Nikdy sa nedostal do výroby, teraz je Jaguar C-X75 tu (opäť)31. Október 2024
Superauto značky Jaguar, ktoré nikdy neexistovalo, Jaguar C-X75, malo premiéru ako koncept na autosalóne v Paríži v roku 2010. Krátko nato bola oznámená produkčná verzia, ktorá sa však kvôli globálnej recesii nikdy neuskutočnila. To však nebol koniec príbehu Jaguar C-X75. Nádherné, luxusné, športové auto si zahralo vo filme James Bond Spectre z roku 2015 a začiatkom tohto roka muž, ktorý auto navrhol, debutoval v pouličnej legálnej konverzii. Teraz Ian Callum dokončil ďalšiu.
Rovnako ako originál, aj toto je jedno zo siedmich kaskadérskych áut vyrobených spoločnosťou Williams Advanced Engineering pre model 24. dielu filmu Jamesa Bonda. Po ukončení natáčania boli štyri prototypy predané súkromným kupcom. Callumova rovnomenná spoločnosť mala príležitosť opäť pracovať na jednom z týchto áut po tom, čo premenila podvozok 007 na stroj legálny pre cestnú premávku. Tentoraz sa dizajnér C-X75 snažil ešte viac priblížiť podvozok 001 k tomu, čo by toto luxusné, športové auto bolo, keby ho Jaguar postavil pred desiatimi rokmi.
Dokončenie karosérie Willow Green trvalo viac ako 1 000 hodín, čo zahŕňalo implementáciu aktívnej aerodynamiky, ktorá sa spustí pri rýchlosti 60 km/h. Ďalším pozoruhodným vylepšením je pridanie hydraulického zdviháka na prednú nápravu, ktorý umožňuje vozidlu odstraňovať výmole a spomaľovače bez rizika poškodenia jeho vzácneho podvozku. Keď je čas zastaviť, je tu vzduchová brzda. Nový softvér zlepšuje kvalitu jazdy po tom, čo Jaguar C-X75 dostal poznávaciu značku.
Rovnako ako ostatné kaskadérske autá postavené pre Spectre, aj tento C-X75 používa preplňovaný 5.0-litrový motor V8 od Jaguaru. Pôvodný koncept mal úplne inú hnaciu sústavu, pretože používal preplňovaný 1,6-litrový štvorvalcový motor s dvojitými elektromotormi na každej náprave. V tejto novej prestavbe smeruje stredne umiestnený osemvalcový motor svoj výkon na zadnú nápravu prostredníctvom sedemstupňovej dvojspojkovej automatickej prevodovky.
Vo vnútri je to oveľa civilizovanejšie ako prvá konverzia, ktorú sme videli vo februári. Tri okrúhle obrazovky na stredovej konzole nám pripomínajú luxusné, športové autá Bugatti Tourbillon. Callum Designs nainštaloval nový volant vyrobený z pevného hliníkového polotovaru. K dispozícii je dokonca aj bezdrôtové nabíjanie smartfónu, konektivita Apple CarPlay a digitálne spätné zrkadlo. Na strešnej konzole sa navyše nachádza štartovacie tlačidlo a ďalšie ovládacie prvky.
Zdá sa, že toto je presne ten druh luxusného, športového auta, ktoré Jaguar potrebuje, aby sa vrátil do hry. Ale bohužiaľ, táto loď sa plavila pre spaľovacie motory. Značka vlastnená spoločnosťou Tata Motors prechádza na plne elektrickú energiu. Výroba väčšiny áut so spaľovacím motorom sa skončila pred znovuzrodením značky v roku 2025 ako ultraluxusného výrobcu automobilov iba pre elektromobily. Medzitým bol prechod podľa výkonného riaditeľa spoločnosti Jag Rawdona Glovera ”veľmi frustrujúci”.
Tiež vám pripomenieme, že C-X75 nie je jedinou exotikou, ktorú zrekonštruoval Ian Callum a jeho tím. Krátko po odchode z Jaguaru do dôchodku, aby si v roku 2019 vytvoril vlastnú spoločnosť, dizajnér omladil pôvodný Vanquish špeciálnou edíciou 25 áut s viac ako 350 zmenami.
zdroj: motor1.com