Novinky
Mercedes-AMG výrazne vylepšilo SUV GLA 45 S 4MATIC+31. Október 2023
Značka Mercedes-AMG sa prostredníctvom vizuálnych a technických inovácií exteriéru a interiéru postarala o vylepšenie kompaktného vysokovýkonného, luxusného, športového auta kategórie SUV- Mercedes-AMG GLA 45 S 4MATIC+(kombinovaná spotreba paliva: 10,0-9,5 l/100 km, kombinované emisie CO2: 227-215 g/km). Výrazným identifikačným znakom je novonavrhnutý spojler predného nárazníka a erb AMG vpredu na kapote motora. Na osvetlenie vozidla sa teraz využíva výlučne technológia LED. Decentný vzhľad vozidla zvýrazňuje aj nová svetelná signatúra predných svetlometov a zadných svietidiel. Na želanie sú k dispozícii hlavné svetlomety MULTIBEAM LED.
Rozšírenia podbehov kolies pri pohľade zboku zvýrazňujú dynamický charakter tohto luxusného, športového auta. Tieto namontované diely sú teraz nalakované vo farbe karosérie (na predchádzajúcom modeli boli lakované načierno). Súčasťou sériovej výbavy sú aj 20-palcové originál disky, rovnako ako načerveno lakované brzdové strmene. Dvojité okrúhle koncovky výfuku vzadu, ako aj lišta spojlera na streche poukazujú na to, že ide o najvýkonnejšie vyhotovenie modelu z rodiny GLA.
V interiéri je štandardom najnovšia generácia volantu AMG Performance. Tlačidlá AMG na volante zaujmú brilantnými displejmi a intuitívnou logikou ovládania. Prostredníctvom nich možno ovládať dôležité jazdné funkcie a všetky jazdné programy. Infotainment MBUX s novým, pre AMG špecifickým dizajnom obrazovky a rozšírenými funkciami je ešte výkonnejší ako predtým. Platformy Apple CarPlay a Android Auto umožňujú bezdrôtové pripojenie k vozidlu. Konektivitu zlepšuje vyšší výkon nabíjania cez rozhranie USB, ako aj ďalšia prípojka USB C.
Pre luxusné, športové autá Mercedes-AMG GLA 45 S 4MATIC+ sú k dispozícii tri druhy nových diskov z ľahkej zliatiny: s rozmermi 19-palcov sú to dvojfarebné originál disky AMG s 10-lúčovým dizajnom, v matnej čiernej farbe s plochami osústruženými do leskla. K dispozícii sú aj dva druhy nových 20-palcových diskov AMG s dizajnom piatich zdvojených lúčov: zákazníci si môžu vybrať medzi dvojfarebnými diskami v matnej čiernej farbe s plochami osústruženými do leskla alebo dvojfarebnými diskami v matnej čiernej farbe s ráfikmi osústruženými do leskla. Bez zmeny zostávajú v ponuke tri druhy 21-palcových diskov AMG s viaclúčovým dizajnom alebo dizajnom krížových lúčov.
Nové poťahy čalúnenia sériovo dodávaných športových sedadiel alebo voliteľne dodávaných sedadiel AMG Performance dodávajú interiéru modernú atmosféru. Kombináciu imitácie kože ARTICO a mikrovlákna MICROCUT si prvýkrát možno objednať aj v hnedej farbe Bahia. Novou farbou pre imitáciu kože ARTICO je šalviová sivá/čierna. A prvýkrát sú k dispozícii kožené poťahy sedadiel vo farbe červená paprika/čierna. Ponuku ozdobných prvkov na želanie dopĺňa hnedé lipové drevo s otvorenými pórmi.
Motor modelu Mercedes-AMG GLA 45 S 4MATIC+ dosahuje výkon 310 kW (421 k). Šprint z 0 na 100 km/h zvládne kompaktné SUV za 4,3 sekundy. Maximálna rýchlosť je elektronicky obmedzená na 270 km/h. Okrem samotných hodnôt výkonu si vás 2,0-litrový turbomotor AMG podmaní aj spontánnou odozvou na polohu plynového pedála. Sila motora sa prenáša prostredníctvom agilnej osemstupňovej dvojspojkovej prevodovky AMG SPEEDSHIFT DCT.
K dynamickému jazdnému zážitku podstatnou mierou prispievajú aj sériovo dodávaný jazdný program PRETEKY a plnovariabilný náhon na všetky kolesá AMG Performance 4MATIC+ so systémom OVLÁDANIE KRÚTIACEHO MOMENTU AMG. Diferenciál zadnej nápravy obsahuje dve elektronicky riadené lamelové spojky, pričom každá z nich je spojená s jedným hnacím hriadeľom zadnej nápravy. To znamená, že hnacia sila sa variabilne rozdeľuje nielen medzi prednú a zadnú nápravu, ale aj medzi ľavé a pravé zadné koleso.
Lamborghini v otázke bežných motorov počká na syntetické palivá30. Október 2023
Lamborghini urobilo svoj prvý nesmelý pokus o elektrifikáciu v roku 2014 s hybridným konceptom Asterion, ale až začiatkom tohto roka dorazilo prvé sériové, luxusné, športové auto s hybridnou technológiou. Po Revuelte s motorom V12 bude budúci rok nasledovať náhrada modelu Huracan a aktualizovaný Urus – so spaľovacím motorom aj nabíjacím portom. Čisto elektrické Lamborghini Lanzador vyjde v roku 2028, pričom druhá generácia Urusu má prísť o rok neskôr striktne ako elektromobil.
Pokiaľ ide o to, čo sa stane s dvojicou superšportov, Lamborghini sa ešte nerozhodlo, či sa ich spaľovacie motory dožijú roku 2030. V rozhovore s Autocarom predseda predstavenstva a generálny riaditeľ Stephan Winkelmann povedal, že talianska exotická značka môže počkať ešte niekoľko rokov, aby zistila, či syntetické palivá môžu zachrániť spaľovací motor alebo nie. Existuje však niekoľko veľkých neistôt, pretože nie je jasné, či regulačné orgány budú akceptovať e-palivá globálne a či je možné zvýšiť výrobu, aby uspokojili dopyt.
59-ročný výkonný riaditeľ povedal, že “by bol pre nás ľahší skok”, aby sme udržali spaľovací motor nažive a aby fungoval na syntetické palivá namiesto inštalácie elektromotorov a batérií. Verí, že príde čas, keď elektromobily orientované na výkon budú agilnejšie ako ekvivalentné modely so spaľovacím motorom tým, že využijú zlepšenú hustotu energie batérie. To by spôsobilo, že batérie by boli menšie, a preto menej ťažké.
Hoci druhá generácia modelu Lamborghini Urus a Lanzador bude pripravená na výrobu a budú predávať výlučne ako elektromobily, Lamborghini sa neponáhľa s postupným vyradením spaľovacieho motora vo svojich luxusných, športových autách. Winkelmann tvrdil, že v globálnom meradle má väčší zmysel, pokiaľ ide o znižovanie emisií, zamerať sa na škálovateľnosť e-paliva, pretože verí, že v roku 2035 budú na cestách stále miliardy automobilov so spaľovacím motorom.
Šéf automobilky priznal, že Lamborghini nebude prvé, ktoré príde s elektrickým, luxusným, športovým autom. Keď príde čas uviesť na trh vysoko výkonný elektromobil, Winkelmann povedal, že bude najlepší na trhu. To sa tak skoro nestane, pretože nástupca Revuelto a Huracan bude mať životný cyklus osem alebo deväť rokov, dodal. Znamená to, že sa očakáva, že obe tieto luxusné, športové autá vydržia až do roku 2030 alebo 2031.
zdroj: motor1.com
Ferrari premení víťazný model z Le Mans na 499P Modificata29. Október 2023
Ferrari 499P prinieslo výrobcovi luxusných, športových automobilov jednoznačné víťazstvo na pretekoch 24 hodín Le Mans 2023 – úspech, ktorý Ferrari nedosiahlo od roku 1965. Nový model Ferrari 499P Modificata otvára príležitosť jazdiť na upravenej verzii tohto pretekárskeho stroja na trati pre obmedzenú skupinu zákazníkov.
Ferrari 499P Modificata je verzia pretekárskeho, športového auta, ktorá nie je určená na súťaž. To umožňuje Ferrari vyladiť stroje spôsobom, ktorý pravidlá Le Mans nedovoľujú. Napríklad elektromotor na prednej náprave môže teraz podľa predpisov FIA bežať pri nižších rýchlostiach, a nie iba nad 190 km/h. Toto nastavenie znamená, že vodiči môžu častejšie využívať systém pohonu všetkých kolies.
Ferrari tiež pridáva systém “Push to Pass”. Stlačením tlačidla za volantom sa odomkne ďalších 161 koní na 7,0 sekúnd, pokiaľ vodič použije plný plyn. Tým sa na krátky čas zvýši maximálny výkon pohonnej jednotky na 858 koní namiesto obvyklých 697 koní.
Menšie vylepšenia modelu Modificata zahŕňajú revízie motora a máp jazdných vlastností. Logika kontroly trakcie a nová logika asistenta štartovania patria tiež medzi vylepšenia.
Pohonná jednotka pozostáva aj z 3,0-litrového motora V6 umiestneného v strede, ktorý Ferrari odvodzuje od pretekárskeho vozidla 296 GT3. Pohonná jednotka posiela výkon do sedemstupňovej sekvenčnej prevodovky.
Modificata 499P má kabínu ako vystrihnutú z pretekárskeho auta Le Mans. Je tam len jedno sedadlo s rovnakou ergonómiou ako konkurenčný stroj.
Modificata 499P otvára nový program Ferrari Sport Prototipi Clienti. Umožňuje automobilke postarať sa o logistiku, pomoc na trati a údržbu, aby sa zákazníci mohli ukázať a jazdiť.
Ferrari zatiaľ nehovorí, koľko príkladov Ferrari 499P Modificata plánuje vyrobiť alebo koľko stojí každý príklad. Očakávajte však, že cena upraveného víťaza Le Mans bude dosť vysoká.
zdroj: motor1.com
Elektrické autá Mercedes sú rovnako bezpečné ako tie klasické28. Október 2023
Uskutočnením celosvetovo prvých verejných nárazových skúšok dvoch plnoelektrických vozidiel sa značka Mercedes-Benz posunula nad rámec zákonných požiadaviek, ale aj požiadaviek hodnotiacich inštitúcií. Euro NCAP predpisuje čelný nárazový test s nárazovým vozidlom s hmotnosťou 1 400 kg. Toto vozidlo má hliníkovú voštinovú bariéru. Tá simuluje prednú časť iného vozidla. Podľa špecifikácií sa nárazové vozidlo a testované vozidlo majú zraziť s priečnym posunom, rýchlosť každého je vozidla 50 km/h. Výrobca vozidiel Mercedes-Benz však použil dve skutočné luxusné, športové autá, Mercedes-Benz EQA a EQS SUV, ktorých hmotnosť cca 2,2, resp. 3 tony je podstatne vyššia. Okrem toho boli obidva modely rýchlejšie, pričom každý išiel rýchlosťou 56 km/h. V dôsledku toho bola celková energia nárazu výrazne vyššia ako požaduje zákon. Výrazná deformácia obidvoch vozidiel po zrážke sa laikom môže zdať hrozivá. Inžinierom spoločnosti Mercedes-Benz to však ukázalo, že sa energiu nárazu podarilo účinne pohltiť prostredníctvom deformácie vozidiel. Bezpečnostná bunka priestoru pre cestujúcich na obidvoch elektrických modeloch zostala v dôsledku toho neporušená a dvere sa dali otvoriť. V prípade núdze môžu teda cestujúci svojpomocne opustiť interiér, prípadne sa k nim môžu dostať prvé osoby poskytujúce pomoc a záchranári. Vysokovoltové elektrické systémy vozidiel EQA a EQS SUV sa pri náraze automaticky vypli.
Nárazové skúšky vo vlastnom technologickom centre koncernu pre bezpečnosť vozidiel v Sindelfingene potvrdzujú ambície filozofie značky Mercedes-Benz s „Real-Life Safety“ (Bezpečnosť v reálnom živote): vyrábať luxusné, športové autá, ktoré dokážu odolať nielen definovaným scenárom nárazových skúšok, ale aj dianiu pri reálnych dopravných nehodách. Scenár nárazových skúšok s rýchlosťou 56 km/h a 50-percentným čelným prekrytím vozidiel predstavuje častý typ nehody na mimo mestských cestách K tomuto typu nehody môže dôjsť napríklad v dôsledku nevydareného predbiehacieho manévru. Zvolená rýchlosť zohľadňuje skutočnosť, že v realite pri najhoršom možnom priebehu nehody by sa vodiči pred kolíziou vozidiel ešte pokúsili brzdiť.
„Bezpečnosť je súčasťou DNA značky Mercedes-Benz a predstavuje jeden z našich hlavných záväzkov voči všetkým účastníkom cestnej premávky. Ochrana ľudského života však pre nás nie je otázkou pohonného systému. Dokazujú to aj aktuálne nárazové skúšky s dvoma plnoelektrickými vozidlami. Tieto skúšky ukazujú, že všetky naše vozidlá majú porovnateľne vysokú úroveň bezpečnosti – bez ohľadu na to, akou technológiou pohonu sú vybavené. Dôsledne pracujeme na realizácii našej vízie jazdenia bez nehôd, ktorá ide až za rámec cieľa ‚Vision Zero‘ (Vízia nula) stanoveného Svetovou zdravotníckou organizáciou a regionálnymi komisiami OSN. Chceli by sme dosiahnuť nielen nulový počet dopravných úmrtí do roku 2050 a zníženie počtu dopravných úmrtí a ťažko zranených o polovicu do roku 2030 v porovnaní s rokom 2020. Naším cieľom do roku 2050 je: žiadne ďalšie dopravné nehody s účasťou vozidla Mercedes-Benz.“ Markus Schäfer, člen predstavenstva spoločnosti Mercedes-Benz Group AG, technický riaditeľ.
Vo vozidlách Mercedes-Benz EQA a EQS SUV boli po dve figuríny dospelých: spolu tri ženské a jedna mužská. Vyhodnotenie až 150 meracích bodov na každú figurínu naznačuje nízke riziko vážnych až smrteľných zranení. To znamená: vďaka definovaným deformačným zónam a moderným záchytným systémom platí, že pri takejto vysokej závažnosti nehody obidve vozidlá ponúkajú svojim cestujúcim veľmi dobrý potenciál ochrany. Všetky bezpečnostné zariadenia ako airbagy a napínače bezpečnostných pásov s obmedzovačmi sily pásov fungovali zamýšľaným spôsobom. Nárazové skúšky tak potvrdili výsledok, ktorý inžinieri už predtým vypočítali v rámci viacerých počítačových simulácií. Reálne testy vozidla vždy slúžia na konečné porovnanie výsledkov simulácie. Nárazové skúšky tiež jasne ukazujú, že kompatibilita, čiže interakcia deformačných štruktúr rôznych vozidiel, ktoré pri nehode do seba narazia, je súčasťou bezpečnostných požiadaviek kladených na osobné, luxusné, športové autá Mercedes-Benz.
„Touto kolíziou dvoch elektrických vozidiel, ktorú sme prvýkrát ukázali verejne, sme potvrdili naše odhodlanie vyrábať najbezpečnejšie vozidlá na svete. Pri tejto mimoriadne vážnej kolízii všetky štyri použité ženské aj mužské figuríny dodržali biomechanické hraničné hodnoty. To len potvrdzuje našu kompetentnosť v oblasti bezpečnosti elektrických vozidiel.“ Prof. Dr. Paul Dick, riaditeľ pre bezpečnosť vozidiel, Mercedes-Benz AG.
Ďalším ťažiskom týchto nárazových skúšok je typ figuríny, ktorú bezpečnostní experti umiestnili na sedadlo vodiča obidvoch vozidiel: ide o takzvanú figurínu Hybrid III – 5 %, známu aj ako „päťpercentná žena“. Je to ženská figurína určená na skúmanie čelného nárazu, ktorá sa v súčasnosti používa v automobilovom priemysle. Model zodpovedá žene s výškou približne 1,50 metra a hmotnosťou približne 49 kilogramov. Podľa základnej štatistiky je na svete len 5 % žien, ktoré majú menšiu výšku alebo nižšiu hmotnosť. Čelné nárazové testy s takzvanými ženskými figurínami piateho percentilu na predných sedadlách sú už mnoho rokov súčasťou repertoáru značky Mercedes-Benz. Cieľom je navrhnúť ochranné systémy pre čo najširšie spektrum. Medzičasom sa už predpisy o testoch s 5-percentnými ženskými figurínami objavujú aj v hodnoteniach združení na ochranu spotrebiteľov, ako aj v rôznych zákonoch na celom svete. Ďalšou „päťpercentnou ženou“ bola spolujazdkyňa vo vozidle EQA. Na sedadle spolujazdca vo vozidle EQS SUV sedela figurína Hybrid III – 50 %. Tá reprezentuje stredne vysokého muža s hmotnosťou približne 78 kilogramov.
„U výrobcu vozidiel Mercedes-Benz používame ženské figuríny už viac ako 20 rokov. To však nie sú ľudské bábiky, ale meracie prístroje. Pri konštrukcii meracích prostriedkov sa hmotnosť a veľkosť figurín jednotlivých pohlaví odvodzuje od skutočných ľudských údajov. Ženská figurína je pritom prispôsobená ženskej anatómii.“ Dr. Hanna Paul, vedúca technológie figurín, Mercedes-Benz AG.
Výrobca vozidiel Mercedes-Benz vyvinul pre svoje elektrické, luxusné, športové autá viacstupňovú koncepciu ochrany vysokovoltových systémov. Tá zahŕňa osem hlavných prvkov pre bezpečnosť akumulátora a všetkých komponentov s napätím vyšším ako 60 voltov. Patria k nim napríklad oddelené kladné a záporné vodiče, ako aj samočinný kontrolný vysokovoltový systém, ktorý sa v prípade vážnej kolízie automaticky vypne. Interné bezpečnostné špecifikácie v mnohých prípadoch presahujú rámec zákonných požiadaviek alebo požiadaviek organizácií na ochranu spotrebiteľov. Výrobca vozidiel Mercedes-Benz to opäť pôsobivo preukázal pri aktuálnych nárazových skúškach.
Priekopnícky čelný náraz vozidiel EQA a EQS SUV je v centre pozornosti novej kampane o bezpečnosti elektrických vozidiel. Milisekundy kolízie, ktorá netrvá dlhšie ako mrknutie oka, sú znázornené v superspomalenom zábere. Rozhodujúcim faktorom počas týchto zlomkov sekúnd dopravnej nehody je, že všetky bezpečnostné systémy zasiahnu koordinovane v správnom čase tak, aby čo najlepšie ochránili životy cestujúcich. Táto vzájomná súčinnosť všetkých ochranných systémov a koncepcií je porovnateľná s klasickou symfóniou. Vďaka perfektnej, harmonickej súhre systémov aj tu vzniká niečo veľké. Nový film ku kampani sa preto volá Symfónia bezpečnosti. Film doposiaľ nevídaným umeleckým spôsobom znázorňuje koordinovanú súčinnosť rôznych bezpečnostných systémov, ktoré sa iniciujú v tom správnom čase.
Film aj mnohé doplnkové materiály budú ešte tento rok zverejnené na všetkých kanáloch sociálnych médií spoločnosti Mercedes-Benz pod hashtagom #allforsafety. Spektrum špecifických prostriedkov, ktoré závisia od cieľovej skupiny a konkrétneho kanála, siaha od videoklipov cez interaktívne kvízy až po informatívny dokumentárny film o nárazových skúškach vozidiel EQA a EQS SUV.
Výrobca luxusných, športových automobilov Mercedes-Benz od roku 2016 vykonáva nárazové skúšky vo vlastnom novom technologickom centre pre bezpečnosť, ktoré sa nachádza v Sindelfingene. Toto testovacie centrum je jedným z najväčších a najmodernejších na svete. Má tri vysokoflexibilné kolízne dráhy. Dráhy vedú na veľkú bezstĺpovú uhlovú plochu s rozlohou viac ako 8 000 štvorcových metrov (90 m x 90 m). Pôsobivá je aj kapacita: len v Sindelfingene uskutoční výrobca vozidiel Mercedes-Benz ročne až 900 nárazových skúšok, ako aj 1 700 tzv. saňových testov.
Značka s trojcípou hviezdou má s nárazovými skúškami viac ako 60-ročné skúsenosti. Spolu s analýzami koncernom organizovaného výskumu zameraného na nehodovosť tvoria základ bezpečnostnej filozofie „Real-Life Safety“ (Bezpečnosť v reálnom živote). Výskum nehôd založený v roku 1969 skúma dopravné nehody, ktorých účastníkmi sú moderné, luxusné, športové autá Mercedes-Benz. Cieľom je pochopiť, ako dochádza k dopravným nehodám a ktoré ochranné systémy im môžu pomôcť predísť alebo aspoň zmierniť následky nehôd.
Od mechaniky k elektronike: Prechod na elektrické ručné brzdy27. Október 2023
Úvod:
Brzdový systém vozidla je súbor mechanických, hydraulických a v niektorých prípadoch aj elektronických komponentov určených na spomalenie alebo zastavenie pohybu vozidla. Autodoc.sk porozprával o brzdovom systéme automobilu, diagnostike a odporúčaniach na údržbu.
V neustále sa vyvíjajúcom svete automobilovej technológie viedol prechod od tradičných mechanických systémov k moderným elektronickým inováciám k revolúcii v rôznych aspektoch vozidiel. Jedným z takýchto vývojových trendov je prechod od tradičných ručných bŕzd k elektrickým ručným brzdám. V tomto článku sa budeme venovať vývoju ručných bŕzd, princípom elektrických ručných bŕzd, ich výhodám, možným nevýhodám a bezpečnostným prvkom. Vodičom tiež poradíme, ako tieto moderné zázraky správne používať a udržiavať.
Vývoj systémov ručných bŕzd:
Ručné brzdy, známe aj ako parkovacie alebo záchranné brzdy, prešli od svojho vzniku dlhú cestu. Prvé ručné brzdy boli mechanické systémy pozostávajúce z lán a pák, pomocou ktorých sa fyzicky aktivovali brzdy na zadných kolesách. Tieto ručné brzdy si vyžadovali značnú námahu pri aktivovaní a deaktivovaní, a boli náchylné na opotrebovanie.
Princíp fungovania:
Elektrické ručné brzdy predstavujú výrazný odklon od svojich mechanických predchodcov. Tieto systémy využívajú pokročilú elektroniku a motory na aktivovanie a deaktivovanie parkovacej brzdy. Keď vodič aktivuje elektrickú ručnú brzdu, motor začne pôsobiť silou na zadné brzdové strmene, čím účinne zablokuje zadné kolesá. Vďaka tomu zostane vozidlo stáť aj na strmých svahoch.
Výhody elektrických ručných bŕzd:
1. Presnosť: Elektrická ručná brzda ponúka presné ovládanie, ktoré umožňuje vodičovi brzdiť s presnosťou, ktorá zabraňuje náhlym otrasom alebo neúmyselnému samovoľnému pohybu vozidla, najmä na strmých svahoch.
2. Pohodlie: Aktivovanie a deaktivovanie je bezproblémové, čo umožňuje pohodlnejšie parkovanie na svahoch, navigáciu v stiesnených priestoroch, a znižuje sa tým miera fyzickej námahy, ktorá je potrebná v porovnaní s tradičnými pákami ručnej brzdy.
3. Úspora miesta: Elektrické ručné brzdy uvoľňujú cenný priestor v kabíne tým, že odstraňujú potrebu tradičnej páky ručnej brzdy a poskytujú čistejší a ergonomickejší dizajn interiéru s dodatočným úložným priestorom alebo vylepšeným estetickým vzhľadom.
4. Zvýšená bezpečnosť: Tieto systémy sa môžu automaticky aktivovať v núdzových situáciách a zvýšiť bezpečnosť rýchlou stabilizáciou vozidla v neočakávaných podmienkach, napríklad pri náhlom zastavení alebo rozjazde do kopca.
Možné nevýhody a obmedzenia:
1. Náklady a zložitosť: Oprava alebo výmena elektrických ručných bŕzd môže byť v porovnaní s tradičnými ručnými brzdami drahšia, pretože elektronická povaha týchto systémov je vo všeobecnosti náročnejšia na údržbu a opravy. Potenciálne to môže mať vplyv na rozpočet určený na údržbu a celkové náklady súvisiace s vlastnením vozidla.
2. Spoliehanie sa na batériu: Elektrické ručné brzdy sú závislé od elektrického systému vozidla vrátane batérie. Táto závislosť môže byť problémom, ak je batéria slabá alebo vybitá, čo môže viesť k problémom s funkčnosťou a potrebe naštartovania pomocou iného vozidla alebo výmeny batérie.
3. Obmedzené manuálne ovládanie: Niektorí vodiči uprednostňujú hmatový pocit tradičnej páky ručnej brzdy, ktorý elektrickým ručným brzdám chýba. Môže to mať vplyv na pocit kontroly a schopnosť zatiahnuť ručnú brzdu v špecifických situáciách, keď je potrebná presná modulácia, napríklad pri pokuse o kontrolovaný šmyk v určitých jazdných podmienkach.
Bezpečnosť a technológie:
Elektrické ručné brzdy obsahujú bezpečnostné prvky, ktoré zabraňujú neúmyselnému aktivovaniu a deaktivovaniu. Často sú vybavené snímačmi, ktoré zisťujú, či je vozidlo v pohybe, a zabezpečujú, aby sa brzda použila len v prípade potreby.
Správne používanie a údržba:
Ak chcete čo najlepšie využívať elektrickú ručnú brzdu, dodržiavajte najmä tieto pokyny:
- Pri parkovaní na svahu zatiahnite ručnú brzdu, aby ste zabránili samovoľnému pohybu vozidla.
- Pravidelne kontrolujte správnu funkciu ručnej brzdy a prípadné problémy okamžite riešte.
- Dbajte na stav batérie, pretože slabá batéria môže ovplyvniť činnosť ručnej brzdy.
Záver:
Prechod z tradičných mechanických ručných bŕzd na elektrické ručné brzdy predstavuje významný pokrok v automobilovej technológii. Tieto systémy ponúkajú presnosť, pohodlie a vylepšené bezpečnostné funkcie, vďaka čomu sú cenným doplnkom moderných vozidiel. Sú však spojené s možnými nevýhodami, ktoré súvisia s nákladmi, zložitosťou, závislosťou od správnej funkčnosti elektrického systému vozidla a obmedzeným manuálnym ovládaním. Pochopením fungovania elektrických ručných bŕzd a dodržiavaním odporúčaných postupov používania a údržby môžu vodiči využívať výhody týchto moderných inovácií a zároveň si zabezpečiť bezpečnosť na cestách.
Zdroje informácií:
https://www.autodoc.sk/info/elektricka-rucna-brzda-funkcia-a-zariadenie
https://autobild.pluska.sk/poradca/draha-porucha-toto-aute-nik-nechce
Jednorazové Ferrari SP-8 je čistý roadster bez akejkoľvek strechy26. Október 2023
Divízia špeciálnych projektov spoločnosti Ferrari je zaneprázdnená vývojom ďalšieho jedinečného, luxusného, športového auta. Model objednaný bohatým zákazníkom z Taiwanu, Ferrari SP-8 je vlastne F8 Spider, ktoré má svoju elektricky zasúvateľnú pevnú strechu odrezanú, aby vytvoril skutočný roadster bez akejkoľvek strechy. Špeciálny model bol natretý v kombinácii matného laku Argenta Micalizzata s časťami z uhlíkových vlákien zakončenými lesklým dúhovým modrým pieskovcom.
Ferrari SP-8 je viac než len luxusné, športové auto Ferrari F8 Spider bez strechy s efektným dvojfarebným lakovaním, pretože sa vyhýba mnohým dielom darcovského vozidla. Napríklad svetlomety sú úplne nové a majú jedinečné masky a šošovky, zatiaľ čo zadné svetlá nadväzujú na zadné svetlá Ferrari Roma, ale so šošovkami na mieru. Ferrari poukazuje na to, že čelné sklo a koncovky výfuku sú odvodené od modelu 296 GTB. Pokiaľ ide o originál disky s retro príchuťou, päťlúčová zliatina s matným sivým povrchom je moderným poňatím kolesa Ferrari F40.
Potom je tu impozantne široká hliníková predná mriežka, ktorá je vyrobená z jedinej 3D tlačenej formy a zahŕňa vertikálne remienky s retro príchuťou. Tento dizajnový prvok sa nachádza aj na kryte motora, kde sú pozdĺžne pásy ako spomienka na klasické, luxusné, športové autá s bočnými pásmi, ako je napr. Ferrari Testarossa. Ferrari tvrdí, že strávilo veľa času zdokonaľovaním karosérie prostredníctvom simulácií výpočtovej dynamiky tekutín (CFD), aby sa ubezpečilo, že auto zostane pohodlné a tiché aj bez strechy.
Aj keď je interiér okamžite známy, hostí veľkú zmenu, pretože talianska značka namontovala iný volič prevodových stupňov, čím sa vrátila do dobrých čias radiacich kolies. Toto nastavenie nie je nové, pretože ho použilo už Ferrari SF90 Stradale, keď vyšilo v roku 2019 do predaja. Nečakali by ste, že nájdete látku vo Ferrari, ale Ferrari SP-8 ju kombinuje s laserom gravírovanou Navy Blue Alcantara. Koberce sú vyrobené z keprovej tkaniny s dúhovým efektom.
V strede namontovanom motore V8 nie sú žiadne zmeny, takže 3.9-litrový motor twin-turbo naďalej produkuje výkon 710 koní a krútiaci moment 770 Nm smerovaný na zadné kolesá.
Ferrari SP-8 je už vystavené v Taliansku na trati v Mugello a zostane tam až do konca podujatia Finali Mondiali Ferrari 30. októbra 2023. Jeho ďalšia zastávka bude v múzeu Ferrari v Maranelle, kde bude vystavené od 16. novembra do marca 2024.
zdroj: motor1.com
Rolls-Royce vyrobil jedinečný Cullinan inšpirovaný perlami25. Október 2023
Rolls-Royce a jeho divízia v Dubaji sa pri predstavovaní modelu Pearl Cullinan usmievajú. Jedná sa o jedinečné luxusné, športové auto Rolls-Royce Cullinan vytvorené na oslavu významných narodenín jedného váženého zákazníka. Toto je tiež prvý Cullinan na mieru, ktorý bol upravený novým centrom spoločnosti Private Office Dubai a bol vytvorený v spolupráci s miestnymi predajnými partnermi.
Projekt Pearl Cullinan odštartoval začiatkom roka 2022 a objednal si ho oddaný zákazník značky Rolls-Royce, ktorý chcel osláviť 90. narodeniny svojho otca vo veľkom štýle. Vysoko postavení manažéri značky sa stretli s otcom, aby spoznali jeho životný príbeh a vášne. Toto stretnutie poslúžilo ako tvorivá iskra, ktorá viedla celý projekt.
Luxusné, športové SUV sa môže pochváliť jedinečnou povrchovou úpravou Bespoke Pearl Rose, inšpirovanou farbou najcennejšej perly majiteľa. Tento lak je exkluzívny pre toto vozidlo a má očarujúci nádych ružovej, vďaka čomu skutočne vyniká. Dosiahnutie tejto dokonalej povrchovej úpravy nebola prechádzka rúžovou záhradou, pretože zahŕňala približne 30 rôznych pokusov, z ktorých každý bol testovaný v simuláciách denného svetla a pod slnkom na Blízkom východe, aby sa zabezpečilo, že je perfektný. Dokonca ho podrobili prísnym technickým testom, aby sa ubezpečili, že odoláva teplu a UV žiareniu.
Povrchovú úpravu Pearl Rose dopĺňa jedna ručne maľovaná línia vo farbe Rose Gold, ktorá ladí s maskotom Spirit of Ecstasy z ružového pozlátenia. Tento elegantný dotyk pokračuje aj na nástupných doskách Bespoke, ktoré vás privítajú pri otvorení každých dverí.
Vstúpte do The Pearl Cullinan – to je pravdepodobne niečo, čo budú mať privilégium robiť iba členovia rodiny – a nájdete zmes dvoch rôznych farieb kože. Predné sedadlá, na ktorých oslávenec zrejme najradšej sedí ako spolujazdec, sú zariadené v kašmírovej šedej farbe. Na počesť rodinného spojenia s perlami sú zadné sedadlá obalené červenou farbou Ardent Red, inšpirovanou odtieňom materiálu použitého na predvádzanie perál. Dokonca aj orechová dyha pripomína drevené škatule, v ktorých sú perly tradične prezentované.
Detaily výšiviek obsahujú monogramy RR v závite z ružového zlata na opierkach hlavy a vložky zadných sedadiel sú inšpirované symetrickými vzormi, ktoré sa nachádzajú na lastúrach ustríc. Tieto detaily sú naklonené rovnako presne o 55 stupňov ako dyha.
Luxusné, športové autá Rolls-Royce Cullinan sú jedným z produktov v automobilovom priemysle, ktorý získal najvyššie množstvo verzií špeciálnych edícií. Alebo skôr jednorazové, ako napríklad Cullinan Blue Shadow Edition predstavená v máji tohto roku. V decembri minulého roka sa luxusné SUV objavilo na výstave Art Basel vo farbách inšpirovaných módou.
zdroj: motor1.com
Toto Ferrari 250 GTO by mohlo zlomiť predajný rekord24. Október 2023
Ferrari 250 GTO už drží rekord ako najdrahšie luxusné, športové auto, aké sa kedy predalo v aukcii, keď v roku 2018 prinieslo 48,405 milióna dolárov. Čoskoro sa od RM Sotheby’s 13. novembra 2024 dostane do predaja veľmi špeciálny príklad hodnotného auta a stroj by mohol vďaka svojej histórii ísť s cenou ešte ďalej.
Bol to jeden z 34 GTO s karosériou Tipo 1962. Ferrari 250 GTO vo všeobecnosti prichádzal s 3.0-litrovým V12 s výkonom okolo 300 koní. Tento však pôvodne dostal 4,0-litrový motor V12, aby využil nové pravidlá súťaže v roku 1962. Namiesto toho, aby ho Scuderia Ferrari okamžite predala súkromnému pretekárovi, bol to jediný príklad, ktorý Scuderia Ferrari použila pre interný tím.
Prvé preteky tohto stroja boli v roku 1962 na Nürburgringu 1000 kilometrov, kde GTO zaznamenalo prvé miesto v triede a druhé miesto celkovo. Ferrari ho pripravilo na preteky 24 hodín Le Mans tým, že namontovalo výkonnejší motor s výkonom okolo 390 koní a pridalo malé jazdné svetlá pod smerové svetlá na blatníkoch, ktoré sú dodnes prítomné.
V Le Mans však boli boje. Auto sa kvalifikovalo na štvrté miesto, ale motor sa počas pretekov prehrial.
Ferrari potom prerobilo vozidlo na štandardnú špecifikáciu Ferrari 250 GTO a predalo ho súkromníkovi. Práca zahŕňala výmenu motora za 3,0-litrovú jednotku, ktorá je stále pod kapotou.
Po prechode niekoľkými majiteľmi a nakoniec príchode do Spojených štátov, majiteľ v Ohiu získal špeciálne auto v roku 1985. Použil ho na preteky veteránov a účasť na výstavách, vrátane ocenenia Best-of-Show na Amelia Island Concours d’Elegance v roku 2011. Teraz sa rozhodol dať špeciálny stroj do aukcie.
Je to prvýkrát za posledných 38 rokov, čo je k dispozícii špeciálny model Ferrari 250 GTO. Predaj RM Sotheby’s zahŕňa továrenské rekordy, vrátane stavebných listov pre prípravu na preteky Nürburgring a Le Mans, okrem neskoršej konverzie 250 GTO.
Okrem príkladu, ktorý sa predal za 48,4 milióna dolárov, aj ďalšie luxusné, športové autá Ferrari 250 GTO priniesli vysoké sumy v aukcii. Bonhams dostal v roku 2014 38,115 milióna dolárov za jeden takýto kúsok.
Ferrari 250 GTO začalo ako evolúcia Berlinetty s krátkym rázvorom 250 GT (SWB). Nová karoséria sa vyznačovala štýlom vyladeným v aerodynamickom tuneli. 3.0-litrový V12 dostal mazanie suchou vaňou, ktoré umožnilo umiestniť motor nižšie pod kapotu. Napriek tomu, že bol väčší ako SWB, GTO bol asi o 113 kg ľahší.
zdroj: motor1.com
Porsche tvrdí, že hybridné Porsche 911 príde v roku 202523. Október 2023
Porsche už roky hovorí o nevyhnutnej elektrifikácii, ktorá čaká aj luxusné, športové autá Porsche 911, ale hybridný model ešte nie je vonku. V skutočnosti legendárne Porsche 911 nedostane elektromotor skôr ako koncom tohto roka alebo v roku 2024. Očakáva sa, že prvé verzie s faceliftom, ktorú nadšenci poznajú ako 992.2, dorazia niekedy v budúcom roku. Všetky tieto počiatočné modely sa budú spoliehať výlučne na spaľovací motor.
Frank Moser, viceprezident pre luxusné, športové autá Porsche 911 a 718 sa v rozhovore rozpovedal o tom, aká je budúcnosť modelu 911, ktorý tento rok oslávi 60 rokov. Oznámil, že Porsche pracuje na modeli 992.2, pre ktorý vyvíja “hybridný, výkonný hybrid”. Ďalej povedal, že bude vydaný “približne v polovici desaťročia”.
Moser na otázku kedy bude uvedený na trh prvý hybrid Porsche 911 povedal: “Možno dva roky.” Nepriamo to znamená, že žiadna z pôvodných verzií 992.2 nebude hybridná, čo naznačuje, že elektrifikovaný model (modely) bude založený na vysokovýkonnom členovi rozsiahlej zostavy 911. Bez ohľadu na to, akú podobu bude mať, Michael Steiner, člen predstavenstva Porsche pre vývoj, povedal, že hybridné luxusné, športové auto “by nemalo byť príliš ťažké”.
V marci spoločnosť Autocar oznámila, že Porsche GT2 RS prijme hybridné nastavenie na vytvorenie najrýchlejšieho a najvýkonnejšieho modelu 911 vôbec. Údajne bude vychádzať z modelu Turbo S s plochým šesťlitrovým 3,8-litrovým motorom a mild-hybridným nastavením upraveným z vytrvalostného pretekárskeho vozidla 963 LMDh. Hovorí sa, že kombinovaný výkon presiahne 700 koní, zatiaľ čo krútiaci moment dostane výrazné zvýšenie oproti už aj tak obrovským 800 Nm, ktoré ponúkajú luxusné, športové autá Porsche 911 Turbo S.
zdroj: motor1.com
Unikátne Ferrari 812 Competizione sa vydražilo za 5.1 mil. dolárov22. Október 2023
Žlté Ferrari 812 Competizione, ktoré bolo predstavené v auguste s dizajnom skice od Manzoniho, sa nedávno vydražilo za 5,1 milióna dolárov. Výťažok pôjde na charitu, najmä na projekty, ktoré podporujú vzdelávanie – čo je dlhodobý záväzok výrobcu luxusných, športových automobilov Ferrari.
.
Jednorazový model 812 bol vydražený na Ferrari Gala v New Yorku spolu so siedmimi ďalšími časťami, ktoré vyzbierali celkovo 7 miliónov dolárov. Medzi nimi je aj amalgámový model Ferrari 812 Competizione, Montblanc Stilema SP3 a jedinečný zážitok z Formuly 1. Keď už hovoríme o tom, na galavečere sa zúčastnili jazdci tímu Scuderia Ferrari F1 Carlos Sainz a Charles Leclerc.
Víťaz cenovej ponuky získal jeden z iba 999 kusov tohto luxusného, športového auta. To, čo ho odlišuje od ostatných superšportov Ferrari 812 Competizione, je jeho vzhľad, zakončený náčrtmi ťahov pera a ručne písanými zápismi, ktoré zložil Flavio Manzoni, hlavný dizajnér Ferrari, ktorý pracoval na luxusných, športových autách ako Ferrari SF90 Stradale a Purosangue.
Keďže neboli spomenuté žiadne vylepšenia pohonnej jednotky, auto by malo ponúkať výkon 830 koní zo 6.5-litrového atmosférického motora V12. Sedemstupňová dvojspojková prevodovka (DCT) posiela výkon výlučne na zadné kolesá.
“Náš večer v New Yorku bol pre Ferrari veľmi špeciálny, posilnil milostný príbeh medzi našou spoločnosťou a Amerikou,” povedal John Elkann, predseda predstavenstva Ferrari.
“Vášeň našich klientov a ich znalosti o Ferrari a jej histórii sú na špičkovej úrovni. Vyznávame mnoho spoločných hodnôt – lásku k inováciám, vôľu napredovať a súťaživosť. Máme tiež spoločný zmysel pre komunitu a zdieľame naše úspechy tým, že ich dávame späť.”
Na Ferrari Gala sa zúčastnilo aj Ferrari 499P, hyperauto, ktoré ukončilo päťročnú víťaznú sériu Toyoty na pretekoch 24 hodín Le Mans. Ďalšie luxusné, športové autá, ktoré zdobili túto udalosť, boli klasické ikony ako Ferrari 166 MM (1948) a legendy superšportov ako Ferrari F40, F50, Enzo a LaFerrari.
zdroj: carbuzz.com