Porsche nechce elektromobily s falošnými prevodovými stupňami26. August 2024
S rozširovaním elektromobilov sa radenie prevodových stupňov stáva strateným umením. Ale nemusí to tak byť. Hyundai vám umožňuje simulovať radenie prevodových stupňov v Ioniq 5 N pomocou takzvanej funkcie “N e-Shift”, ktorá napodobňuje osemstupňovú dvojspojkovú prevodovku podobnú Velosteru N. Úpravcvia zašli ešte o krok ďalej a navrhli elektromobily s manuálnymi prevodovkami. Luxusné, športové autá Porsche na druhej strane nič z toho nebudú mať.
V rozhovore pre austrálsky magazín Drive vývojový jazdec Porsche Lars Kern povedal, že spoločnosť sleduje, čo robia ostatní výrobcovia automobilov. To zahŕňa Hyundai a jeho divíziu N, ktorá skonštruovala pravdepodobne jeden z najzaujímavejších elektromobilov k dnešnému dňu. Značka so sídlom v Zuffenhausene si však myslí, že umelé radenie prevodových stupňov by spôsobilo viac škody ako úžitku: “Samozrejme, pozeráme sa na to, čo robí konkurencia, ale náš pohľad na to je taký, že prečo by sme mali niečo zhoršiť. Myslím tým, že v tom, ako to premieta silu alebo ako sa moc aplikuje? Elektrický motor je lepší ako spaľovací motor, takže sme si uvedomili, že nie je dôvod simulovať to, čo bolo v minulosti.”
Posledné vyhlásenie je dosť kontroverzné vzhľadom na to, že aj luxusné, športové autá Porsche Taycan nasadili odznak Turbo. Okrem toho crossover Porsche Macan druhej generácie už priniesol príchuť Turbo napriek tomu, že nemá spaľovací motor.
Je jasné o čo Porsche ide. Faux radenie prevodových stupňov by bránilo výkonu, ktorý môže elektromotor so svojou okamžitou odozvou poskytnúť. Porsche verí, že elektromotor je lepší ako spaľovací motor, tak prečo sa pozerať späť namiesto toho, aby sa sústredil na budúcnosť? Stojí za zmienku, že luxusné, športové autá Porsche Taycan majú v skutočnosti dvojstupňovú prevodovku. Prvý sa používa na rýchlejší štart v stoji, zatiaľ čo druhý slúži na efektivitu a odomknutie väčšieho výkonu pri vyšších rýchlostiach. Nové, elektrické Porche Macan používa jednorýchlostné nastavenie.
“Pozreli sme sa na to, ale… Nevidím zmysel používať ho na to, aby sa cítil ako spaľovací motor, pretože to tak nie je, takže nie. Nechceme predstierať spaľovací motor, pretože stále vyrábame spaľovacie motory, takže nevidíme zmysel v tom, aby sme to robili.”
Porsche však priznáva, že na začiatku sa tiež pohrávalo s myšlienkou umelého radenia prevodových stupňov. Projekt bol ešte v plienkach, keď bol zrušený, pretože nebol postavený ani jeden prototyp EV. Kern povedal, že spoločnosť dokonca ochutnala Hyundai Ioniq 5 N a jeho nekonvenčnú funkciu, ale jednoducho sa im to nepáčilo: “Jazdili sme na Hyundai [Ioniq 5] N a pozreli sme sa naň a samozrejme vždy sa nájdu ľudia, ktorí si myslia, že je to dobrý nápad a vždy sa nájdu ľudia, ktorí si myslia, že je to zlý nápad. Dospeli sme k záveru, že to nie je to, čo hľadáme. Nesnažíme sa, aby elektromobil pôsobil ako spaľovací motor, takže sme na to jednoducho nenadviazali.”
Porsche neustupuje od elektrifikácie svojej zostavy, pretože luxusné, športové autá Porsche Macan, Boxster a Cayman so spaľovacími motormi odchádzajú, aby uvoľnili miesto pre výmeny elektromobilov. Okrem toho bude Cayenne novej generácie tiež čisto elektrická. Cieľ oznámený v roku 2022, aby elektromobily do konca desaťročia predstavovali viac ako 80 % ročného predaja, však už nie je zavedený.
Tento vznešený cieľ teraz “závisí od dopytu zákazníkov a rozvoja elektromobility”, pričom hovorca Porsche uviedol, že “prechod na elektromobily trvá dlhšie, ako sme si mysleli pred piatimi rokmi”. Z tohto dôvodu si súčasný Cayenne zachová motor V8 aj v nasledujúcom desaťročí a bude sa predávať spolu s elektrickým modelom novej generácie.
zdroj: motor1.com