Nová vlajková loď Ferrari má meno F80 a cenu 3.6 milióna EUR18. Október 2024

Viac ako desať rokov po predstavení LaFerrari, má Ferrari novú vlajkovú loď s názvom F80. A rovnako ako luxusné, športové autá LaFerrari, aj toto dúfa, že prepíše históriu hyperšportov.

Veľkou správou je, čo sa skrýva pod kapotou: Hybridný V6. Ferrari rozseklo svoj ikonický motor V12 na polovicu a do hnacej sústavy vrazilo tri elektromotory. Samotný 3.0-litrový motor má výkon 900 koní a v kombinácii s elektromotormi má F80 celkový výkon 1.200 HP. Je to najvýkonnejšie luxusné, športové auto Ferrari, aké bolo kedy vyrobené.

Ferrari F80 trvá len 2.15 sekundy kým dosiahne rýchlosť 100 km/h a 5.75 sekundy kým dosiahne 200 km/h. Maximálna rýchlosť F80 je 360 km/h.

3.0-litrový V6 je rovnaký 120-stupňový motor ako majú luxusné, športové autá Ferrari 296 a tiež pretekárske auto Ferrari 499P Le Mans. A aj keď má zhruba o 237 koní viac ako 296, nepriberá na hmotnosti.

Inžinieri Ferrari upravili časovanie zapaľovania a vstrekovania a zvýšili tlak v spaľovacej komore o 20% v porovnaní s 296. Osemstupňová dvojspojková prevodovka bola špeciálne kalibrovaná tak, aby zohľadňovala tento zvýšený tlak, a elektrické turbodúchadlá – s motorom na hriadeli medzi turbínou a kompresorom – prakticky eliminujú oneskorenie. Vďaka týmto vylepšeniam dosahuje V6 maximálne otáčky motora 9 000 otáčok za minútu s dynamickým obmedzovačom 9 200 ot./min.

Ferrari vyvíjalo a vyrábalo svoje elektromotory vo vlastnej réžii. Predná náprava obsahuje dva plus menič a integrovaný chladiaci systém, zatiaľ čo tretí motor je umiestnený vzadu. Dva motory vpredu umožňujú vektorovanie krútiaceho momentu a môžu poslať až 210 kilowattov späť na prednú nápravu prostredníctvom rekuperačného brzdenia.

Elektromotor na zadnej strane plní tri základné funkcie: naštartovanie benzínového motora, rekuperácia energie a v prípade potreby pridanie ďalšieho krútiaceho momentu. K celkovému výkonu pridá ďalších 80 koní a v režime regenerácie dokáže získať späť 70 kW energie. Všetky tieto tri elektromotory sú pripojené k 800-voltovej lítiovej batérii s celkovou kapacitou 2,3 kilowatthodín s celkovým výkonom 325 koní.

Luxusné, športové autá Ferrari F80 používa asymetrický monokokový podvozok vyrobený z uhlíkových vlákien a kompozitných materiálov. Strecha je vyrobená výlučne z uhlíkových vlákien a predný aj zadný pomocný rám je hliníkový. Asymetrický dizajn podvozku znamená, že sedadlo vodiča je nastaviteľné (na rozdiel od pevného umiestnenia iných monokokových superautách, vrátane LaFerrari), zatiaľ čo motýľové dvere Ferrari F80 umožňujú ľahší nástup a výstup – navyše jednoducho vyzerajú cool.

Nové Ferrari F80 má tradičné dvojmiestne usporiadanie s kokpitom zameraným na vodiča – Ferrari to nazýva konfigurácia “1+”. Ovládací panel je naklonený smerom k vodičovi a sedadlo vodiča je jasne červená nastaviteľná športová sedačka, na rozdiel od sedadla spolujazdca, ktoré je pripevnené k podvozku. Ferrari tiež vytvorilo nový volant pre F80 s plochejšou hornou a spodnou časťou, ktorý sa v budúcnosti dostane aj do ďalších modelov Ferrari.

Flavio Manzoni napísal dizajn Ferrari F80 vo Ferrari Styling Center v Maranelle s retro prvkami, ako je “priezor” svetlometov inšpirovaný Daytonou a podbehy zadných kolies inšpirované Ferrari F40. Aktívne aero dodáva F80 dve jedinečné vizuálne príchute vzadu.

Ferrari si prevzalo väčšinu svojich aerodynamických podnetov z Formuly 1 – ako by ste očakávali. Špicatý nos v kombinácii s charakteristickým S-Duct Ferrari dáva F80 neuveriteľných 460 kg prítlaku pri rýchlosti 260 km/h len na prednej časti. S aktívnym krídlom a masívnym 71.0-palcovým difúzorom produkuje F80 vzadu prítlak 590 kg čo predstavuje celkovo 1.000 kg prítlaku pri rýchlosti 260 km/h.

Luxusné, športové autá Ferrari F80 majú tri rôzne jazdné režimy: Hybrid, Performance a Qualify. F80 nemá plne elektrický režim pohonu ako W1 (alebo iné hybridy Ferrari), ale predvolený hybridný režim uprednostňuje rekuperáciu energie a nabíjanie batérie, zatiaľ čo režim Performance rozdáva viac energie pri udržiavaní batérie v stave nabitia okolo 70%. Kvalifikačný režim, ako by ste očakávali, uvoľňuje plný výkon Ferrari F80.

Ferrari tiež predstavilo novú technológiu s názvom Boost Optimization, ku ktorej majú vodiči prístup v režime Performance a Qualify. Po rýchlom prieskumnom kole na vám preferovanej trati optimalizácia zosilnenia rozpozná konkrétne oblasti trate, kde môže poskytnúť dodatočnú podporu – napríklad na dlhej rovinke – a rozdeliť silu podľa vlastného uváženia.

Aby sa Ferrari F80 vrátilo do rýchlosti na týchto dlhých rovinkách, Ferrari spolupracovalo priamo s Brembom na predstavení novej brzdovej technológie CCM-R Plus. Pokročilé karbónové brzdy využívajú dlhšie vlákna, ktoré zlepšujú mechanickú pevnosť oproti tradičným brzdám z uhlíkových vlákien o 100% a zároveň zlepšujú tepelnú konektivitu o 300%.

Rovnako ako luxusné, športové autá Ferrari Purosangue, aj Ferrari F80 dostane systém aktívneho odpruženia, založený na tlmičoch cievkových ventilov od Multimatic. Každý tlmič má motor, ktorý dokáže zabrzdiť alebo zrýchliť piest, čím eliminuje potrebu stabilizátorov a umožňuje obrovský rozdiel medzi kvalitou jazdy a ovládateľným výkonom. Systém odpruženia tiež zaisťuje veľmi stabilnú aerodynamickú platformu, ktorá je nevyhnutná pre takéto auto s vysokým prítlakom.

Kupujúci si môžu vybrať z dvoch vynikajúcich možností pneumatík: Michelin Pilot Sport Cup 2s alebo Pilot Sport Cup 2Rs s rozmermi 285/30 vpredu a 345/30 vzadu. A Ferrari dokonca ponúka niektoré zariadenia aktívnej bezpečnosti; Automatické núdzové brzdenie, varovanie pred opustením jazdného pruhu, asistent udržiavania v jazdnom pruhu, automatický asistent diaľkových svetiel a rozpoznávanie dopravných značiek.

Luxusné, športové autá Ferrari F80 idú do predaja za cenu 3.6 milióna EUR. To z tohto modelu robí jednoducho najdrahšie nové Ferrari všetkých čias. Postaví sa len 799 kusov. Výroba sa začína koncom roka 2025 a potrvá do roku 2027.

zdroj: motor1.com