Nové Ferrari F80 takmer nemalo sedadlo spolujazdca25. Október 2024
Superšporty nie sú o zdieľaní vzrušenia s viac ako jedným cestujúcim, ale niektorí výrobcovia luxusných, športových automobilov sa snažili napchať tam aj tretie miesto. McLaren F1 a Speedtail spolu s Gordon Murray T.50 prichádzajú na myseľ s ich nezvyčajným usporiadaním kabíny 1+2. S Ferrari F80 sa Ferrari spočiatku chcelo vydať opačným smerom tým, že interiér bude celý o vodičovi.
V rozhovore pre časopis Top Gear šéf dizajnu Maranella prezradil, že luxusné, športové autá Ferrari F80 boli pôvodne koncipované výlučne ako monopost. Myšlienkou bolo dať nástupcovi LaFerrari “skutočne extrémne proporcie” prijatím ultra úzkej kabíny. Nová vlajková loď Ferrari s hybridným motorom V6 nakoniec dostala sedadlo spolujazdca, ale Flavio Manzoni hovorí, že vzpínajúci sa kôň prišiel na to, aby interiér pôsobil ako jednomiestny bez toho, aby obetoval osobu jazdiacu na sedadle spolujazdca.
Z tlačových obrázkov sa dokonca dá povedať, že Ferrari chce zdanlivo skryť sedadlo spolujazdca tým, že ho urobí čiernym, aby splynulo so zvyškom kabíny. Sedadlo spolujazdca, ktoré je upevnené na mieste, je umiestnené o niečo dozadu ako sedadlo vodiča. Urobili to preto, aby zúžili kabínu bez toho, aby bránili ergonómii a pohodliu.
Ešte menšia kabína bez sedadla spolujazdca by umožnila Ferrari znížiť hmotnosť. Napriek tomu sa inžinierom podarilo udržať hmotnosť pod kontrolou rozsiahlym používaním uhlíkových vlákien. Pred pridaním tekutín F80 nakloní váhu na 1.525 kg.
Luxusné, športové autá Ferrari F80, ktoré už boli vypredané, by neboli prvým Ferrari bez sedadla spolujazdca, ak by sa držali pôvodného plánu. Ešte v roku 2018 bolo Ferrari Monza SP1 predstavené ako jednomiestne spolu s Monza SP2, ktoré má aj sedadlo spolujazdca. Minulý rok bol 499P Modificata uvedený na trh ako stroj iba na trať len so sedadlom vodiča.
Prevažná väčšina Ferrari mala dve alebo štyri sedadlá, ale v roku 1966 bolo jedno trojmiestne. Nezvyčajná 365 P Berlinetta Speciale alias “Tre Posti”, ktorú navrhol Sergio Pininfarina, bola spočiatku jednorazovou záležitosťou. Druhé vozidlo však bolo vyrobené na žiadosť šéfa Fiatu Gianniho Agnelliho.
zdroj: motor1.com