Porsche má nápad na šesťtaktný spaľovací motor18. September 2024

Porsche odhalilo zvláštny (a možno brilantný) nápad na šesťtaktný spaľovací motor, ktorý by mohli používať nové, luxusné, športové autá Porsche.

Až na niekoľko výnimiek používa každé auto so spaľovacím motorom štvortaktný motor: nasávanie, kompresiu, výbuch a výfuk. Nasávací zdvih je miesto, kde vzduch a palivo vstupujú do valca. Kompresia je, keď piest tlačí túto zmes na hornú časť valca. Zmes sa zapáli a piest sa zatlačí späť nadol pre silový zdvih. Výfuk je posledným krokom, ktorý vytláča zvyšný plyn z valca.

Dizajnéri Porsche počítajú s tým, že k tomuto procesu môžu pridať ďalšiu kompresiu a silový zdvih. Dokumenty predložené americkému úradu pre patenty a ochranné známky to konkrétne opisujú ako “šesť jednotlivých ťahov, ktoré možno rozdeliť do dvoch trojtaktných sekvencií”. Pridané kroky by sa vyskytli medzi tradičným výkonom a výfukovým zdvihom. Prvá sekvencia by teda bola nasávanie-kompresia-sila, po ktorej by nasledovala kompresia-výbuch-výfuk.

Na tento účel patent Porsche zobrazuje kľukový hriadeľ otáčajúci sa na prstenci s dvoma sústrednými kruhmi – prstencom. Tým sa strieda stredový bod otáčania, čím sa mierne znižuje zdvih piestu (spodná úvrať) pre pridané zdvihy. To zase mení kompresiu, pretože piest sa vo valci nepohybuje tak ďaleko nahor (horná úvrať). A to tiež znamená, že tento motor má dve horné a spodné úvrate.

Prečo všetka tá zložitosť? Stručne povedané, tento dizajn má potenciál generovať viac energie s lepšou účinnosťou. V typickom motore iba jeden zdvih zo štyroch skutočne vytvára výkon. Tým sa vzorec zmení na jeden ťah z troch a zmes sa tiež dôkladnejšie spáli. Nevýhodou je samozrejme pridaná zložitosť. Či sú zisky dostatočné na ospravedlnenie dizajnu, sa ešte len uvidí.

Rovnako ako pri mnohých patentoch, je možné, že to nikdy neuzrie svetlo sveta. Je to určite zaujímavá myšlienka, ale čo je možno dôležitejšie, naznačuje, že Porsche veľmi tvrdo pracuje na hľadaní spôsobov, ako pre svoje luxusné, športové autá udržať spaľovacie motory pri živote uprostred tlaku na elektrickú energiu.

zdroj: motor1.com