Najinovatívnejší a najsilnejší Mercedes SL všetkých čias24. Január 2024

Značka Mercedes-AMG korunuje konštrukčný rad SL novým modelom Mercedes-AMG SL 63 S E PERFORMANCE (kombinovaná vážená spotreba paliva: 7,7 l/100 km; kombinovaná vážená spotreba elektriny: 11,5 kWh/100 km; kombinované vážené emisie CO2: 175 g/km). Motor V8 biturbo s objemom AMG 4 litre a jednotka elektrického pohonu AMG spolu vytvárajú celkový systémový výkon 600 kW (816 k) a maximálny systémový krútiaci moment 1 420 Nm. Vďaka tomu je toto luxusné, športové auto najslinejším Mercedesom SL všetkých čias. Je to už piaty konštrukčný rad s technológiou hybridného pohonu E PERFORMANCE špecifickou pre AMG. Okamžitá odozva elektrického pohonu, rýchly nárast krútiaceho momentu a lineárny priebeh výkonu umožňujú pôsobivý jazdný zážitok. Zrýchlenie na 100 km/h za 2,9 sekundy a maximálna rýchlosť 317 km/h zvýrazňujú suverénny prejav. Systémy ako podvozok AMG ACTIVE RIDE CONTROL s aktívnou stabilizáciou nakláňania a aktívnym riadením zadnej nápravy pokrývajú široký rozsah vlastností medzi komfortom a dynamikou jazdy.

Luxusné, športové autá Mercedes-Benz SL boli vždy ikonou v rámci portfólia značky Mercedes-Benz. Najnovšia verzia legendárneho roadstera prenáša tento status aj do budúcnosti. Najmä nový model Mercedes-AMG SL 63 S E PERFORMANCE, ktorý je vďaka inovatívnej technológii najvýkonnejším členom rodiny vozidiel SL. S touto jedinečnou koncepciou ponúkame našim zákazníkom nielen vynikajúce hodnoty jazdného výkonu, ale aj možnosť čisto elektrického jazdenia. Vďaka bohatým možnostiam výbavy a použitým vysokokvalitným materiálom je SL navyše aj jedným z najexkluzívnejších roadsterov na trhu – skutočné vysnívané vozidlo.“ Michael Schiebe, predseda predstavenstva Mercedes-AMG GmbH a vedúci obchodných úsekov pre luxusné, športové autá Mercedes-Benz Trieda G a Mercedes-Maybach.

Aj model Mercedes-AMG SL 63 S E PERFORMANCE využíva kombináciu 4,0-litrového motora AMG V8 biturbo na prednej náprave s jednotkou elektrického pohonu na zadnej náprave. Integruje synchrónny elektromotor s permanentnými magnetmi s výkonom 150 kW (204 k) s elektricky radenou dvojstupňovou prevodovkou a mechanickým zverným diferenciálom zadnej nápravy. Ľahký vysokovýkonný akumulátor je rovnako umiestnený v zadnej časti vozidla nad zadnou nápravou. Táto kompaktná konštrukcia prináša množstvo výhod. Elektromotor pôsobí priamo na zadnú nápravu, vďaka čomu dokáže svoju silu priamo premieňať na náhon. Takéto riešenie prináša ďalšie zvýšenie výkonu pri rozjazde, zrýchľovaní alebo predbiehaní. Pri zvyšujúcej sa miere preklzávania kolies zadnej nápravy sa hnacia sila elektromotora môže podľa potreby prenášať aj na predné kolesá. To je možné vďaka mechanickému pripojeniu plnovariabilného náhonu na všetky kolesá AMG Performance 4MATIC+ prostredníctvom kardanového hriadeľa a hnacích hriadeľov predných kolies. Poloha na zadnej náprave zlepšuje rozloženie hmotnosti aj zaťaženia náprav, čo vytvára základ pre presvedčivú ovládateľnosť vozidla.

Vývoj lítium-iónového akumulátora energie bol inšpirovaný technológiami, ktoré sa osvedčili v hybridných pretekárskych vozidlách Formuly 1™ tímu F1 Mercedes-AMG Petronas. Akumulátor AMG poskytuje vysoký výkon, ktorý je opakovane dostupný v krátkych intervaloch. Zvyšuje tak celkovú výkonnosť roadstera SL. K tomu sa pridáva rýchla absorpcia energie a vysoká hustota výkonu. Vysokovýkonný akumulátor ponúka kapacitu 6,1 kWh, trvalý výkon 70 kW a špičkový výkon 150 kW. Na nabíjanie slúži palubná nabíjačka  s výkonom 3,7 kW, ktorá umožňuje nabíjanie vozidla striedavým prúdom z nabíjacej stanice, nabíjacej skrinky alebo domácej zásuvky. Akumulátor je navrhnutý na rýchle odovzdávanie výkonu a rýchle ukladanie energie, nie na maximalizáciu dojazdu. Napriek tomu umožňuje dojazd 13 kilometrov pri čisto elektrickom jazdení (EAER) praktický akčný rádius.

Základom vysokého výkonu 400-voltového akumulátora AMG je priame chladenie: high-tech chladiace médium prúdi okolo všetkých 560 článkov a chladí samostatne každý z nich. Na optimálne odovzdávanie výkonu potrebuje každý akumulátor vopred definovanú teplotu. Keď je akumulátor energie príliš studený alebo príliš horúci, dočasne výrazne stratí silu, prípadne sa jeho výkon musí znížiť reguláciou, aby pri príliš vysokej teplote nedošlo k jeho poškodeniu. Vyvážené temperovanie akumulátora má preto rozhodujúci vplyv na jeho výkonnosť, životnosť a bezpečnosť.

Základná prevádzková stratégia je odvodená od hybridného výkonového zväzku pretekárskeho vozidla Mercedes-AMG Petronas Formuly 1. Rovnako ako v najvyššej triede motoristického športu je maximálny pohon k dispozícii vždy, keď ho vodič potrebuje – napríklad na umožnenie dynamického zrýchlenia zo zákrut alebo pri predbiehaní. Vďaka vysokému rekuperačnému výkonu aj vďaka dobíjaniu podľa potreby je elektrická sila kedykoľvek a opakovane dostupná. Jedinečná koncepcia akumulátora pritom umožňuje optimálny kompromis medzi maximálnou dynamikou jazdy a efektívnosťou. Všetky komponenty sú navzájom dokonale zladené: nárast výkonu možno bezprostredne precítiť a odmerať.

Osem jazdných programov AMG DYNAMIC SELECT Elektrický, Zachovanie stavu nabitia, Komfort, Klzká vozovka, Šport, Šport+, PRETEKY a Individuálny je presne prispôsobených novej technológii pohonu. To umožňuje dosiahnuť široký rozsah jazdných zážitkov – od efektívnych až po dynamické. Jazdné programy prispôsobujú dôležité parametre, ako sú odozva pohonu a prevodovky, krivka závislosti riadenia, tlmenie podvozka alebo zvuk. Programy možno aktivovať pomocou tlačidla AMG a centrálneho displeja na stredovej konzole alebo tlačidlami AMG na volante.

Vysokovýkonné hybridné, luxusné, športové auto sa v jazdnom programe Komfort obvykle naštartuje nehlučne (tichý režim) spolu so zapnutím elektromotora. Ikona „Ready“ na združenom prístroji signalizuje stav pripravenosti na jazdu. Okrem toho v interiéri prostredníctvom reproduktorov vozidla zaznie silný, dunivý zvuk naštartovania, ktorý je typický pre AMG a predstavuje zvukové potvrdenie pripravenosti na jazdu. Na uvedenie hybridného vozidla AMG Performance do pohybu stačí jemné šliapnutie na akceleračný pedál.

Keďže vysokovýkonný akumulátor je vďaka priamemu chladeniu vždy v optimálnom teplotnom rozsahu okolo 45 stupňov, možno optimalizovať aj rekuperáciu. Za normálnych okolností sa akumulátor pri vysokom rekuperačnom výkone výrazne zohrieva, takže rekuperácia energie sa musí obmedziť. Rekuperácia sa začína vtedy, keď vodič odtiahne nohu z akceleračného pedála, teda už v deceleračnom režime bez kontaktu s brzdovým pedálom. Pritom sa akumulátor nabíja a vzniká brzdný moment. Kolesové brzdy sú odľahčené alebo v závislosti od stupňa rekuperácie a dopravnej situácie nie sú vôbec aktivované.

Pravým tlačidlom AMG na volante si vodič môže vybrať zo štyroch rôzne intenzívnych výkonov rekuperácie. To platí pre všetky jazdné programy s výnimkou programu Klzká vozovka. Na najvyššom stupni je možný aj takzvaný jednopedálový jazdný režim. Pritom možno do akumulátora spätne uložiť výkon presahujúci 100 kW. Ďalšia výhoda rekuperácie: pri zdolávaní prudkého klesania vozidlo samovoľne nezrýchľuje. Systém funguje ako motorová brzda.

Exkluzívnym poznávacím znakom nového špičkového modelu konštrukčného radu SL je jeho zadná časť. Novinkou sú integrovaná klapka nabíjacej zásuvky na dobíjanie zo siete a označenie modelu s červeným podkladom. K týmto prvkom sa pridávajú zvonku drážkované, dvojité koncovky výfuku v tvare lichobežníka. Pri pohľade zboku odkazuje plaketa E PERFORMANCE na blatníku na exkluzívny pohon. Hybridné, luxusné, športové auto je sériovo vybavené 20-palcovými originál diskmi AMG z ľahkej zliatiny s mnoholúčovým dizajnom. Sú aerodynamicky optimalizované, s matným čiernym lakom a osústružené do leskla. Rozmery kolies na prednej náprave sú 265/40 R 20 na 9,5 J x 20 a na zadnej náprave 295/35 R 20 na 11 J x 20.

Rovnako ako v rámci celého konštrukčného radu je aj pre hybridnú verziu dostupné množstvo lakov a individuálnych prvkov výbavy. K dispozícii je aj program MANUFAKTUR s bohatým výberom možností individuálneho prispôsobenia exteriéru aj interiéru vozidla. Nová a exkluzívna je plamenná oranžová MANUFAKTUR. Dizajn exteriéru možno okrem iného ešte viac zvýrazniť prostredníctvom početných balíkov vzhľadu. Súčasne treba spomenúť 20-palcové a 21-palcové originál disky z ľahkej zliatiny a kované disky v rôznych farebných variantoch.

Interiér je určený tak pre športovú cieľovú skupinu, ako aj pre zákazníkov, ktorí ocenia maximálny komfort. Dizajn kokpitu až po displej s orientáciou na výšku umiestnený na stredovej konzole je pritom zacielený na vodiča a presviedča harmonickým celkovým dojmom. Praktická koncepcia rozmerov s konfiguráciou sedadiel 2+2 vytvára v interiéri veľkorysé priestorové pomery.

Jedným z mnohých atraktívnych prvky v interiéri sú elektricky nastaviteľné športové sedadlá AMG. Tie kombinujú dobrú bočnú oporu s vysokým komfortom pri cestovaní na dlhé vzdialenosti. Ešte športovejšie sú sedadlá AMG Performance (na želanie) s integrovanými opierkami hlavy a vetracími otvormi v operadlách. O mimoriadny komfort pri cestovaní na dlhé vzdialenosti sa starajú tri masážne programy. A možno ho ešte zvýšiť: balík ENERGIZING plus kombinuje funkcie sedadiel a svetelné atmosféry do uvoľňujúcich komfortných programov.

Veľký výber poťahov sedadiel odráža rozsah prvkov výbavy, od komfortných až po prvky zamerané na výkonnosť. Súčasťou ponuky je jednofarebná a dvojfarebná koža napa, rovnako ako aj čalúnenie z ušľachtilej kože napa MANUFAKTUR s kosoštvorcovým prešívaním. Športovú stránku zvýrazňuje kombinácia kože napa s mikrovláknom MICROCUT a kontrastnými ozdobnými švami v žltej alebo červenej farbe.

Multimediálny systém MBUX (Používateľský zážitok Mercedes-Benz) sa ovláda intuitívne a je učenlivý. V modeli Mercedes-AMG SL 63 S E PERFORMANCE zahŕňa mnohé ukazovatele a funkcie, ktorí sú špecifické pre AMG, ako aj pre hybridný pohon. Exkluzívne body ponuky, ako napríklad AMG Performance zdôrazňujú športové zameranie. Technológiu hybridného pohonu môžete vnímať aj vizuálne: tok výkonu pohonného systému znázorňuje vysokohodnotná grafika. Zobraziť možno aj údaje o otáčkach, výkone, krútiacom momente a teplote elektrického stroja.

Vyladená bola aj aktívna aerodynamika. Je prispôsobená technológii elektrifikovaného pohonu. K vyváženým jazdným vlastnostiam prispieva aktívny aerodynamický prvok, ktorý sa ukrýva pred motorom na spodku karosérie. Pre vrcholový model SL je súčasťou sériovej výbavy. Tento profil z uhlíkových vlákien je exkluzívnym výsledkom vývoja AMG a je chránený patentmi. Reaguje na zvolenie jazdných programov AMG a pri rýchlosti nad 80 km/h sa automaticky vysunie približne o 40 milimetrov smerom nadol. Vzniká pritom takzvaný Venturiho efekt, ktorý zvýši prítlak vozidla k vozovke a obmedzí vztlak na prednej náprave.

Ďalším aktívnym komponentom je vysúvateľný zadný spojler, ktorý je plne integrovaný do veka batožinového priestoru. Ten svoju polohu mení podľa jazdnej situácie. Tím AMG zodpovedný za aerodynamiku prispôsobil pre luxusné, športové autá Mercedes-AMG SL 63 S E PERFORMANCE riadiaci softvér vyššiemu výkonu a modifikoval množstvo parametrov. Do výpočtu zahŕňa rýchlosť jazdy, pozdĺžne a priečne zrýchlenie, ako aj rýchlosť riadenia. Spojler sa od rýchlosti 80 km/h nastavuje do piatich nových uhlov, s cieľom optimalizovať jazdnú stabilitu, alebo znížiť odpor vzduchu.

Súčasťou sériovej výbavy je aj podvozok AMG ACTIVE RIDE CONTROL s čiastočne aktívnou stabilizáciou nakláňania. Výtlačné tlmiče s nastaviteľným ťažným a tlačným stupňom navyše obsahujú čiastočne aktívne, navzájom prepojené hydraulické prvky. Nahrádzajú obvyklý stabilizátor s torznou tyčou. Táto technológia umožní znížiť nakláňanie karosérie a sprístupní veľké rozpätie jazdných programov. Hydraulické prepojenie komôr tlmičov na všetkých štyroch kolesách je zabezpečené cez príslušné vedenia a nastavovacie ventily v adaptívnych tlmičoch.

Prepojenie štyroch teleskopických vzpier a regulácia tlaku čerpadla a spínacích ventilov umožňujú široký rozsah nastavenia tuhosti pruženia nakláňania v kombinácii s obmedzeným priečnym nakláňaním. Obrazne povedané, každá torzná tyč môže mať vlastné automatické nastavenie – od nulového až po tuhé. Pri každodennom jazdení to zvyšuje komfort, pretože aj jednostranne sa vyskytujúce nerovnosti sa individuálne kompenzujú. Hydraulika pri dynamickom prejazde zákrut navyše aktívne obmedzuje zníženie odklonu. Výsledkom je vysoká tuhosť odklonu kolies, vďaka ktorej roadster veľmi precízne zatáča.

Pri jazde v priamom smere je systém v závislosti od jazdného programu a jazdnej situácie kompletne otvorený. Systém vyrovnáva prekážky na jednej strane, ktoré by inak spôsobovali nakláňanie. Vodič aj cestujúci majú pocit výrazne komfortnejšej jazdy. Obmedzené nakláňanie pri prejazde zákrutami sa rovnako vypláca v oblasti komfortu aj jazdnej dynamiky. Aj charakteristika jazdných vlastností v rámci jednotlivých jazdných programov tak môže pokrývať ešte väčšie rozpätie medzi komfortnými a športovými vlastnosťami.

Aj model Mercedes-AMG SL 63 S E PERFORMANCE je sériovo vybavený aktívnym riadením zadnej nápravy. V závislosti od rýchlosti sa zadné kolesá natáčajú buď v opačnom (do 100 km/h), alebo v rovnakom smere (pri rýchlosti viac ako 100 km/h) ako predné kolesá. Systém tak umožňuje agilné, ako aj stabilné jazdné vlastnosti. Bez riadenia zadnej nápravy by takéto vlastnosti boli vo vzájomnom protiklade. Ďalšími výhodami sú ľahšia ovládateľnosť v hraničnej oblasti možností vozidla, ako aj menej výrazné pohyby volantom, pretože prevod riadenia predných kolies je priamejší.

Primerane k extrémnym hodnotám výkonu a k súvisiacim športovým vlastnostiam sa v rámci sériovej výbavy využíva keramická vysokovýkonná kompozitná brzdová sústava AMG s bronzovo sfarbenými 6-piestikovými pevnými strmeňmi vpredu a 1-piestikovými plávajúcimi strmeňmi vzadu. V porovnaní s modelmi AMG s čisto spaľovacím motorom má väčšie rozmery: keramické brzdové kotúče z uhlíkových vlákien na prednej náprave majú rozmery 420 x 40 milimetrov, na zadnej náprave 380 x 32 milimetrov. Brzdová sústava presvedčí veľmi krátkymi brzdnými dráhami, ako aj maximálnou odolnosťou a stabilitou brzdného účinku pri vysokej záťaži. Navyše boduje aj dlhou životnosťou. Ľahký materiál navyše šetrí hmotnosť a znižuje neodpruženú hmotnosť.