Novinky

Elektromobily Audi sa budú v Číne predávať aj pod značkou AUDI11. November 2024

Audi uzavrelo partnerstvo so spoločnosťou SAIC Motor na novej podznačke, aby vyrábalo luxusné, športové autá výhradne pre čínsky trh. Začínajúca spoločnosť sa volá AUDI – všetky veľké písmená – a je “na 100 percent formovaná DNA Audi” s jednou významnou výnimkou. Nikde na jeho autách neuvidíte odznaky so štyrmi krúžkami.

Podľa Audi s malými písmenami bude AUDI značkou najlepšieho z oboch svetov, ktorá kombinuje nemeckú DNA s čínskymi inováciami. Bude to elektrická značka, ktorá viac pozornosti zameriava na to, čo čínski kupujúci chcú od vozidla: konektivitu, automatizáciu a výkon. Na tento účel vytvorili Audi a SAIC pokročilú digitalizovanú platformu, ktorá bude základom budúcich vozidiel AUDI a ktorú tu predstaví koncept AUDI E, ktorý práve debutoval v Šanghaji.

AUDI E concept využíva dva elektromotory na kombinovaný výkon 764 koní, takže je určite výkonný. Udávaný dojazd 725 km na základe čínskeho testovacieho cyklu CLTC pochádza zo 100-kWh batérie. 800-voltová architektúra auta podporuje rýchle nabíjanie a dojazd 380 km získa za 10 minút. Pri plnom plyne je schopný dosiahnuť zrýchlenie z 0-100 km/h za 3.6 sekundy. Navyše podľa tlačovej správy “jazdí ako skutočné Audi”. To je dobré vedieť.

Vonkajší dizajn, ktorý vôbec nevyzerá ako Lucid Air, je opísaný ako minimalistický Sportback, ktorý je “pokojný, ale stále nápadný”. Tenké svetlomety v hornej časti sú spojené tenším pásom, kde vidíme výraznú značku AUDI. Motív pokračuje vzadu s úzkymi zadnými svetlami, ktoré tvoria názov spoločnosti. Parametrami je o niečo väčší ako luxusné, športové autá Audi A6. Vo vnútri sa nachádza 4K obrazovka v kokpite, ktorá poskytuje vizuálne pôvab a komplexnú konektivitu, po ktorej čínski spotrebitelia túžia.

Aj keď je to len koncept, Audi naznačuje, že AUDI je dosť blízko k tomu, ako budú vyzerať budúce sériové luxusné, športové autá tejto značky.

“Spoločná platforma bude základom pre novú generáciu najmodernejších inteligentných prepojených vozidiel exkluzívne pre Čínu,” povedal generálny riaditeľ Audi Gernot Dollner. “Pripravované modely sú zamerané na perspektívny a zároveň náročný segment nových zákazníkov. Spolupráca ďalej rozšíri portfólio batériových elektrických vozidiel Audi (BEV) v Číne a urýchli transformáciu spoločnosti na najväčšom svetovom trhu.”

AUDI plánuje uviesť na trh tri sériové elektromobily pre Čínu založené na tomto koncepte, ktoré budú vyhovovať segmentom strednej a plnej veľkosti. Prvý bude debutovať v polovici roka 2025.

zdroj: motor1.com


Ferrari by mohlo oživiť model F40 ako súčasť série Icona10. November 2024

Séria “Icona” od Ferrari vzdáva hold slávnej minulosti značky. Luxusné, športové autá Ferrari Monza SP1 a SP2 sú modernou reinterpretáciou otvorených barchett V12, s ktorými Ferrari začalo písať svoju legendu, zatiaľ čo Ferrari Daytona SP3 je poctou svojim slávnym športovým prototypom pretekárskych áut zo 60. rokov. Teraz to znie, že existuje slušná šanca, že Ferrari hľadá modernejšiu ikonu pre SP4.

Top Gear uvádza, že ďalšie luxusné, športové auto Ferrari v sérii Icona by mohlo byť poctou F40, pričom sa odvoláva na anonymné, ale “vysoko spoľahlivé” zdroje. Top Gear zvyčajne nepíše tento druh príbehu, čo ho robí oveľa vierohodnejším. Pozoruhodný je aj fakt, že tento príbeh napísal šéfredaktor časopisu a webovej stránky.

Predchádzajúce modely Icona nie sú len retro reinterpretáciami predchádzajúcich modelov. SP1, SP2 a SP3 jasne odkazujú na minulosť značky, ale robia to s moderným štýlom a technológiou. Každá z nich mala obmedzenú produkciu – 499 exemplárov Monzy a 599 exemplárov Daytony – a každá stála viac ako 1 milión eur. Nech už bude mať SP4 akúkoľvek podobu, očakávajte podobne malú produkciu a podobne vysokú cenu.

Luxusné, športové autá Ferrari SP1 a SP2 boli založené na Ferrari 812 Superfast a zdieľali podvozok a motor tohto auta; SP3 bol bližšie príbuzné LaFerrari, aj keď bez hybridných komponentov tohto auta. Možno pre F40-tribute SP4 by Ferrari mohlo spárovať karbónový podvozok so 4.0-litrovým twin-turbo V8 z SF90.

Luxusné, športové autá ako séria Icona sú pre Ferrari veľmi ziskové. Keďže sú založené na už existujúcich komponentoch, ich vývoj je relatívne lacný. Ale keďže ide o limitovanú edíciu modelov Ferrari, zákazníci sú ochotní minúť veľa, aby sa im jeden dostal do rúk. A aby ste sa vôbec dostali na zoznam na kúpu Icony, musíte byť dobre etablovaným zákazníkom Ferrari, takže ste už spoločnosti zarobili veľa peňazí.

Ako však zdôrazňuje Top Gear, myšlienka na oživenie F40 by sa dala považovať za svätokrádež. Navyše je riziko, či by takéto auto neubralo lesk novej F80, priamemu potomkovi F40.

Napriek tomu Ferrari zatiaľ nevynechalo sériu Icona, takže nič nenasvedčuje tomu, že SP4 nebude brilantná. Či už bude inšpirovaná F40 alebo iná.

zdroj: motor1.com


Systém DRIVE PILOT od Mercedes-Benz získava Zlatý volant 20249. November 2024

Systém DRIVE PILOT od značky Mercedes-Benz pre vysoko automatizovanú jazdu luxusných, športových automobilov získal jedno z najprestížnejších ocenení v automobilovom priemysle: Časopisy “Auto Bild” a “Bild am Sonntag” ocenili DRIVE PILOT ako najlepšiu inováciu “Zlatým volantom 2024″. Ola Källenius, predseda predstavenstva Mercedes-Benz Group AG, bol na mieste a prevzal ocenenie. Z pohľadu redakcie je Mercedes s aktualizovanou verziou DRIVE PILOT o krok bližšie k autonómnemu riadeniu a tým pádom by ako nemecká značka výrazným spôsobom prispela k jej celosvetovému rozvoju. Slávnostné odovzdávanie cien sa uskutočnilo 7. novembra 2024 v Axel Springer House v Berlíne.

Mercedes-Benz predstavil najnovší evolučný stupeň DRIVE PILOT vybraným médiám počas jazdnej prezentácie koncom septembra. Medzi nimi boli aj “Auto Bild” a “Bild am Sonntag”. Nová verzia systému DRIVE PILOT pre luxusné, športové autá Mercedes-Benz môže teraz za určitých podmienok sledovať vpredu idúce vozidlo na diaľnici až do rýchlosti 95 km/h, čím zákazníkom ponúka výrazne vyššiu pridanú hodnotu.


Mercedes-Benz C dostal najlepšiu známku v hodnotení Euro NCAP8. November 2024

Trieda C od značky Mercedes-Benz získala v aktuálnom hodnotení Euro NCAP asistenčných jazdných systémov najlepšiu možnú známku „výborný“. Podľa sprísnených kritérií Euro NCAP dosiahol model v hodnotení celkovo 182 bodov. Tak sa Trieda C zároveň stala spomedzi piatich modelov celkovým víťazom aktuálneho testovacieho kola. V oblasti asistenčnej kompetencie získali luxusné, športové autá Mercedes-Benz C sedan 85 percent a v oblasti podpory bezpečnosti 97 percent. Model značky Mercedes-Benz bol mimoriadne úspešný vďaka aktívnemu asistentovi núdzového zastavenia: vďaka tomuto asistentovi vykoná vozidlo zmenu jazdného pruhu doľava alebo doprava (v závislosti od krajiny) a kontrolovane zastaví, keď už vodič nedokáže viesť vozidlo, napr. z dôvodu núdzového zdravotného stavu.

„Bezpečnosť je pre Mercedes-Benz alfou a omegou. Naším hlavným cieľom je zabrániť nehodám alebo aspoň zmierniť ich závažnosť. Sme hrdí na to, že nezávislé organizácie ako Euro NCAP potvrdzujú veľmi vysokú úroveň našich asistenčných systémov. Najlepšia známka pri tomto hodnotení opäť raz potvrdzuje naše kompetencie pri vývoji asistenčných a bezpečnostných systémov.“ Povedal Markus Schäfer, člen predstavenstva spoločnosti Mercedes-Benz Group AG, vedúci oddelenia technológií, vývoja a nákupu.

Týmto výborným výsledkom nadväzuje Trieda C na skvelé umiestnenie sedanu EQE (2022), vozidla EQE SUV (2023) a Triedy E (2023) v špeciálnom hodnotení Euro NCAP asistenčných systémov. S 85 a 100 percentami docielili luxusné, športové autá Mercedes-Benz EQE sedan v bodoch asistenčná kompetencia a bezpečnostná podpora najlepší zaznamenaný výsledok v histórii.

Od roku 2020 vykonáva Euro NCAP nezávisle od známych hodnotení bezpečnosti takzvané klasifikácie asistovaného jazdenia (klasifikácie AJ) na posúdenie asistenčných jazdných funkcií. Testuje sa v rámci neho najlepšia možná asistenčná výbava, v Triede C teda balík asistenčných jazdných systémov plus. Hodnotenie sa realizuje v dvoch kategóriách: asistenčná kompetencia a bezpečnostná podpora. Vo februári 2024 organizácia zvýšila nároky. Na účely prevencie kolízií boli pridané napríklad kritériá spomalenia pri motorkách a bicykloch. Podľa výsledkov v jednotlivých kategóriách sa vypočíta štvorbodové celkové hodnotenie, v ktorom možno dosiahnuť najlepšiu možnú známku „výborný“.

V súčasnosti majú luxusné, športové autá Mercedes-Benz k dispozícii viac ako 40 aktívnych asistenčných systémov, čím výrazne prispievajú k zvýšeniu bezpečnosti všetkých účastníkov cestnej premávky. Trieda C s balíkom asistenčných jazdných systémov plus (na želanie) zahŕňa napr. nasledujúce funkcie: aktívny asistent udržiavania odstupu DISTRONIC, aktívny asistenta riadenia, aktívny asistent sledovania povolenej rýchlosti, aktívny asistent jazdy v zápche, aktívny asistent zmeny jazdného pruhu, aktívny asistent núdzového zastavenia, asistent riadenia pri vyhýbaní, aktívny asistent udržiavania v jazdnom pruhu, aktívny asistent sledovania mŕtveho uhla, ATTENTION ASSIST, aktívny asistent brzdenia s funkciou podpory prejazdu križovatkou, ako aj systém PRE-SAFE® PLUS a bočný impulz PRE-SAFE®.


Luxusný kamión Brabus Big Boy 1200 má cenovku 1.3 mil. EUR7. November 2024

Brabus vyrába skutočne zaujímavé, luxusné, športové autá. Nedávno nemecký tuner predstavil karbónový Shooting Brake SL a predtým dostal úpravca pod kapotu Mercedes-Benz triedy S výkon 930 koní. Ale toto môže byť najdivokejšia stavba Brabus, akú sme kedy videli.

Volá sa Big Boy 1200. Toto ale nie je žiadny superšport. Brabus, postavený spolu s belgickými obytnými vozidlami STX, premenil bežný Mercedes Actros RV na sídlo na kolesách.

S dĺžkou 12 metrov a šírkou 2,5 metra má Brabus Big Boy veľa priestoru na aktivity. Má veľké množstvo luxusného obytného priestoru a je dodávaný s dvojitými elektricky výsuvnými časťami na oboch stranách, ktoré rozširujú spálňu na šírku 4,5 metra.

Celočierny exteriér dodáva Big Boyovi “vražedný” vzhľad, doplnený masívnym rondelom Brabus na prednej mriežke. Ešte viac log a nálepiek Brabus je rozhádzaných po boku a zadnej časti karavanu – len aby každý vedel, čo šoférujete.

Vystúpte na elektronické elektricky skladacie schodisko a interiér, ako by ste očakávali, je poriadne nóbl. Vodič a spolujazdec vpredu dostanú sedadlá z perforovanej kože s trojuholníkovým prešívaním. Tesne nad nimi sa sklopí posteľ široká 1,9 metra. V obývacej izbe sú dve pohovky čalúnené rovnakou prešívanou kožou ako predné sedadlá a na podlahe je prémiový koberec. Brabus tiež pridal matné drevo a akcenty z Alcantary v celej kabíne.

A je tu veľa technológií. Brabus pridal satelitnú anténu Starlink s Wi-Fi routerom, aby bol Big Boy pripojený na cestách, ako aj dva 43-palcové 4K televízory, hernú konzolu PS5 a prémiový audio systém.

Kuchyňa je vybavená dvojitým drezom, rúrou, umývačkou riadu a plnohodnotnou chladničkou. K dispozícii je druhá menšia chladnička – samozrejme na víno – a vstavaný kávovar. K dispozícii je dokonca aj luxusná toaleta obložená mramorom s priľahlou sprchou.

Brabus Big Boy 1200 je poháňaný mohutným 12.8-litrovým šesťvalcovým turbodieselovým motorom. Má výkon 530 koní, čo je viac než dosť na pohyb tohto masívneho karavanu. To znamená, že má obmedzenú maximálnu rýchlosť len 90 km/h.

Všetka táto extravagancia nie je lacná. Brabus požaduje 1,3 milióna eur za svoj Big Boy 1200 RV a očakávame, že bude obmedzený len na niekoľko príkladov.

zdroj: motor1.com


Benzínové a dieselové Audi A6 končí, nahradí ho Audi A76. November 2024

V marci generálny riaditeľ Markus Duesmann potvrdil plány Audi zmeniť svoju stratégiu pomenovania a oddeliť svoje luxusné, športové autá na benzín/diesel od elektromobilov. Nový slovník je už na mieste, keď sa z benzínovej a dieselovej Audi A4 stáva A5, čo ponecháva priestor pre budúci elektrický model Audi A4 E-Tron. To isté platí pre elektrické Audi A6 E-Tron; Bez konvenčného motora sa z tradičného A6 stane A7.

Dnes Audi oficiálne oznámilo plány na predstavenie nového modelu Audi A7 začiatkom budúceho roka. Ďalšie podrobnosti neboli zverejnené, ale začiatkom októbra bol videný maskovaný prototyp s vekom kufra, čo by mohlo znamenať, že Sportback asi končí. Možno má ale luxusná značka v úmysle ponúknuť oba štýly karosérie. Tak či onak, môžeme s istotou povedať, že bude aspoň sedan.

Ale tu je skutočný kopanec – Audi predáva sedan A7 v Číne už viac ako tri roky. A7L vychádza z lokálne vyrábanej verzie s dlhým rázvorom a vyhýba sa štíhlej siluete Sportback v prospech tradičného tvaru sedanu. Čína stále dostáva päťdverový model, takže držíme palce, aby Audi túto stratégiu uplatnilo aj na globálne, luxusné, športové autá Audi A7 novej generácie.

V prípade menšieho A5 ide o praktickejšiu päťdverovú záležitosť liftbacku, pretože starý sedan A4 nedostal priameho nástupcu, keď pred niekoľkými mesiacmi prešiel na prezývku A5. Pre fanúšikov kombi už Audi dalo novému A5 (a S5) úpravu Avant a to isté urobí aj pre A7. Áno, bude v predaji aj Audi A7 Avant a v širšom zmysle uvidíme aj luxusné, športové autá Audi RS7 Avant, akokoľvek zvláštne to môže znieť.

Predtým, ako sa nové Audi A7 dostane do predaja, má Audi v úmysle ukázať novú generáciu Audi Q5 Sportback koncom tohto mesiaca.

zdroj: motor1.com


Lamborghini Urus je pre budúci rok kompletne vypredané5. November 2024

Luxusné, športové autá Lamborghini Urus sú licenciou Lamborghini na tlač peňazí odvtedy, čo vyšli v roku 2017. Už niekoľko rokov je Urus najpredávanejším a zdá sa, že je veľmi nepravdepodobné, že by sa to zmenilo. Nielen to, ale prechod na plug-in hybridnú pohonnú jednotku zákazníkov neodradil. Hoci sa faceliftované, luxusné, športové autá Lamborghini Urus teraz predávajú striktne ako PHEV, obchod prekvitá.

Lamborghini hovorí, že má dostatok objednávok Urus na to, aby bolo zaneprázdnené počas celého roka 2025. Inými slovami, novo zadaná objednávka na “Super SUV” bude splnená až v roku 2026. Tento model prvej generácie sa drží dlho na trhu. Napriek tomu, že bol uvedený na trh pred siedmimi rokmi, ďalší Urus má vyjsť až koncom desaťročia. Model druhej generácie prejde na plne elektrický pohon, keď dorazí okolo roku 2029.

Pokiaľ ide o luxusné, športové autá Lamborghini Revuelto, vlajková loď Lamborghini je tiež horúcou komoditou. Čakacia doba na plug-in hybridné superauto V12 presahuje dva roky. Ak sa dnes podpíšete na objednávkový list, znamená to, že elektrifikované monštrum získate koncom roka 2026 alebo začiatkom roka 2027. Rovnako ako v prípade Urusu, nastavenie PHEV Revuelto nenúti bohatých zákazníkov prehodnotiť svoje možnosti.

Lamborghini uvádza, že nové Temerario sa tešilo “veľmi pozitívnej odozve verejnosti” po svetovej premiére v polovici augusta počas Monterey Car Week. Tentoraz bola náhrada Huracan vyvinutá bez dvojčaťa Audi R8, pretože Lamborghini malo dosť prostriedkov na vývoj pre svoje “základné” luxusné, športové auto.

Lamborghini predalo v roku 2023 rekordných 10 112 áut a tento rok sa rysuje ešte lepšie. Talianska značka práve zažila svoje najlepšie obdobie január až september po odoslaní 8 411 vozidiel. Ide o nárast o 8,6 % v porovnaní s prvými deviatimi mesiacmi minulého roka.

zdroj: motor1.com


V predaji je ultra vzácny Nissan GT-R504. November 2024

Nissan GT-R50 bol prvýkrát bol predstavený ako koncept v roku 2018, do výroby sa dostal koncom roka 2020 s celkovo 19 vyrobenými jednotkami. Luxusné, športové autá Nissan GT-R50 vychádzajú z modelu GT-R Nismo a využívajú jedinečné panely karosérie od výrobcu karosérií Italdesign. Jedno toto luxusné, športové auto je teraz v predaji.

Jedenásty vyrobený Nissan GT-R50 sa objavil na predaj v Legendary Motorcar Company, predajcovi exotických ojazdených áut v kanadskom Ontáriu. Vybavený voliteľným lakom Liquid Silver za 27 000 dolárov a voliteľným hydraulickým zadným krídlom za 38 000 dolárov je obzvlášť žiadaným príkladom, pretože od prevzatia dodávky pôvodným majiteľom v roku 2021 sa sotva šoféroval.

Pod elegantnejšími panelmi karosérie sa nachádza 3,8-litrový motor V6 s dvojitým turbodúchadlom, ktorý sa nachádza v modeli Nismo, ktorý má výkon 710 koní. Výkon sa dostane na všetky štyri kolesá prostredníctvom zadnej šesťstupňovej dvojspojkovej prevodovky. Vo všetkých štyroch rohoch sú tiež efektné tlmiče Bilstein DampTronic, brzdy Brembo a pneumatiky Michelin Pilot Super Sport.

Vnútro je väčšinou normálne GT-R, s výnimkou množstva červených akcentov pozdĺž miest, ako sú sedadlá, palubná doska a lemovanie vetracích otvorov. Samotné sedadlá používajú stĺpiky z karbónovej škrupiny, ale našťastie sa stále dajú sklopiť, aby sa dostali na zadnú lavicu.

Legendary Motorcar Company neuvádza cenu za tento Nissan GT-R50, aj keď sa dá predpokladať, že sa bude predávať za mnohonásobne viac ako bežné GT-R. Pôvodná počiatočná MSRP pre toto auto bola koniec koncov 1.165.000 dolárov a je veľký predpoklad, že hodnota sa za tri roky od ukončenia výroby sa zvýšila.

zdroj: motor1.com


Jaguar prestal v Anglicku predávať nové luxusné, športové autá3. November 2024

Globálna stratégia spoločnosti Jaguar Land Rover “Reimagine”, ktorá bola oznámená takmer pred štyrmi rokmi, mala jeden veľmi dôležitý bod: “Nová predstava Jaguaru ako plne elektrickej luxusnej značky od roku 2025 s cieľom realizovať jej jedinečný potenciál.” Rok 2025 je hneď za rohom, a hoci nové elektromobily ešte neboli predstavené, pre luxusné, športové autá Jaguar so spaľovacím motorom sa blíži koniec. V skutočnosti Jaguar prestal predávať nové vozidlá s konvenčnými pohonnými jednotkami na svojom domácom trhu.

Je to tak – v Spojenom kráľovstve si už nemôžete kúpiť úplne nový Jaguar E-Pace, XE, XF a F-Type už boli osekané a teraz skončil aj F-Pace. Jaguar k tomu povedal: “Od novembra 2024 sa predaj nového Jaguaru skončí. Teraz sme zastavili prideľovanie našej súčasnej generácie vozidiel Jaguar.”

SUV sa stále vyrábajú pre trhy mimo domoviny Jaguaru, ale ich dni sú tiež spočítané. Pred príchodom novej vlny elektromobilov si britskí zákazníci môžu kúpiť certifikované ojazdené auto. F-Pace bol jeho najobľúbenejším produktom v roku 2023, keď sa celosvetovo predalo 21 943 kusov. To nie je obzvlášť veľké číslo v stále rastúcom segmente SUV, ale stále je vyššie ako objem generovaný všetkými ostatnými modelmi dohromady. To hovorí veľa o tom, ako veľmi sa spoločnosť trápi.

Jaguar, ktorý od roku 2008 vlastní spoločnosť Tata Motors, bude posunutý na vyšší trh. Už nebude konkurovať modelom ako BMW, Mercedes-Benz a Audi. Namiesto toho budú jeho konkurenti luxusné, športové autá Bentley a Aston Martin. Očakáva sa, že prvým elektromobilom po znovuobjavení značky bude konkurent Porsche Taycan, pričom SUV bojujúce proti Bentayge pristane v roku 2026. Obe budú podporené špecializovanou elektrifikovanou architektúrou Jaguar, ktorá bude slúžiť aj ako základ pre veľký sedan, ktorý má byť uvedený neskôr v tomto desaťročí.

Medzitým Jaguar plánuje predstaviť koncepčné vozidlo do konca roka v Spojených štátoch. Štvordverový nóbl GT, nasledujúci sériový model bude začínať na cene viac ako 100 000 libier. Generálny riaditeľ spoločnosti Rawdon Glover nedávno priznal, že prechod na čisto elektrickú značku bol ”nesmierne frustrujúci”. Plán je, aby sa nový Jaguar presunul na ultraluxusné územie a predával menej áut s vyššími ziskovými maržami.

Prvý model sa v Spojenom kráľovstve začne predávať až v roku 2026, takže Jaguar viac ako rok nebude v Británii predávať svoje nové, luxusné, športové autá.

zdroj: motor1.com


Mercedes uzatvára kolobeh akumulátorov recyklačným závodom2. November 2024

Výrobca luxusných, športových automobilov Mercedes-Benz otvoril prvý závod na recykláciu akumulátorov v Európe s integrovaným mechanickým, hydrometalurgickým procesom. Vďaka tomu je celosvetovo prvým výrobcom automobilov, ktorý vlastným zariadením uzatvára kolobeh cenných materiálov akumulátora. Mercedes-Benz recyklačným závodom v meste Kuppenheim na juhu Nemecka podčiarkuje svojho priekopníckeho ducha a svoju inovačnú silu pri etablovaní obehového hospodárstva v snahe výrazne znížiť spotrebu cenných primárnych zdrojov. Na rozdiel od súčasných zavedených procesov dosahuje úroveň spätného získania materiálov v recyklačnom závode viac ako 96 percent. Cenné suroviny s obmedzenou dostupnosťou, ako je lítium, nikel a kobalt, je možné recyklovať, vďaka čomu sú vhodné na použitie v nových akumulátoroch budúcich plnoelektrických luxusných, športových automobilov Mercedes-Benz. Spoločnosť do výstavby nového závodu na recykláciu akumulátorov investovala dvojcifernú miliónovú sumu a tak aj do tvorby hodnôt v Nemecku. Spolkový kancelár Olaf Scholz a ministerka životného prostredia Bádenska-Württemberska Thekla Walker sa pri príležitosti otvorenia závodu v bádenskom meste Kuppenheim o tom informovali priamo na mieste.

„Výrobca luxusných, športových automobilov Mercedes-Benz si stanovil cieľ, že bude konštruovať pôsobivé luxusné, športové autá trvalo udržateľným spôsobom. Ako priekopník v automobilovom priemysle v podobe prvého integrovaného mechanicko-hydrometalurgického závodu na recykláciu akumulátorov v Európe dosahujeme míľnik na ceste k vyššej trvalej udržateľnosti pri spracovaní prírodných zdrojov. Spoločne s našimi partnermi z oblasti hospodárstva a vedy vysielame silný signál inovačnej sily pre trvalo udržateľnú mobilitu a tvorbu hodnôt v Nemecku a Európe,“  povedal Ola Källenius, predseda predstavenstva spoločnosti Mercedes-Benz Group AG

„Budúcnosť automobilu je elektrická a akumulátory sú jeho podstatnou súčasťou. Na to, aby bolo možné vyrábať akumulátory spôsobom, ktorý je šetrný k prírodným zdrojom a trvalo udržateľný, je potrebná aj recyklácia. Obehové hospodárstvo je hnacím motorom rastu a zároveň aj dôležitým stavebným kameňom v našom úsilí o dosahovanie klimatických cieľov! Blahoželám spoločnosti Mercedes-Benz k odvahe a predvídavosti pri tejto investícii v Kuppenheime. Nemecko ostáva vedúcim trhom pre nové a inovatívne technológie,“  povedal Olaf Scholz, spolkový kancelár Spolkovej republiky Nemecko.

Mercedes-Benz v projekte nového závodu na recykláciu akumulátorov spolupracuje s technologickým partnerom Primobius. Je to spoločný podnik nemeckej technologickej a strojárenskej spoločnosti SMS group a austrálskeho vývojára spracovateľských technológií Neometals. V rámci vedecko-výskumného projektu v spolupráci s tromi nemeckými univerzitami toto zariadenie podporuje Spolkové ministerstvo hospodárstva a ochrany klímy. Proces sa zameriava na celý procesný reťazec recyklácie vrátane logistických reintegračných koncepcií. Títo partneri tak podstatnou mierou prispievajú k budúcemu škálovaniu hospodárstva v oblasti recyklovania akumulátorov v Nemecku.

Závod na recykláciu akumulátorov Mercedes-Benz prvýkrát v Európe pokrýva všetky kroky – od drvenia akumulátorových modulov až po sušenie a obnovu aktívnych cenných materiálov akumulátora. Mechanický proces triedi a oddeľuje plasty, meď, hliník a železo v komplexnom, viacstupňovom procese. Následný hydrometalurgický proces je venovaný takzvanej čiernej hmote. Sú to aktívne materiály, z ktorých pozostávajú elektródy článkov akumulátora. Viacstupňovým chemickým procesom sa jednotlivo extrahujú cenné kovy ako kobalt, nikel a lítium. Tieto recykláty majú kvalitu vhodnú pre akumulátory a sú teda vhodné na výrobu nových článkov akumulátora.

Na rozdiel od pyrometalurgických procesov, ktoré sú v súčasnosti v Európe etablované, spotrebúva hydrometalurgický proces menej energie a vytvára menšie množstvá odpadu. Využíva nižšie procesné teploty do 80 stupňov Celzia, a preto spotrebúva menej energie. Okrem toho je prevádzka závodu na recykláciu bilančne neutrálna so zreteľom na CO2, rovnako ako všetky výrobné závody Mercedes-Benz. Je na 100 percent zásobovaná zelenou elektrinou. Plocha strechy budovy s rozlohou 6 800 štvorcových metrov je vybavená fotovoltickým zariadením, ktoré má špičkový výkon viac ako 350 kW.

Závod na recykláciu akumulátorov Mercedes-Benz v Kuppenheime má ročnú kapacitu 2 500 ton. Spätne získané cenné materiály idú naspäť do viac ako 50 000 akumulátorových modulov pre nové plnoelektrické luxusné, športové autá Mercedes-Benz. Na základe získaných poznatkov by mohlo nasledovať strednodobé a dlhodobé škálovanie výrobných objemov.

Výrobca automobilov Mercedes-Benz využíva ucelený prístup k obehovému hospodárstvu systémov akumulátorov a zvažuje tri hlavné témy: cirkulárny dizajn, zachovanie hodnoty a uzavretie obehu surovín. Vzhľadom na svoj prístup „Dizajn pre obehové hospodárstvo“ spoločnosť od začiatku zohľadňuje celý hodnotový reťazec technológie akumulátorov. Mercedes-Benz eCampus, ktorý bol otvorený v roku 2024 v lokalite Stuttgart-Untertürkheim, zavádza myšlienku obehového hospodárstva už do štádia vývoja nových článkov akumulátora. Výroba akumulátorov pre elektrické vozidlá Mercedes-Benz je bilančne CO2-neutrálna 1 v závodoch na troch kontinentoch. Lokálna výroba akumulátorov je kľúčovým faktorom úspechu pri dosahovaní trvalo udržateľnej obchodnej stratégie spoločnosti Mercedes-Benz.

Spoločnosť ako náhradný diel pre všetky elektrické luxusné, športové autá ponúka repasované akumulátory, čím sa napĺňa myšlienka uzavretého hospodárskeho kolobehu a súčasne sa šetria zdroje. S dcérskou spoločnosťou Mercedes-Benz Energy bol navyše vytvorený úspešný obchodný model s využitím stacionárnych veľkokapacitných úložísk. Akumulátory, ktoré už nemožno použiť vo vozidle, možno ďalej využívať v akumulátore v druhom životnom cykle.

Mercedes-Benz vníma trvalú udržateľnosť ako vytvorenie dlhodobej hodnoty pre čo najviac ľudí. Preto táto spoločnosť napĺňa trvalo udržateľnú obchodnú stratégiu. To znamená, že trvalá udržateľnosť je základnou súčasťou obchodného zamerania spoločnosti a komplexne zahŕňa ekologické, sociálne a hospodárske aspekty.

„Dôsledne prehlbujeme naše kompetencie v hodnotovom reťazci akumulátorov. Po otvorení Mercedes-Benz eCampus zameraného na vývoj nových chemických zložení článkov akumulátorov v lokalite Stuttgart-Untertürkheim teraz v Kuppenheime trvalo udržateľným spôsobom uzatvárame obeh cenných materiálov. Inovatívny technologický prístup nám umožňuje spätne získať z akumulátora cenné suroviny s najvyšším možným stupňom čistoty. Vďaka tomu sa súčasné akumulátory stávajú trvalo udržateľnou baňou na suroviny. Nový závod na recykláciu akumulátorov posilňuje rolu združenia výrobcov vozidiel a hnacieho ústrojenstva Mercedes-Benz v Európe.“ Jörg Burzer, člen predstavenstva Mercedes-Benz Group AG, zodpovedný za riadenie výroby, kvality a dodávateľského reťazca.

„Pre automobilovú krajinu Bádensko-Württembersko je téma recyklovania akumulátorov veľmi dôležitá. Ucelený hodnotový reťazec znižuje závislosť, zvyšuje odolnosť v časoch krízy a dokáže kompenzovať odchýlky v dostupnosti surovín. Mercedes-Benz je v tomto ohľade priekopníkom: výrobca luxusných, športových automobilov Mercedes-Benz prostredníctvom svojho integrovaného závodu na recykláciu akumulátorov vyvinul trvalo udržateľný prístup k nakladaniu s cennými surovinami, a tak hodnotným spôsobom prispieva do ozajstného obehového hospodárstva. Sme hrdí na to, že môžeme túto tému progresívne rozvíjať v krajine inovatívnych hnacích síl.“ Thekla Walker MdL, ministerka životného prostredia, ochrany klímy a energetického hospodárstva Bádenska-Württemberska.