Novinky
Koncept VW ID.X Performance má technológiu Aggresive Aero11. September 2023
Nadchádzajúci nápor elektrifikácie spoločnosti Volkswagen zahŕňa celý rad výkonných luxusných, športových elektromobilov. Nedávno ukázal Volkswagen koncept ID. GTI v Mníchove a vieme, že modely ID. Buzz a ID.3 dostanú vylepšenia výkonu vďaka novému znaku VW GTX.
Teraz sa však VW vrhá na výkon so špeciálnym koncepčným vozidlom vhodne pomenovaným ID.X Performance. Model Volkswagen ID.X Performance, ktorý vychádza zo sedanu ID.7, má vizuálne veľmi málo spoločného so svojím náprotivkom okrem základného tvaru.
Predná časť má divokú premenu s veľkou čiernou mriežkou chladiča v spodnej časti nárazníka a zodpovedajúcimi vetracími otvormi v každom rohu. K dispozícii je tiež difúzor z uhlíkových vlákien a červené obloženie v štýle GTI, ktoré obklopuje celé toto luxusné, športové auto. Robustný čierny plast pokrýva jamky kolies, v ktorých sa nachádza sada 20-palcových športových originál kolies so špeciálnou pretekárskou pneumatikou.
Zadná časť nesie masívny zadný spojler na vrchu veka kufra, s veľkorysým difúzorom z uhlíkových vlákien v spodnej časti nárazníka a rovnakým červeným potrubím z prednej a bočnej časti vozidla siahajúcim aj dozadu. Celé auto je o 60 mm nižšie ako tradičné luxusné, športové autá Volkswagen ID.7.
Pokiaľ ide o výkon, koncept ID.X využíva všadeprítomnú architektúru MEB, ktorá je základom takmer všetkých moderných elektromobilov VW, s dvoma elektromotormi, ktoré mu dávajú celkový výkon 550 koní (411 kilowattov). A rovnako ako luxusné, športové autá Volkswagen ID.7, aj koncept ID.X Performance má kapacitu rýchleho nabíjania jednosmerným prúdom 200 kilowattov.
Samozrejme, nie je potvrdené, že sa tento koncept niekedy dostane do výroby, ale VW už potvrdil ostrejší Volkswagen ID.7 GTX s agresívnymi akcentmi, vylepšenou aerodynamikou a dúfajme, že aj väčším výkonom. Koncept ID.X Performance bude medzitým vystavený na medzinárodnej výstave ID. Treffen, ktorá sa koná vo švajčiarskom Locarne do 9. septembra.
zdroj: motor1.com
Elektrický Mercedes-Benz G príde už o pár mesiacov10. September 2023
V októbri 2017 Mercedes-Benz povedal zbohom triede G s motorom V12 s modelom G65 Final Edition. Jún 2023 a luxusné, športové autá Mercedes-Benz G500 V8 Final Edition znamenajú koniec cesty pre osemvalcový model, ktorý nie je AMG. Zatiaľ čo G63 je stále k dispozícii, legendárny off-roader nie je imúnny voči zmenšovaniu objemov motora. V roku 2024 príde príchuť triedy G bez spaľovacieho motora. Elektrický model Mercedes-Benz G, ktorý bol predstavený v prototype na autosalóne IAA v Mníchove, sa približuje.
Dva roky po predstavení konceptu EQG na tej istej výstave vystavuje nemecká luxusná značka takmer sériový prototyp SUV s nulovými emisiami. V oficiálnom oznámení Mercedesu sa uvádza, že účastníci autosalónu IAA sa môžu zblízka a osobne zoznámiť s elektrickým modelom G “mesiace pred jeho svetovou premiérou budúci rok”. Ďalšie podrobnosti nie sú k dispozícii, ale vieme, že konvenčne poháňaný model sa udrží.
Mercedes bol pevne informovaný o technických špecifikáciách, hoci sa očakáva, že luxusné, športové autá Mercedes-Benz EQG budú mať štvormotorové nastavenie a voliteľnú batériu s vysokou hustotou, ktorá bude ťažiť z chémie kremíkovej anódy. To by malo priniesť zvýšenie energetickej hustoty o 20 až 40%, aby sa dosiahla 800 Wh/l na úrovni článkov a poskytla “významné množstvo” dodatočného dojazdu. EQG s dlhším dojazdom však príde až v roku 2025, teda zhruba rok po štandardnom elektrickom variante.
Stojí za zmienku, že EQG nebude prvým elektrickým Mercedesom so štyrmi motormi, pretože Mercedes-Benz SLS AMG Electric Drive mal štvormotorové nastavenie už v roku 2012. Odhaduje sa, že elektrické, luxusné, športové SUV, ktoré pôjde kamkoľvek, bude vážiť približne 3 000 kilogramov alebo ešte viac. Ak vezmeme do úvahy jeho krabicový tvar, ktorý mu dáva menej ako ideálny koeficient odporu vzduchu, bude potrebovať túto pokročilú technológiu batérie, aby priniesol slušný dojazd.
EQG bude využívať upravenú verziu podvozku s oceľovým rebríkovým rámom, ktorý je základom triedy G (W463) s benzínom/naftou. Mercedes uviedol, že mu dá dvojité lichobežníkové zavesenie predných a vlečných ramien. Batéria bude umiestnená v oceľovom puzdre a zabalená do polymérovej zmesi vystuženej uhlíkovými vláknami, ktorá ju chráni pri jazde v teréne a brodení sa hlbokými vodami.
Okrem obvyklých jazdných režimov (Eco, Comfort, Sport) bude mať Trail, Rock a Sand, plus creeper režim pre jazdu v teréne vopred stanovenou rýchlosťou. Ďalším párty trikom bude G-Turn, čo Mercedes hovorí o otočení tanku o 360 stupňov po použití radiacich pádiel na výber, či ísť doľava alebo doprava.
Elektrické, luxusné, športové autá Mercedes-Benz G bude stavať spoločnosť Magna Steyr spolu s modelom ICE v rakúskom Grazi. Nemecké ekonomické noviny Handelsblatt začiatkom roka napísali, že elektrická trieda G by mohla byť medzi prvými elektromobilmi Mercedes, ktoré upustia od značky “EQ”, ale zatiaľ nič nie je oficiálne.
zdroj: motor1.com
Nový Lotus Emeya ponúka 905 koní a aktívnu aerodynamiku9. September 2023
Lotus dnes predstavil svoju novú vlajkovú loď, Emeya, na trblietavej udalosti v New Yorku. Elektrický štvordverový sedan, donedávna známy ako typ 133, bude predstavovať novú výzvu pre luxusné, športové autá ako Tesla Model S a Porsche Taycan Turbo. Chváli sa špičkovými technológiami a je prvým štvordverovým sedanom značky po Carltone založenom na Opel Omega z roku 1990.
Aerodynamika je v popredí sedanu. Nový Lotus má vpredu aktívnu mriežku, ktorá sa prvýkrát objavila na SUV Eletre, ktorá znižuje odpor vzduchu a zvyšuje účinnosť pri zatvorení a chladí batériu a brzdy pri otvorení. K dispozícii je tiež aktívny predný spojler, aktívny difúzor inšpirovaný motoristickým športom a aktívny zadný spojler na maximalizáciu prítlaku.
Udržateľné materiály sú stredobodom pozornosti interiéru pre luxusné, športové autá Lotus Emeya. Lotus je prvým výrobcom automobilov na svete, ktorý používa nový typ priadze. Na čalúnenie priestoru pre cestujúcich používa značka priadzu získanú z bavlneného odpadu v módnom a odevnom priemysle. Nie je to len forma udržateľného luxusu, ale v porovnaní s kožou tiež šetrí hmotnosť.
Lotus tiež používa procesy, ako je fyzické nanášanie pár (PVD) na kovové povrchové úpravy na určitých povrchoch kabín. Alcantaru, polyuretán z ultratkanín a kožu Nappa nájdete aj v iných oblastiach.
V interiéri sú viac než len udržateľné materiály. Systém 3D priestorového zvuku KEF integruje potlačenie hluku; Vibračné senzory inštalované na vonkajšej strane detekujú pohyb pneumatík a odpruženia. Algoritmy potom generujú “akustické signály proti fázovaniu” prostredníctvom reproduktorov, aby obmedzili rušenie. Pre vodiča je k dispozícii 55-palcový head-up displej s rozšírenou realitou pre rýchly prístup k dôležitým informáciám. Má tiež digitálne zrkadlá a moduly LiDar ako v luxusnom, športovom aute Lotus Eletra.
Emeya jazdí na rovnakej platforme ako luxusné, športové autá Lotus Eletre, zákazková elektrická prémiová architektúra (EPA) odvodená od architektúry Geely Sustainable Experience Architecture (SEA). Očakáva sa, že bude mať podobný dojazd ako Eletre, ktorý dokáže prejsť 620 km v optimistickom cykle WLTP. Má 102 kWh batériu, o niečo menšiu ako 112 kWh batéria Eletre, ktorá sa môže nabíjať výkonom 350 kilowattov. 150 km dojazdu je možné pridať za päť minút – 10-80% trvá 18 minút s 350 kW DC rýchlonabíjačkou.
Údaje o výkone sa pohybujú v teritóriu hyperšportov. S výkonom 905 koní a krútiacim momentom 726 libier môže sedan zrýchliť z 0-100 km/h za 2.8 sekundy. Najvyššia rýchlosť elektromobilu s pohonom všetkých kolies je obmedzená na 265 km/h. Výkon je vedený do všetkých štyroch kolies prostredníctvom dvojstupňovej prevodovky a Lotus tvrdí, že brzdový systém je “pretekársky”. Pokiaľ ide o technológiu podvozka, nastaviteľné odpruženie dokáže analyzovať cestu pred vami 1 000-krát za sekundu.
“Toto je úplne nový Lotus, niečo, čo sme nikdy predtým nevideli. Na základe toho, čo Lotus dodnes dosiahol, sme vytvorili luxusné, športové auto, ktoré prináša vynikajúci výkon pre nadšencov jazdy, navrhnuté tak, aby vzbudzovali dôveru a vzrušenie,” povedal Ben Payne, viceprezident dizajnu spoločnosti Lotus Group.
Spoločnosť odhalí ďalšie podrobnosti vo štvrtom štvrťroku 2023 a začiatok výroby je naplánovaný na rok 2024 v závode značky vlastnenom spoločnosťou Geely v čínskom Wu-chane, kde sa Lotus Eletre už vyrába. Keď bude výroba luxusných, športových automobilov Lotus Emeya a Eletre v plnom prúde, pravdepodobne do roku 2025, značka očakáva, že 30% jej celkového predaja bude v USA, povedal Johnstone.
Lotus ešte musí preukázať svoju odvahu v ére elektromobilov. Po predaji iba 576 benzínových Emirov v minulom roku (s odvolaním sa na problémy s dodávateľským reťazcom), značka vlastnená spoločnosťou Geely získala tento rok viac ako 17 000 objednávok z kombinácie Eletre a Emira. Výroba posledne menovaného prebieha podľa Johnstona v plnom prúde.
Jeho súčasná kniha objednávok zjavne prekonala všetky predchádzajúce predajné rekordy a nové modely ako Emeya by mohli prispieť k obratu jej šťastia.
zdroj: motor1.com
BMW zrušilo kvôli nezáujmu predplatné vyhrievaných sedadiel8. September 2023
Platenie mesačného predplatného za vyhrievané sedadlá sa pre luxusné, športové autá BMW nerozbieha. V nedávnom rozhovore Pieter Nota, člen predstavenstva automobilky pre predaj a marketing, povedal, že spoločnosť už neplánuje ponúkať predplatné na aktiváciu vyhrievaných sedadiel vozidla po opustení továrne.
Nota pre Autocar povedal, že “akceptácia zo strany používateľov nie je taká vysoká” a dodal, že zákazníci majú pocit, že platia dvojnásobne. Spoločnosť úplne neodstraňuje predplatné, namiesto toho sa zameriava na softvér a produkty súvisiace so službami – myslite na funkcie vodiča a parkovacieho asistenta. Zákazníci BMW sú po zakúpení vozidla otvorenejší predplateniu týchto ponúk a spoločnosť vidí potenciál.
Predplatené služby pre jednorazové funkcie vozidla sú v tomto odvetví nové. Zvýšená digitalizácia moderných, luxusných, športových automobilov umožňuje výrobcom vložiť viac softvérových služieb a platobných brán do zážitkov z jazdy a vlastníctva, pretože spoločnosti hľadajú nové zdroje príjmov.
Spotrebitelia nemusia mať radi predplatné, ale tiež nie sú proti nim, ak pridávajú hodnotu, podľa štúdie S&P Global Mobility zo začiatku tohto roka. Ukázalo sa, že spotrebitelia veľmi požadujú funkcie, ako je vylepšená navigácia a pokročilé asistenčné systémy vodiča, a sú ochotní si ich predplatiť, ale platenie za vyhrievané sedadlá a funkcia diaľkového štartu získala menší záujem.
Výrobcovia automobilov by mohli mať problém presvedčiť spotrebiteľov, aby si predplatili určité funkcie. Štúdia spoločnosti Cox Automotive zistila, že iba 21% z 2 000 kupujúcich automobilov podľa nákupných úmyslov, ktorých oslovila, vedelo o predplatených službách vo vozidle. Väčšina respondentov – 53% – uviedla, že predplatné je výhodou, ak znížia počiatočnú cenu vozidla. Takmer 70% uviedlo, že by nakupovali inde, ak by značka ponúkala určité funkcie iba prostredníctvom mesačného predplatného.
Uvedenie funkcií za platobné poplatky robí zážitok z nakupovania automobilov ešte náročnejším, pretože výrobcovia automobilov majú jedinečný prístup k takýmto službám.
Spoločnosť Volvo začiatkom tohto roka oznámila, že nebude ponúkať plán predplatného pre vyhrievané sedadlá. Na druhom konci spektra je spoločnosť ako Mercedes-Benz, ktorá minulý rok oznámila, že majitelia jej elektrických, luxusných, športových automobilov EQ by mohli vyžmýkať viac energie za 1 200 dolárov ročne, čím by sa zvýšila produkcia vozidla o 20 až 24%.
Zdá sa, že každý deň je tu niečo nové, čo si môžete predplatiť, pretože myšlienka skutočne vlastniť veci sa vytráca. Predplatené služby, ktoré boli kedysi vyhradené pre hudbu, filmy a aplikácie pre smartfóny, sa dostali do automobilu a bude zaujímavé sledovať, ako sa výrobcovia automobilov orientujú v tejto novej realite. Pridanie funkcií po kúpe vozidla je príťažlivé, ak majú spotrebitelia pocit, že to prináša pridanú hodnotu.
Ako v januári povedal prevádzkový riaditeľ spoločnosti Volvo Björn Annwall: “Nebudeme žiadať ľudí, ktorí si kúpili auto za 90 000 EUR, aby zaplatili ďalšie 1 Euro za dodatočné teplo v sedadle.”
zdroj: motor1.com
Facelift Audi Q8/SQ8 dostal laserové svetlá a OLED svetlá vzadu7. September 2023
Luxusné, športové autá Audi Q8 sú v predaji už približne päť rokov, takže je prirodzené, že nastal čas na facelift. Dnes sa odhaľuje iba štandardný model Q8 a SQ8, pretože prepracované RS Q8 sa ukáže neskôr.
Zmeny začínajú vpredu, kde má mriežka chladiča Singleframe osemhranné prvky pre luxusné, športové autá Audi Q8 aj SQ8. Zaujímavé je, že nemecká luxusná značka tvrdí, že zmenila impozantne veľkú mriežku chladiča kupé-SUV, aby ho nielen odlíšila od automobilov s označením A, ale tiež označila, že sedí na vrchole hierarchie. Revízia v polovici cyklu zahŕňa aj robustný pár prívodov vzduchu, dokonca aj pre normálny variant.
Sú to svetlomety, ktoré predstavujú výraznejší upgrade v porovnaní s predfaceliftovou verziou. Luxusné, športové autá Audi Q8 (2024) dostanú vysoko intenzívne LED svetlomety, ktoré môžu byť voliteľne nahradené Matrix LED svetlami. Okrem toho sú k dispozícii aj LED svetlomety HD Matrix LED s laserovým svetlom pre diaľkové svetlá. Ten sa automaticky zapne pri rýchlosti 70 km/h. Okrem toho sú tieto nové elegantné svetlomety konfigurovateľné v tom zmysle, že prostredníctvom infotainmentu sa dajú zvoliť štyri svetelné podpisy.
Vzadu Audi implementuje technológiu OLED do zadných svetiel, aby napodobnila luxusné, športové autá Audi A8 a menší crossover Audi Q5. Tie sa môžu pochváliť nielen obvyklými postupnosťami pri príchode domov a odchodom domov a dynamickými smerovými svetlami, ale aj bezpečnostným prvkom. Keď sa auto za ním dostane do vzdialenosti 2 metre od stojaceho Audi Q8, automaticky sa aktivujú všetky prvky OLED, aby bolo luxusné SUV viditeľnejšie.
Facelift Audi Q8 (2024) prináša tri nové metalické farby (červená Chili, modrá Ascari, zlatá Sakhir) spolu s piatimi dizajnmi originál diskov Audi s veľkosťou od 21 do 23 palcov. Keď vstúpite dovnútra, kabína môže byť vybavená výberom deviatich dekoratívnych vložiek a niekoľkými novými možnosťami čalúnenia. Okrem toho sú v závislosti od variantu k dispozícii aj povrchové úpravy, ako je jemnozrnný popol, uhlíkové vlákno a hliníková lineárna strieborná šedá.
V Európe bude Audi predávať Q8 (2024) ako model 55 TFSI s 3,0-litrovým benzínovým motorom. Tento šesťvalcový motor produkuje výkon 335 koní a krútiaci moment 500 Nm, čo umožňuje luxusnému SUV dosiahnuť zrýchlenie z 0-100 km/h za 5.6 sekundy a maximálnu rýchlosť 250 km/h.
K dispozícii je tiež šesťvalcový, 3.0-litrový dieselový motor vo forme 45 TDI s výkonom 228 koní a 500 Nm, zrýchlenie 7.1 sekundy, maximálna rýchlosť 226 km/h. Model 50 TDI ponúka 282 koní a krútiaci moment 600 Nm, zrýchlenie 6.1 sekundy a maximálnu rýchlosť 241 km/h.
Pokiaľ ide o luxusné, športové autá Audi SQ8, dostanú väčší 4.0-litrový benzínový motor V8 s masívnym výkonom 500 koní a krútiacim momentom 770 Nm, aby dosiahli zrýchlenie z 0-100 km/h za 4.1 sekundy a maximálnu rýchlosť elektronicky obemdzenú na 250 km/h. Tento odvážny osemvalcový agregát dokáže vypnúť štyri valce v priebehu milisekúnd, aby znížil spotrebu paliva, keď tento dodatočný výkon nie je potrebný.
Audi SQ8 dostane 21-palcové originál disky Audi s pneumatikami 285/45, ale existujú aj 22- a 23-palcové možnosti, vrátane novej 23-palcovej špeciálnej sady s gumou 285/35. Brzdnú silu dodávajú 400 mm predné a 350 mm zadné kotúče s prednými brzdovými strmeňmi s označením S v čiernej alebo červenej farbe. Rovnako ako bežné Audi Q8 dostane stály pohon všetkých kolies Quattro a osemstupňovú prevodovku Tiptronic, ktorá na Audi SQ8 radí rýchlostné stupne rýchlejšie.
Luxusné, športové autá Audi Q8/SQ8 bude možné objednať koncom tohto mesiaca. Ceny v Nemecku začínajú na 86 700 € za 45 TDI, nasleduje 50 TDI za 89 700 €, 55 TFSI za 89 900 € a SQ8 za 119 500 €.
zdroj: motor1.com
Nový All-Terrain je všestranné auto s inteligenciou novej Triedy E6. September 2023
So sériovo dodávaným náhonom na všetky kolesá 4MATIC, zvýšenou svetlou výškou vďaka rovnako sériovému vzduchovému pruženiu AIRMATIC a terénnemu jazdnému programu si nové luxusné, športové autá Mercedes-Benz E All-Terrain so svojimi väčšími kolesami bez námahy poradia s ľahkým terénom, napríklad s poľnými cestami. Ďalšími praktickými detailmi pri jazdných zážitkoch mimo spevnených ciest sú terénna obrazovka a funkcia Transparentná kapota motora, ktorá je súčasťou 360-stupňovej kamery. Typickým znakom modelu All-Terrain je jeho výrazný vzhľad: medzi terénne dizajnové prvky patria osobitá maska chladiča, špeciálne nárazníky, vysokolesklá pochrómovaná vizuálna ochrana proti podbehnutiu vpredu aj vzadu a obloženie výrezov kolies v matnej tmavosivej farbe. Nová Trieda E All-Terrain slávi svoju svetovú premiéru na výstave IAA v Mníchove a dopĺňa tak rodinu luxusných, športových automobilov Mercedes-Benz E. Od prvého kvartálu prichádza k obchodným partnerom predaja.
Pri porovnaní rozmerov modelu All-Terrain s konvenčnou Triedou E kombi sa zväčšila len výška vozidla. Vozidlo má takmer rovnakú dĺžku a meria celkom 4 950 milimetrov. Šírka je 1 904 milimetrov, výška 1 497 milimetrov. Sériový rozmer pneumatík je 235/55 R 18 na diskoch s rozmermi 8 J x 18. Na želanie sú k dispozícii až 20-palcové originál disky Mercedes-Benz.
V porovnaní so svojím predchodcom je Trieda E All-Terrain širšia o 28 milimetrov. Cestujúci na zadných sedadlách získali vďaka tomu ešte viac miesta: priestor na lakte vzadu dosahuje 1 519 milimetrov. Rázvor sa predĺžil o 22 milimetrov na 2 961 milimetrov. Cestujúci na zadných sedadlách majú vďaka tomu väčšiu rezervu v oblasti kolien a väčší priestor na nohy.
Športová zadná časť skrýva ložnú kapacitu 615 až 1 830 litrov (hybridný model dobíjateľný zo siete: 460 až 1 675 litrov). Operadlá sú rozdelené v pomere 40 : 20 : 40 a v tomto pomere sa aj sklápajú. Sklápanie sa ovláda pomocou dvoch tlačidlových spínačov na ľavej a pravej strane operadla zadného sedadla. Sériovo montované zadné výklopné dvere EASY-PACK sa otvárajú alebo zatvárajú jednoduchým stlačením tlačidla. K dispozícii je viac možností obsluhy: tlačidlom na kľúči zapaľovania, spínačom na dverách vodiča alebo odisťovacím držadlom na zadných výklopných dverách. Krycia roleta aj roleta s oddeľovacou sieťkou (obidve sú súčasťou sériovej výbavy) sú dvojdielne. Obidve rolety sa nachádzajú vo svojej vlastnej kazete.
Najnápadnejším znakom výraznej prednej časti tohto luxusného, športového auta je dvojlamelová maska chladiča s vloženou centrálnou hviezdou a vzorom Mercedes-Benz. Lamely sú vyhotovené v irídiovej striebornej farbe. K robustnému vzhľadu prispieva osobitý predný nárazník, ako aj vizuálna ochrana spodku vo vyhotovení z vysokolesklého chrómu.
Pri pohľade zboku vyniknú obloženia podbehov kolies v matnej tmavosivej farbe, ktoré zdôrazňujú terénny charakter vozidla. To platí aj pre bočné obloženie prahu, ktoré obsahuje vysokolesklú pochrómovanú ozdobnú lištu.
Aj vzadu má All-Terrain nárazník špecifický pre tento model. Je zakončený vizuálnou ochranou spodku vo vyhotovení z vysokolesklého chrómu. Ďalším detailom je robustná vonkajšia ochrana nakladacej hrany so vzhľadom ušľachtilej ocele. K špeciálnym prvkom interiéru patria športové pedále AMG z ušľachtilej ocele, ako aj podlahové rohože s nápisom All-Terrain.
Nové luxusné, športové autá Mercedes-Benz E All-Terrain sú sériovo vybavená podvozkom AIRMATIC so vzduchovým pružením. Reakcia tohto systému prostredníctvom vlnovcov vzduchového pruženia a adaptívnych tlmičov ADS+ je veľmi citlivá. Charakteristika tlmičov je riadená úplne automaticky a pre každé koleso zvlášť, a síce oddelene v rámci ťažného a tlačného stupňa. Sofistikovaná senzorika a algoritmy nastavujú tlmiče v závislosti od povrchu vozovky tak, aby sa napríklad prejazd nerovnosti len jedným kolesom nepreniesol na celú nápravu a do priestoru pre cestujúcich.
Súčasťou systému AIRMATIC je aj regulácia výšky na celom podvozku. Tá udržiava konštantnú svetlú výšku bez ohľadu na zaťaženie vozidla, v prípade potreby však urobí potrebné zmeny. Keď je zapnutý jazdný program KOMFORT, na zníženie odporu vzduchu a tým aj spotreby paliva dochádza od rýchlosti 120 km/h k automatickému zníženiu výšky vozidla o 15 milimetrov.
Jeden dieselový, jeden benzínový variant a jeden variant s hybridným pohonom dobíjateľným zo siete – záujemcovia o model All-Terrain majú hneď od začiatku predaja na výber z rôznych koncepcií pohonu. V prípade spaľovacích motorov ide o štvor- a šesťvalcové agregáty z aktuálnej rodiny modulárnych motorov Mercedes-Benz FAME (Family of Modular Engines).
Vznetové ako aj zážihové motory majú popri preplňovaní turbodúchadlom aj inteligentnú podporu integrovaným štartovacím generátorom (ISG). Sú to teda modely s mierne hybridným pohonom. Vďaka novému akumulátoru sa dosiahlo zvýšenie výkonu elektromotora z 15 na 17 kW a nárast krútiaceho momentu na 205 Nm.
Čisto elektrický hnací výkon 95 kW (129 k) a čisto elektrický dojazd vyše 100 km (WLTP) umožnia, aby vodič hybridu dobíjateľného zo siete v mnohých prípadoch jazdil čisto na elektrický pohon bez využitia spaľovacieho motora. A to dokonca aj v terénnom režime mimo spevnených ciest. Vysoká hustota výkonu hybridnej hnacej hlavy sa dosahuje pomocou synchrónneho motora s vnútorným rotorom a permanentnými magnetmi. Maximálny krútiaci moment elektrického stroja na úrovni 440 Nm je k dispozícii od prvej otáčky motora a stará sa o vysokú agilnosť pri rozjazde a dynamické jazdné vlastnosti. Plný elektrický výkon je k dispozícii do rýchlosti 140 km/h, následne je jemne regulovaný. Technicky vyspelým prvkom je inteligentný elektromechanický posilňovač bŕzd. Ten zabezpečuje, že brzdový systém maximálne efektívne kombinuje elektrickú rekuperáciu s hydraulickou brzdou.
Prístrojová doska dotvára digitálny zážitok v interiéri. Ak je Mercedes-Benz E All-Terrain vybavený voliteľne dodávanou obrazovkou pre spolujazdca, veľká sklenená plocha superobrazovky MBUX siaha až po centrálny displej. V zornom poli vodiča sa nachádza vizuálne oddelený displej vodiča. Modely bez displeja spolujazdca majú veľký ozdobný prvok, ktorý siaha až po stred. Vizuálne oddelený centrálny displej pôsobí dojmom, akoby sa vznášal nad konkávnym povrchom ozdobného prvku.
Pri jazde s novou Triedou E All-Terrain so zapnutým terénnym programom sa na displeji vodiča aj na centrálnom displeji zobrazí terénna obrazovka s prehľadnými informáciami, možnosťami ovládania a funkciami. V kombinácii s 360-stupňovou kamerou pomáha vodičovi v teréne aj funkcia Transparentná kapota motora: na centrálnom displeji sa objaví virtuálny pohľad pod prednú časť vozidla. Vodič tak dokáže lepšie a skôr rozpoznať rôzne prekážky, napríklad veľké kamene alebo hlboké výmole na ceste.
Cez prednú časť prístrojovej dosky prechádza svetelný pás aktívneho náladového osvetlenia. Ten vedie veľkým oblúkom od čelného skla okolo stĺpikov A smerom k dverám. Takto vzniká veľkorysý pocit z priestoru. Zdanlivo vznášajúci sa ovládací ostrovček v hornej časti obložení dverí korešponduje so vzhľadom sklenených plôch obrazoviek.
Stredová konzola je navrhnutá ako homogénne teleso a v priamej línii nadväzuje na dolnú časť prístrojovej dosky. V prednej časti je do trojrozmerne tvarovaného ozdobného prvku integrovaný odkladací priestor s vekom a držiakmi na poháre. V zadnej časti stredovej konzoly sa nachádza mäkko čalúnená lakťová opierka.
Stredový diel obloženia dverí s konkávnym oblúkom plynulo prechádza do lakťovej opierky. Jej predná časť je vyhotovená ako high-tech kovový prvok. Ten slúži ako držadlo a priťahovacia rukoväť dverí a obsahuje prepínače na ovládanie okien. Ďalším atraktívnym prvkom je vznášajúci sa ostrovček s kľučkou dverí a prvkami na ovládanie funkcií sedadla.
Obrysy sedacej plochy a operadla elegantne prechádzajú z vnútornej strany ku kraju a vďaka vrstvenej konštrukcii sa akoby vznášajú nad základným telesom sedadla. Zvislé preštepovanie nadväzuje na vonkajší obrys a smerom hore sa otvára do šírky.
Hudbu, hry aj streamovaný obsah možno vo vozidle Triedy E All-Terrain vnímať takmer všetkými zmyslami. Trieda E je vďaka digitálnym inováciám v interiéri inteligentnejšia a dosahuje nový rozmer personalizácie a interakcie. Architektúra elektroniky je zároveň viac založená na softvéri a menej na hardvéri.
Výpočtové funkcie doposiaľ oddelených domén sa uskutočňujú v rámci jedinej výpočtovej jednotky. Obrazovky a infotainment MBUX tak zdieľajú nový, veľmi výkonný centrálny počítač vozidla. Tento typ sieťového prepojenia zvyšuje výkonnosť a rýchlosť dátových tokov.
Pre nové luxusné, športové autá Mercedes-Benz E All-Terrain bude k dispozícii balík zábavy (Zábava MBUX plus). Ten zahŕňa služby Mercedes me connect a dátový balík od poskytovateľa tretej strany. Komunikačný modul pracuje s prenosovou technológiou 5G. Vďaka štandardu mobilnej telefónnej siete 5G sú možné výrazne vyššie prenosové rýchlosti ako pri štandardoch LTE/UMTS.
Pomocou digitálneho kľúča od vozidla možno Triedu E All-Terrain naštartovať a zamknúť – vodič musí mať pri sebe kompatibilné koncové zariadenie, ktoré je s vozidlom asociované prostredníctvom služieb Mercedes me connect. Možné je aj zdieľanie kľúča: členov rodiny alebo priateľov možno digitálne pozvať na používanie Triedy E All-Terrain. Hlavný používateľ účtu Mercedes me môže pritom udeliť rôzne práva: buď umožní len prístup do vozidla, alebo vydá aj oprávnenie na jazdenie s vozidlom. Vozidlo dokáže rozpoznať viacerých používateľov súčasne, digitálny kľúč od vozidla možno zdieľať až so 16 osobami. Predvýbava pre digitálny kľúč od vozidla je súčasťou komfortného balíka KEYLESS-GO.
Vďaka novému aktívnemu náladovému osvetleniu s vizualizáciou zvuku môžu cestujúci v novej Triede E All-Terrain vnímať hudbu tromi zmyslami: hudobné skladby a zvuky filmov alebo aplikácií môžu počuť (na želanie s technológiou Dolby Atmos®), cítiť (prostredníctvom taktilných meničov voliteľne dodávaného 4D obklopujúceho ozvučovacieho systému Burmester®) a najnovšie aj „vidieť“. Vizualizácia prebieha na svetelnom páse aktívneho náladového osvetlenia (mimoriadna výbava). V Triede E je tento proces prvýkrát kontinuálny. Napríklad rýchle sekvencie zvukov môžu vyvolať rýchle zmeny svetla a plynulé rytmy môžu vytvárať jemne sa prelínajúce svetelné atmosféry.
Zážitok zo zábavy je pre spolujazdca veľmi pôsobivý. Na voliteľne dodávanej obrazovke možno sledovať dynamický obsah, napríklad streamovanie televízie alebo videa, a to aj v prípade, ak sa týmto smerom pozerá osoba za volantom. Pretože displej možno prepínať. Pokročilá, na kamere založená funkcia ochrany pred nahliadaním automaticky zníži jas displeja, čím sa zníži aj riziko odpútania pozornosti vodiča.
Softvéroví experti spoločnosti Mercedes-Benz vyvinuli novú vrstvu kompatibility, ktorá umožňuje inštaláciu aplikácií poskytovateľov tretích strán. Pri uvedení Triedy E All-Terrain na trh sú na centrálnom displeji k dispozícii tieto aplikácie: zábavná platforma TikTok, hra Angry Birds, aplikácia na spoluprácu Webex a kancelárska aplikácia Zoom, ako aj prehliadač Vivaldi a podcastová aplikácia Pocket Casts. Navyše na centrálnom displeji a na displeji spolujazdca (na želanie) ponúka zábavný portál ZYNC streamovanie videa, obsah na želanie, interaktívne zážitky, lokálne videoprogramy, šport, spravodajstvo, hry a veľa ďalšieho obsahu prostredníctvom jedného používateľského rozhrania.
Ďalšou novinkou je selfie kamera a videokamera (súčasť mimoriadnej výbavy Superobrazovka MBUX) v hornej časti prístrojovej dosky. Keď vozidlo stojí, vodič sa môže zúčastniť na online konferenciách, napríklad prostredníctvom aplikácie Webex, pričom má k dispozícii videoobraz a môže si zaznamenávať osobné fotografie a videá.
So systémom MBUX je k dispozícii aj vyšší komfort ovládania. Inteligentné ovládanie hlasom možno teraz vďaka funkcii zadavania priamych príkazov (Just Talk) aktivovať aj bez aktivačnej frázy „Hey Mercedes“. Keď je funkcia aktivovaná, na displeji sa zobrazí červený symbol mikrofónu. Vozidlo je potom pripravené a čaká na príkazy.
Značka Mercedes-Benz pracuje na využití umelej inteligencie, ktorá pomáha vozidlu naučiť sa, ktoré komfortné systémy vodič využíva opakovane. Úlohou umelej inteligencie je, aby neskôr za rovnakých rámcových podmienok zautomatizovala využívanie takýchto funkcií. Výsledkom je personalizovaná automatizácia. Pre túto inováciu, ktorej vývoj už značne pokročil, používa výrobca vozidiel Mercedes-Benz pojem „rutina“.
Pri štarte novej Triedy E All-Terrain môžu zákazníci využívať predlohy (Templates) štandardných rutín. Zákazníci majú okrem toho možnosť vytvárať si vlastné MBUX rutiny. Cestujúci môžu pritom vzájomne prepojiť viaceré funkcie a podmienky. Napríklad „ak je teplota v interiéri nižšia ako 12 stupňov Celzia, zapnúť vyhrievanie sedadiel a náladové osvetlenie nastaviť na teplú oranžovú farbu“. Väčšia pohoda: KOMFORT ENERGIZING a systém THERMOTRONIC s funkciou Digitálne ovládanie ventilácie (oboje na želanie).
Viac pohody: ENERGIZING COMFORT a THERMOTRONIC s digitálnym ovládaním ventilácie (obe na želanie)
Upokojujúce zvuky, mobilizujúca masáž, aktivujúce svetlo – Mercedes-Benz ponúka obsiahly wellness program s rozmanitými programami KOMFORT ENERGIZING, ako aj individuálnymi odporúčaniami funkcie KOUČ ENERGIZING. Spolu s novou generáciou Triedy E majú premiéru aj dve novinky: program KOMFORT ENERGIZING na pomoc pri kinetóze dokáže dotknutým cestujúcim pomôcť zmierniť príznaky nevoľnosti. Funkciu KOUČ ENERGIZING plánujeme v strednodobom horizonte rozšíriť o funkciu bioodozvy. Tá dokáže obmedziť pocit stresu pomocou dýchacích cvičení.
Komfortný zážitok pri používaní automatickej klimatizácie THERMOTRONIC (mimoriadna výbava) zvyšuje digitálne ovládanie ventilácie. Takéto ovládanie umožňuje automatické nastavovanie predných výduchov vzduchu v závislosti od želaného scenára ventilácie. Prostredníctvom profilu používateľa sa ovládanie môže vzťahovať napríklad na konkrétne miesto na sedenie. Dýzy možno však nastaviť aj zvyčajným spôsobom, čiže ručne.
Sériová výbava Triedy E All-Terrain s asistenčnými jazdnými systémami zahŕňa okrem iného aj systémy ako aktívny asistent udržiavania odstupu DISTRONIC, asistent pozornosti ATTENTION ASSIST, aktívny asistent brzdenia, aktívny asistent udržiavania v jazdnom pruhu, parkovací balík s cúvacou kamerou a asistent sledovania povolenej rýchlosti. Stav a aktivita asistenčných jazdných systémov sa celoplošne zobrazujú na ukazovateli asistenčných systémov na displeji vodiča.
Ako mimoriadnu výbavu ponúkame aj balík asistenčných jazdných systémov plus. Jeho súčasťou je aj aktívny asistent riadenia, ktorý pomáha pri udržiavaní vozidla v jazdnom pruhu. Rovnako ako doposiaľ na diaľnici sa vozidlo Triedy E po dlhšom zastavení dokáže teraz automaticky rozbehnúť už aj v mestskej premávke a okresných cestách. Ďalšia novinka: ak by funkcia aktívneho asistenta riadenia nebola k dispozícii kvôli zlej viditeľnosti vodorovného značenia jazdného pruhu, systém to signalizuje vodičovi vibráciou volantu.
Bezpečnostná koncepcia Triedy E All-Terrain je založená na karosérii s mimoriadne tuhou bezpečnostnou bunkou priestoru pre cestujúcich a cielene deformovateľnými nárazovými štruktúrami. Tejto koncepcii sú cielene prispôsobené záchytné systémy, napríklad bezpečnostné pásy a airbagy. V prípade nehody sa dokážu aktivovať tak, aby sa ich ochranný účinok pre cestujúcich prispôsobil danej situácii.
Okrem airbagov vodiča a spolujazdca je súčasťou sériovej výbavy aj airbag na ochranu kolien na strane vodiča. Airbag na ochranu kolien dokáže pri silnom čelnom náraze ochrániť nohy pred kontaktom so stĺpikom riadenia alebo s prístrojovou doskou. Sériovo montované okenné airbagy dokážu znížiť riziko poranení hlavy. V prípade ťažkej bočnej kolízie sa na strane nárazu v oblasti od stĺpika A po stĺpik C iniciuje okenný airbag, ktorý sa rozprestrie ako záves pred predným a zadným bočným sklom. Ak systém zistí prevrátenie vozidla, okenné airbagy sa môžu aktivovať na obidvoch stranách. Popri ochrane hlavy môžu bočné airbagy v prípade silného bočného nárazu chrániť aj oblasť hrudníka – v rámci mimoriadnej výbavy aj v oblasti krajných zadných sedadiel.
Úroveň ochrany vo vozidle zvyšuje a stredový airbag. Pyrotechnické napínače bezpečnostných pásov, obmedzovače sily pásov, ako aj nastavovače výšky bezpečnostných pásov predstavujú sériovú výbavu na všetkých krajných sedadlách vozidla.
Mnohé konštrukčné diely Triedy E All-Terrain sa sčasti vyrábajú z materiálov, ktoré šetria zdroje (recyklované materiály a obnoviteľné suroviny). Na základné sedadlo sa používa poťah z nefarbenej alpakovej vlny v kombinácii s recyklovaným materiálom. V pene sedadiel sa prvýkrát používajú recyklované suroviny, ktoré boli certifikované na základe „princípu hmotnostnej bilancie“. Tie majú rovnaké vlastnosti ako suroviny vyrobené z ropy. Týmto spôsobom možno znížiť potrebu spracovávania fosílnych zdrojov pri súčasnom zachovaní kvality produktov.
Celosvetová produkcia vo všetkých vlastných závodoch výrobcu vozidiel Mercedes-Benz sa od roku 2022 realizuje s neutrálnymi emisiami CO2. Externe nakupovaná elektrická energia pochádza výlučne z obnoviteľných zdrojov energie, a preto nie je zaťažená emisiami CO2. Okrem toho sa spoločnosť vo svojich prevádzkach snaží dosiahnuť zvýšenie výroby obnoviteľnej energie. Do konca roka 2024 sa bude investovať do ďalšieho rozšírenia fotovoltiky v celej prevádzke v Sindelfingene. Závod v Sindelfingene sa zameriava aj na ustavičné znižovanie spotreby vody a produkcie odpadu.
Značka Mercedes-Benz od roku 1946 vyrobila viac ako 16 miliónov vozidiel v segmente vyššej strednej triedy. V oficiálnom predajnom programe značky Mercedes-Benz debutoval v auguste 1966 model Universal, čiže belgickým partnerom IMA vyrobené kombi na báze verzií 200 D až 230 S so zadnou plutvou, čo bolo prvé oficiálne kombi značky Mercedes-Benz.
Sériová výroba vozidiel kombi konštrukčného radu 123 bola spustená v apríli 1978, čím sa začala dlhá úspešná história, v rámci ktorej bolo do súčasnosti vyrobených viac ako milión vozidiel kombi. Skratku „T“, ktorá vlastne poukazuje na turizmus a transport, možno použiť aj pre slovo trendsetter (nositeľ nových trendov). Model kombi s jeho vernými fanúšikmi je odvtedy neodmysliteľný najmä v Nemecku, a to nielen v prípade vyššej triedy vozidiel Mercedes-Benz. Z každej ďalšej generácie Triedy E existuje model kombi (S 124, S 210, S 211, S 212, S 213), od roku 2017 už aj model All-Terrain.
Concept CLA Class ukazuje elektrickú budúcnosť značky Mercedes5. September 2023
Concept CLA Class predstavená na autosalóne IAA Mobility 2023 v nemeckom Mníchove ponúka pohľad blízky sériovej podobe na pripravovanú rodinu luxusných, športových automobilov, ktorá je vstupnou bránou do sveta Mercedes-Benz. Na ceste do nového elektrického a digitálneho veku predstavuje víziu spoločnosti pozdvihnúť túto dôležitú triedu vozidiel na základe dlhodobej stratégie portfólia. Estetika exteriéru štúdie navrhnutá na pripravovanej platforme modulárnej architektúry Mercedes-Benz (MMA), predstavuje ikonický dizajn a dynamický výkon. Interiér sa však zameriava na zákaznícky zážitok s výnimočným komfortom a pohodlím v súvislosti s elektrickou a digitálnou budúcnosťou.
„Concept CLA Class je predzvesťou úplne nového, plne elektrického segmentu luxusných, športových automobilov. Portfólio bude pozostávať zo štyroch nových modelov – štvordverového kupé, Shooting Brake a dvoch SUV – pričom každý z nich bude mať výrazne zvýšenú úroveň produktu. Táto nová modelová rodina je inšpirovaná generáciou zákazníkov, ktorí oceňujú nezameniteľný pocit zo značky Mercedes-Benz a oceňujú rozsiahlu výbavu, viac pohodlia a bezpečnosti ako aj najnovšie technológie a dôsledne implementované hodnoty trvalej udržateľnosti. Concept CLA Class prichádza ako hypermiler je „jedno-litrovým vozidlom“ elektrickej éry s dojazdom viac ako 750 kilometrov podľa WLTP1 a spotrebou energie na úrovni 12 kWh/100 km. Vďaka svojej platforme MMA ponúka náhľad na prvú, kompletne nanovo vyvinutú rodinu luxusných, športových automobilov Mercedes-Benz, ktorej cieľom je realizovať našu Ambíciu 2039. Zameriavame sa pritom na dosiahnutie bilančnej uhlíkovej neutrality naprieč celým hodnotovým reťazcom v rámci nášho autoparku nových vozidiel do roku 2039.” Ola Källenius, generálny riaditeľ spoločnosti Mercedes-Benz Group AG.
Vedúce postavenie v oblasti technológií je zreteľné v základoch platformy MMA, ako je napríklad systém elektrického pohonu novej generácie, ktorého cieľom je dojazd viac ako 750 kilometrov (WLTP). Modulárna architektúra Mercedes-Benz (MMA) je prvá elektrická platforma navrhnutá pre rodinu štyroch vozidiel, ktorá zahŕňa rôzne typy karosérie. Má zohrať významnú úlohu pri urýchlení nábehu elektrického autoparku Mercedes-Benz. Ako základná súčasť širšej elektrickej stratégie pomôže spoločnosti dosiahnuť jej ambiciózne ciele. Všetky luxusné, športové autá založené na platforme MMA sú vyvíjané v súlade s filozofiou značky Mercedes-Benz „bezpečnosť v skutočnom živote“ (Real Life Safety). Mercedes-Benz už desaťročia stanovuje bezpečnostné štandardy a sleduje víziu jazdy bez nehôd.
Nový operačný systém „MB.OS“ pritom tvorí základ jedinečného používateľského rozhrania a zážitku (UI/UX) prostredníctvom superobrazovky MBUX odvodenej od inovatívneho displeja vo VISION EQXX s pokročilou grafikou v reálnom čase. Concept CLA Class sa vyznačuje použitím trvalo udržateľných materiálov v celej svojej štruktúre a interiéri. Spektrum siaha od ocele s takmer nulovými a hliníka so zníženými emisiami CO2 až po trvalo udržateľnú výrobu a spracovanie kože či ozdobné prvky vyrobené z papiera. Koncepčné vozidlo tak predstavuje prístupnú interpretáciu túžby pre mladistvý a dynamický globálneho trhový segment.
„Technológia, ktorá tvorí základ Concept CLA Class, predstavuje úplne nový prístup pre Mercedes-Benz a zahŕňa mnohé poznatky z nášho prelomového technologického programu VISION EQXX. Naši inžinieri napríklad maximalizovali efektivitu znížením strát v 800 voltovom systéme elektrického pohonného systému. Vyznačuje sa tiež inovatívnou chémiou článkov akumulátora, ako aj vysokou úrovňou integrácie akumulátora umožňujúcou vynikajúcu hustotu energie. Som presvedčený, že platforma MMA nám umožní ponúknuť našim zákazníkom v tomto segmente trhu kombináciu výkonu, trvalej udržateľnosti, bezpečnosti a pohodlia, ktorá definuje triedu, spolu s vynikajúcim digitálnym zážitkom.“ Markus Schäfer, člen predstavenstva spoločnosti Mercedes-Benz Group AG, výkonný technický riaditeľ.
Concept CLA Class: prehľad hlavných bodov
#DefiningClass: stanovuje štandard pre lepší zážitok už od roku 1886 založený na krásnom dizajne a inovatívnej technológii.
#MercedesModularArchitecture: vysoko flexibilná a pokročilá platforma predstavuje ďalší krok do elektrickej budúcnosti Mercedes-Benz.
#NextGenerationDrivetrain: pokročilé riešenia v oblasti efektivity vrátane meniča z karbidu kremíka a chémie článkov akumulátora s anódou z oxidu kremičitého pre vynikajúcu hustotu energie. Pohonná jednotka z vlastného vývoja, ktorá poskytuje až 93-percentnú energetickú účinnosť od akumulátora po kolesá pri jazde na dlhé vzdialenosti.
#750km: nová úroveň efektivity s najlepším dojazdom vo svojej triede.
#Efficiency: elektrický „hypermiler“ (rekordér v spotrebe) je novým „jedno-litrovým vozidlom“ so spotrebou 12 kWh/100 km.
#Charging: 800 V konfigurácia umožňuje rýchle nabíjanie až do 400 kilometrov za 15 minút
#IconicElements: Progresívna nová interpretácia emotívnych, ikonických motívov definuje novú tvár vstupu do sveta značky Mercedes-Benz.
#Enlightening: kreatívne využitie LED osvetlenia a animácií ako signál elektrifikácie a digitalizácie.
#VISIONEQXX: poznatky z technologického programu definujúceho trendy, posúvajú mnohé inovácie o krok bližšie k sériovej výrobe.
#MBOS: proprietárna architektúra chip-to-cloud pozdvihuje zákaznícky zážitok o novú úroveň personalizácie, bezpečnosti, pohodlia a automatizovaného jazdenia.
#MBUXSuperscreen: grafika v reálnom čase poháňaná Unity Game Engine, ktorá bola po prvý raz predstavená vo VISION EQXX, oživuje obrazovku s pohlcujúcimi svetmi.
#ChildPresenceDetection: na MB.OS založená sieť pozostávajúca z viac ako 20 systémových rozhraní prináša sofistikovaný bezpečnostný systém zameraný na predchádzanie tragickým nehodám.
#Personalisation: používateľské rozhranie/používateľský zážitok poskytuje zážitok digitálneho luxusu prispôsobený potrebám zákazníkov prostredníctvom umenia, zábavy a pokročilej pohlcujúcej grafiky.
#HyperAnalogue: spojenie analógového a digitálneho sveta nanovo definuje známe ikonické formy s cieľom vytvoriť plynulý prechod používateľského zážitku.
#Ambition2039: prvá, kompletne nanovo vyvinutá rodina vozidiel Mercedes-Benz, ktorej cieľom je realizovať našu Ambíciu 2039 a znížiť tak emisie CO2 v hodnotovom reťazci o viac ako 40 percent v porovnaní s predchádzajúcou architektúrou.
#SustainableMaterials: od papiera k bambusu – interiér vozidla Concept CLA Class dláždi cestu používaniu inovatívnych nových materiálov.
#Decarbonise: pokroky v dodávateľskom reťazci ocele a hliníka vrátane recyklovaného obsahu a využívania obnoviteľných energií majú za cieľ spoločne ušetriť približne 400 kg emisií CO2 na vozidlo.
Nové Audi Q6 e-tron (2025) bude mať displej spolujazdca4. September 2023
Audi odhalilo interiér modelu Audi Q6 e-tron (2025) po tom, čo v júli predstavilo dizajn exteriéru tohto luxusného, športového auta.
Q6 E-Tron je pre Audi veľmi dôležitý elektromobil minimálne z dvoch dôvodov. Po prvé, má podobnú veľkosť ako populárne Audi Q5, ktoré sa nachádza medzi Q4 e-tron a Q8 e-tron v ponuke Audi EV, čo je dobrým predpokladom úspechu.
Po druhé, je to prvý model značky založený na prémiovej platforme Electric (PPE) vyvinutej v spolupráci s Porsche a novej architektúre elektroniky E3.
Keď vidíme prvé fotografie interiéru Q6 e-tron a dozvedáme sa o palubnej technológii, sme si celkom istí, že kabína je tretím dôvodom, prečo bude tento model pre Audi veľmi dôležitý.
Audi tvrdí, že interiér je viac ako kedykoľvek predtým prispôsobený potrebám používateľa a s ohľadom na to bol prepracovaný. Architektúry PPE a E3 slúžia ako základ pre prehodnotenie dizajnu interiéru a rozsahu funkcií, pričom technológia, estetika a udržateľnosť sú v Audi Q6 e-tron “v dokonalej rovnováhe”.
Počnúc dizajnom má interiér trojrozmerné usporiadanie s vysokým kontrastom, ktoré zámerne umiestňuje prvky do popredia alebo pozadia, čím vytvára 3D priestorovú architektúru spájajúcu estetiku a ergonómiu.
Kabíne dominuje to, čo Audi nazýva “digital stage”, ktorý zahŕňa voľne stojaci panoramatický displej Audi MMI a displej predného spolujazdca MMI. Prvý z nich má zakrivený dizajn a technológiu OLED a pozostáva z 11,9-palcového virtuálneho kokpitu Audi a 14,5-palcového dotykového displeja MMI.
Predný spolujazdec tiež dostane 10, 9-palcový displej, ktorý pohodlne zapadá do dizajnu palubnej dosky. Vďaka aktívnemu režimu súkromia s technológiou uzávierky môže cestujúci nerušene sledovať filmy bez rozptyľovania vodiča alebo môže vodičovi pomôcť, napríklad pri navigácii.
Audi ponúka pre luxusné, športové autá Audi Q6 e-tron aj na želanie projekčný displej rozšírenej reality (AR) (HUD), ktorý odráža veľkú naklonenú rovinu obrazu cez čelné sklo smerom k vodičovi a zobrazuje relevantné informácie, ako je rýchlosť, dopravné značky a ikony asistenčných a navigačných systémov.
Tech fest pokračuje svetlom Interaction (IAL), ktoré zahaľuje interiér a kokpit do zakriveného LED pásu, ktorý plní tri hlavné funkcie: stav vozidla, bezpečnosť (vizualizuje dynamické smerové svetlá) a stav nabíjania.
Nová elektronická platforma E3 tiež umožňuje Audi Q6 e-tron ponúknuť plne prepojený digitálny interiér s rôznymi funkciami, ktoré sú inteligentne prepojené. Používatelia môžu napríklad ovládať mnohé funkcie vozidla pomocou samoučiaceho sa hlasového asistenta Audi, ktorý po prvýkrát predstavuje avatar na prístrojovej doske a projekčný displej s rozšírenou realitou.
Digitálny asistent, ktorý sa aktivuje frázou “Hey Audi”, sa neustále učí zo správania používateľa, aby mu ponúkol najlepšiu možnú podporu a ponúkol proaktívne návrhy, inteligentné rutiny a inteligentné zoznamy.
Elektrické SUV zároveň predstavuje novú platformu infotainmentu založenú na systéme Android Automotive a vyvinutú v spolupráci so softvérovou spoločnosťou Cariad koncernu Volkswagen.
Praktickosť Audi Q6 e-tron údajne ťaží aj z platformy PPE, pričom elektrické SUV ponúka priestranný interiér s mnohými rôznymi úložnými priestormi a podnosmi.
Napríklad stredová konzola obsahuje dva držiaky nápojov, nabíjaciu podložku na mobilný telefón a dva nabíjacie porty pre smartfóny. Vozidlo tiež ponúka dodatočný priestor na nohy, pretože neexistuje stredový tunel a zadné stredové sedadlo je opísané ako “veľmi pohodlné”.
Audi je známe kvalitou svojich interiérov a luxusné, športové autá Audi Q6 e-tron by nemali urobiť výnimku. Automobilka tvrdí, že použité materiály boli vybrané s ohľadom na funkčnosť a udržateľnosť, s recyklovanými materiálmi vrátane mikrovlákna Dinamica, tkaniny Elastic Melange a Econyl.
V závislosti od výbavy je kabína vybavená aj klasickými materiálmi pre luxusné, športové autá, ako je jemná koža Nappa s diamantovým prešívaním, obloženie zo sladkej gumy a brezového dreva a brúsený hliník. Audi očakáva, že Audi Q6 E-Tron úplne odhalí niekedy v roku 2024 a dostane ho do predaja neskôr v tom istom roku ako model 2025.
zdroj: motor1.com
VW odhalil koncept elektrického športového modelu ID. GTI3. September 2023
Volkswagen pripravuje vstup do segmentu elektrických, luxusných, športových automobilov, čo prezentuje konceptom ID. GTI s retro tematikou na autosalóne IAA Mobility 2023, ktorý sa snaží premostiť 48 rokov histórie GTI so spaľovacím motorom s elektrickou budúcnosťou VW.
Ak vám je červené auto povedomé, pravdepodobne máte na mysli koncept VW ID. 2all, ktorý debutoval začiatkom tohto roka. Podobnosť nie je náhodná – dizajnéri Volkswagenu mali pri navrhovaní tohto konceptu skutočne na mysli GTI, a preto tu nájdete takmer rovnaké funkcie, aj keď zdobené čiernou a červenou farbou. K dispozícii sú športovejšie fascie vpredu aj vzadu a koncept jazdí na originál kolesách VW, ktoré čerpajú inšpiráciu z Mk1 GTI. Zadné svetlá sú tmavšie a krídlo na vrchole poklopu sa mieša s čiernym lemovaním okolo okna. Mriežka chladiča je tiež zatemnená červeným lemovaním a značku GTI samozrejme nájdete všade.
VW zatiaľ nemá čo povedať o výkone tohto luxusného, športového auta, okrem toho, že ide o jednomotorovú, vysoko výkonnú pohonnú jednotku, ktorá má elektronickú uzávierku diferenciálu pre predné kolesá. Ponúka tiež širokú škálu prispôsobenia prostredníctvom ovládača GTI Experience Control, ktorý dokáže upraviť všetko od odpruženia až po pocit z riadenia, zvuk a dokonca vytvoriť simulované body radenia, ktoré napodobňujú GTI z minulých desaťročí.
Keď už hovoríme o desaťročiach minulých, vo vnútri nájdete viac retro dobrôt, a to nielen s kockovanými sedadlami. Digitálny interiér ID. 2all s dvoma obrazovkami sa prenáša, ale VW ponúka konceptu ID. GTI viacero nastavení vrátane klasických ukazovateľov. Máte chuť na plavbu v Mk2 GTI? Môžete ho nastaviť a ak by ste sa náhodou ocitli povedzme na Nürburgringu, rozšírený heads-up displej premietne rozloženie trate v dolnom rohu čelného skla. Medzitým môže cestujúci sledovať časy na kolo … tiež premietané na čelné sklo.
Či sa takáto technológia dostane do výroby, nie je známe, ale VW hovorí, že usporiadanie interiéru s 12,9-palcovou stredovou obrazovkou, 10,9-palcovou obrazovkou vodiča a sortimentom fyzických ovládacích prvkov sú takmer sériovými položkami. Automobilka tiež jednoznačne uvádza, že koncept Volkswagen ID. GTI je “prvým pohľadom na vzrušujúcu budúcnosť GTI, pretože bolo prijaté rozhodnutie, že pôjde do výroby.” A hoci sa tento koncept zameriava na výkon, VW nám pripomína, že je to stále praktický hatchback schopný prepraviť päť ľudí a veľa vecí v batožinovom priestore.
Kedy sa tento koncept stane realitou? To je tiež téma, o ktorej VW ešte nie je pripravený hovoriť. Budúcnosť však môžete okúsiť na autosalóne IAA Mobility 2023, kde bude koncept luxusného, športového auta Volkswagen ID. GTI vystavený od 5. septembra.
zdroj: motor1.com
Koncept BMW Vision Neue Klasse je minimalistický elektromobil2. September 2023
Koncept BMW i Vision Dee poskytol prvý pohľad na budúcnosť dizajnu elektrických, luxusných, športových automobilov BMW, akokoľvek bol radikálny. Teraz na výstave IAA Mobility 2023 v Mníchove debutuje “Neue” interpretácia toho istého konceptu s ďalšími podnetmi a funkciami, ktoré sa skutočne dostanú do výroby.
Koncept BMW Vision Neue Klasse má rovnaký základný tvar ako predchádzajúci model i Vision Dee, ale je v ňom viac podstaty ako predtým. Šikmá kapota “žraločieho nosa” zvýrazňuje prednú časť tohto vozidla s dvoma osvetlenými horizontálnymi mriežkami chladiča siahajúcimi až po koniec nárazníka, v ktorých sú v každom rohu šikmé LED svetlá. BMW tvrdí, že používa 3D tlač pre množstvo predstavených svetelných prvkov.
Prevrátený čierny difúzor v spodnej časti nárazníka dodáva konceptu Neue Klasse športovejšiu estetiku v porovnaní s modelom i Vision Dee a nové 21-palcové originál kolesá BMW nahrádzajú neónovo zelené kolesá a zároveň vzdávajú hold klasickému dizajnu cross-spoke, ktorý sa nachádza v pretekárskych, luxusných, športových autmobiloch BMW. Predĺžené zadné svetlá napodobňujú kombináciu mriežky chladiča a svetlometov na prednej časti, zatiaľ čo nové minimalistické logo BMW je vytlačené na predných a zadných blatníkoch.
BMW opisuje dizajn ako “takmer monolitický” a táto elegantnosť prináša 30% nárast dojazdu a o 25% vyššiu efektivitu ako ktorýkoľvek zo súčasných elektromobilov automobilky. V kombinácii s technológiou BMW eDrive šiestej generácie sľubuje koncept Neue Klasse o 20% vyššiu hustotu, o 25% vyššiu efektivitu a o 30% rýchlejšie nabíjanie.
Údaje o dojazde nie sú poskytnuté, ale BMW už skôr uviedlo, že 1.000 km dojazdu nie je vylúčených. Nový systém eDrive sa bude vyrábať v závode BMW v maďarskom Debrecíne, ktorý je v súčasnosti vo výstavbe a sľubuje, že nebude obsahovať fosílne palivá.
Vo vnútri Neue Klasse sa nachádza najnovšie rozhranie infotainmentu BMW iDrive premietané na dotykovú obrazovku podobnú rovnobežníku. Aktuálne prvky ako BMW Intelligent Personal Assistant a multifunkčné tlačidlá na volante sú stále prítomné, ale BMW predstavuje aj to, čo nazýva “Panoramic Vision”.
Panoramic Vision bude debutovať na inscenácii Neue Klasse a pôsobí ako akcent k tradičnému head-up displeju. Grafika sa bude premietať priamo v zornom poli vodiča a po celej šírke čelného skla, pričom tradičný projekčný displej bude stále k dispozícii a ponúkne základné údaje. Vodič aj spolujazdec budú môcť komunikovať s funkciou panoramatického videnia pomocou ovládacích prvkov gestami.
Kabína modelu Neue Klasse ako celok volí minimalistickú retro estetiku. Krásne menčestrové sedadlá v horčicovo žltej farbe ladia so žltými akcentmi na prístrojovej doske a výplniach dverí. Veveričkový volant a obrazovka sú jediné dva prvky na palubnej doske, ktoré pokračujú v minimalistickej téme; Dizajnéri chceli, aby kabína bola jednoduchá, čo znamená žiadny dekoratívny chróm alebo koža. To udržuje dizajn jednoduchý a zlepšuje uhlíkovú stopu počas výroby. Dokonca aj predné sedadlá sú pripevnené k podlahe jednou konzolou, ktorá uvoľňuje priestor na nohy vzadu pre cestujúcich na dvoch sedadlách podobných salóniku.
Luxusné, športové autá BMW Neue Klasse sa začnú vyrábať v roku 2025 v závode BMW v maďarskom Debrecíne, pričom elektromobil by mal byť na cestách do roku 2026. Podrobnosti ako ceny, rozsah a nabíjanie budú zverejnené po úplnom debute produkčnej verzie.
zdroj: motor1.com