Podrobnosti o BMW X5 M & X6 M14. Apríl 2009
BMW X5 M a X6 M po prvý krát v histórii značky prinášajú vysokovýkonný charakter, ktorým sú výnimočné automobily od M GmbH, aj do segmentu modelov BMW X. Obidva modely stanovujú nové štandardy vo svojej triede po stránke akcelerácie, priečneho zrýchlenia, reakcií riadenia, brzdných dráh a efektivity.
Výnimočné jazdné kvality modelov BMW X5 M a BMW X6 M avizuje už ich dizajn, špecifický pre BMW M. Spoločné štylistické prvky na prednej časti oboch modelov sú jasným odkazom na jazdný potenciál, ktorý zdieľajú. Interiér je pre zmenu dokonalou symbiózou mimoriadneho luxusu s dizajnom kokpitu, typickým pre BMW M.
BMW X5 M aj BMW X6 M sú vybavené novým vysokovýkonným motorom V8 s charakteristikami, prispôsobenými ich povahe. Pri zdvihovom objeme 4395 cm3 disponuje maximálnym výkonom 408 kW/555 k v pásme od 5750 do 6000 ot/min. Tento agregát, s označením M TwinPower Turbo, je prvou pohonnou jednotkou na svete, ktorá má spoločný výfukový trakt pre oba rady valcov, disponuje tiež technológiou Twin Scroll Twin Turbo. Turbodúchadlá a katalyzátory sú umiestnené medzi radmi valcov, teda uprostred písmena V usporiadania agregátu. Nový motor tak poskytuje spontánne a okamžité reakcie, typické pre BMW M, ako aj lineárny priebeh ťahu v širokom pracovnom pásme. Maximálny krútiaci moment 680 Nm je k dispozícii v rozsahu od 1500 až do 5650 otáčok za minútu.
Okrem toho, že sú mimoriadne dynamické, môžu sa oba nové modely pochváliť aj s prehľadom najlepšou hospodárnosťou prevádzky vo svojich segmentoch. Efektivita nového motora je optimalizovaná okrem iného technológiou priameho vstrekovania benzínu High Precision Injection a ďalšími prvkami súboru BMW Efficient Dynamics. Patria k nim napríklad Brake Energy Regeneration, elektrické palivové čerpadlo aktivované presne podľa potreby, odpájateľný kompresor klimatizácie a presne riadený prietok hydraulickej kvapaliny v systéme na redukciu nakláňania, uvedený po prvý raz v novom BMW radu 7. Oba nové modely spĺňajú emisnú normu EU5 a aj emisný limit LEV II.
Potvrdením športovej orientácie oboch nových modelov je M Športová automatická prevodovka so šiestimi stupňami. Je vybavená inovatívnou koncepciou redukcie krútiaceho momentu pomocou prerušenia vstrekovania paliva a zapaľovania na extrémne krátke časové úseky, kedy sa menia prevodové stupne. Vodič radí prevodové stupne buď voliacou pákou na stredovom tuneli, alebo hliníkovými radiacimi tlačidlami na volante, špecifickými pre BMW M. Okrem toho môže manuálne zasiahnuť aj do automatického režimu radenia D. Pre maximálnu akceleráciu je k dispozícii funkcia Launch Control, ktorá sa dá aktivovať aj v režime M. V režime Power dokáže vodič regulovať charakteristiku motora a prevodovky pomocou programov Sport alebo Efficiency.
Jazdné výkony, spotreba paliva a emisie BMW X5 M a BMW X6 M: Zrýchlenie 0–100 km/h: 4,7 s. Maximálna rýchlosť: 250 km/h (275 km/h s doplnkovým balíkom M). Kombinovaná spotreba paliva podľa cyklu EU: 13,9 l/100 km. Emisie CO2 podľa cyklu EU: 325 g/km.
BMW X5 M a BMW X6 M sú prvými vozidlami s pohonom všetkých štyroch kolies, postavenými v BMW M GmbH. Prinášajú kombináciu pohonu BMW xDrive a systému Dynamic Performance Control, ktoré sú špecificky prispôsobené požiadavkám a charakteristikám vysokovýkonných vozidiel v typickom M štýle. Charakteristikou oboch modelov je výnimočná jazdná dynamika, špičková jazdná stabilita a excelentná trakcia. Miera agility oboch vozidiel a neutralita ich jazdného správania nemá v daných segmentoch konkurenciu.
Inteligentný pohon všetkých kolies xDrive sa stará o plynulo variabilnú distribúciu pohonnej sily medzi prednou a zadnou nápravou. Mieru rozdelenia medzi jednotlivými kolesami zadnej nápravy má pre zmenu na starosti systém Dynamic Performance Control. Tieto systémy, spolu s Dynamickou kontrolou stability (DSC), posilňovačom riadenia Servotronic a súborom Adaptive Drive, sú vo svojich funkciách koordinované Integrovaným manažmentom podvozka (ICM).
Posilňovač riadenia Servotronic bol špecificky vyvinutý pre potreby BMW X5 M a BMW X6 M. Má dva režimy, štandardný a športový, jeho účinok sa okrem toho mení s rýchlosťou jazdy.
Podvozok s dvojitými ramenami vpredu a zadnou nápravou Integral IV má elastokinematiku naladenú špeciálne pre potreby BMW M. BMW X5 M aj BMW X6 M sú štandardne vybavené vzduchovým odpružením s automatickou reguláciou svetlej výšky na zadnej náprave, súborom Adaptive Drive s elektronicky riadenou charakteristikou tlmičov EDC a elimináciou nakláňania karosérie. Ich riadiace režimy sú takisto špeciálne prispôsobené požiadavkám vozidiel BMW M, na zabezpečenie lineárneho nárastu priečneho zrýchlenia počas jazdy v zákrutách. Odľahčené, pritom však vysokovýkonné brzdy, sa starajú o vynikajúce hodnoty brzdnej dráhy a vysoký výkon bez slabnutia účinku aj po opakovanou intenzívnom brzdení.
Tlačidlom DSC sa aktivuje M Dynamický režim, ktorý posunie limity zásahu bŕzd a obmedzenia výkonu motora, pričom sa zároveň postará o reakcie riadenia, typické pre BMW M pomocou presunutia väčšej dávky pohonnej sily na zadnú nápravu, v spolupráci so systémami xDrive a Dynamic Performance Control. Vodič tak dokáže zákruty prechádzať bezpečne v miernom presne kontrolovanom pretáčavom šmyku aj pri plnej akcelerácii z apexu.
BMW X5 M aj BMW X6 M majú karosériu s pevnou štruktúrou, chrániacou posádku pri náraze. Bohatá bezpečnostná výbava vozidla obsahuje okrem iného šesť airbagov alebo aktívne opierky hlavy na predných sedadlách. Súčasťou štandardu sú aj bixenónové predné svetlá s funkciou denných svetiel, adaptívne brzdové svetlá a pneumatiky runflat.
K výnimočnému jazdnému zážitku prispieva aj množstvo asistenčných systémov. Doplnkovo môžu byť BMW X5 M aj BMW X6 M vybavené systémami Head-Up Display, Adaptívnymi prednými svetlami a Asistentom diaľkových svetiel. V štandardnej výbave obsiahnutý parkovací asistent PDC môže byť doplnkovo vylepšený o cúvaciu kameru s funkciou Top View.
Na vodiča orientovaný interiér BMW X5 M aj BMW X6 M je štandardne vybavený M sedadlami, M koženým volantom, ako aj M špecifickým usporiadaním kokpitu a variabilným varovným pásmom otáčkomera, špecifickým zobrazením funkcií a bielym podsvietením prístrojov.
BMW X5 M aj BMW X6 M sú vybavené najnovšou generáciou systému iDrive na spoločné ovládanie funkcií navigácie, zábavy, klimatizácie a komunikácie, ako aj funkcií menu M Drive.
Oba nové modely majú k dispozícii množstvo prvkov špičkovej kvality zo širokej ponuky BMW Individual. K štandardnej výbave patrí napríklad elektrické ovládanie sedadiel s pamäťou, dvojzónová automatická klimatizácia, či automatické ovládanie veka kufra na BMW X6 M. Doplnková ponuka obsahuje napríklad navigačný systém Professional, audiosystém BMW Individual High End, panoramatickú sklenenú strechu (BMW X5 M) alebo elektricky ovládané strešné okno (BMW X6 M).
zdroj: bmw.sk