Novinky

Šéf BMW M chce, aby budúce BMW M3 a M4 boli čisto elektrické23. Júl 2023

Budúcnosť luxusných, športových automobilov BMW M3 a M4 sa zdá byť viac zelená, pretože BMW pokračuje v rozširovaní svojej ponuky elektrických vozidiel. Očakávajú sa v roku 2027 alebo 2028 a špekuluje sa, že výkonné vozidlá by mohli zostať poháňané benzínom alebo by sa mohli stať plne elektrickými.

Už v roku 2022 manažér vývoja BMW Frank Weber naznačil, že ďalšie BMW M3 by mohlo prejsť na elektrický pohon. V nedávnom rozhovore pre Drive však globálny šéf divízie M, Frank van Meel, objasnil pozíciu automobilky. Naznačil, že luxusné, športové autá BMW M3 a M4 len ako elektromobily sú možnosťou, ale iba ak sa ukážu ako merateľne lepšie ako odchádzajúca generácia.

Podľa van Meela musí každá ďalšia generácia vozidla BMW M prekonať výkon svojho predchodcu. Ak BMW dokáže splniť svoje výkonnostné ciele pre nové luxusné, športové autá BMW M s čisto elektrickým pohonom, potom budú ďalšie modely M3 a M4 elektrické. Ak nie, autá sa budú držať spaľovacieho motora. “Logika je celkom jednoduchá,” povedal. “Ale samozrejme, snažíme sa, aby sa to stalo čisto elektrickým.”

Na otázku o viacerých možnostiach pohonných jednotiek van Meel rýchlo odmietol akýkoľvek návrh, že by BMW ponúkalo benzínové aj elektrické verzie s možnosťou hybridného elektrického vozidla. Nemyslel si, že všetky tri možnosti sú realistické a naznačil, že BMW by radšej použilo iba jednu pohonnú jednotku.

Súčasné luxusné, športové autá BMW M3 a M4 Competition xDrive používajú 3,0-litrový radový šesťvalec s dvoma turbodúchadlami na výrobu 503 konských síl. Údaje o výkone zahŕňajú zrýchlenie z 0-100 km/h za 2, 8 sekundy a maximálnu rýchlosť 300 km/h. Pre porovnanie, súčasné BMW i4 zvládne zrýchlenie z 0-100 km/h za 3,7 sekundy a má maximálnu rýchlosťou obmedzenú na 210 km/h.

zdroj: motor1.com


Štyri ocenenia AutomotiveINNOVATIONS Awards pre Mercedes-Benz22. Júl 2023

Značka Mercedes-Benz získala štyri z renomovaných ocenení AutomotiveINNOVATIONS Awards, medzi nimi aj hlavnú cenu „Najinovatívnejšia prémiová značka“. Značka s trojcípou hviezdou bola okrem toho ocenená ako „Najinovatívnejšia prémiová značka s akumulátorovým elektrickým pohonom“, aj ako „Najinovatívnejšia prémiová značka v oblasti rozhrania a konektivity“. Luxusné, športové autá Mercedes EQE okrem toho získali aj prvé miesto v kategórii „Najinovatívnejší model“. Ceny udelila renomovaná poradenská a audítorská spoločnosť PricewaterhouseCoopers (PwC) spolu s Prof. Dr. Stefanom Bratzelom a Centrom automobilového manažmentu (CAM).

„Víťaz série Mercedes-Benz je opäť najinovatívnejším výrobcom spomedzi prémiových značiek. V roku 2022 sa jednoznačne zameral na elektrický pohon s mnohými rekordmi v oblasti spotreby a dojazdu v príslušných segmentoch. Mercedes-Benz uvádza na trh akumulátorové elektrické, luxusné, športové autá v stále väčšom počte segmentov. Popri modeli EQE sa v súčasnosti veľkou inovatívnosťou vyznačujú aj modely EQS SUV a EQA. Značka Mercedes-Benz v mnohých prípadoch určuje štandardy vzhľadom na dojazd, spotrebu a nabíjací výkon.“ Prof. Dr. Stefan Bratzel, riaditeľ Centra automobilového manažmentu (CAM)

„Získať naraz štyri ocenenia AutomotiveINNOVATIONS Awards je pre nás v spoločnosti Mercedes-Benz niečo výnimočné. Veľmi ma teší, že okrem titulu „Najinovatívnejšia prémiová značka“ sme získali aj ceny za elektrické pohony, za rozhranie a konektivitu v prémiovom segmente, ako aj za náš sedan pre podnikateľov Mercedes-Benz EQE. To potvrdzuje, že pri realizácii nášho strategického piliera ‘Vedúca pozícia v oblasti elektrického pohonu a digitálnych zážitkov’ sme na správnej ceste. Veľká vďaka patrí všetkým, ktorí každý deň tvrdo pracujú na tom, aby sme aj viac ako 135 rokov po vzniku Benzovho patentovaného motorového vozidla dokázali s vizionárskou energiou a inovatívnymi nápadmi posúvať individuálnu mobilitu smerom dopredu.“ Markus Schäfer, člen predstavenstva spoločnosti Mercedes-Benz Group AG, vedúci oddelenia technológií, vývoja a nákupu.

Mercedes EQE, ktorý bol vyznamenaný ako „Najinovatívnejší model“, je po luxusnom korábe EQS druhým modelom, ktorý je založený na elektrickej architektúre vozidiel vyššej triedy. Športový sedan pre podnikateľov ponúka všetky podstatné funkcie modelu EQS v kompaktnejšej podobe, napríklad hyperobrazovku MBUX, filter HEPA alebo riadenie zadnej nápravy. S dojazdom až 682 km (podľa WLTP) je model EQE vhodný nielen na každodenné používanie, ale aj na dlhé trasy.

Cestu k oceneniam vydláždili aj výsledky technologického vývoja, napríklad systém DRIVE PILOT. Americký štát Kalifornia nedávno certifikoval systém na vysokoautomatizované jazdenie na úrovni SAE 3, zatiaľ čo podobné povolenia boli už udelené v Nevade a v Nemecku. Revolučným z hľadiska koncepcie ovládania a zobrazovania je aj infotainment MBUX (Mercedes-Benz User Experience). Najnovšia generácia je už dostupná alebo bude čoskoro dostupná vo viacerých nových konštrukčných radoch.

Využívaním ChatGPT chce výrobca luxusných, športových automobilov Mercedes-Benz dosiahnuť ďalšie zlepšenie hlasového ovládania systému hlasového asistenta MBUX. Beta fáza tohto systému bola v USA spustená až v júni. Ďalším príkladom inovatívnej sily značky Mercedes-Benz je štúdia luxusného, športového auta Mercedes-Benz Vision One-Eleven. K jej najzaujímavejším technickým prvkom patrí mimoriadne výkonný a vysokoúčinný axiálny tokový motor od spoločnosti YASA a akumulátory s okrúhlymi článkami.

Spoločnosť PricewaterhouseCoopers spolu s Prof. Dr. Stefanom Bratzelom a Centrom automobilového manažmentu (CAM) udeľujú už od roku 2012 cenu AutomotiveINNOVATIONS Award tým najinovatívnejším výrobcom automobilov a ich subdodávateľom. Podkladom pri rozhodovaní o udelení ocenenia je štúdia založená na databáze inovácií CAM v meste Bergisch Gladbach. Technologické inovácie vozidiel vyrábaných globálnymi automobilovými koncernmi sa každý rok systematicky skúmajú a vyhodnocujú podľa kvantitatívnych a kvalitatívnych kritérií.

Od roku 2020 sa pred udeľovaním cien koná diskusia „Digital Automotive Talk“. Na tohtoročné otázky moderátora Markusa Lanza o budúcnosti mobility odpovedal okrem iných aj technický riaditeľ spoločnosti Mercedes-Benz Markus Schäfer. Diskutovalo sa o trendoch, ktoré sa týkajú elektrifikácie, autonómneho jazdenia, sieťových technológií a zvýšeného dôrazu na trvalú udržateľnosť. Všetci účastníci diskusie sa zhodli na jednom: počas nasledujúcich 10 rokov budeme svedkami väčších zmien ako za posledných 100 rokov.


Mercedes prináša do EU funkciu automatickej zmeny jazdného pruhu21. Júl 2023

Prostredníctvom funkcie Automatická zmena jazdného pruhu bude značka Mercedes-Benz na európskom trhu ponúkať výsledky ďalšieho vývoja asistenčných systémov v oblasti úrovne 2 podľa SAE, ktorá sa často označuje aj ako úroveň 2+. Spoločnosť v súčasnosti pracuje na prispôsobovaní tejto funkcie situáciám v európskej premávke. Uvedenie na trh je naplánované súčasne s expedovaním prvých luxusných, športových automobilov Mercedes-Benz E. Automatická zmena jazdného pruhu je podporovaná na komunikáciách diaľničného typu s vodorovným značením jazdných pruhov a stavebným oddelením vozoviek v protichodných smeroch.

V USA a v Kanade je systém automatickej zmeny jazdného pruhu (ALC, Automatic Lane Change) už k dispozícii pre Triedu C, Triedu E a Triedu S, ako aj pre všetky luxusné, športové autá Mercedes-EQ.

Funkcia ALC je súčasťou aktívneho asistenta udržiavania odstupu DISTRONIC s aktívnym asistentom riadenia. Ak pred vozidlom jazdí pomalšie vozidlo a systém rozpozná vodorovné značenie jazdného pruhu, ako aj dostatok voľného miesta, v rýchlostnom rozsahu 80 – 140 km/h môže vozidlo samo iniciovať zmenu jazdného pruhu a úplne automaticky predbiehať. Podmienkou je cesta s obmedzenou maximálnou rýchlosťou a vybavenie vozidla navigáciou MBUX. Pred uskutočnením automatickej zmeny jazdného pruhu vyspelý systém nevyžaduje od vodiča žiadny ďalší impulz.

Vďaka aktívnemu navádzaniu po trase systém pomáha aj pri nájdení výjazdov a pri prechodoch na inú diaľnicu. Keďže aj počas automatickej zmeny jazdného pruhu platí, že zodpovednosť pri systéme na úrovni SAE 2 zostáva na vodičovi, výrobca luxusných, športových automobilov Mercedes-Benz zámerne zvolil také riešenie, pri ktorom musia ruky vodiča zostať na volante. V spoločnosti Mercedes-Benz je bezpečnosť tou najvyššou prioritou, ktorej súčasťou je zabezpečiť, aby nedochádzalo k žiadnym nedorozumeniam, napríklad v dôsledku nesprávnych očakávaní.

„Značka Mercedes-Benz už dlhé roky určuje štandardy v oblasti automatizovaného jazdenia a asistenčných systémov. So systémom DRIVE PILOT ponúkame celosvetovo prvý a jediný systém na vysokoautomatizované jazdenie s medzinárodne platnou homologizáciou. Systém DRIVE PILOT je od roku 2022 dostupný v Nemecku a čoskoro bude možné ho objednať aj v USA. Pri parkovaní ideme ešte o krok ďalej: INTELIGENTNÝ ASISTENT PARKOVANIA je celosvetovo prvý a jediný certifikovaný systém na plnoautomatizované parkovanie bez účasti vodiča. Mnohí naši zákazníci v Nemecku ho už môžu využívať. V oblasti asistenčných systémov platí, že funkcia automatickej zmeny jazdného pruhu ponúka výrazné zvýšenie komfortu. V USA si ju možno objednať už teraz a mňa teší, že funkciu Automatická zmena jazdného pruhu môžeme teraz priniesť aj do Európy. Výrobca vozidiel Mercedes-Benz tak opäť upevňuje svoju pozíciu priekopníka a technologického lídra.“ Markus Schäfer, člen predstavenstva spoločnosti Mercedes-Benz Group AG, vedúci oddelenia technológií, vývoja a nákupu.

V oblasti čiastočne automatizovaného jazdenia na úrovni SAE 2 sa výrobca luxusných, športových automobilov Mercedes-Benz spolieha na systém aktívneho asistenta udržiavania odstupu DISTRONIC s aktívnym asistentom riadenia, ktorý pomáha vodičovi pri riadení až do rýchlosti 210 km/h. Systém možno aktivovať na všetkých typoch ciest. Výnimočná vlastnosť: ak je rýchlosť jazdy nižšia ako 130 km/h, asistent riadenia funguje aj v prípade zlej rozpoznateľnosti vodorovného dopravného značenia. Systém DISTRONIC medzitým automaticky reguluje rýchlosť, prispôsobuje odstup od vozidla idúceho vpredu a v premávke s častým zastavovaním a rozjazdom pomáha pri opätovných rozjazdoch.

DRIVE PILOT od značky Mercedes-Benz predstavuje celosvetovo prvý a jediný systém s medzinárodne platnou homologizáciou na vysokoautomatizované jazdenie (stupeň SAE 3). Ten na vhodných diaľničných úsekoch a pri vysokej intenzite premávky alebo pri dopravných zápchach umožní, aby zákazníci aktuálne do rýchlosti 60 km/h prenechali za určitých podmienok riadenie vozidla tomuto systému. Vy získate cenný čas a môžete sa koncentrovať na niektoré vedľajšie činnosti. Od mája 2022 je systém DRIVE PILOT v Nemecku k dispozícii pre luxusné, športové autá Mercedes-Benz S a modely EQS. Aj v amerických štátoch Kalifornia a Nevada bol Mercedes-Benz prvým výrobcom vozidiel, ktorý získal príslušnú homologizáciu. V modelovom roku 2024 bude systém DRIVE PILOT na americkom trhu dostupný ako mimoriadna výbava pre modely Triedy S a modely EQS. Prvé vozidlá budú vyexpedované predbežne koncom roka 2023.

Výrobca vozidiel svojimi technickými inováciami vždy určoval štandardy v oblasti bezpečnosti vozidiel a je považovaný za priekopníka bezpečného „manuálneho“ jazdenia. Či už spomenieme ABS (1978, Trieda S, W 116), airbag vodiča v kombinácii s napínačmi bezpečnostných pásov (1981, Trieda S, W 126) alebo ESP® (1995, Trieda S kupé, C 140) – mnohé inovácie v oblasti bezpečnosti vozidiel uviedol na trh ako prvý práve výrobca vozidiel Mercedes-Benz. To isté platí aj pre asistenčné jazdné systémy: výrobca vozidiel Mercedes-Benz bol prvý, kto uviedol na trh tempomat s reguláciou odstupu DISTRONIC (1998, Trieda S, W 220), čo bol systém na úrovni dnešného stupňa SAE 1. Značka s trojcípou hviezdou dlhoročne určuje štandardy aj pre funkcie na úrovni SAE 2.

Spoločnosť Mercedes-Benz sa aj pri vysokoautomatizovanom jazdení (úroveň SAE 3) zameriava na bezpečnosť a spoľahlivosť. Systém DRIVE PILOT je preto založený na architektúre, ktorá umožňuje vždy bezpečne zvládnuť všetky potenciálne sa vyskytujúce situácie. K štyrom kľúčovým oblastiam redundantnej architektúry patria brzdový systém, riadenie, napájanie prúdom, ako aj súčasti senzoriky. V tomto prípade sa okrem radarov a kamier nevyhnutne musí používať aj LiDAR. Ak sa vyskytnú situáciou podmienené nedostatky jedného snímača, možno ich vykompenzovať vlastnosťami iných snímačov. Týmto dizajnom systému, ktorý je zameraný na bezpečnosť, Mercedes-Benz určuje úplne nové štandardy v oblasti automatizovaného jazdenia.


Porche Design debutuje s hodinkami na oslavu 75 rokov Porsche20. Júl 2023

Porsche Design oslavuje 75. výročie výrobcu luxusných, športových automobilov Porsche, svojej súrodeneckej značky. Automobilka má slávnosti počas celého roka 2023, vrátane veľkolepej výstavy na tohtoročnom festivale rýchlosti v Goodwoode. Teraz výrobca príslušenstva prejavuje uznanie vytvorením nových hodiniek Chronograph 1 – 75 Years Porsche Edition ako niečoho, čo môžu fanúšikovia nosiť. Hodinky sa začali predávať 15. júla za 10.000 EUR, pričom ide o limitovanú sériu 475 kusov.

Chronograf 1 – 75 rokov Porsche Edition používa strojček kalibru Porsche Design Werk 01.140 s certifikáciou presnosti od COSC, čo znamená, že kus by mal mať veľmi dobrý čas. Číselník obsahuje mnoho funkcií, ako napríklad bežiaci druhý displej na 9. hodine, 30-minútové počítadlo na 12. hodine, 12-hodinové počítadlo na 6. hodine, veľký červený chronograf second hand a denné a dátumové okno na 3 hodinách.

Zadná strana puzdra má gravírovanie výrobného čísla zo 475 kusov a logo 75Y. Navíjací rotor má tvar klasického päťramenného Fuchsovho kolesa s logom Porsche uprostred.

Číselník meria 40,80 mm a je vysoký 14,15 mm. Hodinky sú vodeodolné do 100 metrov (10 barov). Strojček kalibru Werk 01.140 má 25 klenotov a beží rýchlosťou 28 800 úderov za hodinu. Má 48-hodinovú rezervu energie.

Hodinky sú k dispozícii s remienkom s koženou stredovou časťou a textilnou vonkajšou plochou. Vyznačuje sa svetlomodrým prešívaním a červeným pruhom. K dispozícii je tiež čierny kožený remienok s čiernym prešívaním. Systém rýchlej výmeny umožňuje ich jednoduchú výmenu.

Chronograf 1 – 75 rokov Porsche Edition zdieľa štýlové prvky so stopkami na palubnej doske konceptu elektrického, luxusného superšportu Mission X. Vozidlo debutovalo v júni 2023 ako darček k 75. narodeninám značky. Model má exteriér s jemnými podnetmi z klasického modelu 917, pričom stále vyzerá špičkovo. Podobná situácia je aj vo vnútri, kde high-tech digitálny kokpit splýva s touto ódou na klasické hodinky na strane spolujazdca.

Nové hodinky a hodinky vo vnútri Mission X sú inšpirované pôvodným Chronografom 1 od Porsche Design z roku 1972. Na tú dobu bol prelomový tým, že mal antireflexný matne čierny ciferník so zodpovedajúcim puzdrom a remienkom. Ako chronograf boli hodinky dodávané s funkciou stopiek, okrem doplnkov, ako sú displeje pre deň a dátum.

Chronograf 1 sa ukázal ako populárny. Nemecká armáda ho prijala v 1970-tych rokoch, ale bez čierneho puzdra a vylepšení ako 24-hodinový pult, a nie 12 hodín. Navyše, Tom Cruise ho nosil v Top Gun. Profesor Ferdinand Alexander Porsche navrhol ikonický model 911 a v roku 1972 založil spoločnosť Porsche Design. Chronograf 1 bol prvou ponukou od tejto spoločnosti.

zdroj: motor1.com


Nové Porsche 911 Turbo S od Mansory ponúka 900 koní19. Júl 2023

Nové, luxusné, športové autá Porsche 911 Turbo S sú vrcholom čo Porsche ponúka, pričom to neznamená, že pre Mansory nemôže ísť ďalej. Upravený model sa nazýva P9LM EVO 900 a áno, 900 tu má veľmi špecifický význam.

Aby model zodpovedal extravagantnému exteriéru, Mansory pridáva väčšie turbodúchadlá k už tak silnému twin-turbo 3,8-litrovému plochému šesťvalcu Porsche. Je nainštalovaný nový medzichladič spolu s 98-milimetrovými zvodmi, úplným vylepšením výfukového systému a vyladením, aby to všetko spolupracovalo. A funguje to, pretože P9LM EVO ponúka výkon 900 koní. Mansory deklaruje, že model dokáže zrýchliť z 0-100 km/h za 2,5 sekundy, čo je len o desatinu rýchlejšie ako zrýchľujú štandardné luxusné, športové autá Porsche 911 Turbo S. Najvyššia rýchlosť sa však vyšplhá na 350 km/h.

Predná časť je celokarbónovou záležitosťou s väčšími vstupmi pre lepšie chladenie. To si vyžaduje nové LED svetlá a v rohoch sú bočné klapky pre dodatočný prítlak na predné kolesá. Je tu viac exponovaného karbónu pre frunk, zrkadlové tábory a bočné prahy, ktoré sa tiahnu dozadu až po ešte viac exponovaný karbón pre masívne bočné prívody pred zadnými blatníkmi. Nad novou zadnou fasádou je bláznivý dvojplošník s rovnako bláznivým difúzorom. A aby sa zabezpečilo, že motor dostane všetok vzduch, na zadnom okne je lopatka.

Mansory uvádza, že výber farieb exteriéru a interiéru je prispôsobiteľný, vrátane dvojfarebnej povrchovej úpravy, ako je vidieť tu. Tento je predvedený v čiernej farbe a teal určite upúta pozornosť, najmä preto, že téma sa prenáša do interiéru. Vlastné prešívanie s kožou a uhlíkovými vláknami oplýva a dodáva zmesi bielu farbu pre obzvlášť jasný kokpit. Značka Mansory je vtkaná do materiálov, aby cestujúci presne vedeli, v čom jazdia.

Vyrobených bude iba 10 luxusných, športových automobilov P9LM EVO 900, pričom kupujúci si budú môcť vybrať medzi kupé alebo kabrioletom. Lopatka zadného motora je na drop-top očividne nixovaná a kupujúci sa môžu rozhodnúť odstrániť winglety na predných a zadných kolesách pre pokojnejší vzhľad. Ceny sa nespomínajú, pretože zostavy Mansory zvyčajne zahŕňajú značné množstvo prispôsobenia.

zdroj: motor1.com


Ružové Porsche 911 (993) oslavuje európske uvedenie Günther Werks18. Júl 2023

Uplynulý víkend bol veľmi dôležitý pre Günther Werks, špecialistov na luxusné, športové autá Porsche z Kalifornie. Tuningová firma oslávila svoje prvé vystúpenie mimo Spojených štátov a tiež znamenala spustenie svojho prvého kompletného projektu pre európsky a britský trh. Ružové Porsche 911 z generácie 993 je tiež prvým vozidlom spoločnosti s pravostranným riadením, ktoré bolo predstavené počas tohtoročného festivalu rýchlosti v Goodwoode.

Kupé bolo pôvodne vyrobené v rokoch 1994 až 1998 a bolo kompletne obnovené a upravené podľa špecifikácií Günther Werks s vylepšeniami z uhlíkových vlákien a vizuálnymi vylepšeniami. Vrcholom projektu musí byť ružový exteriér s trojstupňovým perleťovým jemným metalickým lakom s odhaleným pruhom z uhlíkových vlákien na prednej kapote. K dispozícii sú ďalšie komponenty s odhalenou povrchovou úpravou z uhlíkových vlákien, vrátane hornej časti zadného spojlera, prahov dverí a aerodynamických bitov v prednom nárazníku.

Podobnú kombináciu možno nájsť aj vo vnútri kabíny, aj keď v interiéri je oveľa viac detailov z uhlíkových vlákien ako ružových povrchov. Vodič a spolujazdec sedia na karbónových sedadlách s kožou Alcantara, ružovým prešívaním, pričom rovnaký materiál a farebná schéma sa používa aj na volante. Združený prístroj si zachováva pôvodné usporiadanie s piatimi okrúhlymi hodinami, štyrmi s čiernymi ciferníkmi a jedným bielym ciferníkom v strede.

Neexistujú však žiadne informácie o vylepšeniach motora. Luxusné, športov autá Porsche 911 (993) boli posledné, ktoré používali vzduchom chladené motory a predchádzajúci projekt Gunther Werks založený na tejto rodine predstavoval dvojitý turbo motor V6 o objeme 4.0 litra s výkonom až 700 koní (522 kilowattov). Model 993-generácie, ktorý bol predstavený v auguste minulého roka a tiež predstavený počas festivalu rýchlosti v Goodwoode v roku 2022, mal tento motor spojený so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou.

zdroj: motor1.com


Šéf VW vyzýva na okamžité zmrazenie výdavkov, ide vraj o všetko17. Júl 2023

Generálny riaditeľ značky Volkswagen Thomas Schafer počas nedávneho interného stretnutia s manažérmi spoločnosti povedal, že “strecha horí”, čo naznačuje, že “všetko je v stávke” pre nemeckú automobilku, ktorá sa snaží stať sa popredným výrobcom elektromobilov a zároveň dodávať na svetové trhy vozidlá so spaľovacím motorom.

Stretnutie prichádza po zmiešaných výsledkoch pre plne elektrickú divíziu firmy. V Spojených štátoch sa predaj luxusného, športového crossoveru Volkswagen ID.4 v druhom štvrťroku v porovnaní s minulým rokom štvornásobne zvýšil so 6 690 predanými vozidlami, zatiaľ čo časť európskeho závodu v nemeckom Emdene, konkrétne tá, kde sa montuje ID.4, bola koncom minulého mesiaca zatvorená na šesť týždňov kvôli slabému dopytu.

S týmto vedomím Schafer naznačil viac ako 2 000 manažérom, že nasledujúce týždne a mesiace budú “veľmi ťažké” a opieral sa o nich, aby dosiahli “malé víťazstvá”. Plánuje tiež zaviesť novú sériu takzvaných “výkonnostných programov”, ktorých cieľom je ušetriť spoločnosti Volkswagen obrovské výdavky vo výške 11,2 miliardy dolárov v priebehu nasledujúcich troch rokov.

“Nechávame náklady v mnohých oblastiach príliš vysoké,” povedal generálny riaditeľ VW a vyzval na okamžité zmrazenie výdavkov, pretože značka naďalej výrazne investuje do novej technológie a výrobnej infraštruktúry pre elektrické, luxusné, športové autá, poznamenáva Wards Auto.

Okrem toho bol predaj v Číne ohromujúci a nemecká značka bola nútená znížiť cenu svojich najziskovejších modelov, aby zostala konkurencieschopná, ale to tiež znamená nižšie ziskové marže. Napríklad cena plne elektrického hatchbacku ID.3 bola v Číne znížená len na 17 500 dolárov, čo je o polovicu drahšie ako v Európe, kde začína na zhruba 36 000 dolároch bez dane.

Nemecká automobilová značka sa pripravuje na spustenie výroby úplne nového elektrického sedanu Volkswagen ID.7, ako aj nových generácií benzínových modelov Tiguan a Passat. Čoskoro chce VW uviesť na trh sériu cenovo dostupnejších elektromobilov, ktorých cena by mohla byť už od 20 000 EUR, aby konkurovala navrhovaným ponukám od konkurentov, ako sú Citroën a Renault.

zdroj: motor1.com


Tesla konečne vyrába prvý Cybertruck v Gigafactory v Texase16. Júl 2023

Možno tomu neuveríte, ale Tesla práve oznámila, že prvý luxusný, športový pickup Cybertruck bol postavený v Gigafactory v Texase.

Automobilka to oznámila na Twitteri. “Prvý Cybertruck vyrobený v Giga Texas!” píše sa v tweete, ktorý je sprevádzaný fotografiou, ktorá ukazuje nadšených pracovníkov továrne, ako pózujú pred kamerou s prvým sériovým Cybertruckom vo svojom strede. Elon Musk retweetoval oznámenie spoločnosti Tesla na svojom profile a napísal: “Gratulujeme tímu Tesla!”

Nevidíme veľa z vozidla, pretože je obklopené ľuďmi, pričom jedinými viditeľnými kúskami sú sklenená strecha, čelné sklo s masívnym stieračom spočívajúcim na ľavej strane, lôžko nákladného vozidla a bočné okná. Z toho, čo môžeme vidieť, však nákladné vozidlo vyzerá skoro ako najnovšie prototypy, ktoré boli v posledných týždňoch spozorované pri mnohých príležitostiach.

Toto je očividne skvelý moment pre Teslu a tím Gigafactory Texas, pretože to znamená začiatok výroby piateho sériového osobného, luxusného, športového auta značky tri a pol roka po tom, čo výrobca elektromobilov začal v januári 2020 vyrábať svoje štvrté vozidlo, Model Y.

Toto je pravdepodobne väčší moment z niekoľkých dôvodov, z ktorých hlavným je skutočnosť, že Cybertruck je pickup, ktorý je najobľúbenejším typom vozidla v Amerike. Jeho úspech je takmer zaručený, pokiaľ je Tesla schopná vyrobiť čo najviac jednotiek v čo najkratšom čase.

V máji Elon Musk odhadol, že Tesla by mohla predávať 250 000 až 500 000 Cybertruckov ročne, keď výroba dosiahne plné tempo. “Vyrobíme toľko, koľko ľudia chcú a môžu si ich dovoliť,” povedal generálny riaditeľ spoločnosti Tesla a dodal, že bude ťažké urobiť náklady dostupnými, pretože Cybertruck je nové auto s novou výrobnou metódou – t.j.  exoskeletom vyrobeným z ultratvrdej nehrdzavejúcej ocele 30X valcovanej za studena.

Potom je tu polarizujúci dizajn Cybertrucku, ktorý vyzerá ako žiadna iná Tesla – a žiadne iné luxusné, športové auto na ceste. Či sa vám to páči alebo nie, Cybertruck nemožno ignorovať.

Keď už hovoríme o dodávkach, Elon Musk v apríli uviedol, že udalosť odovzdania Cybertrucku sa uskutoční “ku koncu tretieho štvrťroka”, čo pravdepodobne znamená september 2023. Za predpokladu, že ide o model so sériovou špecifikáciou, prvý vyrobený Cybertruck bude pravdepodobne medzi vozidlami dodanými zákazníkom na nadchádzajúcom podujatí.

Ako však minulý rok ukázali udalosti odovzdania Modelu Y, ktoré sa konali na Giga Berlin a Giga Texas, nemali by sme očakávať, že Tesla dodá zákazníkom – s najväčšou pravdepodobnosťou insiderom spoločnosti Tesla – viac ako malý počet luxusných, športových automobilov Tesla Cybertruck. Výroba sa ešte len začína a Elon Musk varoval, že rampa Cybertruck bude zatiaľ najťažšia a najdlhšia.

Výkonný riaditeľ predtým uviedol, že počiatočná výroba Cybertrucku sa začne v lete 2023 a že sériová výroba bude nasledovať v roku 2024, pričom sa očakáva, že produkcia bude dovtedy obmedzená. “Bol to náročný produkt na dizajn a ešte ťažší na stavbu,” tweetoval Musk v máji.

Nakoniec, začiatok výroby Cybertrucku je veľmi veľká vec vzhľadom na rekordný počet rezervácií, ktoré má spoločnosť. V novembri 2022 sa tvrdilo, že predobjednávky Tesla Cybertruck prekročili 1,6 milióna.

zdroj: motor1.com


Legendárna Lancia Delta Integrale od Manhart má 375 koní15. Júl 2023

Tuningoví špecialisti z Wuppertalu nie sú synonymom projektov založených na talianskych automobiloch, ale v rámci svojej divízie Manhart Classic Cars spoločnosť odhaľuje svoj vlastný pohľad na legendárne luxusné, športové autá Lanciu Delta Integrale. Presnejšie povedané, upravený model je založený na vozidle Delta HF Integrale 16V, ktoré sa prvýkrát verejne objavilo na autosalóne v Ženeve v roku 1989 pred svojím víťazným debutom na Rally San Remo v roku 1989.

V štandardnej forme mal 2,0-litrový turbomotor pod kapotou výkon 197 koní (147 kW) pri 5 500 ot./min a krútiaci moment 298 Nm. Manhart poskytuje optimalizáciu softvéru so štyrmi valcami, pričom je nová aj turbo súprava, kované piesty a ojnice, nový vačkový hriadeľ Catcams, nové palivové čerpadlo Bosch a vylepšený chladič a ventilátor. Skladový výfukový systém je nahradený novým 3,5-palcovým výfukovým potrubím s dvoma koncovkami výfuku vzadu.

Výsledok je dosť pôsobivý. 2.0-litrový motor teraz generuje 375 koní (276 kW) a 550 Nm. Výkon sa prenáša na všetky štyri kolesá prostredníctvom aktualizovanej päťstupňovej manuálnej prevodovky, ktorá teraz obsahuje komponenty skupiny N. Spojenie medzi prevodovkou a motorom je vylepšená spojka Sachs. Medzi ďalšie hardvérové vylepšenia patrí tuhšie a nižšie odpruženie, ako aj brzdová súprava Manhart Evo so štvorpiestikovými strmeňmi Brembo vpredu na 380 mm kotúčoch. Auto sedí na dobovo špecifických 17-palcových originál kolesách OZ Racing Rallye.

Vizuálne sa luxusné, športové autá Manhart Lancia Delta Integrale líšia od štandardného vozidla novým strešným spojlerom na vonkajšej strane. Vo vnútri kabíny sú v stredových častiach nové sedadlá potiahnuté kožou Alcantara, ako aj nové volanty a špeciálne koberčeky.

zdroj: motor1.com


Mercedes E kombi je praktický, inteligentný a má dynamický vzhľad14. Júl 2023

Praktická ako jej predchodca, inteligentná a individuálne prispôsobiteľná ako nikdy predtým: nové, luxusné, športové auto Mercedes-Benz E kombi konštrukčného radu 214 je presvedčivé v mnohých ohľadoch. Zmenil sa aj dizajn: v porovnaní s predchodcom má dynamickejšiu líniu strechy a nová Triedy E kombi opäť boduje praktickými vlastnosťami aj objemom batožinového priestoru. V kombinácii so zvažujúcim sa zadným sklom sa dosiahol progresívny celkový vzhľad.

Kombi rovnako ako prednedávnom predstavený sedan nielenže nadväzuje na dlhú modelovú históriu klasickej Triedy E, ale svojím novým dizajnom premosťuje k avantgardným trendovým luxusným, športovým autám od značky Mercedes-EQ. Súčasťou vzhľadu klasického kombi sú vyvážené proporcie. Tie sú určené krátkym previsom vpredu, dlhou kapotou s charakteristickými prelismi, natiahnutým rázvorom a vyváženým previsom vzadu.

Svojím svojráznym vzhľadom pri pohľade zboku sa kombi výrazne odlišuje od konkurencie. Dve charakteristické línie známe zo sedanu vytvárajú energicky natiahnutú karosériu a dodávajú vozidlu športový a štýlový vzhľad. Sofistikovaná, trojrozmerná a do posledného detailu optimalizovaná povrchová úprava vyžaruje eleganciu.

Spojenie medzi maskou chladiča a svetlometmi vytvára plocha pripomínajúca čierny panel. Táto vložka vo vysokolesklej čiernej farbe vizuálne pripomína luxusné, športové autá Mercedes-EQ. Trojrozmerne stvárnená maska chladiča má v závislosti od línie výbavy progresívny alebo klasický dizajn. Pre všetky línie (AVANTGARDE, EXCLUSIVE a AMG Line) je na želanie k dispozícii aj svetlovodmi podsvietený pochrómovaný rám masky chladiča. Nová Trieda E kombi je sériovo vybavená vysokovýkonnými svetlometmi s LED. Ako mimoriadna výbava sú k dispozícii svetlomety DIGITAL LIGHT bez funkcie projekcie aj s funkciou projekcie. Všetky varianty svetlometov ponúkajú nezameniteľný denný aj nočný dizajn. Denné osvetlenie je vyhotovené v tvare „obrvy“, čo je typické pre značku.

Dizajn zadnej časti charakterizujú precízne navrhnuté pochrómované prvky, ako aj progresívne tvarované dvojdielne zadné svietidlá. Vďaka veľkému otvoru možno ložný priestor využívať rôznymi spôsobmi. Tím dizajnérov prišiel s novou interpretáciou obrysov a vnútorného dizajnu zadných svietidiel. Vyhotovenie interiéru s veľkou hĺbkou detailov a čiastočne animovanými funkciami prispieva k hodnotnému vzhľadu vozidla. Jedinečný hviezdicový tvar sa postará o nezameniteľnosť denného aj nočného dizajnu zadných svietidiel. Obidve časti svietidiel na bočnej stene a na veku batožinového priestoru sú vizuálne prepojené. Tým sa ešte zdôrazňuje šírka zadnej časti vozidla. Odrazové sklá boli presunuté do nárazníka. To umožnilo dosiahnuť obzvlášť veľký otvor ložného priestoru, čo na jednej strane zvyšuje úžitkovú hodnotu. Na druhej strane platí, že zadná časť vozidla vyzerá vďaka tomu ešte širšia.

Luxusné, športové autá Mercedes-Benz E kombi sú v porovnaní so svojím predchodcom širšie o 28 milimetrov. Cestujúci na zadných sedadlách získali vďaka tomu ešte viac miesta: priestor na lakte vzadu dosahuje 1 519 milimetrov, čo je o 25 milimetrov viac ako doposiaľ. Rázvor sa predĺžil o 22 milimetrov na 2 961 milimetrov. Cestujúci na zadných sedadlách majú vďaka tomu viac priestoru v oblasti kolien (84 milimetrov; plus 9 milimetrov) a viac priestoru na nohy (934 milimetrov; plus 15 milimetrov). Ložný priestor možno rozšíriť zo 615 litrov až na 1 830 litrov. Model s hybridným pohonom dobíjateľným zo siete má objem ložného priestoru 460 až 1 675 litrov a aj jeho ložný priestor má rovné dno.

Operadlá sú rozdelené v pomere 40 : 20 : 40 a v tomto pomere sa aj sklápajú. Sklápanie sa ovláda pomocou dvoch dotykových spínačov na ľavej a pravej strane operadla zadného sedadla. Kombi je sériovo vybavené zadnými výklopnými dverami EASY-PACK. Výklopné dvere možno komfortne otvoriť a zatvoriť stlačením tlačidla na kľúči zapaľovania, spínačom na dverách vodiča alebo odisťovacou rukoväťou na zadných výklopných dverách. Krycia roleta aj roleta s oddeľovacou sieťkou (obidve sú súčasťou sériovej výbavy) sú dvojdielne. Obidve rolety sa nachádzajú vo svojej vlastnej kazete.

Prístrojová doska dotvára digitálny zážitok v interiéri. Ak je Mercedes-Benz E kombi vybavený voliteľne dodávanou obrazovkou pre spolujazdca, veľká sklenená plocha superobrazovky MBUX siaha až po centrálny displej. V zornom poli vodiča sa nachádza vizuálne oddelený displej vodiča. Modely bez displeja spolujazdca majú veľký ozdobný prvok, ktorý siaha až po stred. Vizuálne oddelený centrálny displej pôsobí dojmom, akoby sa vznášal nad konkávnym povrchom ozdobného prvku.

Cez prednú časť prístrojovej dosky prechádza svetelný pás aktívneho náladového osvetlenia. Ten vedie veľkým oblúkom od čelného skla okolo stĺpikov A smerom k dverám. Takto vzniká veľkorysý pocit z priestoru. Zdanlivo plávajúci ovládací ostrovček v hornej časti obložení dverí korešponduje so vzhľadom sklenených plôch obrazoviek.

Stredová konzola je navrhnutá ako homogénne teleso a v priamej línii nadväzuje na dolnú časť prístrojovej dosky. V prednej časti je do trojrozmerne tvarovaného ozdobného prvku integrovaný odkladací priestor s vekom a držiakmi na poháre. V zadnej časti stredovej konzoly sa nachádza mäkko čalúnená lakťová opierka.

Stredový diel obloženia dverí plynulo prechádza s vydutým oblúkom do lakťovej opierky. Jej predná časť je vyhotovená ako high-tech kovový prvok. Ten slúži ako držadlo a priťahovacia rukoväť dverí a obsahuje spínače na ovládanie okien. Ďalším atraktívnym prvkom je vznášajúci sa ovládací ostrovček s kľučkou dverí a prvkami na ovládanie funkcií sedadla.

Obrysy sedacej plochy a operadla elegantne prechádzajú z vnútornej strany na vonkajšiu a vďaka vrstvenej konštrukcii sa akoby vznášajú nad základným telesom sedadla. Zvislé preštepovanie nadväzuje na vonkajší obrys a smerom hore sa otvára do šírky.

Dôsledná elektrifikácia a inteligentné zmenšovanie pri zachovaní parametrov viedli k tomu, že nová Trieda E určuje štandardy v oblasti efektívnosti. V prípade spaľovacích motorov ide o štvor- a šesťvalcové agregáty z aktuálnej rodiny modulárnych motorov Mercedes-Benz FAME (Family of Modular Engines). Portfólio motorov takto výraznou mierou prispieva k zvýšeniu flexibility medzinárodného výrobného združenia pri súčasnej elektrifikácii, ktorá je primeraná skutočnej potrebe.

Dieselové, ako aj benzínové motory majú popri preplňovaní turbodúchadlom aj inteligentnú podporu integrovaným štartovacím generátorom (ISG). Sú to teda tzv. mierne hybridy (mild hybridy). Vďaka novému akumulátoru sa dosiahlo zvýšenie výkonu elektromotora z 15 na 17 kW a nárast krútiaceho momentu na 205 Nm. Ďalšie mierne hybridy budú nasledovať.

Už pri uvedení na trh bude vďaka modelu E 300 e (kombinovaná spotreba paliva, vážená (WLTP): 0,9‑0,6 l/100 km, kombinované emisie CO₂, vážené (WLTP): 20-13 g/km, kombinovaná spotreba elektriny, vážená (WLTP): 21,4-19,1 kWh/100 km) k dispozícii aj hybrid    dobíjateľný zo siete. S čisto elektrickým hnacím výkonom 95 kW (129 k) a čisto elektrickým dojazdom vyše 100 km (WLTP) bude tento model počas mnohých dní schopný jazdiť čisto na elektrický pohon bez využitia benzínového motora. Ďalšie hybridy   dobíjateľné zo siete, ktoré sú vybavené dieselovými spaľovacími motormi, budú nasledovať.

Ponuka modelov v čase uvedenia na európsky trh:

 

E 200

E 220 d

E 300 e

 

Zdvihový objem

cm³

1 999

1 993

1 999

 

Menovitý výkon, spaľovací motor

kW/k

150/204

145/197

150/204

pri

ot./min

5 800

3 600

6 100

Príd. výkon (zvýšenie výkonu)/
menovitý výkon, elektromotor

kW/k

17/23

 

17/23

 

 

95/129

Menovitý krútiaci moment, spaľovací motor

Nm

320

440

320

pri

ot./min

1 600 - 4 000

1 800 - 2 800

2 000 - 4 000

Príd. krútiaci moment (zvýšenie výkonu)/ menovitý krútiaci moment, elektromotor

Nm

205

205

440

Systémový výkon

kW

-

-

230

Systémový krútiaci moment

Nm

-

-

550

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h

s

7,8

7,9

6,5

 

Maximálna rýchlosť

km/h

231

230

227

 

Kombinovaná spotreba paliva (WLTP)

l/100 km

7,6 - 6,7[1]

5,7 - 5,0[2]

0,9 - 0,6[3]

Kombinované emisie CO2 (WLTP)

g/km

173 - 1521

149 - 1312

20 - 133

Kombinovaná spotreba elektriny, vážená (WLTP)

kWh/

100 km

-

-

21,4 - 19,13

Elektrický dojazd (EAER, WLTP)

km

-

-

95 - 1133

 

Pri agilných jazdných vlastnostiach Triedy E kombi zohráva významnú úlohu presné vedenie predných kolies so štvorprvkovým zavesením. Na zadnej náprave sa o dobré vlastnosti vedenia kolies a stabilnú jazdu v priamom smere postará konštrukcia s priestorovým zavesením kolies s koncepciou piatich ramien. Na prednej náprave sú pružiny a tlmiče spojené do jednej teleskopickej vzpery a nepodieľajú sa na vedení kolesa, čomu zodpovedá aj citlivá reakcia pruženia. Pomocný rám (vpredu) a nápravnica (vzadu) izolujú podvozok a karosériu od vibrácií a hluku. Modely s miernym hybridným pohonom sú sériovo vybavené podvozkom AGILITY CONTROL s oceľovými pružinami a selektívnym systémom tlmenia, ako aj zadnou nápravou so vzduchovým pružením.

Nové, luxusné, športové autá Mercedes-Benz E kombi sú na želanie k dispozícii s podvozkom AIRMATIC so vzduchovým pružením a kontinuálne nastaviteľným tlmením ADS+. Systém AIRMATIC so vzduchovým pružením a adaptívnymi tlmičmi ADS+ reaguje veľmi citlivo. Regulácia výšky je súčasťou systému AIRMATIC. Tá udržiava konštantnú svetlú výšku bez ohľadu na zaťaženie vozidla, v prípade potreby však urobí potrebné zmeny.

Hudbu, hry aj streamovaný obsah možno v Triede E kombi vnímať takmer všetkými zmyslami. Trieda E je vďaka digitálnym inováciám v interiéri inteligentnejšia a dosahuje nový rozmer personalizácie a interakcie. Architektúra elektroniky je zároveň viac založená na softvéri a menej na hardvéri.

Výpočtové funkcie doposiaľ oddelených domén sa uskutočňujú v rámci jednej výpočtovej jednotky. Obrazovky a infotainment MBUX tak zdieľajú nový, veľmi výkonný centrálny počítač vozidla. Tento typ sieťového prepojenia zvyšuje výkonnosť a rýchlosť dátových tokov.

Pre nové, luxusné, športové autá Mercedes-Benz E kombi bude k dispozícii balík zábavy (Zábava MBUX plus).   Vďaka štandardu mobilnej telefónnej siete 5G sú možné výrazne vyššie prenosové rýchlosti ako pri štandardoch LTE/UMTS.

Pomocou digitálneho kľúča od vozidla možno Triedu E kombi naštartovať a zamknúť len vďaka tomu, že vodič má pri sebe kompatibilné koncové zariadenie. Možné je aj zdieľanie kľúča: členov rodiny alebo priateľov možno digitálne pozvať na používanie vozidla Triedy E kombi. Majiteľ vozidla môže pritom udeliť rôzne práva: buď umožní len prístup do vozidla, alebo vydá aj oprávnenie na riadenie vozidla. Vozidlo dokáže rozpoznať viacerých používateľov súčasne, digitálny kľúč od vozidla možno zdieľať až so 16 osobami.    Predvýbava na digitálny kľúč od vozidla je súčasťou komfortného balíka KEYLESS-GO. Táto kombinácia výbavy je v novej Triede E kombi k dispozícii  začínajúc variantom výbavy PREMIUM.

Vďaka novému aktívnemu náladovému osvetleniu s vizualizáciou zvuku môžu cestujúci v novej Triede E kombi vnímať hudbu tromi zmyslami: hudobné skladby a zvuky filmov alebo aplikácií môžu počuť (na želanie s technológiou Dolby Atmos®), cítiť (prostredníctvom taktilných meničov voliteľne dodávaného 4D obklopujúceho ozvučovacieho systému Burmester®) a najnovšie aj „vidieť“. Vizualizácia prebieha na svetelnom páse aktívneho náladového osvetlenia (mimoriadna výbava). V Triede E je tento proces prvýkrát kontinuálny. Napríklad rýchle sekvencie zvukov môžu vyvolať rýchle zmeny svetla a plynulé rytmy môžu vytvárať jemne sa prelínajúce svetelné atmosféry.

Zážitok zo zábavy je pre spolujazdca veľmi pôsobivý. Na voliteľne  dodávanej obrazovke možno sledovať dynamický obsah, napríklad kontinuálny prenos televízie alebo videa, a to aj v prípade, ak sa týmto smerom pozerá osoba za volantom. Pretože displej možno prepínať. Pokročilá, na kamere založená funkcia ochrany pred nahliadaním automaticky zníži jas displeja, čím sa zníži aj riziko odpútania pozornosti vodiča.

Softvéroví experti spoločnosti Mercedes-Benz vyvinuli novú vrstvu kompatibility, ktorá umožňuje inštaláciu aplikácií poskytovateľov tretích strán. Pri uvedení Triedy E kombi na trh budú na centrálnom displeji k dispozícii tieto aplikácie: zábavná platforma TikTok, hra Angry Birds, aplikácia na spoluprácu Webex a kancelárska aplikácia Zoom, ako aj prehliadač Vivaldi a podcastová aplikácia Pocket Casts.

Ďalšou novinkou je selfie kamera a videokamera (súčasť mimoriadnej výbavy Superobrazovka MBUX) v hornej časti prístrojovej dosky. Keď vozidlo stojí, vodič sa môže zúčastniť na online konferenciách, napríklad prostredníctvom aplikácie Webex, pričom má k dispozícii videoobraz a môže si zaznamenávať osobné fotografie a videá.

So systémom MBUX je k dispozícii aj vyšší komfort ovládania. Inteligentné ovládanie hlasom možno teraz vďaka funkcii zadávania priamych príkazov („Just Talk“) aktivovať aj bez aktivačnej frázy „Hey Mercedes“. Keď je funkcia aktivovaná, na displeji sa zobrazí červený symbol mikrofónu. Vozidlo je potom pripravené a čaká na príkazy.

Značka Mercedes-Benz pracuje na využití umelej inteligencie, ktorá pomáha vozidlu naučiť sa, ktoré komfortné systémy vodič využíva opakovane. Úlohou umelej inteligencie je, aby neskôr za rovnakých rámcových podmienok zautomatizovala využívanie takýchto funkcií. Výsledkom je personalizovaná automatizácia. Pre túto inováciu, ktorej vývoj už značne pokročil, používa výrobca luxusných, športových automobilov Mercedes-Benz pojem „rutina“.

Pri štarte novej Triedy E kombi môžu zákazníci využívať predlohy (Templates) štandardných rutín. Zákazníci majú okrem toho možnosť vytvárať si vlastné rutiny. Cestujúci môžu pritom vzájomne prepojiť viaceré funkcie a podmienky. Napríklad „ak je teplota v interiéri nižšia ako 12 stupňov Celzia, zapnúť vyhrievanie sedadiel a náladové osvetlenie nastaviť na teplú oranžovú farbu“.

Upokojujúce zvuky, mobilizujúca masáž, aktivujúce svetlo – výrobca vozidiel Mercedes-Benz ponúka obsiahly wellness program s rozmanitými programami KOMFORT ENERGIZING, ako aj individuálnymi odporúčaniami funkcie KOUČ ENERGIZING. Spolu s novou generáciou Triedy E majú premiéru aj dve novinky: program KOMFORT ENERGIZING na pomoc pri kinetóze dokáže dotknutým cestujúcim pomôcť zmierniť príznaky nevoľnosti. Funkciu KOUČ ENERGIZING plánujeme v strednodobom horizonte rozšíriť o funkciu  bioodozvy (Bio-Feedback). Tá dokáže obmedziť pocit stresu pomocou dýchacích cvičení.

Komfortný zážitok pri používaní automatickej klimatizácie THERMOTRONIC (mimoriadna výbava) zvyšuje digitálne ovládanie ventilácie. Takéto ovládanie umožňuje automatické nastavovanie predných výduchov vzduchu v závislosti od želaného scenára ventilácie. Prostredníctvom profilu používateľa sa ovládanie môže vzťahovať napríklad na konkrétne miesto na sedenie. Dýzy možno však nastaviť aj zvyčajným spôsobom, čiže ručne.

Sériová výbava vozidla Triedy E kombi s asistenčnými jazdnými systémami zahŕňa okrem iného aj systémy ako aktívny asistent udržiavania odstupu DISTRONIC, asistent pozornosti ATTENTION ASSIST, aktívny asistent brzdenia, aktívny asistent udržiavania v jazdnom pruhu, parkovací balík s cúvacou kamerou a asistent sledovania povolenej rýchlosti. Stav a aktivita asistenčných jazdných systémov sa celoplošne zobrazujú na ukazovateli asistenčných systémov na displeji vodiča.

Ako mimoriadnu výbavu, napríklad v rámci variantu výbavy PREMIUM, ponúkame aj balík asistenčných jazdných systémov plus. Jeho súčasťou je aj aktívny asistent riadenia, ktorý pomáha pri udržiavaní vozidla v jazdnom pruhu. Trieda E sa najnovšie dokáže automaticky rozbehnúť nielen na diaľnici, ako tomu bolo doteraz, ale po novom už aj v mestskej premávke a na okresných cestách.

Ďalšia novinka: ak by funkcia aktívneho asistenta riadenia nebola k dispozícii kvôli zlej viditeľnosti vodorovného značenia jazdného pruhu, systém to signalizuje vodičovi vibráciou volantu.

Bezpečnostná koncepcia vozidla Triedy E kombi je založená na karosérii s mimoriadne tuhou bezpečnostnou bunkou priestoru pre cestujúcich a cielene deformovateľnými nárazovými štruktúrami. Tejto koncepcii sú cielene prispôsobené záchytné systémy, napríklad bezpečnostné pásy a airbagy. V prípade nehody sa dokážu aktivovať tak, aby sa ich ochranný účinok pre cestujúcich prispôsobil danej situácii.

Okrem airbagov vodiča a spolujazdca je súčasťou sériovej výbavy aj airbag na ochranu kolien na strane vodiča. Airbag na ochranu kolien dokáže pri silnom čelnom náraze ochrániť nohy pred kontaktom so stĺpikom riadenia alebo s prístrojovou doskou. Sériovo montované okenné airbagy dokážu znížiť riziko poranení hlavy. V prípade ťažkej bočnej kolízie sa na strane nárazu v oblasti od stĺpika A po stĺpik C iniciuje okenný airbag, ktorý sa rozprestrie ako záves pred predným a zadným bočným sklom. Ak systém zistí prevrátenie vozidla, okenné airbagy sa môžu aktivovať na obidvoch stranách. Popri ochrane hlavy môžu bočné airbagy v prípade silného bočného nárazu chrániť aj oblasť hrudníka – v rámci mimoriadnej výbavy aj v oblasti krajných zadných sedadiel.

V závislosti od konkrétnej krajiny môžu byť luxusné, športové autá Mercedes-Benz E kombi vybavené aj stredovým airbagom. Pyrotechnické napínače bezpečnostných pásov, obmedzovače sily pásov, ako aj nastavenie výšky bezpečnostných pásov predstavujú sériovú výbavu na všetkých krajných sedadlách vozidla.

Mnohé konštrukčné diely vozidiel Triedy E kombi sa sčasti vyrábajú z materiálov, ktoré šetria zdroje (recyklované materiály a obnoviteľné suroviny). Na základné sedadlo sa používa poťah z nefarbenej alpakovej vlny v kombinácii s recyklovaným materiálom. V pene sedadiel sa prvýkrát používajú recyklované suroviny, ktoré boli certifikované na základe prístupu cez hmotnostnú bilanciu. Tie majú rovnaké vlastnosti ako suroviny vyrobené z ropy. Týmto spôsobom možno znížiť potrebu spracovávania fosílnych zdrojov pri súčasnom zachovaní kvality produktov.

Od roku 2022 platí, že vo všetkých vlastných závodoch výrobcu vozidiel Mercedes-Benz na celom svete sa vyrába s neutrálnou bilanciou CO2. Externe nakupovaná elektrická energia pochádza výlučne z obnoviteľných zdrojov energie, a preto nie je zaťažená emisiami CO2. Okrem toho sa spoločnosť vo svojich prevádzkach snaží dosiahnuť zvýšenie výroby obnoviteľnej energie. Do konca roka 2024 sa bude investovať do ďalšieho rozšírenia fotovoltiky v celej prevádzke v Sindelfingene. Závod v Sindelfingene sa zameriava aj na ustavičné znižovanie spotreby vody a produkcie odpadu.

Spoločnosť Mercedes-Benz od roku 1946 vyrobila viac ako 16 miliónov vozidiel v segmente vyššej strednej triedy. V oficiálnom predajnom programe značky Mercedes-Benz debutoval v auguste 1966 model Universal, čiže belgickým partnerom IMA vyrobené kombi na báze verzií 200 D až 230 S, čo bolo prvé oficiálne kombi značky Mercedes-Benz.