Predaj Porsche Taycan minulý rok prudko klesol14. Január 2025
Globálne predajné výsledky Porsche za rok 2024 sú oficiálne zverejnené a sú zmiešané. Celkové dodávky klesli o 3% na 310 718 kusov, ale luxusné, športové autá poháňané spaľovacími motormi vzrástli. Okrem toho Cayenne minulý rok prekvital natoľko, že rok skončil na prvom mieste. Panamera a Macan padli, aj keď ani zďaleka nie tak tvrdo ako Taycan. Posledných 12 mesiacov výkonných elektromobilov bolo hrozných, predaj klesol o 49%.
V minulom roku bolo zákazníkom dodaných iba 20 836 Taycanov. Porsche prineislo facelift modelu v polovici cyklu, ktorý zvyčajne veci spomaľuje. Okrem toho spoločnosť pripúšťa, že “nárast elektrickej mobility vo všeobecnosti postupuje pomalšie, ako sa plánovalo”. Inými slovami, boli príliš optimistickí, pokiaľ ide o vzostup elektromobilov. V dôsledku toho nemecká luxusná značka už pripustila, že by mohla umiestniť benzínové motory do áut pôvodne určených ako elektromobily.
Ďalší elektromobil Porsche, Macan druhej generácie, sa takmer vyrovnal predajom Taycanu. Crossover s nulovými emisiami zaznamenal 18 278 predaných kusov, aj keď dodávky sa začali až koncom septembra. EV má silný štart, ale má niekoľko obrovských výziev, ktoré musí naplniť. Napriek tomu, že bol Macan na benzín vytlačený z Európy kvôli novým predpisom o kybernetickej bezpečnosti, stále dosiahol 64 517 predaných kusov.
Pre objasnenie, dodávky prvej generácie Macanu sa v Európe skončili až v júli, keď nová legislatíva nadobudla účinnosť. Porsche by tak mohlo v prvej polovici roka 2024 stále predávať crossover so spaľovacím motorom v EÚ. Podľa najnovšieho oficiálneho vyhlásenia sa výroba pôvodného Macanu skončí v roku 2026. Nemuseli by sme však nevyhnutne vylúčiť predĺžený životný cyklus, aj keď to môže závisieť od popularity jeho elektrického nástupcu.
Inde Cayenne dosiahol v minulom roku šesťciferné čísla a rok 2024 skončil so 102 889 kusmi dodanými zákazníkom po celom svete. Väčšie SUV medziročne vzrástlo o 18%, čo bolo poháňané spustením dôkladného faceliftu v roku 2023. Čisto elektrický Cayenne je v prevádzke a očakáva sa, že pristane do konca desaťročia.
Luxusné, športové autá Porsche Panamera klesli o 13% na 29 587 áut, pričom Porsche uvádza nižší dopyt v Číne, kde sú sedany stále veľkým problémom. Rok 2024 bol pre značku v Číne zlým rokom, keďže celkové dodávky klesli o 28 %. Dopyt prudko vzrástol vo všetkých ostatných regiónoch, ale nie natoľko, aby kompenzoval masívny pokles v Číne.
Na začiatku sme spomínali klasické, luxusné, športové autá. Model 911 vzrástol o 2% na 50 941 kusov, zatiaľ čo Boxster/Cayman vzrástol o 15% na 23 670 vozidiel. Výkon 718 je obzvlášť pôsobivý, pretože podobne ako Macan prvej generácie, aj on bol v Európe zrušený kvôli predpisom o kybernetickej bezpečnosti.
Zaujímalo by nás, či predajný úspech Boxstera a Caymanu v minulom roku súvisí s ich blížiacim sa zánikom. Do konca roka nahradí benzínové luxusné, športové auto nástupca v podobe elektromobilu. Nedávna správa však uvádza, že vývoj elektrického športového auta nejde podľa plánu.
zdroj: motor1.com