Novinky

Elektrické Audi Q6 e-tron (2025) je oficiálne tu19. Marec 2024

Nové, luxusné, športové autá Audi Q6 E-Tron sú konečne oficiálne tu. Pod kožou Audi Q6 E-Tron je architektúra Audi Premium Platform Electric, zdieľaná s Porsche Macan EV a prvýkrát použitá s označením Audi. Je to 800-voltový systém obsahujúci dva elektromotory s predpätím smerom dozadu vo výkone aj hmotnosti vozidla. Pri uvedení na trh sú k dispozícii dve výbavy – Q6 a SQ6 zamerané na výkon – obe používajú rovnakú batériu s kapacitou 100 kWh (94,9 kWh netto). Výbavy Sportback prídu neskôr a pracuje sa aj na verzii s pohonom zadných kolies s dlhším dojazdom.

Kupujúci si užijú kombinovaný výkon 382 koní u modelu Q6 E-Tron. Športovejší Audi SQ6 dostane výkon 483 koní. S aktivovanou funkciou launch control stúpa výkon na 456 koní v Q6 a 510 k v SQ6 pre lepšiu akceleráciu. Audi hovorí, že Q6 môže dosiahnuť zrýchlenie z 0-100 km/h  za približne 5,0 sekundy pomocou funkcie launch control, a ak vystúpite na SQ6, čas klesne na 4,2 sekundy.

Audi poskytuje odhad EPA 500 km pre štandardný Q6 E-Tron; odhady pre luxusné, športové autá Audi SQ6 zatiaľ nie sú k dispozícii. Ale keďže obe výbavy používajú rovnakú batériu, je bezpečné predpokladať, že bude mať o niečo menší dojazd, keď bude oficiálne zverejnená koncom tohto roka. Väčší záujem je o 800-voltové nabíjanie Audi Q6 E-Tron; môže ísť z 10 na 80% za 21 minút pripojený k DC rýchlonabíjačke s výkonom 270 kW.

Audi tvrdí, že architektúra PPE je účelovo vytvorená tak, aby maximalizovala elektrické balenie a zároveň poskytovala silnú jazdnú dynamiku. Ovládacie ramená sú umiestnené pred odpruženými ramenami pre lepšie umiestnenie batérie. Hrebeň riadenia je pripevnený k pomocnému rámu, aby pomohol zlepšiť ovládanie. A aby to všetko čo najlepšie využilo, Audi montuje širšie pneumatiky na zadnú časť Audi Q6.

Zatiaľ čo výkon a sila sú určite súčasťou príbehu Audi PPE, pokročilá technológia zabudovaná do SUV je pravdepodobne dôležitejšia. Architektúra E3 (End-to-End Electronic) Q6 E-Tron je vstavaný asistent, ktorý sa spolieha na AI nielen pri správe rôznych systémov založených na systéme Android, ale aj pri ponúkaní proaktívnych návrhov založených na naučenom správaní v priebehu času. K dispozícii je dokonca aj avatar pre umelú inteligenciu, ktorý sa zobrazuje na stredovom 14,5-palcovom displeji alebo na voliteľnom heads-up displeji s rozšírenou realitou.

Ďalšie digitálne obrazovky zahŕňajú 11,9-palcový displej vodiča a 10,9-palcový displej spolujazdca, ktorý vodič nevidí. K dispozícii je tiež voliteľný heads-up displej rozšírenej reality, ktorý zobrazuje obrázky vodiča zobrazené na čelnom skle. Nové Audi Q6 E-Tron je plne prepojený s bezdrôtovými aktualizáciami a Audi opisuje systém E3 ako “štandardizovaný rámec pripravený na budúcnosť”.

zdroj: motor1.com


Volkswagen chce v USA predávať elektrické GTI za 25.000 dolárov18. Marec 2024

Koncom minulého roka šéf dizajnu Volkswagenu na Instagrame prezradil, že elektrické, luxusné, športové autá GTI dorazia v roku 2026. To je ešte dva roky a mnoho detailov zostáva nejasných.

Generálny riaditeľ VW Group of America Pablo Di Si počas tlačovej konferencie v Berlíne povedal, že model by mohol osloviť amerických kupujúcich, ak bude stáť medzi 20.000 a 25.000 dolármi. Médiám povedal, že by bol spokojný s “cenou 25.000 dolárov”, pretože čokoľvek viac ako to by z neho urobilo “viac špecializovaný produkt”. Podľa Automotive News výkonný riaditeľ uviedol, že hot hatch za 35.000 dolárov by model zaradil do teritória halo automobilov.

VW predstavil elektrické, luxusné, športové autá GTI s konceptom založeným na ID.2all, ktorý debutoval ako batériová náhrada za Polo, nie Golf. Platforma MEB Entry spoločnosti VW podporila oba koncepty, zatiaľ čo elektrický Golf, ktorý príde v roku 2028, bude jazdiť na platforme SSP.

Výroba ID.2all sa začne v roku 2025 v malom stave a v roku 2026 dosiahne plnú kapacitu. Volkswagen však neplánuje priniesť elektromobil v jeho základnej podobe a Di Si pripustil, že zatiaľ neexistuje žiadny plán priniesť GTI na americký trh. Je to však niečo, čo spoločnosť zvažuje.

Volkswagen je jedným z niekoľkých výrobcov automobilov s agresívnymi plánmi elektrifikovať svoje zostavy v nasledujúcich rokoch. Predaj elektromobilov sa spomalil a VW by mohol Američanom ponúknuť plug-in hybridy, ale obmedzený rast neodrádza VW ani iné automobilky.

zdroj: motor1.com


Mercedes je prvým výrobcom, ktorý röntgenoval nárazové skúšky17. Marec 2024

Technická senzácia sa začína veľmi hlasným nárazom. Do oranžového sedanu Mercedes-Benz C narazí rýchlosťou 60 km/h zariadenie s nárazovou bariérou a naplno zasiahne bočnú časť vozidla. Nárazové skúšky sú vždy niečím výnimočným, a to aj pre odborníkov. Avšak to, čo je na týchto bočných nárazových skúškach skutočne pôsobivé, sa nachádza v konštrukcii na strope haly nad vozidlom: lineárny urýchľovač slúžiaci ako zdroj röntgenového žiarenia. Výrobca luxusných, športových automobilov Mercedes-Benz v spolupráci s Fraunhoferovým inštitútom pre vysokorýchlostnú dynamiku, teda Inštitútom Ernsta Macha (EMI) vo Freiburgu, uskutočnil celosvetovo prvú röntgenovú nárazovú skúšku s reálnym osobným vozidlom. Vo vozidle na strane nárazu vľavo boli dve figuríny modelu SID IIs. Ide o skúšobné modely so ženskou anatómiou, ktoré boli navrhnuté špeciálne na bočné nárazové skúšky.

Táto technologická demonštrácia (proof of concept) vo výskumnom zariadení EMI pre nárazové skúšky neďaleko Freiburgu ukázala, že vysokodynamické vnútorné deformačné procesy možno vizualizovať prostredníctvom vysokorýchlostnej röntgenovej technológie. Doteraz neviditeľné deformácie a presný priebeh týchto deformácií sa tak stávajú viditeľnými. Množstvo snímok s vysokým rozlíšením umožňuje vykonať presnú analýzu.

„Röntgenová nárazová skúška od spoločnosti Mercedes-Benz predstavuje míľnik vo vývoji nástrojov budúcnosti.
Vďaka priamemu pohľadu do skrytých vnútorných štruktúr môže pomôcť dospieť k dôležitým záverom potrebným na ďalšie zvyšovanie bezpečnosti vozidiel. Mercedes-Benz tak potvrdzuje svoju úlohu priekopníka v oblasti bezpečnosti v automobilovom priemysle.“ Markus Schäfer, člen predstavenstva spoločnosti Mercedes-Benz Group AG, technický riaditeľ.

„Prostredníctvom úspešných röntgenových nárazových skúšok získavame cenné poznatky umožňujúce ďalšiu optimalizáciu našej technológie na zachytávanie doposiaľ nedostupných informácií. Fraunhoferov inštitút EMI tak dôsledne pokračuje vo svojej stratégii vizualizácie dynamických procesov prostredníctvom využívania vysokorýchlostných röntgenových snímok.“ Dr. Malte Kurfiß, vedúci centra nárazových skúšok, Fraunhoferov inštitút EMI

„Celosvetovo prvé röntgenové nárazové skúšky ukazujú, že s pomocou röntgenovej technológie možno získavať nové objasňujúce poznatky. Dozvedáme sa, čo sa počas nehody deje vo vnútri vozidla, ako aj s figurínami. Röntgenové snímky ponúkajú aj šancu na ďalšie zvýšenie kvality modelov digitálnych prototypov.“ Prof. Dr. Paul Dick, riaditeľ pre bezpečnosť vozidiel, Mercedes-Benz AG.

Divízia bezpečnosti luxusných, športových automobilov Mercedes-Benz spolu s kolegami z inštitútu EMI už viac rokov skúmajú využitie röntgenovej technológie pri nárazových skúškach. Rozhodujúcim faktorom na dosiahnutie prelomu bolo použitie lineárneho urýchľovača s jednokilohertzovou technológiou ako zdroja žiarenia. Zariadenie je oveľa výkonnejšie ako röntgenové záblesky, ktoré sa pri experimentoch využívali predtým: energia fotónov z lineárneho urýchľovača predstavuje až deväť megaelektrónvoltov. To znamená, že röntgenovať možno všetky materiály, ktoré sa bežne používajú pri konštrukcii vozidiel. Röntgenový impulz trvá len niekoľko mikrosekúnd. Pri nárazových skúškach to umožňuje získať záznamy deformačných procesov, ktoré nie sú rozmazané v dôsledku pohybu. Lineárny urýchľovač okrem toho generuje kontinuálny tok týchto röntgenových impulzov. Vďaka tomu možno získať až 1 000 snímok za sekundu. To je približne 1 000-krát viac ako pri bežných röntgenovacích postupoch.

Počas nárazových skúšok lúče zhora presvecujú karosériu aj prípadné figuríny. Detektor röntgenového žiarenia je umiestnený pod skúšobným vozidlom. V röntgenovom systéme slúži ako digitálny prijímač obrazu: keď žiarenie dopadne na detektor, generuje sa elektrický signál. Intenzita tohto signálu závisí od toho, do akej miery bolo žiarenie predtým absorbované vozidlom a štruktúrou figurín. To ovplyvňuje neskôr viditeľnú hodnotu sivej – podobne ako pri röntgenovej kontrole batožiny na letisku alebo v prípade príslušných snímok u lekára.

Počas samotného času dopadu, ktorý trvá jednu desatinu sekundy, röntgenový systém nasníma približne 100 statických snímok. Ich spojením do videa vznikne veľmi zaujímavý pohľad na to, čo sa počas nárazových skúšok deje vo vnútri bezpečnostne významných konštrukčných dielov, ako aj v tele figuríny. Takto možno veľmi podrobne sledovať, ako sa stláča hrudník figuríny alebo ako sa deformuje niektorý konštrukčný diel. A čo je dôležité na ceste od výskumu k priemyselnému využitiu: röntgenové nárazové skúšky neovplyvňujú žiadne iné analytické nástroje. To znamená, že nie je rušené ani zaznamenávanie interiérovými kamerami testovaného vozidla.

Odborníci inštitútu EMI vypracovali komplexnú koncepciu ochrany pred žiarením počas röntgenových nárazových skúšok. Na monitorovanie miery vystavenia zamestnancov žiareniu sa používajú dozimetre. Prevádzku zariadenia v súlade so zákonnými predpismi schválili štátne orgány. K prepracovaným opatreniam fyzickej ochrany patrí prídavná, 40 cm hrubá betónová stena okolo celej budovy, ako aj dvere na ochranu pred žiarením s hmotnosťou približne 45 ton.

Prvá nárazová skúška v histórii značky Mercedes-Benz sa konala 10. septembra 1959 – na voľnej ploche v susedstve závodu v Sindelfingene. Skúšobné vozidlo bolo čelne navedené na pevnú prekážku. Výskum bezpečnosti značky tak vstúpil do novej éry. Lebo na základe skúšobných vozidiel a skúšobných figurín možno teraz realisticky skúmať správanie vozidiel a cestujúcich pri automobilových nehodách. Nárazové skúšky spolu s analýzami koncernom organizovaného výskumu zameraného na nehodovosť tvoria základ bezpečnostnej filozofie s názvom Real-Life Safety (Bezpečnosť v reálnom živote).

V technologickom stredisku pre bezpečnosť vozidiel v Sindelfingene výrobca vozidiel Mercedes-Benz každý rok uskutočňuje približne 900 nárazových skúšok a asi 1 700 skúšok s použitím saní. Pri tejto simulácii nárazov dochádza k zrýchleniu a spomaleniu testovacích saní. Na saniach je upevnené skúšobné teleso (holá karoséria alebo skúšobný podstavec), ktoré je vystavované zaťaženiam ako pri reálnom náraze vozidla. Skúšky s použitím saní umožňujú nedeštruktívne testovanie jednotlivých komponentov, najmä záchytných systémov, napríklad bezpečnostných pásov.

A fakt, že bezpečnosť vozidiel značky Mercedes-Benz nie je otázkou pohonu, sa ukázal pri celosvetovo prvej verejnej nárazovej skúške dvoch plnoelektrických vozidiel na jeseň 2023. Luxusné, športové autá Mercedes-Benz EQA EQS SUV sa čelne zrazili v rámci reálneho scenára nehody, pri ktorom každé z vozidiel išlo rýchlosťou 56 km/h a náraz sa uskutočnil s 50-percentným vzájomným prekrytím. Pokus potvrdil vysokú úroveň ochrany cestujúcich: bezpečnostné bunky priestoru pre cestujúcich aj vysokovoltové akumulátory obidvoch vozidiel zostali v súlade s očakávaním nepoškodené, dvere sa dali otvoriť a vysokovoltové elektrické systémy sa automaticky vypli.

Fraunhoferov inštitút EMI sa špecializuje na experimenty a simulácie v oblasti fyziky, technických vied a informatiky rýchlych procesov. Jeho cieľom je hľadať riešenia pre priemyselné aplikácie so zameraním na spoľahlivosť, bezpečnosť, odolnosť, efektívnosť a trvalú udržateľnosť.

Fraunhoferov inštitút EMI sa zaoberá javmi, ktoré súvisia s nárazmi a rázovými vlnami v rôznych materiáloch. Inštitút pritom využíva komplexný prístup, analyzuje a optimalizuje celú škálu materiálov a mikroštruktúr až po komplexné štruktúry. Aplikácie siahajú od materiálov cez konštrukčné diely, automobily, lietadlá, satelity, budovy, mestské systémy až po infraštruktúrne siete.

Fraunhoferova spoločnosť je vedúcou organizáciou aplikovaného výskumu v Európe. Pod jej hlavičkou pracuje 76 ústavov a výskumných zariadení na celom území Nemecka. Viac ako 30 000 zamestnancov generuje ročný objem výskumu vo výške viac ako 2,9 miliardy eur.


Najnovší Mercedes S z dielne Brabus je hybrid s výkonom 930 koní16. Marec 2024

Slávny nemecký tuner predstavil nové, luxusné, športové autá Brabus 930 S, založené na novom modeli Mercedes-AMG S63 E-Performance, ktoré, ako už názov napovedá, dosahujú výkon 930 koní.

Deväťsto tridsať koní v obrovskom luxusnom, športovom sedane. Absurdita. Brabus zvyšuje výkon motora V8 AMG o objeme 4.0 litra zo 603 na 740 koní s novými turbodúchadlami, novým výfukom a zodpovedajúcim naladením. Elektromotor s výkonom 190 koní namontovaný na zadnej náprave je ponechaný tak, ako je. Brabus hovorí, že 930 koní dokáže zrýchliť toto luxusné, športové auto z 0-100 km/h za 3,2 sekundy a na obmedzenú maximálnu rýchlosť 290 km/h. Je úžasné, že na hnacie ústrojenstvo poskytuje spoločnosť Brabus záruku tri roky alebo 100.000 km.

Vo vnútri aj vonku sú obvyklé vizuálne vylepšenia Brabus. Veľa karbónových vlákien a 22-palcové monoblokové originál disky Brabus  zvýrazňujú vonkajšie vylepšenia, zatiaľ čo vo vnútri je všetka prešívaná koža, o ktorú by človek mohol kedy požiadať. Brabus poslal fotografie jedného interiéru zdobeného výlučne svetlomodrou kožou a mikrovláknom.

Brabus tiež vylepšil odpruženie, aby znížil jazdnú výšku v určitých jazdných režimoch a namontoval predné pneumatiky 265/35ZR22 a zadné pneumatiky 295/30ZR22. Brabus 930 S je obrovské, luxusné, športové auto, ktoré má podľa Brabus hmotnosť asi 2.600 kg.

Napriek tomu kvôli elektromotoru a 6-kWh batérii AMG vzadu môže Brabus 930 S dosiahnuť dobrú spotrebu paliva. Nízke čísla dosiahnete iba vtedy, ak ste veľmi uvážliví, keď sa rozhodnete použiť všetkých 930 koní.

Brabus si za to všetko účtuje 405.000 EUR. Nie je to lacný špás, ale na druhej strane, sila a exkluzivita vo všeobecnosti niečo stoja.

zdroj: motor1.com


Limitované BMW M3 pre Japonsko dostane manuálnu prevodovku15. Marec 2024

Manuálna prevodovka je vymierajúce plemeno. Zatiaľ čo manuály majú o niečo väčší podiel na trhu ako v minulých rokoch, stále je len otázkou času, kedy manuály nadobro zmiznú. Najnovší dôkaz pochádza z Japonska, kam BMW posiela svoju manuálnu prevodovku so špeciálnou edíciou pre luxusné, športové autá BMW M3.

BMW M3 MT Final Edition, postavený na pamiatku 35. výročia prvého víťazstva BMW v DTM, bude limitovaný len na 150 kusov a bude sa predávať iba zákazníkom v Japonsku. MT znamená manuálnu prevodovku, samozrejme, pričom každá jednotka je štandardne vybavená tromi pedálmi. Rovnako ako v iných M3 je spriahnutý s 3,0-litrovým twin-turbo motorom S58 V6.

BMW vyrobí po 50 kusov vo farbách Alpine White, Black Sapphire a M Brooklyn Grey. Všetkých 150 vozidiel dostane zlaté originál disky BMW a červené akcenty sedadiel, inšpirované pôvodným pretekárskym vozidlom M3 DTM generácie E30, ktoré pilotoval Roberto Ravaglia.

BMW očakáva veľký dopyt po BMW M3 MT Final Edition. Ak objednávky prekročia počet áut, ktoré sa majú vyrobiť, spoločnosť zriadila lotériový systém na výber kupujúcich v máji. S počiatočnou cenou 14 200 000 JPY (okolo 85 000 EUR) nebude ani M3 MT lacný špás.

Plán BMW ukončiť predaj manuálnych prevodoviek je dobre známy. Člen predstavenstva spoločnosti Frank Weber v rozhovore začiatkom tohto roka povedal, že “ak chcete luxusné, športové auto BMW M s manuálnou prevodovkou, musíte si ho kúpiť teraz,” čo naznačuje, že dni manuálnych vozidiel M sú zrátané.

zdroj: motor1.com


Volkswagen ID.7 GTX Tourer je najvýkonnejšie kombi značky14. Marec 2024

V ponuke Volkswagenu je nový kráľ výkonu vo verzii kombi. Luxusné, športové autá Volkswagen ID.7 GTX Tourer sa stávajú najvýkonnejším sériovým kombi vo Wolfsburgu a zatieňuje Volkswagen Golf R Variant s výkonom 315 koní.

Prvé elektrické výkonné kombi od VW poskytuje kombinovaný výkon 335 koní z dvojice elektromotorov, čo umožňuje pohon všetkých kolies. Väčšinu výkonu vykonáva zadný motor, pretože produkuje 282 koní, zatiaľ čo predný motor je dobrý pre ďalších 107 koní. Nemecká značka tvrdí, že predný elektromotor sa naštartuje len v prípade potreby a ožije v zlomkoch sekundy. Prenos výkonu sa dosahuje prostredníctvom elektronických uzávierok diferenciálu a vlastnej regulátora AWD.

Jednomotorový variant s pohonom zadných kolies, ktorý bol predstavený minulý mesiac, prichádza aj so 77,0-kilowatthodinovou batériou v základnej podobe, GTX štandardne dostáva vylepšenú 86,0-kilowatthodinovú batériu. Pomocou jednosmerného prúdu ho možno nabíjať výkonom až 200 kilowattov, čo umožňuje nabitie z 10 na 80% za menej ako pol hodiny. Maximálny dojazd nie je uvedený, ale predpokladáme, že je menej efektívny ako model s pohonom zadných kolies s väčšou batériou, ktorá dokáže v cykle WLTP prejsť 700 km.

Napodiv, VW neposkytuje žiadne podrobnosti o výkone. Odhadujeme, že jazda z 0-100 km/h sa dosahuje buď v nízkom šesťsekundovom alebo vysokom päťsekundovom rozsahu, ak vezmeme do úvahy bežný hatchback Volkswagen ID.7 s pohonom zadných kolies s výkonom 282 koní, ktorý zvládne stovku za šesť a pol sekundy.

Rovnako ako menšie luxusné, športové autá Volkswagen ID.3 GTX, ktorý boli teraz tiež predstavené, Volkswagen ID.7 GTX Tourer má o niečo športovejší vzhľad s prepracovanými nárazníkmi, lesklými čiernymi akcentmi a špeciálnymi kolesami. Elektrické športové kombi dostane štandardne 20-palcové originál disky Volkswagen, ale môžete sa rozhodnúť pre väčšiu 21-palcovú sadu. Interiér je zdobený červenými akcentmi, ako aj logami GTX na sedadlách a volante.

Získaním GTX neobetujete žiadnu praktickosť, pretože má rovnakú nákladnú kapacitu ako štandardné, luxusné, športové autá Volkswagen ID.7 Tourer. To isté platí, keď sklopíte zadné sedadlá. Podobne ako bežné elektrické kombi, šikovné panoramatické strešné okno, ktoré je k dispozícii za príplatok, sa zmení z nepriehľadného na priehľadné.

zdroj: motor1.com


Priemerná predajná cena nového Porsche bola 117.000 EUR13. Marec 2024

Porsche malo tento týždeň svoju výročnú tlačovú konferenciu a okrem oznamu, že pripravuje nové, luxusné, športové auto Porsche 911 Hybrid, zdieľalo aj obvyklé nudné finančné čísla. Z väčšinou nudných čísiel o predaji jedna vec vynikla. V roku 2023 zákazníci zaplatili za nákup v priemere približne 117.000 eur.

Starý kontinent (okrem Nemecka) bol pre Porsche v roku 2023 dobrý, keďže dodávky vzrástli o 12%. Na domácom trhu dopyt vzrástol o 9,9%. Európa predstavovala takmer tretinu celosvetového dopytu. Nasledovala Severná Amerika (okrem Mexika) s podielom 26,9%, zatiaľ čo Čína (vrátane Hongkongu) predstavovala 24,8% celkových tržieb.

Automobilka zo Zuffenhausenu vysvetľuje, že priemerná transakčná cena rok čo rok rastie, pretože Porsche zvyšuje štandardnú výbavu, čo sa odráža na základnej cene. Niekto, kto sa rád hrá s online konfigurátormi, si všimol, že ceny, za ktoré sa luxusné, športové autá Porsche predávajú, pravidelne stúpajú, čo sťažuje získanie 911 (alebo akéhokoľvek iného modelu). To neznamená, že tržby klesajú. Naopak, rok 2023 bol ďalším rekordným rokom.

Už tretí rok po sebe dosiahli dodávky zákazníkom historické maximum, keď dosiahli vrchol na úrovni 320.221 vozidiel, čo je o 3,3 % viac ako v predchádzajúcom roku. Luxusné, športové autá Porsche Cayenne boli najsilnejším predajným artiklom spoločnosti s 87.553 kusmi, tesne nasledovaný menším Macanom s 87.355 crossovermi. Ikonický model Porsche 911 sa umiestnil na poslednom mieste na stupňoch víťazov s 50.146 športovými vozidlami, zatiaľ čo elektrický Taycan skončil štvrtý so 40.629 vozidlami. Panamera obsadila predposledné miesto s 34.020 kusmi, zatiaľ čo 718 Boxster/Cayman bol posledný s 20.518 vozidlami.

Bude zaujímavé sledovať, či si Porsche dokáže udržať dynamiku predaja svojich luxusných, športových automobilov v roku 2024 vzhľadom na to, že benzínový Macan odchádza z EÚ. Kvôli pripravovaným zákonom o kybernetickej bezpečnosti je spoločnosť nútená odstrániť svoju dojnú kravu zo všetkých 27 krajín, ktoré tvoria EÚ. Športový crossover bude pokračovať vo Veľkej Británii.

zdroj: motor1.com


Audi A3 dostalo pre modelový rok 2025 jemný facelift12. Marec 2024

Malé, kompaktné luxusné, športové autá Audi A3 existujú v tej či onej podobe od roku 1996, pričom automobilka Audi aktuálne prichádza s novým faceliftom pre modelový rok 2025.

Na prvý pohľad vyzerá toto nové Audi A3 veľmi podobne ako auto, ktoré nahrádza. Šesťuholníková mriežka chladiča Singleframe – v súlade s najnovším dizajnom Audi – je jeho najväčšou zmenou, ku ktorej sa pridávajú väčšie prívody vzduchu v spodnej časti nárazníka, logo Audi vysoko na nose a vynovené LED a matrix LED svetlomety so štyrmi prispôsobiteľnými podpismi denného osvetlenia. Dizajn zadného nárazníka, inšpirovaný luxusnými, športovými autami Audi RS3, má novú úpravu zadných LED svetiel, čierny akcent a sieťovanú vložku na základni.

Vo vnútri je miesto, kde sa veci stávajú zaujímavými. Rovnaký 10,1-palcový dotykový displej a 12,3-palcový digitálny prístrojový panel z minulého roka sa prenášajú, ale teraz budete musieť zaplatiť poplatok za predplatné za základné funkcie, ako je asistent diaľkových svetiel, dvojzónová klimatizácia, adaptívny tempomat a integrácia smartfónu.

Iba inováciou na navigačný systém MMI získate prístup do obchodu s aplikáciami. Odtiaľ vás Audi núti k doplnkom, ako je adaptívny tempomat alebo Apple CarPlay a Android Auto na mesačné, šesťmesačné, ročné alebo trojročné predplatné. Alebo si môžete ktorúkoľvek z týchto funkcií kúpiť natrvalo – hoci Audi nehovorí za koľko.

Vizuálne vyzerá kabína väčšinou rovnako, ale sú tu niektoré jemné zmeny. Už aj tak malá radiaca páka z predchádzajúcej A3 je teraz štíhlejšia a splýva so stredovou konzolou, nové látkové vložky s bleskovými prvkami pokrývajú výplne dverí a dekoratívne osvetlenie kabíny má teraz 30 farebných možností.

Základné Audi A3 v Európe príde s 1,5-litrovým štvorvalcovým mild-hybridným motorom s výkonom 150 koní so sedemstupňovou automatickou alebo šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Dieselový model 35 TDI bude mať rovnaký výkon 150 koní a plug-in hybridný model bude k dispozícii koncom roka.

Aj pre Európu je šikovná nová výbava s názvom Audi A3 Allstreet. Päťdverový hatchback, ktorý má vyzerať ako crossover, prichádza s matnou čiernou mriežkou chladiča, prednými a zadnými drážkami napodobňujúcimi klzné dosky a plastovým obložením okolo jamiek kolies. Allstreet je o niečo vyšší ako štandardná A3 a má mäkšiu jazdu. Sada 17-palcových kolies je štandardom, ale k dispozícii sú aj 18- a 19-palcové originál disky Audi.

Allstreet aj štandardný model Audi A3 Sportback majú za zadnými sedadlami rovnaký batožinový priestor. Elektrické dvere batožinového priestoru sú k dispozícii ako voliteľná výbava.

Nové, malé, luxusné, športové autá Audi A3 Sportback začína na cene 35 650 €, sedan je o 800 € drahší. Nová verzia Audi A3 Allstreet stojí 37 450 €.

zdroj: motor1.com


Porsche Taycan Turbo GT je najrýchlejšie Porsche všetkých čias11. Marec 2024

Štandardné, luxusné, športové autá Porsche Taycan sa dokážu zrýchliť z 0-100 km/h za 4,5 sekundy a špičkový model Turbo S to urobí za približne 2,3 sekundy s riadením štartu. Teraz je v ponuke Taycan, nový kráľ akcelerácie a všestranného výkonu, Porsche Taycan Turbo GT 2025.

Turbo GT je najvýkonnejší Taycan, aký kedy spoločnosť postavila – a ak počítate 10 sekúnd preťaženia, je to tiež najvýkonnejšie Porsche vôbec.Model má štandardný výkon 777 koní, alebo až 1 019 koní s novou funkciou režimu Attack.

Režim Attack ponúka extra náraz výkonu po 10 sekundových prírastkoch. Ale zatiaľ čo push-to-pass pridáva iba ďalších 70 kilowattov, režim Attack posiela až 120 kilowattov na všetky štyri kolesá. A teraz ho môžete aktivovať jednoduchým potiahnutím radiacej páčky – aj keď Porsche tvrdí, že režim útoku je primárne určený na použitie na trati.

Launch control odkorkuje plných 1 092 koní na dve sekundy a pošle Turbo GT z 0-100 km/h za 2,2 sekundy – alebo 2,1 sekundy s ľahkým traťovým balíkom Weissach (prvé štvordverové luxusné, športové auto Porsche s touto možnosťou). To je až o dve desatiny sekundy rýchlejšie ako Porsche Taycan Turbo S. Trvá 6,6 sekundy, kým Turbo GT dosiahne rýchlosť 200 km/h alebo 6,4 sekundy s balíkom Weissach. A maximálna rýchlosť je 300 km/h alebo 315 km/h s balíkom Weissach.

Tajomstvom tejto novoobjavenej rýchlosti je impulzný menič, ktorý používa karbid kremíka na odoslanie až 900 ampérov do zadného motora namiesto iba 600 ampérov v modeli Turbo S. V kombinácii s novým motorom zadnej nápravy, ktorý sa nachádza v aktualizovanom modelovom rade Taycan, poskytuje vyšší výkon a účinnosť v ľahšom balení. Je asi o 9 kg ľahší ako odchádzajúci zadný motor a celé Porsche Taycan Turbo GT je až o 71 kg ľahší ako Turbo S (s balíkom Weissach).

Nové, luxusné, športové autá Porsche Taycan Turbo GT vynakladajú veľké úsilie, aby znížil hmotnosť. Uhlíkové vlákna pokrývajú B-stĺpiky, bočné zrkadlá a bočné prahy. Porsche nejakým spôsobom znížilo hmotnosť batožinového priestoru (pravdepodobne odstránením koberca), vykopalo dvere s mäkkým zatváraním a dvere elektrickej nabíjačky a dokonca vytrhlo analógové hodiny, ktoré sú štandardne dodávané s balíkom Sport Chrono.

Karbónovo-keramické brzdy a 21-palcové kované originál disky Porsche sú ľahšie ako na Turbo S a tieto kolesá sú obalené pneumatikami Pirelli P Zero Trofeo R. To všetko je súčasťou štandardnej výbavy modelu Turbo GT. Balík Weissach úplne vykopáva zadné sedadlá namiesto police z uhlíkových vlákien s dodatočným úložným priestorom.

Odpruženie Porsche Active Ride je štandardne dodávané so špecifickým vyladením pre Turbo GT, zatiaľ čo nový predný spojler s aerolopatkami a klapkou na vrchole adaptívneho zadného spojlera je tiež štandardom v tejto výbave. Ďalšie aerodynamické prvky ako spojler pod karosériou a nový predný difúzor sú exkluzívne pre balík Weissach, rovnako ako pevné zadné krídlo s jedinečnou väzbou z uhlíkových vlákien. Porsche Taycan Turbo GT Weissach má až 220 kg prítlaku.

Interiér je ťažký na koži Race-tex a v Taycane môžete konečne získať sedadlá z uhlíkových vlákien – ale iba v Európe. Logo Turbo GT je samozrejme vyrazené do opierok hlavy.

Celkovo povedané, Porsche Taycan Turbo GT je Taycan s najschopnejšou traťovou verziou, aký spoločnosť doteraz postavila. A už má vyznamenania, ktoré to dokazujú. 23. februára absolvovalo Porsche Taycan Turbo GT Weissach kolo pretekárskej dráhy WeatherTech Laguna Seca za 1:27,87 – rýchlejšie ako ktorýkoľvek iný elektromobil pred ním. A začiatkom januára prešiel Nürburgring vývojovým prototypom za 7:07,55 – rýchlejšie ako ktorýkoľvek iný elektromobil alebo sedan, benzínový alebo elektrický.

zdroj: motor1.com


Nový Safety Car F1 Aston Martin Vantage dostal vyšší výkon10. Marec 2024

Aston Martin priniesol do F1 model novej generácie, ktorý v podobe Safety Caru získal masívne zvýšenie výkonu o 153 koní pri celkovom počte 656 koní. Luxusné, športové auto Aston Martin Vantage F1 Safety Car sa pripojí k DBX707 F1 Medical Car.

V porovnaní s cestným modelom Aston Martin Vantage, ktorý bol predstavený minulý mesiac, má zákazková verzia v úlohe F1 výrazný predný splitter a robustné zadné krídlo. Všetky tieto prvky sú súčasťou komplexnejšej aerodynamickej súpravy, ktorá obsahuje aj upravenú podlahu pre lepšie prúdenie vzduchu. Zaujímavé je, že aj svetelná lišta namontovaná na streche bola pretvorená pre lepšiu aerodynamiku.

Kabína tiež prešla viac ako niekoľkými zmenami. Napríklad štandardné sedadlá uvoľnili miesto dvojici sedadiel Recaro Pole Position s pretekárskym postrojom pre vodiča Bernda Mayländera a jeho spolujazdca. Aston Martin vylepšil stredovú konzolu tak, aby vyhovovala množstvu tlačidiel pre rozvádzače pripojené k povinným systémom FIA.

K dispozícii je tiež niekoľko obrazoviek na strane spolujazdca, ktoré ukazujú, kde sú všetky autá umiestnené na trati, spolu so živými časmi kôl a spätným kamerovým záznamom. Výbava Lime Essence použitá v celej kabíne je exkluzívna pre Vantage F1 Safety Car a je odkazom na výrazný vzhľad Aston Martin vo farbe Racing Green.

Od roku 2021 sa Aston Martin a Mercedes delia o povinnosti F1 Safety Car, pričom Mercedes poskytuje luxusné, športové autá Mercedes-AMG GT Black Series. Aj keď je nový Vantage silnejší ako predtým, nemecký superšport má stále výhodu, pretože má 720 koní. Okrem rovnakej úlohy majú obaja viac spoločného, pretože Vantage využíva twin-turbo 4.0-litrový V8 pôvodom AMG.

Ďalším cestným modelom upraveným pre jazdu na okruhu F1 je štvordverové kupé Mercedes-AMG GT 63 S pôsobiace ako medicínske vozidlo, striedavo s Aston Martin DBX707.

zdroj: motor1.com