýchlosti v Goodwoode. Dvojmiestne hyperauto so stredným motorom dosahuje výkon viac ako 1 200 koní vďaka elektricky podporovanému 4,5-litrovému atmosférickému motoru V10, ktorý je schopný otáčok dosiahnuť neuveriteľných 15 000 otáčok za minútu. Váži menej ako 900 kg, pričom Red Bull sľubuje automobilovú úroveň výkonu na trati Formuly 1.

Tento neuveriteľný údaj o hmotnosti pochádza z dvojmiestneho monokoku z uhlíkových vlákien RB17, ktorý využíva motor ako namáhaný prvok podvozku. Výkon sa dostáva na zadné kolesá prostredníctvom šesťstupňovej sekvenčnej prevodovky a hydraulicky uzamykaného aktívneho samosvorného diferenciálu. Neexistuje žiadny spiatočkový stupeň; Zálohovanie má na starosti elektromotor namontovaný v hnacom ústrojenstve.

Len tento elektromotor produkuje 200 z celkového počtu 1 200 koní, pričom motor V10 dodáva ďalších 1 000 koní. Všetku túto silu udržiava pod kontrolou štandardná kontrola trakcie s prítomnými protiblokovacími brzdami, ktoré zabraňujú vodičom zablokovať sa v ťažkých brzdných zónach. Najvyššia rýchlosť je viac ako 360 km/h.

Ako sa dalo očakávať pri vozidle vyvinutom inžinierskym géniom Red Bullu Adrianom Neweym, s RB17 funguje pôsobivá aerodynamika. Red Bull tvrdí, že auto produkuje až 1.700 kg prítlaku, čo je takmer dvojnásobok jeho vlastnej hmotnosti. Do karosérie sú zabudované systémy riadenia prebudenia kolies, ktoré vyhladzujú prúdenie vzduchu okolo pneumatík. Predné a zadné krídla tiež dostávajú aktívne prvky na nastavenie prítlaku pre rôzne scenáre.

Zvyšok vnútorností RB17 je rovnako inšpirovaný motoristickým športom. Vo všetkých štyroch rohoch je nastaviteľné odpruženie tlačnej tyče, ktoré je súčasťou aktívnej kontroly výšky a nakláňania, spolu s režimom zdvihu, ktorý pri nízkych rýchlostiach prekonáva nerovnosti. Vo všetkých štyroch rohoch je tiež hydraulicky podporovaný posilňovač riadenia a karbónové brzdy. Zaujímavé je, že iba zadné brzdy sú ovládané systémom brake-by-wire.

Tieto brzdy zahaľujú 18-palcové kolesá z uhlíkových vlákien s pretekárskymi slickami Michelin vyvinutými špeciálne pre toto luxusné, športové auto. Zákazníci sa tiež môžu rozhodnúť pre možnosť 20-palcových kolies zabalených do vysoko výkonných pneumatík s dezénom.

Red Bull skonštruoval RB17 tak, aby ste si ho mohli užívať ľahko a často. K dispozícii sú vlastné možnosti sedadiel, nastaviteľný pedálový box a vstavaný úložný priestor na veci, ako sú pretekárske kombinézy a prilby. Každé auto dostane záruku 2 roky/4 000 kilometrov (podľa toho, čo nastane skôr). Spoločnosť tvrdí, že toto luxusné, športové auto je dostatočne odolné na to, aby bežalo 24-hodinové preteky bez servisu. Bežný servis je možné vykonať v centrále spoločnosti Red Bull, v miestnom servisnom stredisku alebo u zákazníka. Hlavné služby sa uskutočňujú každých 8 000 kilometrov a musia sa uskutočniť v sídle spoločnosti.

Rovnako ako iní výrobcovia luxusných, športových automobilov, ako sú Ferrari a McLaren, Red Bull plánuje každý rok usporiadať niekoľko súkromných podujatí, aby zákazníci mohli používať svoje luxusné, športové autá na trati podľa plánu. Spoločnosť tiež plánuje pustiť majiteľov do svojho vnútorného kruhu a pozvať ich na oslavy Red Bull Racing, simulátory a spoločenské udalosti mimo trate.

“Premýšľal som nad myšlienkou prijať výzvu navrhnúť naše vlastné hyperauto, od konceptu až po dodanie, mnoho rokov a bol to veľkolepý projekt a cesta,” uviedol Newey vo vyhlásení. “To, že to bol konečne deň, keď stiahneme kryty a uvidíme zrod RB17, je skutočne pozoruhodné. Hyperauto RB17 zahŕňa všetko, za čím si stojíme: nepopierateľný výkon, rýchlosť a krásu. Je veľmi prispôsobivý vo svojich schopnostiach a uistili sme sa, že ho navrhneme ako dvojmiestne vozidlo, aby ste si vzrušenie z jazdy rýchlosťou F1 mohli vychutnať s priateľom alebo partnerom.”

Neexistuje žiadne slovo o cene RB17 (pravdepodobne ale cca 6 miliónov EUR), aj keď je bezpečné predpokladať, že je v sedemcifernom rozsahu. Niežeby na tom záležalo, pretože všetkých 50 exemplárov už bolo predaných. Očakáva sa, že výroba sa začne budúci rok.

zdroj: motor1.com