Je Tesla prémiovou automobilovou značkou?28. Marec 2023
Automobilka Tesla je aktuálne významným hráčom v globálnom automobilovom priemysle. S viac ako 1,3 mil. dodaných vozidiel v minulom roku sa stala 16. najpredávanejšou automobilovou značkou na svete, pred Fiatom a za čínskym Changanom. Objem sa oproti roku 2021 zvýšil o 40%, čo znamená, že bol druhým najlepším hráčom v globálnej top 25, prekonal ho iba BYD s nárastom o 152%.
Ako sa elektrické vozidlá šíria po celom svete, Tesla začína nachádzať čoraz viac konkurentov. Spoločnosť je relatívne novou značkou v porovnaní s tradičnými, ktoré vyrábajú autá už storočie. Keďže sa však Tesla postupne presadzuje, je nevyhnutné porovnávať autá amerického výrobcu s autami iných značiek. Niektoré z nich patria do hlavného prúdu trhu, zatiaľ čo iné patria na prémiový trh. Sú však Tesly skutočnými luxusnými, športovými autami?
Hlavným dôvodom zaradenia modelov Tesla do prémiového segmentu je umiestnenie jej automobilov, ktoré zahŕňa nielen cenu, ale aj spôsob, akým spoločnosť komunikuje svoju výrobu verejnosti a funkcie, na ktoré sa zameriava. Spoločnosť Elona Muska má výhodu v tom, že je uznávaná ako inovatívny a avantgardný výrobca automobilov v porovnaní s ostatnými, pokiaľ ide o technológiu a efektívnosť elektrických vozidiel.
Toto umiestnenie a imidž, ktorý má medzi verejnosťou, umožňujú spoločnosti Tesla oceniť svoje autá na rovnakej úrovni ako iné prémiové značky automobilov, napr. ako luxusné, športové autá Mercedes alebo BMW.
Ako inovatívna a alternatívna firma, môže byť pre mnohých spotrebiteľov Tesla s istotou voľba na oboch stranách priemyslu, prémiovej aj mainstreamovej. Skutočnosť, že tieto autá predstavujú niečo ozaj nové a lepšie ako väčšina ostatných elektromobilov, je dobrým dôvodom na zaradenie ponuky modelov Tesla medzi prémiové, luxusné, športové autá.
Na druhej strane existuje subjektívna definícia kategórie luxusné, športové autá. Prémiové auto sa zvyčajne spája s nemeckým triom Audi, BMW a Mercedes-Benz, aj keď do tejto kategórie určite patria aj iné značky. Toto trio vo všeobecnosti predáva svoje luxusné, športové autá za vyššie ceny, pretože majú lepšiu povrchovú úpravu, pokročilejšie funkcie a jednoducho preto, že sú synonymom exkluzivity. Ich úspech inšpiroval mnoho ďalších výrobcov automobilov, aby sa na tento lukratívny trh dostali s mladšími prémiovými odnožami (Lexus, Acura, Infiniti a Genesis).
Jednoducho povedané, interiér modelov Tesla nie je elegantný. Môže mať veľa zaujímavých jazdných a softvérových riešení, ale interiér zvyčajne nie je taký elegantný ako interiér bežného prémiového auta. Palubná doska je nielen jednoduchá (jednoduchá môže byť aj prémiová), ale niekedy aj pomerne nekvalitná. Niekto by tvrdil, že aj sedadlá Tesla sú krokom späť od prémiových značiek.
zdroj: motor1.com