Koncept Lanzador ukazuje prvé elektrické Lamborghini21. August 2023

Napriek svojej histórii výroby výkonných, luxusných, športových automobilov s motorom V12 sa Lamborghini pozerá smerom k elektrickej budúcnosti s konceptom Lamborghini Lanzador. Lanzador 2+2 nie je len dizajnovým cvičením, ale skôr skorým pohľadom na prvý elektromobil automobilky, ktorý má prísť v roku 2028 ako alternatíva k iným elektromobilom v prémiovom segmente.

V boji s luxusnými, športovými autami ako Ferrari PurosangueRolls-Royce Spectre by sa mal Lanzador vyznačovať výkonom prvého z nich za každého počasia s ohromujúcimi proporciami a prítomnosťou toho druhého. Odvážny štýl, futuristická kabína a čo je najdôležitejšie, ohromujúci výkon 1 341 koní zaručujú, že sa hodí k iným modelom Lamborghini, či už s motorom V12 alebo nie.

Ako koncept nemá Lanzador príliš veľa konkrétnych detailov, pokiaľ ide o pohonnú jednotku EV, ktorá sa nachádza pod jeho odvážnou kožou. Lamborghini hovorí, že bude obsahovať duálne motory s vysokým špecifickým výkonom, čo mu dáva pohon všetkých kolies. Napájanie týchto motorov bude zaisťovať nešpecifikovaná “vysokovýkonná batéria, ktorá tiež zaisťuje dlhý dojazd”, ale opäť sú podrobnosti skromné. Lamborghini sa však vyrovná s jedným významným číslom: Lanzador sa bude pýšiť výkonom 1 megawatt, čo znamená štvorciferné výkonnostné číslo.

Všetkému tomuto gruntu pomáha systém Aerodinamica Lamborghini Attiva, ktorý poskytuje presné aerodynamické ovládanie pohyblivého predného splittera, bočných lopatiek vzadu, rozširujúceho sa difúzora a žalúzií v systéme vzduchových clôn. V najefektívnejšom režime sa tieto aerodynamické prvky prispôsobujú tak, aby poskytovali minimálny odpor vetra, zatiaľ čo športovejšie nastavenie pohonu zvyšuje prítlak pre lepšiu kontrolu.

V Lamborghini Lanzador sa objavuje aj systém aktívneho odpruženia so vzduchovými pružinami, adaptívnymi tlmičmi a riadením zadnej nápravy, ktoré zlepšujú výkon a stabilitu. Podobne presné vektorovanie krútiaceho momentu pomáha distribuovať výkon do motorov vpred a vzadu, pričom každý posiela výkon doprava a doľava, aby sa zabezpečilo rýchlejšie zatáčanie a vyváženejšie ovládanie.

Lanzador s jedinečnými proporciami v porovnaní s existujúcimi luxusnými, športovými autami Lamborghini kombinuje “ultra vysoko výkonné prvky superšportového vozidla Revuelto a animovanú všestrannosť modelu Urus”. Začína to väčšou svetlou výškou, ako sme pôvodne predpokladali, čo zlepšuje využiteľnosť vozidla na zlých cestách.

Na tieto proporcie si však možno treba zvyknúť. Ako nový tvarový faktor v zostave spoločnosti vyzerá Lanzador trochu vysoký a bezstarostný. Aj keď lesklé čierne obloženie spodnej časti tela pomáha znižovať vizuálnu výšku – žmúrte na modré kúsky a uvidíte siluetu superšportu – Lanzador je len asi o 10 cm nižšie k zemi ako luxusné, športové  SUV Lamborghini Urus. Jeho zjednodušená a modernizovaná povrchová úprava karosérie je však oveľa čistejšia a tradičnejšie atraktívna ako polarizujúce Revuelto a je možné, že budúce Lamborghini budú podobne zmiernené.

Napriek svojim modernizovaným proporciám a tvaru má koncept Lanzador stále množstvo dizajnových prvkov charakteristických pre luxusné, športové autá Lamborghini, vrátane geometrických Gandiniho oblúkov nad kolesami (á la Countach) a akcentu karosérie v tvare písmena Y, ktorý má pripomínať prívody vzduchu v automobile so stredným motorom. Línia strechy, hoci je tvarovaná pre zadných pasažierov, si stále zachováva siluetu moderného Lamborghini a trojprvkové zadné svetlá vytvárajú paralelu s vlajkovou loďou plug-in hybridného modelu Revuelto. Tvar otvoru denného svetla dokonca vyzerá trochu ako v minulom Murcielagu, pričom zadné okná napodobňujú “pálkové” vysúvateľné prívody vzduchu tohto vozidla.

Tí, ktorí hľadajú trochu drámy, budú smutní, keď sa dozvedia, že Lanzador má tradične otvárajúce sa dvere, nie nožnice, ktoré preslávil každý superšport V12 od čias Countachu. Poskytujú prístup k priestranne vyzerajúcemu interiéru, rovnako ako športové kupé, s rekonfigurovateľnými zadnými sedadlami a veľkým nákladným priestorom, ktoré zlepšujú každodennú využiteľnosť. Charakteristický koncept “pilota” Lamborghini sa objavuje vpredu, kde vodič a spolujazdec sedia za palubnou doskou v tvare písmena Y, ktorú oddeľuje plávajúci mostík stredovej konzoly.

Digitálny združený prístroj a displej na strane spolujazdca zvládajú úlohy infotainmentu a výrazne chýba stredová dotyková obrazovka. Namiesto toho nájdete rad tlačidiel a prepínačov obkročmo na konzole, niektoré ovládajú obrazovky a iné ovládajú auto. A rovnako ako na všetkých moderných Lamborghini, štartovacie tlačidlo je umiestnené pod dvierkami ako pri odpaľovanie rakiet, zatiaľ čo prepínač ovláda výber dopredu a dozadu.

Kabína tiež vo veľkej miere využíva ekologické materiály, tvrdí Lamborghini. Napríklad čalúnenie z merino vlny pochádza z austrálskych oviec, ktoré každý rok pestujú nové rúno, čím sa materiál stáva obnoviteľným. Zošívanie vlnenej prístrojovej dosky, výplne dverí a čalúnenia sedadiel spolu tvoria nite vyrobené z recyklovaného nylonu a pena sedadla je vyrobená z recyklovaného plastu a vytlačená na 3D tlačiarni, aby sa znížilo množstvo odpadu.

Lamborghini tiež používa v kabíne udržateľne činenú kožu a spracováva ju zvyškovou vodou z výroby olivového oleja. Voda by sa inak musela čistiť v zariadení na čistenie odpadových vôd kvôli jej vysokej kyslosti a fytotoxickému účinku, ale výrobcovia chemikálií ju môžu namiesto toho opätovne použiť na výrobu trieslovín. Lamborghini je tiež hrdé na taliansku synergiu medzi svojimi luxusnými, športovými autami a národným priemyslom olivového oleja.

Koncept Lamborghini Lanzador je najnovším dôkazom nového étosu dekarbonizácie spoločnosti s názvom Direzione Cor Tauri. Najjasnejšia hviezda v súhvezdí Býk, Cor Tauri tiež znamená “srdce býka” v latinčine. Automobilka poukazuje na Cor Tauri ako na ambiciózny symbol, ktorý znižuje svoju uhlíkovú stopu bez toho, aby opustil ducha býka, ktorého si Feruccio Lamborghini idealizoval.

Každé Lamborghini bude nejakým spôsobom elektrifikované do konca roku 2024, pričom Lanzador príde v roku 2028 ako štvrtý model v ponuke automobilky (a jej prvý elektromobil). Výrobná špecifikácia Lanzador sa bude vyrábať v blízkosti sídla spoločnosti v Sant’Agata Bolognese a automobilka plánuje najať ďalších zamestnancov na podporu vývoja a výroby elektromobilu.

zdroj: motor1.com