Novinky

Mercedes-Benz Vision One-Eleven je interpretácia ikony zo 70. rokov3. Júl 2023

S modelom Mercedes-Benz Vision One-Eleven predstavuje značka novú štúdiu luxusného, športového auta, ktorá kombinuje mimoriadne dynamickú reč tvarov s inovatívnou, plnoelektrickou technológiou pohonu. Superšportová silueta určuje konzekventne implementovaný dizajn s jedným oblúkom v typickom štýle značky Mercedes 21. storočia. Zdokonalený dizajn IKONICKÉHO LUXUSU podčiarkuje postavenie značky Mercedes-Benz. Medzi najzaujímavejšie technické prvky patrí mimoriadne výkonný a zároveň vysoko efektívny motor s axiálnym tokom. Motor bol vyvinutý anglickým špecialistom na elektromotory YASA, ktorý je od júla 2021 100-percentnou dcérskou spoločnosťou Mercedes-Benz AG.

Mercedes-Benz Vision One-Eleven nadväzuje na tradíciu legendárnych experimentálnych vozidiel C 111 zo 60. a 70. rokov minulého storočia. Vozidlá konštrukčného radu C 111 slúžili na testovanie vtedy nových Wankelových a turbodieselových motorov a ako testovacie vozidlá na plastové karosérie. Mimoriadne (aero-) dynamické športové autá s motorom v strede boli zároveň svojho času považované za dizajnové ikony. V neposlednom rade vďaka výrazným krídlovým dverám a nápadnému oranžovo-čiernemu laku.

„Naším cieľom v Mercedes-Benz nie je robiť styling – naším cieľom je vytvárať ikony. To je podľa mňa to, čo robí rozdiel medzi mainstreamovým dizajnom a luxusom. Dizajnové ikony ako typ 300 SL a C 111 – oba modely s krídlovými dverami – sú v našej DNA. Tieto ikonické vozidlá boli kľúčovou inšpiráciou ikonického dizajnu vozidla Mercedes-Benz Vision One-Eleven. Spája krásu a nevšednosť do vízie budúcnosti. Naše plnoelektrické koncepčné vozidlo Vision je modernou interpretáciou modelu C 111, ktorý bol svojho času považovaný za avantgardný. O prvok prekvapenia sa starajú jasné, puristické a zároveň extrémne, svalnaté proporcie. Táto ikonická čistota sa odráža aj v interiéri. Zmyselná no zároveň minimalistická reč tvarov symbolizuje IKONICKÝ LUXUS od značky Mercedes-Benz.” Gorden Wagener, šéfdizajnér skupiny Mercedes-Benz Group AG

Mercedes-Benz Vision One-Eleven spája fascinujúci dizajn s prelomovou technológiou pohonu, skúma nové cesty pre budúcnosť športových vlastností – podobne ako jeho historický predchodca. Srdcom kompaktného a mimoriadne efektívneho hnacieho ústrojenstva je inovatívny, špičkový elektromotor s axiálnym tokom YASA. Ponúka výkonnostný potenciál podobný motoristickému športu a zároveň zaberá podstatne menej miesta. Vďaka tomu je motor YASA s axiálnym tokom ideálny pre vysokovýkonné elektricky poháňané vozidlá. V kombinácii s kvapalinou chladeným akumulátorom s okrúhlymi článkami, ktorých chemické zloženie bolo inšpirované Formulou 1, je Mercedes‑Benz Vision One‑Eleven ďalším dôkazom širokého výkonového spektra našej komplexnej vývojovej stratégie pre elektrický pohon.“ Markus Schäfer, člen predstavenstva spoločnosti Mercedes-Benz Group AG, technický riaditeľ

Dizajn s jedným oblúkom bol konzekventne implementovaný do dizajnu karosérie Mercedes-Benz Vision One-Eleven. Od nízko položenej prednej časti až po svalnatú zadnú časť sa tiahne rovnomerne zakrivená línia, ktorá dodáva vozidlu so siluetou vysokou iba 1 170 mm skulpturálny vzhľad. To dokonale ladí s medeno-oranžovým lakom alubeam. Markantný farebný odtieň modelu C 111 je nezameniteľnou inšpiráciou, avšak nie je kompletne prevzatý. Lak luxusného, športového auta Mercedes-Benz Vision One-Eleven má oveľa výraznejší farebný odtieň ako C 111 a okrem toho sa v závislosti od dopadu svetla mení. Stelesňuje tak kvalitu a výraznú extravaganciu.

Ďalšími špecifickými prvkami pri pohľade zboku sú dokonale lícujúce krídlové dvere, zvonku nepriehľadné bočné okná maskované pixelovitým vzorom a veľkoformátové kolesá. Tie plynulo zapadajú do podbehov kolies pod objemnými blatníkmi a zdôrazňujú tak dojem nekompromisne športového a aerodynamicky prepracovaného vozidla. Dizajn diskov sa vyznačuje výrazne štruktúrovanými prvkami pripomínajúcimi vinutia elektromotorov – jasný odkaz na moderný, plnoelektrický pohon vozidla Mercedes-Benz Vision One-Eleven. Tvoria živý kontrast voči ikonickému, redukovanému a hladkému tvaru karosérie vozidla, ktorá pripomína sochárske umelecké dielo. Toto je jeden z typických X-faktorov značky, ktoré charakterizujú Vision One-Eleven.

Veľmi nízko položený predný a zadný nárazník v matnej čiernej farbe sa tiež starajú o výrazný kontrast. Dva aerodynamické prvky v tvare písmena U sú opticky prepojené dvoma profilmi krídel rovnakej farby, ktoré sú však prerušované a podsvietené na modro, pod bočnými obloženiami prahov. Funkčné aerodynamické prvky zároveň tvoria ďalší formálny odkaz na model C 111, ktorého karoséria je v spodnej časti nalakovaná čiernou farbou. Tmavá „kýlová línia“ vozidla Mercedes-Benz Vision One-Eleven vytvára dojem plynulého prechodu medzi vozidlom a zemou, ešte výraznejšie ako v prípade modelu C 111. Zdá sa, že auto doslova splýva s vozovkou.

Aj pri pohľade spredu pripomína Mercedes-Benz Vision One-Eleven významne model C 111. Nápadné rozdiely sa však skrývajú v detailoch: jedným z príkladov je výrazný predný koniec karosérie, ktorý na oboch vozidlách pozostáva z nízkeho obdĺžnikového prvku so zaoblenými hranami na ľavom aj pravom konci. V prípade C 111 ide o zatvorený plastový prvok s plástovou štruktúrou a pripevnenými okrúhlymi hmlovými svietidlami. Príslušný prvok na vozidle Mercedes-Benz Vision One-Eleven, ktorý vyzerá na prvý pohľad veľmi podobne, pri bližšom skúmaní odhaľuje svoju špičkovosť: ide o flexibilný vonkajší displej s 3D vzhľadom pixelov. Interpretuje charakteristické okrúhle svietidlá modelu C 111 v digitalizovanej podobe a dokáže posielať správy aj ostatným účastníkom cestnej premávky.

Na rozdiel od modelu C 111 má spodná predná časť modelu Mercedes-Benz Vision One-Eleven výrazne profilovaný predný spojler v tvare písmena U. Nad úzkym svetelným pásom sa nachádzajú ďalšie podobnosti s predkami a pravnúčatami. Obzvlášť nápadné: rovnako čierne otvory na prívod chladiaceho vzduchu v prednej kapote.

Zadnej časti vozidla Mercedes-Benz Vision One-Eleven dominuje tiež výrazne profilovaný difúzor. Nad ním sa tiahne displej, ktorý preberá tvar svojho náprotivka vpredu a zobrazuje konštrukčne identickú pixelovú grafiku pre červené svietiace zadné svietidlá. Podobne ako na bočných profiloch krídel aj v zadnej časti možno vidieť modré svetelné efekty: vnútorné strany diskov sú vybavené kruhovými svetelnými prvkami.

Interiér vozidla Mercedes-Benz Vision One-Eleven po prvý raz ukazuje interiér športového auta s koncepciou luxusného salónika. Odzrkadľuje zmenu paradigmy od autonómne jazdiaceho vozidla po samočinné elektrické vozidlo v segmente superšportových vozidiel a spája dva úplne iné stavy vozidiel: v režime Preteky so vzpriameným operadlom sa interiér s kompaktným dotykovým displejom orientovaným na vodiča stáva formálne zredukovaným strojom na jazdenie. Na druhej strane v režime Luxusného salónika sú sedadlá plne integrované do interiérovej skulptúry, ktorá spája prahy, stredový tunel a batožinový priestor do jedného celku.

Vzniká tak nová, mimoriadne vzdušná koncepcia priestoru. Na rozdiel od predchádzajúcich luxusných, športových automobilov s motorom v strede využíva výhody kompaktných elektromotorov a rozširuje interiér smerom dozadu. Interiér s koncepciou luxusného salónika vám ponúka oddych a relax – úplne nový prístup pre športové vozidlo budúcnosti.

Interiér modelu Vision One-Eleven formálne odráža luxus budúcnosti, ktorý sa spolieha na progresívnu farebnú koncepciu a nezvyčajné kombinácie materiálov. Kontrastná farebná a materiálová koncepcia zaujme na prvý pohľad: veľké plochy, ako napríklad palubná doska, sú potiahnuté bielou látkou s plástovou štruktúru, ktorá pôsobí technicky. Materiál pozostáva zo 100 percent recyklovaného polyesteru. Ostatné segmenty, ako sú lakťové opierky na prahoch a stredovej konzole a zadná odkladacia plocha pod veľkým zadným oknom, sú potiahnuté intenzívne žiarivou kožou oranžovej farby. Tým vzniká plynulý prechod z interiéru do ložného priestoru. Koža bola vyčinená kávovými škrupinami a teda spracovaná trvalo udržateľným spôsobom. Leštený hliník na ramenách volantu a ako priečna spona v lakťových opierkach podčiarkuje technický charakter. To isté platí pre dva pedály na brzdenie a zrýchľovanie. Sú vyrobené z lešteného hliníka a sú inštalované nastojato.

Interiér vozidla Mercedes-Benz Vision One-Eleven je v ostatnom zredukovaný na minimum. Rovnako ako pri exteriéri, aj tu bolo požiadavkou maximálne obmedziť počet zabudovaných prvkov. Sedadlá sú toho príkladom, pretože sa neriadia klasickým konštrukčným vzorom. Namiesto toho sú vložky operadiel sedadiel integrované v jednej rovine s podlahou interiéru. Na prvý pohľad pripomínajú škrupiny sedadiel pretekárskych vozidiel Formuly 1. Oranžové štvorbodové bezpečnostné pásy s leštenými prackami vo vysokom lesku zdôrazňujú športový charakter.

Inovatívne sedadlá zároveň spájajú športové vlastnosti s luxusným komfortom, pretože na rozdiel od pretekárskych vozidiel F1 majú operadlá nastaviteľný sklon. Strieborné trblietavé prešívané poťahy v tvare diamantu upútajú pozornosť a zdôrazňujú kvalitnú atmosféru interiéru. Medzi sedadlami je kompaktná stredová konzola, ktorá stojí voľne v priestore ako umelecké dielo.

Jediným vysoko komplexným prvkom v interiéri je kožou potiahnutý volant, ktorý je pokrytý rôznymi tlačidlami funkcií a najmodernejšími dotykovými prvkami. Dopĺňa ho kompaktný dotykový displej s vysokým rozlíšením, namontovaný na pravo od volantu a naklonený smerom k vodičovi. V prípade potreby zobrazuje všetky relevantné informácie o vozidle.

Kontrast k modernému interiéru tvorí plochý pixelový displej, ktorý sa tiahne po celej šírke palubnej dosky a preberá tvar dvoch svetelných pásov vpredu a vzadu. Aj tu je štruktúra pixelov zámerne ponechaná hrubá, čo znamená, že zobrazené informácie – ako napríklad aktuálna rýchlosť jazdy – pôsobia veľmi nápadne. Okrem toho 3D pixelový displej zobrazuje digitálne umelecké diela ako zhruba rastrované kódy QR, ktoré bežia v štýle „raných digitálnych“ pások s prehľadom správ. Deje sa tak pomocou sklenených pixelov, ktorých farebný gradient sa mení v závislosti od uhla pohľadu. Zodpovedajúci skutočný obraz sa následne zobrazí ostro na obrazovke s vysokým rozlíšením vedľa volantu.

Táto kombinácia veľmi odlišných zobrazení jedného a toho istého motívu stelesňuje ďalšiu interpretáciu hyperobrazovky so zameraním na flexibilné rozhrania. Retro-futuristický pixelový vzhľad s 8-bitovým vzhľadom je ďalším X-faktorom. Vývoj vo vozidle Mercedes-Benz Vision One-Eleven ilustruje čoraz väčšie spájanie fyzického a digitálneho sveta.

Pri príležitosti premiéri modelu Mercedes-Benz Vision One-Eleven vytvoril tím dizajnérov Mercedes-Benz vizionársky používateľský zážitok s využitím rozšírenej reality (AR) a integroval ho do virtuálneho testovacieho modelu interiéru Vision One-Eleven. Pomocou okuliarov na rozšírenú realitu Magic Leap 2, ktoré si vodič nasadí, je zážitok umocnený digitálnym obsahom vo vysokom rozlíšení, ktorý sa kontextovo zobrazuje v jeho okolí. Fyzický interiér vozidla a digitálne rozhranie sa navzájom hladko prepoja, čím sa celé vozidlo stáva používateľským rozhraním.

Mercedes-Benz skúma výhody rozšírenej reality od predstavenia koncepčného vozidla F015 v roku 2015. Používateľské rozhranie založené na rozšírenej realite v novom vozidle ponúka pohľad na budúcu koncepciu, ktorá funguje na dvoch úrovniach: informácie zobrazené na prístrojovom paneli, a tie, ktoré sú umiestnené v prostredí, a to vo vnútri a mimo vozidla. Toto predstavuje ďalší krok od používateľského rozhrania (UI) založeného na obrazovke s intuitívnou technológiou nulovej vrstvy Mercedes-Benz k používateľskému rozhraniu založenému na rozšírenej realite, ktoré usporiada prvky nulovej vrstvy v priestore okolo cestujúcich. Tieto prvky zahŕňajú moduly, 3D symboly a navigačnú mapu. Používateľské rozhranie okolo prístrojovej dosky a volantu je doplnené o ďalšie informácie prepojené s haptickými objektmi, ako sú tlačidlá alebo spínače.

180-stupňový pohľad rozšírenej reality integruje svet mimo testovacieho modelu do vozidla. Plynulo splynie s okolím a stavia vodiča do centra diania. Prvky mapy sa premietajú do prostredia a sú obohatené o ďalšie informácie, ako sú pozoruhodnosti alebo skryté nebezpečné miesta – napríklad staveniská za zákrutami. Pomocou tohto „röntgenového zobrazenia“ systém zlepšuje povedomie o situácii. Skryje nedôležité detaily a vytvorí tak štrukturovaný prehľad, ktorý obsahuje všetky relevantné informácie. Prvky, ktoré bránia vodičovi vo výhľade – napríklad stĺpik A, dvere alebo kapota, následne pôsobia „priehľadne“. Dizajnérsky tím a odborníci z Mercedes-Benz spolupracovali s technickými špecialistami z Magic Leap na vývoji a zdokonaľovaní zážitku z rozšírenej reality zobrazenej vo Vision One-Eleven pomocou najmodernejších okuliarov na rozšírenú realitu Magic Leap 2.

Trojrozmerné používateľské rozhranie predstavuje krok k používateľskému zážitku Mercedes-Benz, ktorý nie je obmedzený technológiou. Je súčasťou komplexnej vízie zameranej na rozšírenú realitu. V rámci tejto vízie už nie sú stredobodom technológie a hardvér. Sú plne integrované a bezproblémovo spĺňajú potreby a želania používateľov.

Medzi technologické novinky patrí nová koncepcia akumulátora s vysokovýkonnými, kvapalinou chladenými okrúhlymi článkami s novým chemickým zložením. Do tejto sľubnej koncepcie akumulátorov budúcnosti orientovaných na výkon boli implementované rozsiahle poznatky o vysokovýkonných pohonných jednotkách odborníkov na motoristický šport Mercedes-AMG z Brixworthu. Vision One-Eleven okrem toho disponuje dvoma výkonnými a pokročilými motormi YASA s axiálnym tokom. Mercedes-Benz vyvíja svoju technológiu spolu s YASA pre svoju novú generáciu elektrických pohonov až do sériového stavu vo veľkom meradle. YASA je anglický špecialista na elektromotory so sídlom v Oxforde a od júla 2021 je 100-percentnou dcérskou spoločnosťou Mercedes-Benz AG. Spoločnosť si tak zabezpečila prístup k unikátnej technológii budúcnosti. Táto technológia má potenciál posunúť e-mobilitu na novú úroveň výkonu.

„Motory s axiálnym tokom sú výrazne kompaktnejšie, ľahšie, no zároveň výkonnejšie ako porovnateľné radiálne motory, ktoré sa dnes používajú v 99 percentách všetkých elektromobilov. V motore s axiálnym tokom prebieha elektromagnetický tok najúčinnejšie rovnobežne s osou otáčania motora, zatiaľ čo v prípade motoru s radiálnym tokom sa pohybuje kolmo na os otáčania. V porovnaní s motormi s radiálnym tokom zaujme výrazne vyšším špičkovým a trvalým výkonom, ktorý sa stará o novú úroveň jazdnej dynamiky.“ Tim Woolmer, zakladateľ a technický riaditeľ YASA

Okrem hustoty výkonu a krútiaceho momentu je ďalšou veľkou výhodou úzka konštrukcia: tá znižuje hmotnosť a rozmery. Motor s axiálnym tokom váži len tretinu v porovnaní so súčasnými elektromotormi s rovnakým výkonom. Zároveň zaberá len tretinu priestoru v porovnaní s motorom s radiálnym tokom. To otvára dizajnérom úplne nové možnosti použitia a otvárajú sa nové perspektívy v dizajne pre elektrické, luxusné, športové autá, ako dokazuje Vision One-Eleven.

Budúca generácia motorov YASA s axiálnym tokom sa bude vyrábať v závode Mercedes-Benz v Berlíne-Marienfelde. Motory vyrábané v tomto závode tvoria jadro budúcich pohonných jednotiek v športovom segmente.


Bugatti sa pripravuje na nové modely rozšírením centrály v Molsheime2. Júl 2023

S roadsterom Mistral a Bolide, ktorý je určený len pre trať, Bugatti signalizovalo začiatok konca pre štvorité turbo motory W16. Francúzska značka vyrába 99 exemplárov hyperauta bez strechy a 40 kusov svojho najextrémnejšieho modelu. Potom už 8,0-litrový motor nebude, pretože nové, luxusné, športové autá Bugatti budú mať iný, zatiaľ neznámy motor. Na podporu nasadenia dynamického dua sa centrála v Molsheime rozširuje.

Nová dvojpodlažná budova s rozlohou 2 120 metrov štvorcových bude v prevádzke v druhej polovici budúceho roka. Bude tiež použitá na podporu príchodu nových modelov “za éru Chiron”. Bugatti vychvaľuje príchod “automobilov definujúcich výkon”, ale bez toho, aby zachádzal do podrobností. Vieme, že elitná značka chce do konca roka 2027 zvýšiť svoju pracovnú silu o viac ako 50%, aby sa pripravila na nadchádzajúce luxusné, športové autá v novej ére Bugatti Rimac.

Novozaložená spoločnosť bola pevne informovaná o tom, čo príde po tom, čo Chiron skončí. Šéf novej automobilky Mate Rimac však spomenul, že nový model bude mať “úplne bláznivý” spaľovací motor a dodal, že všetci budeme “unesení”, keď bude odhalený. Vývoj ICE sa v skutočnosti začal dva roky predtým, ako tieto dve spoločnosti uzavreli dohodu. Pokiaľ ide o samotné luxusné, športové auto Bugatti, od ktorého sa očakáva, že bude využívať hybridnú pohonnú jednotku, chorvátsky podnikateľ uviedol, že nebude zdieľať ani jednu časť s Chironom, pretože všetko bude úplne nové.

zdroj: motor1.com


Mercedes-Benz DRIVE PILOT získal certifikát v Kalifornii1. Júl 2023

Výrobca luxusných, športových automobilov Mercedes-Benz získal od úradov amerického štátu Kalifornia certifikát na vysokoautomatizované jazdenie podľa SEA stupňa 3. Vďaka tomuto míľniku je Mercedes-Benz prvým a jediným výrobcom automobilov na svete, ktorý smie zaviesť systém so stupňom 3 v najľudnatejšom štáte USA. Na americkom trhu bude systém DRIVE PILOT dostupný v modelovom roku 2024 ako mimoriadna výbava pre luxusné, športové autá Mercedes-Benz S a EQS. Prvé vozidlá pre zákazníkov sa predbežne začnú expedovať koncom roka 2023. Každý štát v USA vyžaduje samostatnú certifikáciu. Americký štát Nevada už v januári 2023 potvrdil, že systém je v súlade s tamojšími ustanoveniami. Výrobca vozidiel Mercedes-Benz zamýšľa, že bude systém DRIVE PILOT ponúkať aj na ďalších trhoch.

„Mercedes-Benz DRIVE PILOT je celosvetovo jediný systém so stupňom 3 (SAE) s medzinárodne platným schválením. Systém DRIVE PILOT využíva vyspelú systémovú architektúru založenú na redundancii, ktorá vďaka množstvu snímačov umožňuje komfortné a bezpečné vysokoautomatizované jazdenie. Certifikácia úradmi v Kalifornii a Nevade opäť potvrdila, že redundancia je bezpečný, a teda jediný správny prístup.“ Markus Schäfer, člen predstavenstva spoločnosti Mercedes-Benz Group AG, technický riaditeľ zodpovedný za vývoj a nákup

Keď je aktivovaný DRIVE PILOT, vodič sa môže prestať venovať riadeniu vozidla a môže sa sústrediť na niektoré vedľajšie aktivity. Za určitých podmienok je možné, aby vodič v hustej premávke alebo v dopravných zápchach na vhodných diaľničných úsekoch v Nemecku (do rýchlosti 60 km/h) alebo na diaľniciach v USA (do rýchlosti 40 mph) odovzdal vedenie vozidla systému DRIVE PILOT. Hneď, ako sú splnené všetky podmienky vysokoautomatizovaného jazdenia, systém signalizuje svoju dostupnosť na dvoch tlačidlách DRIVE PILOT pri venci volantu. Aktivovaný systém DRIVE PILOT reguluje rýchlosť a odstup od vozidiel idúcich vpredu a vedie vozidlo v jazdnom pruhu. Systém vyhodnocuje a zohľadňuje priebeh trasy, udalosti na trase a dopravné značky. Systém reaguje aj na neočakávané dopravné situácie a samostatne ich rieši, napríklad vyhýbacími manévrami v rámci jazdného pruhu alebo brzdnými manévrami.

„Certifikácia kalifornskými úradmi opäť raz potvrdila naše vedúce postavenie v oblasti vysokoautomatizovaného jazdenia a ukazuje, že v USA sme hybnou silou inovácií. DRIVE PILOT je ukážkovým príkladom našej ambície stanovovať nové štandardy v oblasti bezpečnosti cestnej premávky a nových technológií s cieľom ponúknuť našim zákazníkom maximálne zvýšenie komfortu.“ Dimitris Psillakis, prezident a generálny riaditeľ spoločnosti Mercedes-Benz USA

Bezpečnosť je pre značku Mercedes-Benz tou najvyššou prioritou. Platí to aj pri zavádzaní systému so stupňom 3. To zahŕňa vysoké nároky na bezpečnosť prevádzky. Systém DRIVE PILOT je založený na senzorike na snímanie okolia, ktorá je súčasťou balíka asistenčných jazdných systémov a obsahuje aj ďalšie snímače, ktoré výrobca luxusných, športových automobilov Mercedes-Benz považuje za nevyhnutné pre bezpečnú prevádzku. Okrem LiDARu sú to aj mikrofóny a kamera v zadnom okne, ktoré slúžia na rozpoznanie pohotovostných vozidiel, ako aj snímač vlhkosti cesty v oblasti podbehov kolies. Vozidlo vybavené systémom DRIVE PILOT má okrem toho aj redundantné systémy na riadenie a brzdenie, ako aj redundantný palubný elektrický systém, takže ovládateľnosť vozidla zostáva aj v nepravdepodobnom prípade poruchy zachovaná a systém DRIVE PILOT dokáže zaručiť bezpečné odovzdanie vedenia vozidla vodičovi. Ak by vodič nebol schopný splniť výzvu na prevzatie vedenia, napríklad z dôvodu zdravotnej indispozície, systém DRIVE PILOT po desiatich sekundách iniciuje núdzové zastavenie a zapne výstražné smerovky. Po zastavení vozidla sa aktivuje systém núdzového volania Mercedes-Benz. Vozidlo okrem toho odomkne dvere s cieľom uľahčiť prístup záchranárov do interiéru.

Mercedes-Benz má ambíciu, v rámci ktorej chce do konca tohto desaťročia umožniť vysokoautomatizované jazdenie na diaľnici rýchlosťou až 130 km/h. Ako ďalší čiastkový krok chce spoločnosť Mercedes-Benz svojim zákazníkom v Nemecku ponúknuť vývojový stupeň, ktorý im na diaľnici pri rýchlosti asi do 90 km/h umožní vysokoautomatizované jazdenie za vozidlom idúcim vpredu. Na dosiahnutie svojich dlhodobých cieľov spoločnosť spolupracuje so silnými partnermi, napríklad s  NVIDIA a Luminar, ktoré dokonale zapadajú do aktuálneho zoznamu prvotriednych kooperácií s poprednými a inovatívnymi technologickými spoločnosťami.


Nové Ferrari SF90 XX Stradale a Spider ponúka 1.030 koní30. Jún 2023

Všetky predchádzajúce luxusné, športové autá Ferrari XX boli určené výhradne pre trať, ale to sa zmenilo s novo odhaleným modelom Ferrari SF90 XX Stradale a SF90 XX Spider. Zákazníci si môžu vychutnať tieto výkonnejšie modely na verejných komunikáciách. Ferrari ich však udržiava vzácnymi tým, že vyrobí len 799 hardtopov a 599 kabrioletov.

Oba tieto luxusné, športové autá naďalej používajú twin-turbo V8 o objeme 4.0 litra s pomocou troch elektromotorov – dva pre prednú nápravu a jeden medzi motorom a prevodovkou. Výkon vzrástol na celkových 1.030 HP, oproti 1.000 HP štandardného modelu SF90 Stradale.

Samotný V8 v SF90 XX Stradale robí výkon 586 kW namiesto 573 kW pre predchádzajúcu iteráciu. Motor je vybavený novými piestami, špecifickým obrábaním spaľovacej komory a leštenými vstupnými a výfukovými kanálmi. Nasávacie plénum prichádzajúce do trubice je bližšie k prepážke kabíny, aby do kabíny prinieslo viac zvuku motora. Inžinieri tiež eliminovali systém sekundárneho vzduchu, aby zhodili 3,5 kg.
Elektromotory tiež dostanú vylepšenie výkonu, aby dosiahli celkovo 171 kW oproti 162 kW v predchádzajúcej iterácii. Kapacita batérie zostáva na úrovni 7,9 kilowatthodín. Pri jazde výlučne na elektrickú energiu je dosah stále 25 km a maximálna rýchlosť v režime EV je nezmenená 135 km/h.

Keď je Ferrari SF90 XX v kvalifikačnom jazdnom režime, elektromotory majú novú funkciu extra boost. Systém pridáva viac výkonu pri výjazde zo zákruty a Ferrari tvrdí, že táto funkcia skracuje časy na kolo na okruhu Fiorano o 0,25 sekundy. Batéria má dostatok šťavy na zabezpečenie až 30 týchto výkyvov energie.

Prevodovka je stále osemstupňová dvojspojková jednotka. Revidovaný softvér pridáva hluk pri radení prevodových stupňov, ktorý je podobný tónu výfuku pri zdvíhaní škrtiacej klapky pri vysokých otáčkach.

Oba tieto luxusné, športové autá dosahujú zrýchlenie z 0-100 km/h za 2,3 sekundy a majú maximálnu rýchlosť 320 km/h.

Ferrari SF90 XX Stradale má vylepšené brzdenie z prepracovaných predných strmeňov s lepším chladením. Zadné rotory narastú na 390 mm namiesto existujúcich 360 mm. Nový regulátor ABS EVO spolupracuje so snímačom 6W-CDS, aby získal odhad rýchlosti vozidla a potom vypočítal správne rozdelenie brzdenia.

Ferrari vylepšuje SF90 XX Stradale, aby vyzeral agresívnejšie ako štandardný model. Väčší predný splitter smeruje vzduch pod vozidlo, aby nasmeroval prúdenie do prepracovaného spodku karosérie. Automobilka uvádza, že vyrába viac ako 45 kg viac pri rýchlosti 250 km/h ako bežný model.

Tam, kde má existujúce vozidlo široký vývod na kapote, Ferrari pridáva do SF90 XX sofistikovanejšie aerodynamické prvky. Pár kanálov je na každej strane nosa a v blízkosti stredu sú ďalšie dva. Na každom prednom blatníku sú tri žiabre.

Zadnej časti sa venuje rovnaká pozornosť. Dva vstupy sú na kryte motora tesne za strechou. Existujú aj revízie otvorov v blatníkoch a hneď za nimi sú tri žiabre.

Úplne vzadu Ferrari inštaluje pevné krídlo. Značka tvrdí, že ide o prvý model povolený pre cestnú premávku od F50, ktorý ho má štandardne od výroby. Celkovo revízie karosérie robia prítlak 530 kg pri rýchlosti 250 km/h.

Vnútorné zmeny sú menšie. Luxusné, športové autá Ferrari SF90 XX majú palubnú dosku Alcantara a veľa obloženia z uhlíkových vlákien. Volič radiacej páky je ďalej vpredu. Sedadlá sa zdajú byť jednodielnym dizajnom, ale elastické obloženie spája hornú a dolnú časť, takže cestujúci si môžu nastaviť operadlo.

Ferrari SF90 XX Spider je do značnej miery podobný SF90 XX Stradale, s tým rozdielom, že jeho strecha sa môže otvoriť za 14 sekúnd. Revízie strechy znamenajú, že niektoré vstupy na zadnej palube kupé sú preč.

zdroj: motor1.com


Mercedes-AMG SL ešte individuálnejší vďaka výbave MANUFAKTUR29. Jún 2023

Nová ponuka programu MANUFAKTUR umožňuje záujemcom ešte väčšiu mieru individuálneho prispôsobenia svojho luxusného, športového auta Mercedes-AMG SL. Pri farebnom stvárnení je k dispozícii osem lakov MANUFAKTUR: dva jednovrstvové laky historická modrá MANUFAKTUR   a kremíková sivá MANUFAKTUR, dve metalické farby svetlomodrá   Azúrové pobrežie MANUFAKTUR metallic a rubelitová červená MANUFAKTUR metallic, ako aj štyri matné laky nočná čierna MANUFAKTUR magno, strieborná high‑tech MANUFAKTUR magno, grafitová sivá MANUFAKTUR magno1 a exkluzívne pre SL írska stredne zelená MANUFAKTUR magno1. Ďalšou špecialitou pre luxusné, športové autá Mercedes-AMG SL je na želanie dodávaná látková sklápacia strecha vo farbe polnočná modrá MANUFAKTUR.

Interiérový balík MANUFAKTUR je k dispozícii v siedmich farebných variantoch MANUFAKTUR: klasická červená/čierna MANUFAKTUR, mystická červená/čierna MANUFAKTUR, ružovosivá/čierna MANUFAKTUR, savanová béžová/čierna MANUFAKTUR, tabaková hnedá/čierna MANUFAKTUR, jachtová modrá/čierna MANUFAKTUR a tieňová zelená/čierna MANUFAKTUR.

Súčasťou interiérového balíka sú aj sedadlá v koži MANUFAKTUR napa Exklusiv. Majú prepracované kosoštvorcové prešívanie. Na predných opierkach hlavy je navyše vyrazený erb AMG. Koža napa vo farbe MANUFAKTUR je použitá aj na lakťových opierkach dverí a stredových dieloch obloženia dverí, na stredovej konzole vrátane stredových lakťových opierok, ako aj v dolnej časti prístrojovej dosky. Ďalším výrazným prvkom interiérového balíka je ručne potiahnutý volant AMG Performance MANUFAKTUR v koži napa, ktorý je farebne zladený s príslušnou farbou čalúnenia. Čierne podlahové rohože s vysokým vlasom majú vyšité logo AMG a kéder z kože napa vo vysokohodnotnom vyhotovení vo farbe interiéru MANUFAKTUR.

Na osvetlených nástupných lištách   sa nachádza nápis AMG a exkluzívny vzor MANUFAKTUR. Stredovú konzolu zdobí nápis MANUFAKTUR so vzhľadom lesklého chrómu. Je vyhotovený ručne písaným písmom a svedčí o tom, že značka si zakladá na vysokej kvalite remeselného spracovania.

Program MANUFAKTUR predstavuje individuálnu ponuku exkluzívnych lakov a vysokohodnotných prvkov výbavy interiéru pre luxusné, športové autá Mercedes-Benz. Vyberané materiály a remeselná zručnosť dotvárajú dizajn a postarajú sa o jedinečné zmyslové zážitky. Zákazníci získajú automobil mimoriadnej hodnoty, ktorý je vyrobený podľa ich predstáv a želaní.


BMW X1 M35i xDrive (2024) debutuje s agresívnym vzhľadom28. Jún 2023

BMW predstavuje najvýkonnejšiu verziu svojho základného SUV – model 2024 BMW X1 M35i xDrive debutuje s výkonným 2,0-litrovým motorom, agresívnym vzhľadom a hardvérovými vylepšeniami pre lepší výkon na ceste. Stane sa tiež prvým luxusným, športovým autom BMW, ktoré dostane najnovší informačno-zábavný systém iDrive 9.

Nové, luxusné, športové autá BMW X1 M35i xDrive prichádzajú s výkonnejšou verziou 2,0-litrového motora BMW. Vďaka vylepšeniam, ako je silnejší kľukový hriadeľ, optimalizovaný systém prívodu oleja, plášte a uzávery hlavných ložísk prenesené zo šesťvalcových motorov BMW, teraz štvorvalec produkuje 312 koní. To predstavuje výrazný skok oproti výkonu 241 koní základného modelu.

Výkon smeruje na všetky štyri kolesá systém xDrive od BMW, ktorý je spojený so sedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou so zabudovaným mechanickým diferenciálom s obmedzeným preklzom. LSD obmedzuje rozdiel v rýchlosti otáčania medzi prednými kolesami, čo by malo zlepšiť dynamiku ovládania crossoveru v zákrutách. Výsledkom tohto nastavenia je šprint z 0-100 km/h len za 5,2 sekundy a elektronicky riadená maximálna rýchlosť 250 km/h.

Brzdná sila pochádza z nového integrovaného brzdového systému. BMW X1 M35i je teraz prvým luxusným, športovým autom M Performance, ktoré prichádza s voliteľným systémom M Compound s použitím štvorpiestikového strmeňa s 15,2-palcovými vŕtanými kotúčmi na predných kolesách a jednopiestikovými jednotkami s 13,0-palcovými kotúčmi vzadu. Veľké brzdy sú v lesklej šedej farbe a skrývajú sa za štandardné 19-palcové originál disky BMW alebo voliteľné 20- palcové originál disky BMW . V neposlednom rade je štandardom popri športovom riadení aj nastaviteľný M podvozok BMW.

Výkonu špičkového modelu X1 zodpovedá agresívny exteriér s väčšími prívodmi vzduchu v prednej časti, s výraznými bočnými prahovými predĺženiami, strešným spojlerom špecifickým pre daný model a zadným nárazníkom s novým difúzorom so štvoritým výfukovým potrubím.

Vrcholom kabíny – okrem voliteľných športových sedadiel M, prístrojového panela, čalúnenia Alcantara a čalúnenia strechy antracitovej farby – je najnovšia verzia informačno-zábavného systému BMW iDrive. Luxusné, športové autá BMW X1 M35i xDrive sú prvým modelom bavorskej značky, ktorý dostal novú technológiu iDrive 9, ktorá sa vyznačuje novo navrhnutou domovskou obrazovkou a vylepšenou štruktúrou menu inšpirovanou zariadeniami spotrebnej elektroniky.

zdroj: motor1.com


Mercedes-Benz plánuje odberať ocel so zníženými emisiami27. Jún 2023

Mercedes-Benz v rámci svojich opatrení na ochranu klímy sleduje jasný cieľ: zabraňovanie a redukcia emisií CO₂ pred kompenzáciou. V tomto kontexte sa spoločnosť ešte v tomto desaťročí usiluje o ročný odber viac ako 200 000 ton ocele so zníženými emisiami CO2 od európskych dodávateľov pre svoje lisovne. Vybudovanie trvalo udržateľného oceliarskeho dodávateľského reťazca v Európe bude slúžiť ako vzor pre ďalšie regióny. Pri výrobe elektrických vozidiel sa podiel ocele na celkových emisiách CO₂ pohybuje na úrovni 20 %. Vďaka dohodám s dodávateľmi sa výrobca luxusných, športových automobilov Mercedes-Benz dôsledne približuje k svojim ambicióznym cieľom na ochranu klímy v rámci plánu Ambícia 2039: najneskôr do roku 2030 chce divízia Mercedes-Benz Cars v porovnaní s rokom 2020 znížiť priemerné emisie CO₂ na jedno osobné motorové vozidlo v autoparku nových vozidiel aspoň o polovicu, a to v celom cykle životnosti – od obstarávania surovín cez používanie až po recykláciu.

„Dodatočne dohodnutých viac ako 200 000 ton ocele so zníženými emisiami CO₂, ktorou budeme ročne zásobovať naše európske výrobné závody, je pozoruhodným míľnikom v našej snahe o dosiahnutie ambicióznych cieľov v rámci trvalej udržateľnosti. Mercedes-Benz sa spolu so svojimi partnermi aj v budúcnosti bude dôsledne snažiť dosiahnuť do roku 2039 autopark nových vozidiel s neutrálnymi emisiami CO₂. Zároveň tým vysielame dôležitý signál pre transformáciu európskeho oceliarskeho priemyslu.” Markus Schäfer, člen predstavenstva spoločnosti Mercedes-Benz Group AG, technický riaditeľ zodpovedný za vývoj a nákup

V prípade klasickej primárnej výroby ocele vo vysokej peci vzniknú pri výrobe jednej tony ocele v priemere viac ako dve tony emisií CO2. Tieto emisie CO2 je možné znížiť kombináciou postupu priamej redukcie a výroby v oblúkovej peci namiesto výroby vo vysokých peciach, ktorá je založená na kokse. Oxid uhoľnatý a vodík pri priamej redukcii, ktorá je založená na zemnom plyne, uvoľňujú zo železnej rudy kyslík. V oblúkovej peci (Electric Arc Furnace, EAF) sa priamo redukované železo spolu s oceľovým šrotom roztaví priamo na oceľ. Keď sa pri priamej redukcii namiesto zemného plynu používa zelený vodík a na prevádzku oblúkovej pece sa využívajú obnoviteľné zdroje energie, je možné ďalšie zníženie emisií – vzniká oceľ, ktorá je vyrobená takmer bez emisií CO2.

„Výrobca luxusných, športových automobilov Mercedes-Benz pracuje so svojimi partnermi na dekarbonizácii oceliarskeho dodávateľského reťazca, aby podnietil trvalo udržateľnú premenu automobilového priemyslu. Čoraz lepšia dostupnosť zelenej ocele nám umožňuje postupne zavádzať do našich vozidiel oceľ so zníženými emisiami CO₂, ako aj oceľ, ktorá je takmer bez emisií CO₂ – tým znižujeme našu uhlíkovú stopu. Dr. Gunnar Güthenke, vedúci nákupu a kvality dodávateľov divízie Mercedes-Benz Cars

Mercedes-Benz a thyssenkrupp Steel podpísali vyhlásenie o zámere odberať oceľ so zníženými emisiami CO2. Obe spoločnosti sa dohodli na tom, že celý výrobný proces oceľových produktov so zníženými emisiami CO2 by mal prebiehať v zariadeniach na priamu redukciu v kombinácii s inovatívnymi agregátmi na tavenie železa takmer bez emisií CO2 – s výhradou dostupnosti zeleného vodíka. Spoločnosť thyssenkrupp chce prvé zariadenie na priamu redukciu uviesť do prevádzky v roku 2026 a následne zabezpečí dodávky pre Mercedes-Benz.

Mercedes-Benz už v súčasnosti odoberá oceľovú pásovinu so zníženými emisiami CO2 od dodávateľa Salzgitter Flachstahl GmbH. Táto pásovina sa do 100 % vyrába zo šrotu v oblúkovej peci. Tak možno znížiť emisie CO2 pre príslušné oceľové materiály o viac ako 60 % v porovnaní s konvenčným spracovaním vo vysokej peci. Mercedes-Benz a Salzgitter sa navyše vo vyhlásení o zámere dohodli na odbere oceľových produktov vyrobených s použitím zelenej elektriny, čím sa potenciál úspory ešte zvýši na viac ako 75 %. Od roku 2026 chce spoločnosť Salzgitter Flachstahl navyše dodávať do závodov Mercedes-Benz oceľ so zníženými emisiami CO2, ktorá sa vyrába kombináciou postupu priamej redukcie a spracovania v oblúkovej peci v rámci programu SALCOS® spoločnosti Salzgitter pre výrobu ocele s nízkymi emisiami CO2.

Mercedes-Benz v súčasnosti odoberá oceľ so zníženými emisiami CO2 aj od svojho talianskeho oceliarskeho partnera Arvedi. Spoločnosť Arvedi na tento účel zaviedla v časti svojej výroby zelenú elektrinu. Partneri sa usilujú postupne zvyšovať množstvá dodávok ocele so zníženými emisiami CO2.

Popri dekarbonizácii primárnej výroby ocele zohráva oceľový šrot rozhodujúcu rolu v pláne Ambícia 2039. Je dôležitou súčasťou výrobného procesu a prispieva nielen k znižovaniu emisií CO2, ale aj primárneho dopytu po zdrojoch v zmysle obehového hospodárstva. Mercedes-Benz už dnes spolupracuje s rakúskym oceliarskym a technologickým koncernom voestalpine s dlhoročným pôsobením na trhu na možnostiach opätovného použitia oceľového šrotu pochádzajúceho zo závodu Mercedes-Benz v Sindelfingene. Spoločnosť voestalpine konkrétne závodu Mercedes-Benz v Sindelfingene železničnou dopravou s neutrálnymi emisiami CO2 dodáva mimoriadne kvalitnú oceľ zo svojej prevádzky v rakúskom meste Linz. Od roku 2021 ten istý vlak pri návrate preváža šrot z lisovne v závode v Sindelfingene naspäť do oceliarne v Linzi. Tým je zabezpečená priama recyklácia šrotu u dodávateľa. Budúci odber ocele so zníženými emisiami CO2 z oblúkovej pece (EAF) je súčasťou vyhlásenia o zámere. Oblúková pec by mala byť v mieste prevádzky v Linzi uvedená do prevádzky už v roku 2027.

Už v uplynulom roku získavala spoločnosť Mercedes-Benz ako prvý výrobca osobných motorových vozidiel oceľ pochádzajúcu z priamej redukcie na báze vodíka od spoločnosti SSAB. Švédska partnerská spoločnosť vo svojom pilotnom zariadení znížila mieru použitia železnej rudy 100-percentným využívaním vodíka, spracovala ju na martenzitickú oceľ s veľmi vysokou pevnosťou a začala ju dodávať do závodu Mercedes-Benz v Sindelfingene. V miestnom technickom centre sa z nej vyrábajú prvé prototypové diely a prebiehajú testy pre sériovú výrobu. Táto oceľ s veľmi vysokou pevnosťou má rovnaké vlastnosti ako porovnateľná oceľ z klasickej vysokej pece. Pri týchto rozsahoch karosérie sú to konkrétne priečne nosníky budúcej platformy vozidiel MMA (Mercedes-Benz Modular Architecture).

Spoločnosť Mercedes-Benz sa okrem toho v roku 2021 akos prvý výrobca osobných motorových vozidiel podieľala na švédskom podniku H2 Green Steel (H2GS), aby mohla do svojich sériových vozidiel perspektívne zaviesť oceľ, ktorá neobsahuje takmer žiadne emisie CO₂. Preto výrobca luxusných, športových automobilov Mercedes-Benz prednedávnom podpísal prvú dodávateľskú zmluvu so spoločnosťou H2GS na dodávku približne 50 000 ton ocele ročne. Partneri zároveň oznámili, že okrem Európy urýchlia dekarbonizáciu oceliarskeho dodávateľského reťazca aj v Severnej Amerike. H2GS plánuje do roku 2030 vyrobiť ročne päť miliónov ton ocele, ktorá je takmer bez emisií CO₂.

Spoločnosť Mercedes-Benz AG sa usiluje vytvoriť autopark nových osobných motorových vozidiel s bilančne neutrálnymi emisiami CO2 naprieč celým hodnotovým reťazcom. To isté platí aj pre dodávateľský reťazec. Preto sa výrobca luxusných, športových automobilov Mercedes-Benz spolu so všetkými dodávateľmi ocele snaží dosiahnuť zelený oceliarsky dodávateľský reťazec, aby zmenšil svoju uhlíkovú stopu už v úvodných stupňoch hodnotového reťazca. Už v roku 2020 rozposlali divízie Mercedes-Benz Cars a Mercedes-Benz Vans svojim dodávateľom výrobných materiálov správu o zámere (Ambition Letter), teda vyhlásenie o zámere vytvárať klimaticky neutrálne produkty. Súhlas s týmto vyhlásením je dnes podmienkou udeľovania zákaziek. Dodávatelia, ktorí predstavujú takmer 90 % ročného nákupného objemu Mercedes-Benz, odvtedy podpísali vyhlásenie o zámere. Patria medzi nich aj dôležití dodávatelia ocele.

Výrobca luxusných, športových automobilov Mercedes-Benz okrem toho zaviedol celoplošné cieľové hodnoty emisií CO2 do kritérií procesu zadávania zákaziek. Patria sem materiály a konštrukčné diely, ktoré sa vyrábajú s masívnym množstvom emisií CO2, napr. oceľ, hliník a články akumulátorov. Tieto ciele sa týkajú nielen priamych dodávateľov, ale platia aj pre predchádzajúcu výrobu neopracovaných materiálov a komponentov.

Mercedes-Benz zároveň pracuje so svojimi partnermi na postupnom zvyšovaní podielu sekundárnych materiálov v komponentoch a materiáloch. Výrobca automobilov Mercedes-Benz sa tiež cielene angažuje vo vývoji noriem trvalej udržateľnosti v celom odvetví, napríklad v rámci iniciatívy Responsible Steel Initiative (RSI), čím sa snaží dosiahnuť dlhodobé zmeny.


Efektivita výroby modelov Tesla bude naďalej rásť26. Jún 2023

Nová prognóza naznačuje, že efektivita výroby luxusných, športových automobilov Tesla sa výrazne zlepší pre nadchádzajúce aktualizácie modelov. Spoločnosť Caresoft Global Technologies so sídlom v Michigane, ktorá sa špecializuje na fyzické a digitálne porovnávanie, odhaduje, že kapitálové investície spoločnosti Tesla do závodov by sa mohli v budúcnosti znížiť až o 30%.

Efektivita výroby spoločnosti Tesla v posledných rokoch pritiahla veľkú pozornosť. Minulý rok analýza označila závod vo Fremonte za najproduktívnejšiu automobilovú továreň v Severnej Amerike. Závod údajne vyrábal viac vozidiel týždenne ako závod Toyoty v Georgetowne v Kentucky, továreň BMW v Spartanburgu v Južnej Karolíne a závod na nákladné vozidlá Ford Dearborn v Michigane.

“Tesla má firemnú kultúru snahy o radikálne zlepšenia z roka na rok, dokonca aj v dizajne rovnakého štítku,” povedal generálny riaditeľ spoločnosti Caresoft Mathew Vachaparampil pre Automotive News. Spoločnosť predpokladá, že montážne časy budúcich luxusných, športových automobilov Tesla sa zvýšia o 25%, zatiaľ čo výrobná plocha sa zníži o 30%, spolu s lepšou efektivitou lakovne.

Výrobná zdatnosť značky, ktorou sa dokonca rada chváli, otočila hlavy v automobilovom priemysle. Jedným z takýchto príkladov je giga press, vysokotlakový odlievací stroj, ktorý vstrekuje roztavený hliník do odlievacích foriem. Tento proces znížil zložitosť niektorých zostáv, ako je zadná časť karosérie, a celkom radikálne znížil počet požadovaných dielov.

Viacerí starší výrobcovia automobilov zopakovali prístup spoločnosti Tesla po tom, čo značka úspešne implementovala túto techniku na Model Y a Model 3. Aj keď značky ako Toyota majú čo doháňať. Podľa analýzy elektromobilov spoločnosti Caresoft bZ4X zaostáva za Modelom Y o tri roky v materiálnych a výrobných nákladoch.

Výrobná zdatnosť spoločnosti Tesla sa odráža aj v jej predajných číslach. Jej celosvetová výroba elektromobilov vzrástla v 1. štvrťroku 2023 o 44% v porovnaní s 1. štvrťrokom 2022. Nie všetko je ale dokonalé. Aj keď sa zdá, že výroba Cybertrucku je konečne v plnom prúde, značka čelila v priebehu svojho vývoja niekoľkým výzvam a oneskoreniam.

zdroj: motor1.com


Range Rover Evoque má nové svetlá, viac kamier a zakrivený displej25. Jún 2023

Range Rover Evoque 2024 vyzerá na prvý pohľad veľmi podobne ako model 2023. Facelift, ktorým toto malé luxusné, športové auto prešlo, je pomerne malý. Zmeny však nastali nielen v tom, ako toto luxusné, športové SUV vyzerá, ale aj v tom, ako sa správa k pasažierom vo vnútri.

Mriežka má nový sieťový vzor, ktorý prijíma tenké obdĺžniky oproti nepravidelným šesťuholníkom. Na oboch stranách mriežky chladiča sú nové svetlomety, ktoré vyzerajú na nerozoznanie od súčasného modelu, ale dôležité je to, čo je vo vnútri. Ide o nové LED svetlá Pixel 1, ktoré obsahujú trikrát viac LED diód ako predtým. Okrem toho každé svetlo obsahuje štyri pixelové moduly s LED diódami, ktoré sú individuálne ovládané a premietajú rôzne množstvo svetla rôznymi smermi. Svetlá sú štandardom výbavy Dynamic HSE a Autobiography.

Novinkou pre luxusné, športové autá Range Rover Evoque (2024) sú aj čerstvé originál kolesá s priemerom až 21 palcov. Nové farby exteriéru zahŕňajú modrú Tribeca Blue, Corinthian Bronze a Arroios Grey.

Vodič a spolujazdec na prednom sedadle si okamžite všimnú novú 11,4-palcovú stredovú dotykovú obrazovku orientovanú na šírku, aj keď nie je len na mieste. Jedná sa o zakrivenú obrazovku, ktorá sa pripája od prístrojovej dosky, plávajúci štýl. Nachádza sa nad novou stredovou konzolou, ktorá eliminuje fyzické ovládacie prvky, s výnimkou prepracovanej stopky radenia. Výsledkom je extrémny minimalizmus, ktorý odsúva mnohé funkcie tohto luxusného, športového auta buď na volant alebo dotykovú obrazovku.

V nadväznosti na technické novinky sa Range Rover Evoque (2024) teší z najnovšieho informačno-zábavného systému Pivi Pro 2. To podporuje bezdrôtové Apple CarPlay a Android Auto a Amazon Alexa 10 je integrovaný pre hlasové ovládanie. A potom sú tu kamery, systém o ktorom JLR hovorí, že patrí medzi najsofistikovanejšie nastavenia v triede Evoque. 3D priestorová kamera je doplnená pozemnou kamerou ClearSight a vnútornou parkovacou kamerou. Automobilka tiež tvrdí, že systém Cabin Air Purification Plus patrí medzi najlepšie vo svojej triede a prvýkrát je k dispozícii pre model Evoque.

V Európe sú luxusné, športové autá Range Rover Evo que (2024) k dispozícii vo výbavách S, Dynamic SE, Dynamic HSE a Autobiography. Na výber je 1,5-litrový trojvalcový mild-hybridný motor s výkonom 160 HP alebo 309 HP s plug-in hybridným systémom. 2,0-litrový mild-hybrid prináša benzín s výkonom 249 HP, alebo buď 163 HP alebo 204 HP s dieselovým motorom.

Luxusné, športové autá Range Rover Evoque idú do predaja pre modelový rok 2024 na cene od 49.800 EUR.

zdroj: motor1.com


Audi podľa šéfa VW zaostáva za konkurenciou24. Jún 2023

Podľa generálneho riaditeľa koncernu Volkswagen Olivera Blumea Audi zaostáva za svojimi konkurentmi a na vine je softvér. Aby sa situácia napravila, automobilka urýchli vývoj batériových elektrických vozidiel (BEV) pre luxusné, športové autá Audi.

Šéf komentoval pozíciu Audi v stredu počas Dňa kapitálových trhov spoločnosti. “Čelili sme vážnym softvérovým problémom, ktoré oddialili uvedenie vzrušujúcich elektrických produktov,” informoval Automotive News Europe.

Problémy so softvérom VW Group nie sú tajomstvom. Minulý rok sa objavili dve správy, ktoré poukazovali na technické problémy v zákulisí. V jednej júlovej správe sa uvádza, že softvérová divízia skupiny sa snaží vyvinúť kód pre elektromobily novej generácie automobilky. Ťažkosti mohli oddialiť nové luxusné, športové autá Audi, Porsche a Bentley. V novembri ďalšia správa tvrdila, že VW bude musieť odložiť spustenie Trinity až do roku 2030 kvôli softvérovým problémom.

Blume poznamenal, že zostava Audi v Číne nie je konkurencieschopná, od čoho je celá skupina “veľmi závislá”. Podľa ANE predaj Audi v 1. štvrťroku klesol o 16% v porovnaní s minulým rokom. Mnoho globálnych výrobcov automobilov sa však snaží konkurovať v Číne a v posledných rokoch stráca podiel na trhu.

Zatiaľ čo Audi môže byť pozadu, zameriava sa na zvrátenie vecí. Budúci rok spoločnosť uvedie na trh luxusné, športové autá Audi Q6 E-Tron, ktoré budú obsahovať dlho odkladaný softvér 1.2 a budú jazdiť na architektúre Premium Platform Electric (PPE) spoločnosti VW Group, ktorá je základom nového elektrického Porsche Macan. Audi tiež včas predstaví novú architektúru Scalable Systems Platform (SSP) od roku 2026.

Budúcnosť Audi je elektrická, takže byť pozadu nie je dobré miesto. Automobilka uvedie na trh svoje posledné luxusné, športové auto poháňané spaľovacím motorom v roku 2025, pričom každý nový model počnúc rokom 2026 bude čisto elektrický. Audi plánuje ukončiť globálnu výrobu benzínových a naftových vozidiel do roku 2033, hoci spoločnosť by mohla pokračovať vo výrobe spaľovacích motorov pre Čínu v závislosti od dopytu. Budúce vozidlá značky budú tiež priateľskejšie a menej agresívne vo svojom dizajne.

zdroj: motor1.com