Koncept superšportu Alpine dostal vodíkový spaľovací motor11. Máj 2024

Niektoré automobilky sú neoblomné, že spaľovací motor stojí za záchranu. Toyota verí, že sa to dá dosiahnuť tým, že spaľovací motor bude spaľovať vodík namiesto fosílnych palív. Luxusné, športové autá Porsche a Lamborghini si myslia, že odpoveďou by mohli byť syntetické palivá. Výkonná značka Renaultu Alpine je na tímovom vodíku a tento Alpenglow Hy4 je dôkazom koncepcie.

Hy4, evolúcia statického konceptu Alpenglow 2022, je bežiaci prototyp. Rozkýva preplňovaný 2,0-litrový motor s výkonom 340 koní. Štvorvalcový motor dosahuje otáčky 7 000 ot./min. a napája sa z troch vodíkových nádrží, z ktorých každá nesie 4,6 libry vodíka pri tlaku 700 barov. Výstup je odvádzaný na cestu prostredníctvom sekvenčného prenosu.

Ak sa vám zdá, že štvorvalec nie je ohromujúci, Alpine pracuje na väčšom motore. Prichádza úplne nový motor V6 vyvinutý úplne interne špeciálne pre vodíkové aplikácie. Nasledujúci variant Alpenglow, pravdepodobne nazývaný Hy6, bude mať premiéru koncom roka 2024. Medzitým sa Hy4 chystá vyraziť na trať.

Svoju verejnú premiéru absolvuje počas šesťhodinových vytrvalostných pretekov v Spa-Francorchamps v rámci sezóny FIA WEC 2024. Potom zamieri do Francúzska, kde sa zúčastní pretekov 24 hodín Le Mans, ktoré sú naplánované na 14. až 15. júna.

Hy4 nie je reálnym obrazom pôvodného konceptu Alpenglow, pretože Alpine vylepšil karosériu. Má upravenú štruktúru nárazu, aby sa do nej zmestila dvojmiestna kabína, zatiaľ čo vodíkové nádrže sú zabudované do bočných podložiek. Je tiež o niečo vyšší ako predtým a má prepracovaný aerodynamický balík, zvýraznený novou strešnou lopatkou.

Zatiaľ čo Hy4 je traťový stroj, Alpine verí, že technológia pohonu má zmysel aj pre luxusne, športové autá pre bežnú premávku. Francúzska špecializovaná značka zachádza až tak ďaleko, že hovorí, že spaľovací motor poháňaný vodíkom predstavuje “mimoriadne sľubné riešenie pre použitie na cestách”.

Myšlienka úpravy spaľovacieho motora tak, aby fungoval na vodík, je oveľa staršia ako experimenty spoločnosti Toyota s modelmi GR Yaris a GR Corolla. BMW malo v roku 2005 motor V12 pre radu 7 s 6,0-litrovým agregátom poháňaným vodíkom. Ak ideme ešte ďalej v čase, nemecká luxusná značka vyvinula sériu 5 (E12), ktorá bola poháňaná kvapalným vodíkom koncom 70tých rokov.

zdroj: motor1.com