Lamborghini vysvetľuje, prečo skončil motor V104. December 2024
Keď v marci zišlo z montážnej linky posledné luxusné, športové auto Audi R8, odnieslo si so sebou aj motor V10. 5.2-litrový motor je teraz úplne preč, pretože Lamborghini používa pre nástupcu Huracanu úplne inú pohonnú jednotku. Nové Lamborghini Temerario si však mohlo ponechať vysokootáčkové atmosférické nastavenie, ak by talianska exotická značka súhlasila s vážnymi kompromismi.
Rouven Mohr, technický riaditeľ Lamborghini, vysvetlil v rozhovore pre časopis Top Gear, prečo je motor V10 mŕtvy. Ak by sa motor s nepárnym spaľovaním udržal, výkon by sa musel znížiť o masívnych 20 %, aby držal krok s čoraz prísnejšími predpismi. V najvyššom stave naladenia mal motor výkon 631 koní, takže nové, luxusné, športové autá Lamborghini Temerario by mali o niečo viac ako 500 koní. To je zhruba toľko ako originálne Gallardo spred viac ako dvoch desaťročí.
Nové Lamborghini stratilo iba dva valce, ale značka vlastnená Audi so sídlom v Sant’Agata Bolognese pôvodne zvažovala vymazanie nie menej ako štyroch valcov. Áno, náhrada za Huracan mohla namiesto toho skončiť s motorom V6. Nadriadení však takéto drastické zmenšovanie vylúčili, pretože sa obávali, že klientela by mala problém prijať šesťvalcový model, keď dva predchádzajúce modely mali mohutný motor V10.
Z technického hľadiska Mohr hovorí, že mohli vyrobiť V6 Temerario s rovnakou úrovňou výkonu ako V8. Nakoniec sa rozhodli to neurobiť, pretože “si nemyslíme, že V6 sa hodí k našej značke”. Konkurenčné spoločnosti vidia veci inak, pretože luxusné, športové autá McLaren Artura a Ferrari 296 GTB majú šesťvalcové motory. Aston Martin chcel tiež uviesť na trh Vanquish s motorom v strede s V6, ale projekt zrušil napriek tomu, že v roku 2019 ukázal koncepčné vozidlo.
Logika nám hovorí, že pre Lamborghini by bolo lacnejšie držať sa osvedčeného V10, a to aj v zriedenej podobe. Mohr povedal pre Top Gear, že nový osemvalcový motor si vyžadoval investíciu vo “vysokých desiatkach miliónov” a jeho vývoj trval asi päť rokov. To znamená, že práce na spaľovacom motore Temerario sa začali v roku 2019, keď spoločnosť ešte čerpala špeciálnu edíciu Huracans.
Nový 4.0-litrový benzínový motor vybavený dvojicou turbodúchadiel produkuje 789 koní. Mohr hovorí, že inžinieri môžu získať ďalších 80 koní, čím sa V8 dostane na 869 koní. Okrem toho môže Lamborghini vytočiť hybridné nastavenie vyladením elektromotorov, čo vedie k kombinovanému výkonu, ktorý by dosiahol hranicu 1 000 koní. Technický riaditeľ spoločnosti potvrdil, že “štvorciferné číslo je možné”. To by efektívne zdvojnásobilo výkon, ktorý mal pôvodný model Gallardo v roku 2003.
Lamborghini sa s modernizáciou Temeraria neponáhľa, vzhľadom na to, že dodávky štandardného modelu sa ešte ani nezačali. Knihy objednávok sa otvorili v septembri a superauto už vyvolalo “veľmi pozitívnu odozvu verejnosti”. Luxusné, športové autá nesúce zúrivého býka majú tendenciu mať dlhý životný cyklus, 10 rokov v prípade Gallarda a Huracana, takže je dostatok času na zavedenie horúcejších derivátov.
zdroj: motor1.com