Firma Mercedes-Benz sa stáva štíhlejšou, rýchlejšou a silnejšou10. Marec 2025
Spoločnosť Mercedes-Benz Group AG (burzová skratka MBG) preukázala za rok 2024 solídne finančné výsledky a predstavila doteraz najväčšiu produktovú a technologickú ofenzívu. Zároveň boli predstavené opatrenia na zvýšenie výkonu, ktorých cieľom je vytvoriť výnimočnú trhovú hodnotu pre zákazníkov a akcionárov.
„Mercedes-Benz je ikonická značka. Našou zodpovednosťou je využiť celý jej potenciál. S týmto úmyslom spúšťame doteraz najväčšiu produktovú a technologickú ofenzívu v histórii našej spoločnosti a zavádzame rozsiahly program na zvýšenie našej výkonnosti. Povedal Ola Källenius, predseda predstavenstva spoločnosti Mercedes-Benz Group AG
Luxusné, športové autá od značky Mercedes-Benz sú osobitnou kategóriou – bez ohľadu na druh pohonu. Preto je každé vozidlo od značky Mercedes-Benz výnimočné. Jeho status vyplýva z jedinečného dizajnu, pokrokovej technológie, precízneho zušľachtenia a remeselného spracovania, povznášajúceho pocitu z jazdenia a hnacieho ústrojenstva, prvotriednych bezpečnostných systémov a nadštandardných digitálnych riešení – či už v prípade akumulátorového elektrického vozidla (BEV), hybridného vozidla, alebo vozidla so špičkovým elektrifikovaným spaľovacím motorom (ICE). ; bude v celom portfóliu používať harmonický dizajn, ktorý kladie dôraz na postavenie, a zákazníci si budú v prvom rade vyberať model a až potom svoj preferovaný typ pohonu. Nová CLA, ktorá bude v ponuke ako variant BEV aj ICE, robí v tomto smere veľký krok. A bude toho ešte viac.
Koncepcia v základnom segmente poskytuje rozmanitú ponuku pohonov: okrem vysokoefektívneho variantu ICE s novým, priečne zabudovaným špičkovým elektrifikovaným spaľovacím motorom je k dispozícii aj čisto elektrické vozidlo s bezkonkurenčným dojazdom, spotrebou a výkonom nabíjania.
Hoci dizajnové spracovanie bude takmer identické, základom vozidiel v segmente Core a v segmente Top-End-Vehicles (TEV) s náhonom na zadné kolesá sú samostatné nekompromisné koncepcie BEV/ICE. Vysokomoderné modely BEV a ICE preukazujú svoje silné stránky bez ústupkov v oblasti priestoru, elegancie, komfortu či efektívnosti. Vďaka inteligentnej modularizácii ponúkajú vozidlá Mercedes najlepšiu ponuku priestoru a dokonalé proporcie. Súčasne je zachovaná nákladová disciplína a flexibilita výroby.
Zacielením na najperspektívnejšie segmenty portfólia sa spoločnosť Mercedes-Benz aj naďalej usiluje obhájiť svoje marže pri narastajúcom podiele akumulátorových elektrických vozidiel. Tento cieľ chce v prvom rade dosiahnuť ďalším rozširovaním a zabezpečením podielu špičkových vozidiel (TEV). Mercedes-Benz bude pritom využívať potenciál svojich luxusných značiek, ako je Trieda G, ktorá je nespochybniteľnou ikonou vnímateľného luxusu, Mercedes-Maybach, ktorá je synonymom sofistikovaného luxusu, a luxusná značka zameraná na výkon Mercedes-AMG. Legendárnu rodinu Triedy G obohatí nová, menšia verzia.
Mercedes-AMG plánuje prostredníctvom svojej výrazne vynovenej modelovej palety od roku 2026 a strategického zdokonaľovania portfólia prekročiť hranice trhu s vysokovýkonnými vozidlami. Základom pre tieto zámery sú vysokovýkonné elektrické modely založené na platforme AMG.EA, ako aj nová generácia špičkových elektrifikovaných osemvalcových motorov.
Počnúc modelom CLA spustí značka Mercedes-Benz v tomto roku najrozsiahlejšiu produktovú ofenzívu vo svojej histórii. Zahŕňa rozsiahly Upgrade Triedy S v roku 2026, ako aj celý rad nových, luxusných, športových automobilov značky Mercedes-AMG. Mercedes-Benz celkovo do roku 2027 plánuje zaviesť na trh množstvo nových alebo prepracovaných modelov.
Model CLA sa bude dodávať s elektrickým hnacím ústrojenstvom, ako aj s novým špičkovým štvorvalcovým motorom so 48-voltovou technológiou vrátane elektrifikovanej osemstupňovej dvojspojkovej prevodovky. Elektrický variant vďaka prenosu technológií z technologického programu VISION EQXX nastavuje štandardy vo svojej triede v oblasti dojazdu, spotreby a výkonu nabíjania. Zušľachtí sa podstata produktu a súčasne sa zjednoduší komplexnosť portfólia tejto rodiny vozidiel zo siedmich na štyri varianty. Zavedením novej elektrickej GLC a elektrickej Triedy C vypĺňa spoločnosť Mercedes-Benz medzeru vo svojom portfóliu a rozširuje svoju ponuku v segmente Core, do ktorého bude patriť aj nová plnoelektrická Trieda E. Tempo rozmachu elektrických vozidiel budú naďalej určovať podmienky trhu, infraštruktúra a potreby zákazníkov. Spoločnosť Mercedes-Benz Group AG sa usiluje dosiahnuť do roku 2027 viac ako 30-percentný podiel elektrických vozidiel a zavedenie nových modelov akumulátorových elektrických vozidiel by jej v tom malo pomôcť.
„Pre našich zákazníkov pripravujeme očarujúce vozidlá, ktoré sú dôsledne prispôsobené ich potrebám. Stanú sa inteligentnou súčasťou ich života. Všetky modely sú vybavené kompletne integrovaným súborom technologických riešení a využívajú najnovšie vývojové stupne umelej inteligencie. Budú vybavené množstvom najmodernejších technológií, ako sú pokročilé systémy automatizovaného jazdenia a asistenčné systémy, a inovatívnymi technickými prvkami, akým je napríklad nový systém riadenia elektronickým prenosom (Steer-by-Wire). To všetko príde už čoskoro v novej CLA, našom prvom vozidle s pokročilým softvérom, ktorého základom je náš vlastný operačný systém MB.OS. Potom bude nasledovať svetová premiéra našej novej plnoelektrickej GLC, ktorá predstavuje prelom v našom segmente stredne veľkých vozidiel. To ona je tým plnoelektrickým vozidlom SUV, na ktoré naši zákazníci čakali.“ Povedal Markus Schäfer, člen predstavenstva spoločnosti Mercedes-Benz Group AG. Technický riaditeľ, vývoj a nákup.
V čase zavedenia CLA bude vo všetkých nových vozidlách od značky Mercedes-Benz fungovať náš vlastný operačný systém MB.OS, ktorý je postavený na architektúre Chip-to-Cloud a pokrýva infotainment, automatizované jazdenie, komfort ako aj jazdenie a nabíjanie. Mercedes-Benz si tak zachová úplnú kontrolu nad všetkými snímačmi a aktuátormi a zabezpečí výnimočný zážitok z produktu. Operačný systém MB.OS je škálovateľný pre každý segment a možno ho prispôsobiť potrebám každého regiónu. Napríklad na západných trhoch bude Mercedes-Benz používať navigáciu Google, v Číne AMAP a v Kórei TMAP.
V portfóliu hnacích ústrojenstiev pre akumulátorové elektrické vozidlá sa budú nachádzať vysokomodulárne elektrické pohony a akumulátory, ktoré sú škálovateľné pre všetky segmenty, vrátane nákladovo efektívnych akumulátorov LFP a pokročilých akumulátorov NMC, ako aj výkonné cylindrické akumulátorové články.
V prípade akumulátora vo vozidle CLA bolo možné v porovnaní s predchádzajúcim modelom znížiť náklady na kilowatthodinu o 30 %. Okrem toho budeme pracovať aj na vývoji chemického zloženia článkov a ďalších zlepšeniach v oblasti energetickej hustoty a nákladovej efektívnosti. Zmesi lítium-mangán-oxid (LMO)/NMC znížia náklady a zvýšia energetickú hustotu na úrovni NMC. Novovyvinutá jednotka elektrického pohonu 2.0 (EDU 2.0) ponúka vo všetkých segmentoch možnosti náhonu na dve a na všetky kolesá.
Na zabezpečenie rozsiahleho portfólia technicky vyspelých elektrifikovaných spaľovacích modelov má Mercedes-Benz už dnes k dispozícii kompletnú paletu perspektívnych motorov EU7 a prevodovky pre štyrvalcové až osemvalcové motory. Na vybraných trhoch naďalej ponúkame aj 12-valcové motory.
Mercedes-Benz vo svojich vozidlách, ktoré obsahujú vodou chladený superpočítač, aj naďalej nastavuje štandardy prostredníctvom najmodernejšej technológie vrátane nového systému riadenia elektronickým prenosom (Steer-by-Wire System) a kompletne integrovaného súboru technologických riešení. Prostredníctvom novej CLA zavádza spoločnosť Mercedes-Benz okrem systému MB.OS aj virtuálneho asistenta MBUX, ktorý ponúka multiagentové funkcie umelej inteligencie. Vďaka využitiu najnovších veľkých jazykových modelov (Large Language Modells, LLM) a začleneniu dialógovej a behaviorálnej umelej inteligencie je používateľský zážitok ešte proaktívnejší a bližší ľudskému správaniu. Vďaka približne hodinovej pamäti dokáže hlasový asistent prirodzene reagovať na dodatočné otázky.
Systém MB.OS podporuje aj ďalšiu úroveň automatizovaného jazdenia a v rámci toho aj navigáciu z bodu do bodu úrovne 2++, ktorá si poradí aj s komplexnou mestskou premávkou. Táto funkcia bude v novej CLA k dispozícii v Číne a USA. V Európe bude zavedená hneď, ako to bude legislatívne možné. Okrem toho sa zvyšujú aj rýchlosti pre vysokoautomatizované jazdenie podľa SAE úrovne 3. Aj naďalej je cieľom uviesť do konca desaťročia do prevádzky systém, ktorý umožní rýchlosť 130 km/h. Spoločnosť Mercedes-Benz bola prvým medzinárodným výrobcom automobilov, ktorý získal schválenie na testovanie plnoautomatizovaného jazdenia podľa SAE úrovne 4 v Pekingu na vyhradených mestských cestných komunikáciách a diaľniciach.
Trieda S zostáva vo svojom segmente neohrozeným lídrom na trhu a značka Mercedes-Benz naďalej vedie v segmentoch vozidiel s cenou 1 milión RMB a viac. V Číne sa nachádza najväčšia a najsilnejšia výskumná a vývojárska sieť Mercedes-Benz mimo Nemecka. Lokálne zariadenia v Pekingu a Šanghaji využívajú miestny ekosystém a dodávateľské prostredie. Mercedes-Benz tak môže prepojiť svoje vysoké štandardy s rýchlym tempom vývoja v Číne. Mercedes-Benz už stanovuje štandardy v navigácii s navigáciou na úrovni jazdných pruhov a 3D mapami.
Zdokonaľovaním čínskej výskumnej a vývojárskej siete dokáže spoločnosť Mercedes-Benz zvýšiť inteligenciu svojich produktov a súčasne výrazne znížiť komplexnosť a náklady. Produkty pre čínsky trh sa vyvíjajú lokálne a sú vybavené špecifickými aplikáciami a obsahmi, ku ktorým patrí špecializovaný infotainment a automatizované jazdné funkcie. V rámci oznámenej produktovej ofenzívy bude k dispozícii sedem modelov, ktoré boli špeciálne vyvinuté pre Čínu, vo všetkých segmentoch a so všetkými druhmi pohonu. Napriek náročnému roku 2024 dosiahli spoločné aktivity značky Mercedes-Benz v Číne vysokú ziskovosť. Mercedes-Benz spoločne so svojím partnerom plánuje optimalizovať spoločný podnik BBAC. Presnejšia lokalizácia dielov v čínskom dodávateľskom reťazci je snahou o zníženie materiálových nákladov o 10 %. Znížiť by sa mali aj variabilné náklady na výrobu a fixné náklady. Vyhodnocujú sa aj potenciálne úpravy siete obchodníkov a miest výroby.
Mercedes-Benz uprednostňuje globálne zdroje výskumu a vývoja s jasným zameraním na zákazníka. Spoločnosť bude naďalej investovať do súboru technologických riešení Mercedes-Benz, aby si obhájila a ešte viac posilnila svoje vedúce postavenie v oblasti softvéru a hardvéru. Vertikálna integrácia systému MB.OS pritom umožňuje nepretržitý, iteratívny prístup k vývoju produktov s veľkým dôrazom na softvér. Vďaka použitiu digitálnych nástrojov dosahuje Mercedes-Benz vyššiu efektívnosť pri používaní hardvéru a testovacích autoparkov.
V súvislosti s produktovou ofenzívou dosiahnu investície svoj vrchol v roku 2025 a od roku 2026 budú klesať. Väčšina investícií do rodiny vozidiel CLA, elektrickej GLC a elektrickej Triedy C, ako aj do modelov AMG.EA bude ukončená v rámci uvedenia na trh v roku 2027. Investície do technológie spaľovacích motorov budú naďalej obmedzované krokmi na znižovanie komplexnosti hnacieho ústrojenstva a použitím inteligentnej modularizácie medzi špičkovými plnoelektrickými a elektrifikovanými modelmi spaľovacích motorov. Vysokoefektívny štvorvalcový motor pre CLA bol vyvinutý a skonštruovaný interne. Tento motor sa industrializuje v spolupráci s partnerom v Číne.
Výroba: Mercedes-Benz Group prispôsobuje svoju nákladovú základňu celým radom opatrení. Spoločnosť plánuje, že do roku 2027 zníži náklady na výrobu o 10 %, pričom v predchádzajúcich rokoch upravila svoju nominálnu výrobnú kapacitu. To malo okrem iného za následok ukončenie spolupráce so závodmi Hambach (Francúzsko), Iracemapolis (Brazília), ako aj so závodmi CKD v Rusku a Indonézii. Závod na výrobu hnacích ústrojenstiev v Poľsku bude prestavaný na budúce miesto výroby vanov. Predaj závodu na výrobu vanov v Argentíne je ďalším krokom k úprave globálnej výrobnej štruktúry. Keď sa rozbehne produktová ofenzíva, globálna kapacita výroby osobných motorových vozidiel sa do roku 2027 zníži z 2,5 milióna jednotiek v roku 2024 na 2 až 2,2 milióna jednotiek, pričom sa zachová možnosť flexibilného nového nastavenia. Zatváranie výrobných závodov v Nemecku sa nepredpokladá. Kapacita výroby nemeckých výrobných závodov sa bude v priemere pohybovať na úrovni 300 000 jednotiek. Jeden model z kľúčového segmentu doplní portfólio výroby v závode Kecskemét (Maďarsko). Vďaka zvýšenej kapacite je možné využívať náklady na produkčné faktory, ktoré sú v porovnaní s Nemeckom nižšie o približne 70 %. Spoločnosť Mercedes-Benz bude využívať digitalizáciu a umelú inteligenciu na vlastné účely, aby mohla pri plánovaní výroby presadzovať prístup „digitalizácia na prvom mieste“. Vďaka využívaniu digitálnych dvojčiat môže Mercedes-Benz naplánovať prípadné presuny modelov medzi výrobnými závodmi vrátane doby nábehu výroby a prestavby fabrík bez nutnosti prerušiť výrobu na dlhší čas.
Lokalizácia: do roku 2027 sa podiel lokálnej výroby zvýši zo 60 % na 70 %. Ďalší model z kľúčového segmentu by sa mohol alokovať v USA a do polovice roku 2026 sa bude v Číne vyrábať dlhá verzia vozidla GLE.
Materiálové náklady: dodávatelia vedú dialóg s našimi nákupnými a inžinierskymi tímami s cieľom znížiť materiálové náklady prostredníctvom ambicióznych cieľov a navrhnúť konštrukčné diely tak, aby bolo možné znížiť náklady štandardizáciou a technickým vylepšovaním. Výsledkom je ešte skoršia a hlbšia integrácia kľúčových dodávateľov do nášho procesu vývoja. Materiálové náklady sa budú znižovať spoločne v úzkej spolupráci s našimi dodávateľmi. Program BEAT26 sa v tomto kontexte zameriava na dlhodobé a trvalo udržateľné zmeny v štruktúrach nákladov spoločnosti a jej partnerov.
Fixné náklady: v rokoch 2019 až 2024 sa spoločnosti Mercedes-Benz podarilo znížiť fixné náklady upravené o infláciu o 19 %. V nasledujúcich troch rokoch sa plánuje ďalšie zníženie o viac ako 10 %. V tejto súvislosti prebiehajú okrem iného aj konštruktívne rozhovory s podnikovou radou. Okrem toho sa vyhodnocujú možnosti užšej spolupráce medzi odbytovou organizáciou Mercedes-Benz a odbytovou organizáciou Financial Services, aby bolo možné obslúžiť zákazníkov na rôznych miestach kontaktu ešte efektívnejšie. Dodatočne k predaju vlastných pobočiek koncernu v Nemecku sa spoločnosť pokúsi znížiť počet vedúcich pozícií, posilniť digitalizáciu a využívanie generatívnej umelej inteligencie na zjednodušenie procesov.
„V rámci prípravy spoločnosti na ešte dynamickejšie geopolitické prostredie, ako aj na náročné trhové podmienky sa celoplošne zintenzívnia opatrenia na zvýšenie efektivity. Vďaka silnej podstate produktu a plánovanej produktovej ofenzíve má Mercedes-Benz dobrú východiskovú pozíciu na nové nastavenie svojej prevádzky a v blízkej budúcnosti môže znovu dosiahnuť dvojciferné marže.“ Povedal Harald Wilhelm, člen predstavenstva pre financie spoločnosti Mercedes-Benz Group AG.