Elektromotory Lamborghini vyrába firma vlastnená Mercedesom26. November 2024
Mercedes vytvoril nový zdroj príjmov, keď požičal svoje motory AMG luxusným, športovým autám, ktoré nemajú legendárnu trojcípu hviezdu. V Pagani Utopia nájdete V12, V8 v niekoľkých modeloch Aston Martin a štvorvalcový motor v Lotuse Emira. Vedeli ste však, že aj niektoré luxusné, športové autá si požičiavajú svoju plug-in hybridnú technológiu od nemeckej luxusnej značky? Rozdiel je však v tom, že Mercedes ani AMG technickú technológiu nevyvinuli.
Mercedes vlastní Yasa od roku 2021 a motory značky sú namontované na oboch superautách Lamborghini: V12 Revuelto a novom V8 Temerario. Zatiaľ čo spaľovacie motory sú čisto Lamborghini, dva elektromotory inštalované na ich predných nápravách boli navrhnuté špeciálne pre zúriace býky britskou spoločnosťou založenou v roku 2009. Iróniou je, že ani Mercedes, ani AMG zatiaľ nepredávajú auto s motormi s axiálnym tokom.
Výkonnostná divízia z Affalterbachu pracuje na špecializovanom AMG. Platforma EA má podporiť luxusný sedan, ktorý nahradí štvordverové kupé AMG GT, ako aj nové veľké elektrické SUV. Očakáva sa, že oba budú mať motory s axiálnym tokom Yasa. V záujme presnosti už bola táto technológia aplikovaná na Mercedes, pretože koncept Vision One-Eleven 2023 mal motor s radiálnym tokom. Hovorí sa, že má jednu tretinu hmotnosti a jednu tretinu veľkosti konvenčného elektromotora a zároveň zdvojnásobuje krútiaci moment.
Motor Yasa váži len 17,2 kg a v luxusných, športových autách Lamborghini poskytuje špičkový výkon 148 koní. Olejom chladený motor má maximálne otáčky 10 000 ot./min. V prípade Temeraria je vzadu namontovaný tretí motor Yasa. Revuelto má tiež vzadu namontovaný motor s axiálnou drážkou, ale namiesto toho ho dodáva Mahle.
Dve, luxusné, športové autá Lamborghini, ktoré sme spomenuli, nie sú prvými cestnými autami, ktoré používajú motory Yasa s axiálnym tokom. Tento titul patrí modelu Koenigsegg Regera, ktorý sa začal vyrábať v roku 2016. Ferrari SF90 Stradale a 296 GTB nasledovali o niekoľko rokov neskôr. Očakáva sa, že budúci rok bude prvý elektromobil v Maranelle používať motory vyvinuté interne.
zdroj: motor1.com