Pred 30 rokmi sa z konštrukčného radu 202 stal prvý Mercedes-Benz C26. Máj 2023
Kompaktná, bezpečná a žiadaná – Trieda C konštrukčného radu 202 od značky Mercedes-Benz je úspešný model: medzi rokmi 1993 až 2001 opustilo výrobnú linku takmer 1,9 milióna luxusných, športových automobilov vo verzii sedan a kombi. Prvá Trieda C všetkými svojimi vlastnosťami skonsolidovala úspech dobre známeho predchodcu Mercedes-Benz 190 (W 201), ktorý bol bežne označovaný ako Baby Benz. Nové štvorventilové dieselové a zážihové motory mali vyšší výkon a zároveň nižšiu spotrebu a optimalizovanú úpravu spalín. Mimoriadne luxusným, športovým autom bol model C 36 AMG s výkonom 206 kW (280 k), ktorý bol zároveň prvým spoločným projektom so značkou AMG. Výrobca automobilov Mercedes-Benz s konštrukčným radom 202 následne zaviedol aj nové názvy modelov: podobne ako v prípade Triedy S, ktorá svoje meno nesie už od roku 1972, sa na označenie príslušnej triedy používa písmeno – tak vznikol názov Trieda C. Nová je aj logika označovania typu. Príslušné písmeno sa odteraz nachádza pred kombináciou číslic, ktorá odkazuje na zdvihový objem. V lete 1993 preniesol výrobca automobilov Mercedes-Benz tento princíp aj na ďalšie osobné vozidlá tejto značky.
Dizajn konštrukčného radu 202 je nadčasový a elegantný: „Dizajn prvej Triedy C mal osloviť široké publikum elegantným, estetickým a nadčasovým tvarom,“ objasňuje prof. Peter Pfeiffer, hlavný dizajnér v rokoch 1999 až 2008, vtedajšie štandardy: „Ako spojovací článok sa tento konštrukčný rad, samozrejme, začlenil do reči dizajnu tejto značky. Úspech ukázal, že plánovaná konsolidácia bola od samého začiatku správnou cestou. Konštrukčný rad 202 bol osamelým bežcom.“
Na rozdiel od svojho predchodcu ponúkajú luxusné, športové autá Mercedes-Benz C podstatne viac miesta v interiéri: „Reagovali sme na každoročný rast stredoeurópskeho obyvateľstva,“ spätne si spomína prof. Hermann Gaus, vtedajší vedúci kompletného vývoja vozidiel. Väčší interiér pri veľmi miernom náraste vonkajších rozmerov je možné dosiahnuť usporiadaním komponentov, ako je motor, nápravy a prevodovka. Okrem toho sa premiestnením palivovej nádrže v Triede C zabezpečili značné výhody. Vo verzii 190 bola nádrž ešte namontovaná za zadnou lavicou na sedenie. V novom kompaktnom sedane bola prvýkrát použitá plastová nádrž. Táto nádrž je ľahká, možno ju ľubovoľne tvarovať a nachádza sa pod zadnou lavicou na sedenie a pred zadnou nápravou. Preto možno v Triede C posunúť zadnú lavicu na sedenie o kúsok dozadu, čím sa dosiahne ešte väčší priestor. V porovnaní s W 201 sa zväčšil aj objem batožinového priestoru. Aj s nárastom dĺžky o približne 40 milimetrov v porovnaní s predchodcom je nový konštrukčný rad naďalej kompaktným sedanom.
Okrem vylepšenej bezpečnosti pri čelných nárazoch a nárazoch zozadu pripisujú inžinieri vysokú prioritu taktiež ochrane pri bočnom náraze. Súbor opatrení je rozsiahly. Patrí sem aj jednodielna bočná stena. Tá ponúka veľmi vysokú pevnosť. Rúrková konštrukcia dodatočne zosilňuje dvere. Trojvrstvový stĺpik B má širokú a stabilnú pätku v časti prechodu k bočnému obloženiu prahov. Masívne priečne nosníky pod prednými sedadlami prenášajú sily na stredový tunel a na časť vozidla, ktorá je v čase nárazu na odvrátenej strane. Deliace steny v bočných obloženiach prahov zabraňujú zalomeniu a preliačeniu. Aj sedadlá sú dimenzované veľmi tuho, vďaka čomu prenášajú sily bez toho, aby sa zdeformovali. Okrem toho vývojári pri konštruovaní konštrukčného radu 202 dbali aj na šetrenie zdrojmi. Cieľ: 85 percent materiálov starého vozidla je recyklovateľných.
V čase uvedenia na trh bola Trieda C v ponuke so štyrmi zážihovými a tromi dieselovými motormi. Model C 180 dosahuje výkon 90 kW (122 k). Model C 200 dosahuje výkon 100 kW (136 k). Model C 220 ponúka 110 kW (150 k). Model C 280 vydoluje zo svojho radového šesťvalcového motora výkon 142 kW (193 k). Základným modelom medzi vznetovými motormi je naftový motor C 200 s výkonom 55 kW (75 k), po ktorom nasledujú naftové motory C 220 s výkonom 70 kW (95 k) a C 250 s výkonom 83 kW (113 k).
Nové zážihové motory majú vyšší krútiaci moment a vyšší menovitý výkon ako vo verzii W 201, kvalita úpravy spalín sa výrazne zlepšila. Inžinierom sa to podarilo vďaka inováciám ako technológia štyroch ventilov, nastavovanie vačkového hriadeľa pri väčších motoroch, zdokonalenom riadení motora a nižšom trecom výkone pri ovládaní ventilov. Značka Mercedes-Benz ako prvý výrobca luxusných, športových automobilov na svete zaviedla technológiu štyroch ventilov do dieselových motorov. V kombinácii s ďalšími technickými optimalizačnými riešeniami, ako sú napríklad nové elektronické systémy vstrekovania paliva, sa pokrok aj v tomto prípade prejavuje vo vyššom menovitom výkone a vyššom krútiacom momente. Sériové spätné vedenie spalín a katalyzátor pre naftové motory výrazne znižujú emisie sadzí.
Moderné konštrukcie náprav v porovnaní s predchádzajúcim modelom prispievajú k výraznému zlepšeniu komfortu a bezpečnosti jazdy. Obe priečne ramená na prednej náprave, podľa ktorých takúto nápravu označujeme ako nápravu so zavesením s dvomi priečnymi ramenami, optimalizujú vedenie kolies. Zadná náprava s priestorovým zavesením kolies, ktorá je známa z modelu s označením Baby Benz, sa modifikuje a bude vybavená pružným zavesením prevodovky. Aj nové zosúladenie pružín a tlmičov, ako aj dlhší rázvor a širší rozchod kolies prispievajú ku komfortu a bezpečnosti jazdy.
Súčasťou sériovej výbavy je airbag vodiča, integrálna ochrana pri bočnom náraze, protiblokovací systém ABS, servoriadenie, päťstupňová prevodovka a centrálne zamykanie. Výrobca automobilov Mercedes-Benz líniami okrem takzvanej klasickej verzie, ktorá neskôr niesla označenie Classic, označuje varianty výbavy Esprit, Elegance a Sport. Táto značka opisuje tieto línie výbavy ako „mladícky drzú“ (Esprit), „vznešene elegantnú“ (Elegance) a „dynamicky technickú“ (Sport). Línia výbavy Esprit sa vyznačuje o 25 milimetrov zníženou karosériou a farebne sviežim interiérom. Pre líniu výbavy Elegance sú nápadné ochranné lišty, ktoré sú farebne zladené s lakom vozidla, ako aj pochrómované vložky na ochranných lištách a kľučkách dverí. Prostredie v interiéri charakterizuje drevo. Aj verzia Sport je znížená o 25 milimetrov a podvozok je naladený tuhšie. Súčasťou výbavy sú širšie pneumatiky a disky z ľahkej zliatiny s dizajnom piatich otvorov. „Týmito líniami výbavy sa nám podarilo osloviť širšie publikum,“ vysvetľuje prof. Peter Pfeiffer. „Verziami Esprit a Sport sme dokázali presvedčiť kupujúcich, pre ktorých bol dizajn modelu W 202 príliš umiernený.“ Jedna tretina vozidiel sa expeduje s líniami výbavy Classic a Elegance. Ďalšia tretina pripadá na línie výbavy Esprit a Sport.
Pomerne skoro v štádiu navrhovania sedanu, ktoré prebiehalo od roku 1986, sa predstavenstvo vtedajšej spoločnosti Daimler-Benz AG rozhodlo, že dodatočne začne vyvíjať kombi s interným označením S 202. Táto verzia prišla na trh v roku 1996 a bolo to prvé kombi v nižšej strednej triede. Vozidlo s očarujúcim batožinovým priestorom sa vyznačuje praktickými prednosťami – a tiež svojím dizajnom. „Autá musia ľudí fascinovať,“ hovorí prof. Peter Pfeiffer. „Autá, ktoré sa kupujú čisto z rozumu, na trhu neuspejú.“
Výkonovú špičku konštrukčného radu 202 najprv zastupovali luxusné, športové autá Mercedes-Benz C 36 AMG, ktoré boli predstavené na jeseň v roku 1993. Bolo to prvé vozidlo, ktoré spoločne vyvinuli značky Mercedes-Benz a AMG. Základ tvorí model C 280 s líniou výbavy Sport. Značka AMG zväčšením vŕtania a zdvihu pretvorila 2,8-litrový motor V6 na motor so zdvihovým objemom 3,6 litra. Špeciálne piesty, zmenený kľukový hriadeľ a vyššia kompresia dodávajú výkon 206 kW (280 k). Na rozdiel od variantu Sport je podvozok v tejto verzii nižší o ďalších desať milimetrov. Upravený spojler predného a zadného nárazníka, bočné obloženia prahov a väčšie kolesá sú vizuálnym charakteristickým znakom variantu AMG.
Dizajnéri v Sindelfingene sú zapojení do vývoja. „Verzia C 36 AMG, samozrejme, zapadá do celkovej reči tvarov konštrukčného radu,“ hovorí prof. Peter Pfeiffer. Bol to veľký úspech: v období od jesene 1993 do júna 1997 bolo vyrobených pozoruhodných 5 221 exemplárov verzie C 36 AMG. V septembri 1997 bol v Triede C prvýkrát použitý osemvalcový motor. Verzia C 43 AMG dosahuje výkon 225 kW (306 k). Verzia C 55 AMG, ktorá bola predstavená v roku 1998, dokonca dosahuje až 255 kW (347 k).
V pretekoch DTM, ktoré sú obľúbené v celej Európe, pokračuje Trieda C od roku 1994 v úspešných rokoch pretekárskeho vozidla, ktoré vzniklo na základe modelu 190 E 2.5-16. V roku 1994 získal Klaus Ludwig majstrovský titul v pretekoch DTM s Triedou C AMG-Mercedes, ktorej motor V6 dosahoval výkon 294 kW (400 k). Bernd Schneider si v roku 1995 s prepracovaným variantom a s výkonom 324 kW (440 k) zaistil majstrovský titul v pretekoch DTM a v medzinárodných majstrovstvách cestovných automobilov ITC. Toto víťazné auto je vystavené v múzeu Mercedes-Benz v miestnosti Mýtus 7: preteky a rekordy.
V období výroby od roku 1993 do roku 2000 (sedan) a od roku 1996 do roku 2001 (kombi) sa do výroby dostalo množstvo technických aj optických vylepšení. Napríklad v roku 1995 sa v modeli C 230 Kompressor vrátilo Rootsovo dúchadlo. Toto dúchadlo výrazne zvyšuje krútiaci moment v širokom rozsahu otáčok a zabezpečuje spontánnejší priebeh výkonu. „Keďže pri tomto riešení nedochádzalo k oneskoreným reakciám ako pri turbodúchadle, rozhodli sme sa vtedy pre kompresor namiesto turbodúchadla,“ vysvetľuje vývojár vozidiel prof. Hermann Gaus. Od modernizácie v roku 1997 sú modely C 240 a C 280 v ponuke s novými motormi V6. Elektronický systém stabilizácie ESP® je najprv dostupný pre tieto modely a následne aj pre ostatné modely. V priebehu modernizácie doplnili sériovú výbavu okrem iných prvkov aj bočné airbagy v predných dverách, výkonné napínače pásov s obmedzovačmi sily pásu na predných sedadlách, ako aj asistent brzdenia.
Výrobca luxusných, športových automobilov Mercedes-Benz predstavil preplňovaný motor aj v dieselovej verzii. Preplňovaný naftový model C 250 bolo prvé osobné motorové vozidlo s naftovým preplňovaným motorom, ktoré používalo technológiu štyroch ventilov a chladenie plniaceho vzduchu. Jeho výkon dosahuje 110 kW (150 k). V roku 1997 bol v Triede C použitý systém vstrekovania s centrálnym rozvodným potrubím. Štvorvalcový dieselový motor v modeli C 220 CDI dosahuje výkon 92 kW (125 k). Tento hnací agregát je nielen hnacie ústrojenstvo s najvyšším krútiacim momentom v tejto objemovej triede, ale určuje štandardy aj pokiaľ ide o spotrebu paliva a emisie škodlivín. V roku 1998 sa k nemu pridal model C 200 CDI s výkonom 75 kW (102 k).
Medzi rokmi 1993 až 2000 bolo vyrobených 1 626 383 sedanov konštrukčného radu 202. Od roku 1996 do roku 2001 sa k nim pridalo 243 871 vozidiel kombi.