Novinky
Nový Aston Martin Vanquish sa vracia ku koreňom s motorom V123. September 2024
Aston Martin oživuje jedno z najväčších mien v celom automobilovom svete, navyše s motorom V12. Do predaja prichádzajú nové, luxusné, športové autá Aston Martin Vanquish.
Po šesťročnej absencii a zrušenom pokuse o výrobu superauta s motorom v strede je Aston Martin Vanquish späť a vracia sa k svojim koreňom. Ide o nehanebne veľké, výkonné, luxusné, športové auto GT, doplnené o 5.2-litrový twin-turbo motor V12 s výkonom 824 koní a maximálnou rýchlosťou 350 km/h. Aston Martin plánuje postaviť maximálne 1 000 kusov ročne a základná cena je približne 380.000,- EUR.
Motor zdieľa svoje základné rozmery s predchádzajúcim Aston Martin V12, no v porovnaní s predchodcom je výrazne prepracovaný. Na zvýšenie výkonu a krútiaceho momentu – pri splnení čoraz prísnejších emisných predpisov dostane motor V12 nový blok, hlavy, porty, vačkové hriadele, ojnice, turbodúchadlá, vstrekovače paliva a premiestnené zapaľovacie sviečky. Takže v podstate všetko. Aston Martin hovorí, že motor je “na nerozoznanie” od starého.
Rovnako ako staršie luxusné, športové autá Aston Martin DBS Superleggera, aj tu je motor spárovaný s osemstupňovou automatickou prevodovkou umiestnenou vzadu, aj keď rovnako ako nový Vantage a DB12 dostane elektronicky riadený samosvorný diferenciál. Motor má tiež novú funkciu s názvom Boost Reserve, ktorá dokáže zvýšiť plniaci tlak nad rámec toho, čo je potrebné pri čiastočnom plyne, takže keď vodič požiada o väčší výkon, je boost pripravený na použitie. Robí sa to starostlivou koordináciou plynu a elektronicky riadenej wastegate. Aston Martin hovorí, že prevodový pomer posledného pohonu bol zvolený tak, aby umožnil vysokú maximálnu rýchlosť, ale zrýchlenie je stále silné – zrýchlenie z 0-100 km/h trvá len 3,2 sekundy.
Rovnako ako všetky moderné, luxusné, športové autá Aston Martin, aj Vanquish má lepený a extrudovaný hliníkový monokokový podvozok, no na rozdiel od DB12 a Vantage má väčšinou karosériu z uhlíkových vlákien. Aston Martin uvádza suchú hmotnosť 1774 kg v najľahšej forme, ale so všetkými kvapalinami potrebnými na jazdu Vanquish prekročí hranicu 1.800 kg. Pneumatiky sú na mieru vyrobené Pirelli P-Zeroes s rozmermi 275/35 vpredu a 325/30 vzadu. Štandardne dostanete aj kované originál disky a karbón-keramické brzdy, ktoré pomáhajú udržať neodpruženú hmotnosť pod kontrolou.
K dispozícii sú aj všetky druhy efektných technológií podvozku. Vanquish používa tlmiče Bilstein DTX, ako sú nové Vantage a DB12, a tiež dostane šesťosovú inerciálnu meraciu jednotku, ktorá pomáha zabezpečiť presnejšie ovládanie tlmičov, e-diferenciálu a systémov kontroly trakcie/stability. K dispozícii je tiež nový systém s názvom Brzdenie v zákrutách, ktorý pomáha zabezpečiť stabilitu zadnej časti pri brzdení v zákrute.
Vo vnútri vyzerá Vanquish veľmi podobne ako ostatné súčasné, luxusné, športové autá Aston Martin, doplnený o novú stredovú konzolu plnú fyzických ovládacích prvkov a na mieru vyrobený informačno-zábavný systém. Jednou z veľkých kritik starších modelov Aston Martin bol ich nevýrazný interiér a zdá sa, že kabína Vanquish je všetko, len nie nevýrazná.
Je to len tretíkrát, čo Aston Martin použil menovku Vanquish. Jeho predchodcovia sú veľmi obľúbené, luxusné, športové autá, vlajkové vozidlá V12 GT, takže aj tento nový má čo napĺňať.
zdroj: motor1.com
Michelin vyvíjal tri roky pneumatiky pre Mercedes-AMG GT2. September 2024
Pneumatiky nie sú tou najočarujúcejšou časťou auta, ale môžu znamenať veľký rozdiel, pokiaľ ide o ovládateľnosť. Výrobcovia čoraz viac spolupracujú s výrobcami pneumatík na vývoji pneumatík na mieru, čo umožňuje inžinierom lepšie prispôsobiť veci, ako je odpruženie, riadenie a brzdenie, konkrétnej zmesi. A vyžaduje si to neuveriteľné množstvo práce.
Kanál Tyre Reviews na YouTube navštívil testovacie polygony Michelin vo francúzskom Ladoux, aby zistil, čo inžinieri potrebovali na vývoj pneumatiky Michelin Pilot Sport S 5, ktorá sa nachádza v novom luxusnom, športovom aute Mercedes-AMG GT. Hoci používajú rovnaký názov ako bežný Sport S 5, verzia AMG používa úplne iné gumové nastavenie.
Pneumatiky používajú tri rôzne zmesi, ktoré sa skladajú z rôznych častí dezénu. Vnútorná časť predného dezénu je vyladená hlavne pre priľnavosť za mokra, zatiaľ čo stredný dezén je tu pre výkon na suchu. Vonkajšia strana pneumatiky je vysoko odolná guma, vhodná na prácu na dráhe. Vzadu sú dve časti pre priľnavosť za mokra a stredná časť pre výkon na suchu. Na vonkajšej strane nájdete suchú zmes orientovanú na výkon.
Michelin strávil tri roky len na týchto pneumatikách, prešiel 25 rôznymi zmesami vpredu a 20 zmesami vzadu, kým sa konečne rozhodol pre konečnú kombináciu. To všetko len pre jedno luxusné, športové auto.
Pierre-Antoine Gregoire, hlavný vývojový vodič tohto projektu, povedal, že väčšinu času strávil zdokonaľovaním “mäkkej ovládateľnosti” pneumatík. To znamená zamerať sa na maličkosti, na ktoré možno nemyslíte, ako napríklad ako auto sleduje rovnú cestu, koľko mŕtvej zóny prechádza volantom, ako sa pneumatika zvyšuje, keď zatáčate a ako bočnica reaguje na rýchle prechody.
Gregoire hovorí, že najťažšou časťou tejto pneumatiky bolo nájsť dobrú rovnováhu medzi ovládateľnosťou na mokrej a suchej vozovke. Mercedes požadoval, aby pneumatika fungovala dobre v oboch scenároch – vysoká objednávka pre akúkoľvek gumu – takže tím Michelin musel neustále miešať a zosúlaďovať zmesi, pričom sa snažil držať krok s vývojovým cyklom pre luxusné, športové autá Mercedes-AMG GT, ktorý sa dial v rovnakom čase.
zdroj: motor1.com
Audi predstavilo novú generáciu crossoveru Audi Q5 (2025)1. September 2024
Audi, ktoré sa neuspokojí s predstavením nového Audi A5 a odhalením dlho očakávaného Audi A6 E-Tron, uvádza na trh ďalšie luxusné, športové autá v podobe tretej genrácie SUV Audi Q5.
Model Audi Q5 je bestsellerom pre Audi a nesmierne dôležitým luxusným, športovým autom na všetkých trhoch. Na cesty vyrazilo viac ako 1,6 milióna exemplárov auta prvej generácie a v súčasnosti je k dispozícii viac ako milión áut druhej generácie.
Stredne veľké SUV Audi Q5 sa vracia na novej architektúre vozidla a je od začiatku poháňané výlučne mild-hybridnými (MHEV) hnacími ústrojenstvami – s vysokovýkonným derivátom Audi SQ5, ktorý bol potvrdený pri uvedení na trh, a plug-in hybridmi (PHEV) na ceste.
Premium Platform Combustion alebo PPC, platforma ktorá bola doteraz videná ako základ pre najnovšie luxusné, športové autá Audi A5 – model predtým známy ako Audi A4. Audi Q5 však vyhovuje novému formátu Audi “nepárne čísla pre spaľovanie, párne čísla pre elektrické”, takže tentoraz nemusel meniť svoj starý odznak.
To znamená, že nebude existovať plne elektrická verzia tejto tretej generácie Audi Q5, pretože tieto povinnosti vykonáva Audi Q4 e-tron a nové luxusné, športové autá Audi Q6 e-tron. Najelektrifikovanejšou verziou Q5 teda budú tie prichádzajúce PHEV, ale od začiatku budú ponúkané iba benzínové a naftové pohony. Audi potvrdilo, že pôjde o poslednú generáciu Q5, ktorá bude poháňaná spaľovacím motorom.
Audi nazýva svoje 48-voltové nastavenie na úsporu paliva “MHEV Plus”, ktoré pozostáva z 18kW (24 k) generátora, ktorý dokáže v prípade potreby vložiť svoj výkon a ďalších 230 Nm krútiaceho momentu. Ten je napájaný elektrickou energiou z lítium-iónovej batérie s kapacitou 1,7 kWh, zatiaľ čo celý systém obsahuje elektricky poháňaný kompresor klimatizácie, takže SUV náhle nevyfúkne teplý vzduch z vetracích otvorov na cestujúcich, keď uviazne v hustej premávke a motor je vypnutý.
Keďže všetky potvrdené modely používajú sedemstupňovú dvojspojkovú prevodovku S tronic, ktorá štandardne poháňa predné kolesá, alebo s pohonom všetkých kolies quattro od Audi, či už voliteľnou výbavou alebo štandardnou výbavou pre naftové a výkonné modely, sú vašou voľbou pre Q5 benzínový motor TFSI s výkonom 204 k/340 Nm, turbodiesel TDI s výkonom 204 k/400 Nm alebo TFSI Audi SQ5 s výkonom 367 k/550 Nm. Obe jednotky s výkonom 204 koní sú 2.0-litrové štvorvalcové preplňované motory, zatiaľ čo luxusné, športové autá Audi SQ5 namiesto toho používa preplňovaný 3.0-litrový motor V6.
Len pár čísel a faktov o verziách PHEV. Budú označené “TFSI e” ako predtým a budú dostupné vo formáte 299 alebo 367 koní – druhý zodpovedá SQ5 – ale možno relevantnejšie bude, že batéria bude dostatočne veľká na to, aby tieto luxusné, športové autá Audi Q5 TFSI e oficiálne prešli viac ako 80 km na elektrické napájanie na jedno nabitie.
Oba modely Q5 jazdia na kombinácii pružín. Štandardný model je vyladený tak, aby bol pohodlný na oceľových pružinách, ale vďaka frekvenčnému selektívnemu tlmeniu si môžete vybrať športové odpruženie (štandard pre SQ5) pre vzrušujúcejšiu jazdu. Frekvenčne zvolené tlmenie je navrhnuté tak, aby znížilo tlmiace sily pri vysokých frekvenciách (napríklad hrozné povrchy vozovky) a zvýšilo ich na hladkých látkach. Ak máte chuť, na želanie je k dispozícii aj vzduchové odpruženie s adaptívnymi tlmičmi. Audi hovorí, že je tu širší rozptyl medzi komfortným a športovým režimom. Progresívne riadenie je súčasťou štandardnej výbavy.
Nový dizajnový smer Audi je tu úžasne vidieť. Vonkajší vzhľad novej Q5 je tentoraz mäkší – nie že by auto druhej generácie bolo agresívne. Okolo auta sú stále výrazné línie, ktoré úhľadne priťahujú váš pohľad tam, kde má byť (podľa dizajnérov Audi), ale celé auto vyzerá a pôsobí zvonku oveľa hladšie.
Je tu niekoľko detailov, ktorým treba venovať veľkú pozornosť: záhyby v spodnej časti dverí skrývajú časť vizuálnej hmotnosti auta a mäkké línie ramien vás bez námahy vedú od podbehu kolesa k podbehu. Zadná časť vyzerá príjemne široká a “účelná” – svetelná grafika po celej šírke tomu pomáha – a koncovky výfuku sú stále skutočné. Nové Audi Q5 bude k dispozícii v jedenástich farbách, vrátane neuveriteľnej Ultra Blue, a bude jazdiť na originál kolesách Audi kdekoľvek medzi 18-21 palcami v závislosti od vašej špecifikácie.
Vpredu je nová mriežka chladiča podľa Audi “športová” – čo by v závislosti od športu mohla byť pravda. Jeho svetlomety s jednou jednotkou sú vyššie ako u posledného modelu, avšak DRL, ktorý sedí vo vnútri, je samostatným prvkom. Vpredu nájdete LED denné svetlá, zatiaľ čo vzadu získate jednotky OLED druhej generácie.
Nový párty kus Audi s ôsmimi nastaviteľnými dynamickými svetelnými vzormi sa prenáša aj do novej Q5. Jednoducho si vyberte požadovaný vzor cez MMI, keď stojíte, a pri ďalšom zapnutí auta môžete oslniť divákov svojím novým štýlom.
Vo vnútri je nové Audi Q5 agresívnejšie, špicaté a hranatejšie. Je to viac v súlade s tým, na čo sme momentálne zvyknutí od Audi, ale tiež to vyzerá ako úhľadná pocta dizajnovým kabínam, ktorými bola firma známa už v dávnych rokoch. Všetko vyzerá a pôsobí dostatočne pevne.
Bystré oči zbadajú porty USB-C vpredu a vzadu, ako aj indukčnú nabíjaciu podložku telefónu. Je tu niekoľko častí lesklého plastu, ktoré budú nevyhnutne čisté päť sekúnd počas celej existencie auta.
Nová Q5 je založená na prémiovej platforme spaľovania, podobne ako nové Audi A5. Platforma, hovorí Audi, ponúka veľkú flexibilitu a umožňuje nízke autá ako nové Audi A5 a vyššie ako je nové Audi Q5.
Zdieľanie platformy znamená, že zdieľajú množstvo technológií. Nastavenie infotainmentu Digital Stage môžete spoznávať z A5. Je to veľký zakrivený OLED MMI displej zložený z 11,9-palcového virtuálneho displeja v kokpite a 14,5-palcového dotykového displeja MMI. Prvý zvládne kúsky, ktoré vodič potrebuje vedieť, zatiaľ čo druhý robí všetko, čo by ste očakávali. Pre vodičov, ktorým chýbajú konverzačné schopnosti, je k dispozícii voliteľná 10,9-palcová obrazovka, s ktorou sa môžu cestujúci hrať.
Spoznáte tiež konfigurovateľný head-up displej Q5, ktorý okrem zobrazovania dôležitých informácií umožňuje vodičom prechádzať rôznymi funkciami infotainmentu za chodu. Dynamické interakčné svetlo sa rozprestiera po celej šírke kokpitu a bude reagovať na veci, ktoré sa dejú s vozidlom, poskytne úhľadnú uvítaciu šou alebo príjemný displej pri odchode.
Keďže ide o SUV, musí to byť praktické. Keď v ňom sedíte, je tu dostatok miesta pre ľudí priemernej veľkosti vpredu aj vzadu, takže bežné rodiny by nemali mať žiadne sťažnosti.
Nové, luxusné, športové autá Audi Q5 začínajú na cene 52.300,- EUR. Audi SQ5 má na nemeckom trhu základnú cenu 82.900,- EUR.
zdroj: motor1.com
Lotus nezažíva najlepšie obdobie31. August 2024
Vpád Lotusu do sveta elektrických, luxusných, športových automobilov nemal ideálny začiatok. Zatiaľ čo finančné výsledky za prvý polrok 2024 ukazujú veľký nárast dodávok oproti minulému roku, spoločnosť znížila svoju prognózu dodávok o viac ako 50%. Medzitým jeho straty len stúpajú.
Lotus Technology, verejne obchodovaná spoločnosť vyčlenená zo skupiny Lotus Group zodpovedná za výrobu a predaj luxusných, športových automobilov, predtým očakávala, že tento rok dodá približne 26 000 áut.
“Po posúdení vyvíjajúcich sa trhových podmienok a neistoty, ktorú predstavujú nové colné politiky v USA a EÚ, spoločnosť revidovala svoj cieľ dodávok na rok 2024 na 12 000 kusov,” uviedla spoločnosť Lotus Tech vo vyhlásení zverejnenom v stredu.
Spoločnosť tento rok predala na celom svete zatiaľ 4 873 áut, čo predstavuje nárast o 239 % oproti roku 2023. Nárast možno pripísať začiatku dodávok dvoch nových elektromobilov Lotus, SUV Electre a sedanu Emeya. Značka v roku 2024 doteraz predala 2 389 sedanov a SUV, v roku 2023 len 871 kusov.
V prvej polovici tohto roka prudko vzrástli aj dodávky luxusného, športového auta Lotus Emira poháňaného benzínom. Lotus doteraz predal 2 484 kusov v roku 2024, čo je nárast z iba 568 áut v predchádzajúcom roku. Je to pravdepodobne spôsobené schopnosťou spoločnosti začať s dodávkami v USA po rokoch zadržiavania emisií.
Napriek obrovskému skoku v tržbách, ktoré sprevádzajú tržby – 225 miliónov dolárov za štvrťrok oproti len 111 miliónom dolárov v minulom roku – sa čistá strata spoločnosti Lotus len prehĺbila. Za štvrťrok vykázala stratu 202 miliónov dolárov, čo je nárast zo 193 miliónov dolárov v minulom roku. Spoločnosť tvrdí, že nárast pochádza z predajných a marketingových nákladov súvisiacich s jej expanziou, podľa Automotive News.
Našťastie nie je všetka nádej stratená. Spoločnosť Lotus spustila plán s názvom “Win26″, ktorý je opísaný ako stratégia na “ďalšiu optimalizáciu svojich interných procesov a štruktúr, implementáciu celkových nákladových opatrení a rekalibráciu svojich produktových plánov tak, aby vyhovovali globálne diverzifikovaným trhom” s cieľom dosiahnuť v roku 2026 pozitívny prevádzkový peňažný tok a EBITDA. Keďže dopyt po elektromobiloch klesá, len čas ukáže, či značka dokáže veci zmeniť.
zdroj: motor1.com
Nové BMW X3 dostalo masívne 22- palcové originál disky30. August 2024
V prípade, že potrebujete ďalší dôkaz, že moderné luxusné, športové autá sú masívne, tu je nové BMW X3 s 22-palcovými originál diskami BMW. Novo uvedený katalóg M Performance Parts pre luxusný crossover obsahuje obrovské kolesá, ktoré, úprimne povedané, ani nevyzerajú ako prehnané. Je to hlavne preto, že najnovšie X3 je už sotva kompaktné. V skutočnosti je dosť väčšie ako X5 prvej generácie.
Aj keď môžete vidieť odznaky M takmer z každého uhla spolu so štvoritým výfukovým systémom, toto nie je BMW X3 M. Je to verzia M Performance, ktorá sa v budúcnosti nazýva skôr M50 ako stará M40i. Okrem tých matných čiernych originál diskov BMW dostane nová X3 prekvapivo veľký strešný spojler vyrobený z polyuretánu. To je úprimne povedané trochu príliš veľa na crossover, ale dá sa natrieť rovnakou farbou ako karoséria, aby lepšie zapadlo.
BMW X3 M50 bude kráľom kopca pre štvrtú generáciu X3, pretože BMW nemá v úmysle prísť s plnotučným M variantom. Tieto diely M Performance môžu oklamať netrénované oko, aby uverilo, že je to reálne luxusné, športové auto BMW M. Po prvýkrát je k dispozícii predný splitter s trojdielnym usporiadaním a lesklou čiernou povrchovou úpravou. Uhlíkové vlákna sa používajú vo veľkej miere, vrátane krytov bočných spätných zrkadiel, zadného difúzora a dokonca aj uzáveru palivovej nádrže.
Táto najnovšia X3 má veľké očakávania vzhľadom na to, že model predchádzajúcej generácie bol najpredávanejším modelom BMW v roku 2023 po tom, čo dosiahol 350 000 predaných kusov. Tí, ktorí hľadajú ďalšiu vrstvu prispôsobenia nad rámec toho, čo ponúka bežný konfigurátor, by mali vedieť, že M Performance Parts siahajú aj dovnútra. Je tu všetko od podlahových rohoží a pedálov z nehrdzavejúcej ocele až po eloxované hliníkové zámkové čapy dverí a puzdro na kľúče obalené Alcantarou.
Neexistujú žiadne skutočné vylepšenia výkonu alebo aspoň vylepšenia odpruženia alebo bŕzd. Tieto bočné nálepky nezrýchlia X3, rovnako ako aramidová anténa. Všetky tieto diely M Performance sú predvádzané bez akejkoľvek ďalšej úpravy výkonu, takže radový šesťvalec má stále výkon 393 koní. Preplňovaný 3.0-litrový motor umožňuje verzii M50 zrýchliť z 0-100 km/h za 4.4 sekundy a dosiahnuť rýchlosť 250 km/h.
zdroj: motor1.com
Majitelia M5 podľa BMW takmer nikdy nechodia na pretekársku trať29. August 2024
Keďže ide o čistokrvné luxusné, športové auto divízie M, BMW M5 musí dobre fungovať na pretekárskej trati. Väčšina majiteľov však podľa BMW nikdy nezažije M5 na jej limitoch na uzavretej trati.
“Od zákazníkov BMW M5 vieme, že existuje veľmi malé percento ľudí, ktorí jazdia na okruhu iba raz,” povedala produktová manažérka M5 Daniela Schmid pre rumunský časopis Auto Critica. “Povedala by som, že takmer nikto to nerobí.”
To znamená, že drvivá väčšina ľudí, ktorí si kúpia nové BMW M5, ich nikdy nevezme na trať, čo je škoda. Chválime však tých niekoľkých, ktorí idú aspoň raz.
“Pre nás je dôležité, aby sa na okruhu dali použiť akékoľvek luxusné, športové autá BMW M,” dodáva Schmid. “Ak sú zákazníci, ktorí to chcú, môžu to urobiť bez problémov, ale tento potenciál majú k dispozícii aj pri každodennej jazde s autom. Z tohto dôvodu stále dodržiavame požiadavku, aby sa auto mohlo používať na okruhu, aj keď si uvedomujeme, že to v skutočnosti nerobí veľa zákazníkov.”
Schmid tiež prezradila Auto Critica demografické údaje o kupujúcich pre M5. Nikoho neprekvapuje, že muži v strednom veku sú hlavnými zákazníkmi, ktorí si kupujú luxusné, športové autá BMW M5.
“Súčasný profil [kupujúceho] by bol profil muža v strednom veku, hoci máme aj zákazníčky – ale väčšina z nich sú muži, podnikatelia alebo vysoký manažment, ktorí majú skúsenosti s inými modelmi M, možno M3 alebo M4, a chcú M5, keď starnu,” hovorí Schmid.
Samozrejme, základňa kupujúcich BMW M5 sa každým dňom vyvíja. “Myslím si, že za posledných 20 rokov priemerný vek zákazníka M5 klesol najmä kvôli ázijským trhom,” dodáva Schmid. “V Ázii dochádza k zaujímavej zmene, je tu veľa mladých ľudí v IT, softvéri, s množstvom peňazí od relatívne mladého veku. Mnohí boli v USA alebo v Európe, kde sa zoznámili s radom M a teraz si chcú takéto luxusné, športové auto kúpiť vo svojej krajine.”
zdroj: motor1.com
Elektrické Porsche Panamera nezabije benzínový model28. August 2024
Porsche sa rozhodlo, že ponechá benzínové, luxusné, športové autá Porsche Cayenne v predaji aj po príchode elektrického modelu novej generácie koncom tohto desaťročia. Auto so spaľovacím motorom bude ponúkané až do roku 2030. Porsche bude nasledovať podobnú stratégiu aj s modelom Panamera.
Tretia generácia Porsche Panamera, ktorá bola uvedená na trh začiatkom tohto roka, má pred sebou dlhú životnosť. V rozhovore šéf výskumu a vývoja Porsche potvrdil plány na plne elektrickú Panameru. Michael Steiner pre britský magazín povedal, že dualita modelu bude odrážať dualitu SUV: “Nové Porsche Cayenne bude plne elektrické, ale počas celej jeho životnosti budeme mať paralelne verziu so spaľovacím motorom. To isté platí pre nové, luxusné, športové autá Porsche Panamera.”
Vzhľadom na to, že dátum uvedenia elektrickej Panamery na trh nebol ani oznámený a model ICE bude k dispozícii počas životného cyklu elektromobilu, auto na benzín pravdepodobne zostane v predaji aj v nasledujúcom desaťročí. Kam sa však v ponuke Porsche zmestí Panamera bez spaľovacieho motora? Na základe predchádzajúceho vyhlásenia generálneho riaditeľa Olivera Bluma by sa auto mohlo umiestniť nad Taycanom: “Myslím si, že by to mohlo fungovať [mať oba elektromobily], pretože hrajú v rôznych segmentoch. Panamera je o krok vyššie ako Porsche Taycan.”
Porsche už túto stratégiu ICE+EV aplikovalo na benzínové a elektrické, luxusné, športové autá Porsche Macan. No, tak trochu. Konvenčne poháňaný crossover zomrie v roku 2026. Medzitým už bol v Európe ukončený, pretože už nespĺňa prísnejší zákon o kybernetickej bezpečnosti, ktorý nadobudol účinnosť začiatkom tohto roka.
Z rovnakého dôvodu sa už 718 Boxster a 718 Cayman v EÚ nepredávajú. Duo luxusných, športových áut zostáva dostupné na iných trhoch, ale aj ono bude niekedy v roku 2025 vyradené, aby uvoľnilo miesto pre elektrické náhrady.
Porsche stále dúfa, že dosiahne svoj cieľ, aby elektromobily tvorili 80 % predaja do roku 2030 a obnovuje produkty, aby im vydláždilo cestu. Veľké trojradové SUV, ktoré príde neskôr v tomto desaťročí, bude výlučne elektrické. Spoločnosť so sídlom v Zuffenhausene je však podľa Steinera o niečo opatrnejšia, pokiaľ ide o prijatie elektromobilov, keď si uvedomila, že “tento prechod bude na mnohých trhoch prebiehať pomalšie”.
Tiež verí, že syntetické palivo by mohlo pomôcť pri tomto postupnom prechode zo spaľovacích motorov na elektromobily zmiešaním e-palív s benzínom: “Do konca desaťročia by sa mohol používať významný podiel e-paliva. Mohli by sme, kúsok po kúsku, galón po galóne, nahradiť fosílne palivo e-palivom zmiešaním zmesi.”
Od decembra 2022 vyrába Porsche syntetické palivo v továrni v Čile. Očakáva sa, že spaľovací motor dostane nový život v EÚ, pretože predaj nových áut so spaľovacím motorom by mohol pokračovať aj po roku 2035, pokiaľ budú poháňané uhlíkovo neutrálnym palivom. Generálny riaditeľ BMW Oliver Zipse sa však obáva, že legislatíva týkajúca sa používania syntetických palív by sa mohla ukázať ako ”falošné riešenie”: “V súčasnosti existuje veľa náznakov, že Európska komisia sa usiluje o falošné riešenie, v ktorom sa zákaz spaľovacích motorov uvoľní jednoduchým zdanlivým otvorením sa e-palivám. Ak však potom neurobí nič pre urýchlenie nárastu palív s nízkymi emisiami CO2 a ich využitie by bolo uskutočniteľné, bol by to zámerný zákaz spaľovacích motorov zadnými dverami.”
Nech je to akokoľvek, Porsche neopúšťa vývoj spaľovacích motorov. Steiner uviedol, že investície do motorov V6 a V8 budú naďalej pokračovať, aby luxusné, športové autá Porsche splnili prísnejšie emisné predpisy.
zdroj: motor1.com
Lamborghini verí, že s novým motorom V8 zabudnete na starý V1027. August 2024
Nové, luxusné, športové autá Lamborghini Temerario majú motor V8 ktorý točí až 10 000 otáčok za minútu. Aj keď je nový motor Lamborghini o dva valce nižšie ako chválený atmosférický motor V10 z Huracanu, spoločnosť je presvedčená, že fanúšikovia si túto jednotku zamilujú rovnako. Hovorí to najmä šéf marketingu a predaja Lamborghini Federico Foschini.
Jednou z najväčších výhod Temeraria je, že nezdieľa motory; Jeho twin-turbo V8 nenájdete pod kapotou žiadneho Audi. Lamborghini ho postavilo od základov exkluzívne pre luxusné, športové autá Lamborghini Temerario, čo spoločnosť vedela, že musí urobiť od začiatku.
“Neexistuje žiadny iný motor s takýmito vlastnosťami,” hovorí Foschini. “Neprišli sme s normálnym štvorlitrovým motorom V8 bi-turbo, prišli sme s niečím, čo je – povedzme – neočakávané… Áno, mohli sme určite zobrať V8 z portfólia a jednoducho ho tam strčiť a myslím si, že by to pravdepodobne odviedlo dosť dobrú prácu. Ale vybudovať to od základov, to bolo povinné od prvého dňa.”
Každý prvok tohto V8 je jedinečný. Má 90-stupňové usporiadanie “Hot Vee”, plochý kľukový hriadeľ a dve turbodúchadlá, ktoré produkujú maximálny tlak 36 psi. Hlavy valcov z hliníkovej zliatiny a titánové ojnice pomáhajú udržiavať motor ľahký a unášačky prstov potiahnuté diamantom podobným uhlíkom (DLC) pomáhajú udržiavať ventilové rozvodenie spoľahlivé na červenú čiaru. Konečným výsledkom je 197 koní na liter – výdatných 789 koní predtým, ako sa spustí hybridná pomoc.
S celkovým výkonom 920 koní sa Lamborghini Temerario potichu vkráda na územie hyperáut – čo znamená aj na územie modelu Lamborghini Revuelto. Hybridné hyperauto V12 má v porovnaní s tým 1 001 koní. Foschini sa však neobáva, že by Temerario zožralo predaj Revuelto – v skutočnosti si mnohí zákazníci pravdepodobne odnesú domov oboje.
“Na konci dňa máme rozdiel takmer 100 koní. Máme rôzne zrýchlenie, rôzne maximálne rýchlosti a musím povedať, že auto, pokiaľ ide o požiadavky zákazníkov, má dve rôzne potreby,” hovorí Foschini.
“Jedným z nich je ikonické luxusné, športové auto Lamborghini… druhý je zábavnejší na jazdu, ale aj všestrannejší a použiteľnejší ako druhý. Odpovedajú teda na rôzne potreby a je jasné, že veľa zákazníkov si kúpi oboje…. Ale sú to dve rôzne luxusné, športové autá… Takže si myslím, že to je silná stránka nášho dnešného portfólia, máme dva produkty, ktoré sú veľmi odlišné, ale na vrchole ponuky.”
Spolu s modelom Revuelto je teraz zostava Lamborghini úplne elektrifikovaná. Revuelto spája V12 s elektromotormi a Urus nedávno prešiel na nastavenie V8 PHEV. Pre Foschiniho a jeho tím je plne elektrifikovaná zostava Lamborghini veľkým krokom v histórii historickej automobilky.
“Dnes sa uzatvára realizácia hybridizácie celého portfólia. Takže teraz vidíte tri modely za sebou. Začali sme v marci s Revueltom. V apríli sme pokračovali v Pekingu s Urusom, ktorý je teraz hybridom. A uzatvárame hybridizáciu produktového radu s modelom Temerario…. Pre Lamborghini je to historické. Nikdy sme nemali takú silnú zostavu, aká je dnes.”
Viac batérií však znamená viac komplikácií s hmotnosťou a rozložením hmotnosti, s čím sa Lamborgini muselo na Revuelte potýkať. Tu na Temerariu Lamborgini šikovne strčil 3,8-kilowatthodinový článok do stredového tunela a namontoval ho čo najnižšie, aby udržal ťažisko auta nízko. Foschini ale uisťuje, že auto je “dokonale vyvážené”, ako by všetko malo byť.
S hmotnosťou 1.690 kg v suchu je Lamborghini Temerario na ťažšej strane v porovnaní s najľahším Huracánom, ktorý vážil menej ako 1.360 kg bez tekutín. Ale aj s pridanou hmotnosťou Foschini uisťuje, že Temerario je na trati stále dosť schopné. A v niektorých prípadoch dokonca lepšie ako Huracan.
“Na jednej strane máte vplyv hmotnosti, čo je možno negatívny vplyv elektrifikácie,” hovorí. “Ale na druhej strane máte super pozitívny účinok dvoch predných motorov, ktoré fungujú ako aktívne vektorovanie krútiaceho momentu, takže vám môžu poskytnúť dokonalú ovládateľnosť na trati, na veľmi výkonnom luxusnom, športovom aute… Takže si myslím, že táto kombinácia vám dáva vylepšenie, pokiaľ ide o zážitok z trate v porovnaní s predchodcom.”
Lamborghini Huracan a Gallardo boli pred príchodom SUV Urus najpredávanejšími, čo sa ukázalo ako dve z najpopulárnejších športových áut svojej doby. Foschini verí, že Lamborghini Temerario bude ešte úspešnejšie ako tieto dva.
“V minulosti sme zvýšili predaj z Gallarda do Huracánu… Pravdepodobne sa [s Temerariom] trochu znížime, ale veľmi vedomým spôsobom. Nezameriavame sa na záznam o objeme, ale o exkluzivitu, udržanie zostatkovej hodnoty na správnej úrovni a udržanie okrajovej hodnoty v správnom bode. Takže na konci dňa je tu prirodzený rast.”
Lamborghini Temerario sa začne predávať začiatkom budúceho roka. Spoločnosť oficiálne neoznámila cenu, ale očakávame, že superauto začne niekde na hranici 350.000,- EUR– mierny náraz oproti odchádzajúcemu Huracánu.
Či fanúšikovia V8 prijmú alebo nie, sa ešte len uvidí. Je však ťažké si predstaviť, že sa tak nestane. Krásny motor na mieru, dve turbodúchadlá, elektrická asistencia a takmer 1 000 koní by mali byť silným predajným impuslom.
zdroj: motor1.com
Porsche nechce elektromobily s falošnými prevodovými stupňami26. August 2024
S rozširovaním elektromobilov sa radenie prevodových stupňov stáva strateným umením. Ale nemusí to tak byť. Hyundai vám umožňuje simulovať radenie prevodových stupňov v Ioniq 5 N pomocou takzvanej funkcie “N e-Shift”, ktorá napodobňuje osemstupňovú dvojspojkovú prevodovku podobnú Velosteru N. Úpravcvia zašli ešte o krok ďalej a navrhli elektromobily s manuálnymi prevodovkami. Luxusné, športové autá Porsche na druhej strane nič z toho nebudú mať.
V rozhovore pre austrálsky magazín Drive vývojový jazdec Porsche Lars Kern povedal, že spoločnosť sleduje, čo robia ostatní výrobcovia automobilov. To zahŕňa Hyundai a jeho divíziu N, ktorá skonštruovala pravdepodobne jeden z najzaujímavejších elektromobilov k dnešnému dňu. Značka so sídlom v Zuffenhausene si však myslí, že umelé radenie prevodových stupňov by spôsobilo viac škody ako úžitku: “Samozrejme, pozeráme sa na to, čo robí konkurencia, ale náš pohľad na to je taký, že prečo by sme mali niečo zhoršiť. Myslím tým, že v tom, ako to premieta silu alebo ako sa moc aplikuje? Elektrický motor je lepší ako spaľovací motor, takže sme si uvedomili, že nie je dôvod simulovať to, čo bolo v minulosti.”
Posledné vyhlásenie je dosť kontroverzné vzhľadom na to, že aj luxusné, športové autá Porsche Taycan nasadili odznak Turbo. Okrem toho crossover Porsche Macan druhej generácie už priniesol príchuť Turbo napriek tomu, že nemá spaľovací motor.
Je jasné o čo Porsche ide. Faux radenie prevodových stupňov by bránilo výkonu, ktorý môže elektromotor so svojou okamžitou odozvou poskytnúť. Porsche verí, že elektromotor je lepší ako spaľovací motor, tak prečo sa pozerať späť namiesto toho, aby sa sústredil na budúcnosť? Stojí za zmienku, že luxusné, športové autá Porsche Taycan majú v skutočnosti dvojstupňovú prevodovku. Prvý sa používa na rýchlejší štart v stoji, zatiaľ čo druhý slúži na efektivitu a odomknutie väčšieho výkonu pri vyšších rýchlostiach. Nové, elektrické Porche Macan používa jednorýchlostné nastavenie.
“Pozreli sme sa na to, ale… Nevidím zmysel používať ho na to, aby sa cítil ako spaľovací motor, pretože to tak nie je, takže nie. Nechceme predstierať spaľovací motor, pretože stále vyrábame spaľovacie motory, takže nevidíme zmysel v tom, aby sme to robili.”
Porsche však priznáva, že na začiatku sa tiež pohrávalo s myšlienkou umelého radenia prevodových stupňov. Projekt bol ešte v plienkach, keď bol zrušený, pretože nebol postavený ani jeden prototyp EV. Kern povedal, že spoločnosť dokonca ochutnala Hyundai Ioniq 5 N a jeho nekonvenčnú funkciu, ale jednoducho sa im to nepáčilo: “Jazdili sme na Hyundai [Ioniq 5] N a pozreli sme sa naň a samozrejme vždy sa nájdu ľudia, ktorí si myslia, že je to dobrý nápad a vždy sa nájdu ľudia, ktorí si myslia, že je to zlý nápad. Dospeli sme k záveru, že to nie je to, čo hľadáme. Nesnažíme sa, aby elektromobil pôsobil ako spaľovací motor, takže sme na to jednoducho nenadviazali.”
Porsche neustupuje od elektrifikácie svojej zostavy, pretože luxusné, športové autá Porsche Macan, Boxster a Cayman so spaľovacími motormi odchádzajú, aby uvoľnili miesto pre výmeny elektromobilov. Okrem toho bude Cayenne novej generácie tiež čisto elektrická. Cieľ oznámený v roku 2022, aby elektromobily do konca desaťročia predstavovali viac ako 80 % ročného predaja, však už nie je zavedený.
Tento vznešený cieľ teraz “závisí od dopytu zákazníkov a rozvoja elektromobility”, pričom hovorca Porsche uviedol, že “prechod na elektromobily trvá dlhšie, ako sme si mysleli pred piatimi rokmi”. Z tohto dôvodu si súčasný Cayenne zachová motor V8 aj v nasledujúcom desaťročí a bude sa predávať spolu s elektrickým modelom novej generácie.
zdroj: motor1.com
Techart vylepšil SUV Porsche Cayenne25. August 2024
Nie je ľahké nájsť správnu rovnováhu medzi agresivitou a štýlom s vylepšeniami na trhu úprav, ale Techart by to mohol mať s touto novou súpravou karosérie pre luxusné, športové autá Porsche Cayenne. Jednoducho sa nazýva Aero Kit I a je navrhnutý špeciálne pre faceliftované modely tretej generácie (E3). Zmeny sú jemné, ale vplyv je badateľný.
Vpredu nájdete skromný spojler na brade v spodnej časti masky. Techart pridáva krídelká na okrajoch, dopĺňa nové vahadlové obloženie má aj krídelká pred zadnými kolesami. Vzadu je viac krídel, ktoré sú súčasťou vylepšenej zadnej masky, ktorá pridáva difúzor. Ďalej sú malé spojlery pre poklop a je tu nová kapota z uhlíkových vlákien, ktorá zvýrazňuje existujúce línie karosérie Porsche Cayenne od mriežky chladiča až po čelné sklo.
Podľa spoločnosti Techart vylepšenia presahujú vizuálnu príťažlivosť. Spoločnosť tvrdí, že aerodynamika je lepšie vyvážená so súpravou a zlepšuje sa aj ovládateľnosť. Neexistujú žiadne špecifiká, ktoré by podporovali tieto tvrdenia, ale koľko ľudí berie svoje luxusné, športové auto Porsche Cayenne na trať? Úprimne povedané, sme v tom čisto kvôli estetike.
Ak chcete viac, Techart nám pripomína, že existujú vylepšenia kolies a aj výfukový systém, ktorý dáva viac basov do hlasu Porsche Cayenne. Tuner má tiež výkonnostnú súpravu, ktorá pod kapotou pridáva až 66 koní.
O niečo väčší výkon by mohol byť žiaduci, ak máte základný model Porsche Cayenne, ale stále je k dispozícii 348 koní z jeho preplňovaného 3.0-litrového motora V6 v sériovej výbave. Druhým koncom spektra sú luxusné, športové autá Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid s výkonom 729 koní, v ktorom si pravdepodobne nevšimnete pár poníkov navyše.
Techart oznámi ceny a dostupnosť súpravy karosérie pre luxusné, športové autá Porsche Cayenne neskôr.
zdroj: motor1.com