Elektronické riadenie vozidiel sa u značky Mercedes stáva realitou24. Apríl 2025
Volant je oveľa viac než len rôznorodá súčasť automobilu: prostredníctvom pneumatík sú vodiči prepojení s vozovkou. Cez volant sa k nám spätne dostávajú informácie o jazdných vlastnostiach, cítime cezeň nerovnosti na vozovke a v dávnejších dobách bez servoriadenia sme museli pri manévrovaní v medzerách na zaparkovanie vynaložiť nemalé úsilie pri otáčaní volantu. Pre zákazníkov značky Mercedes‑Benz sa čoskoro začne nová éra ovládania vozidla: ako prvý nemecký výrobca automobilov bude táto spoločnosť od roku 2026 ponúkať svoje sériové osobné, luxusné, športové autá s elektronickým riadením (Steer-by-Wire). Pri tejto technológii sa už viac nevyužíva mechanické prepojenie medzi volantom a prednými kolesami. Namiesto toho sa riadiaci príkaz vodiča prenesie rýchlo a priamo prostredníctvom elektrického vedenia, takpovediac po drôte.
Celkom nový pocit z riadenia prináša jedinečný zážitok zákazníka s rozmanitými výhodami pri každodennom jazdení: profituje z toho dynamika jazdy a manévrovanie či parkovanie je teraz ešte jednoduchšie. Takto je možné ešte viac zmenšiť vynaložené úsilie a vodič už nemusí prechytávať volant.
„Elektronické riadenie je ďalším veľkým krokom na ceste k mobilite zajtrajška a my sme hrdí na to, že v roku 2026 zavedieme takýto systém na trh. Táto technológia umožňuje jedinečný zážitok zákazníka, ktorý ďaleko presahuje hranice riadenia. V kombinácii s vysokoautomatizovaným jazdením SAE úrovne 3 bude v strednodobom horizonte k dispozícii ešte pohlcujúcejší zážitok zo zábavnej techniky, pretože volant už perspektívne nebude rušiť výhľad, napríklad na ponuky streamovania.“ Povedal Markus Schäfer, člen predstavenstva spoločnosti Mercedes-Benz Group AG.
Odborníci na podvozok môžu variabilne zvoliť prevod riadenia a flexibilne ho prispôsobiť rôznym situáciám. Pomocou elektronického riadenia je zároveň možné optimalizovať jazdné vlastnosti, ktoré si doteraz odporovali: športové jazdenie a komfort sa teraz prepájajú ešte lepšie. Zvýšiť možno aj jazdnú stabilitu a agilnosť v priečnom smere. Takéto zlepšenie je možné dosiahnuť prostredníctvom dokonalej súhry s riadením zadnej nápravy s uhlom natočenia kolies až desať stupňov. Nárazy spôsobené nerovnosťami vozovky, ktoré sa doteraz prenášali k vodičovi cez volant ako rušivé vplyvy, teraz môžu byť kompletne eliminované.
Potenciál individuálneho prispôsobenia je veľký, pretože elektronické riadenie je možné prispôsobiť preferenciám zákazníka. Jednotlivé značky alebo určité modely v rámci jedného konštrukčného radu môžu mať rozdielne charakteristiky riadenia. Elektronické riadenie oddelením volantu a prevodovky riadenia vytvára nové potenciály aj pokiaľ ide o návrh nových architektúr. Táto technológia v budúcnosti navyše poskytne novodobé, pohlcujúce možnosti hrania hier počas prestávky v jazde.
Elektronické riadenie navyše poskytuje väčšiu flexibilitu pri navrhovaní dizajnu interiéru: volant môže byť plochší, čo prináša pocit z veľkorysého priestoru a lepší výhľad na displej vodiča. Aj nastupovanie a vystupovanie je jednoduchšie, pretože dole sploštený volant ponúka viac miesta. V kombinácii s budúcimi vysokoautomatizovanými jazdnými systémami by sa z dlhodobého hľadiska dala vytvoriť nová, ešte pohodlnejšia poloha sedenia vodiča.
Podrobný opis spôsobu fungovania elektronického riadenia: v závislosti od rýchlosti jazdy a jazdnej situácie odošle aktuátor na volante (Steering Feedback Unit; SFU) riadiaci signál vodiča do prevodovky riadenia (Steering Rack Unit; SRU), ktorá riadi kolesá. SFU pritom vytvorí pocit z riadenia, ktorý je typický pre luxusné, športové autá Mercedes‑Benz. Pre absenciu mechanického prepojenia volantu a kolies nevzniká ani priama protisila. Namiesto toho sa informácia o kontakte medzi pneumatikami a vozovkou vypočítava a príslušným spôsobom generuje na základe modelu s použitím vratných momentov riadených kolies.
Nový systém elektronického riadenia od značky Mercedes-Benz už absolvoval viac ako jeden milión testovacích kilometrov na skúšobných stoliciach. Tieto skúšky v rovnakom rozsahu doplnili testovacie kilometre v testovacích areáloch a so zabezpečením kompletného vozidla aj v cestnej premávke. V súlade so svojimi vysokými nárokmi na bezpečnosť využíva výrobca automobilov Mercedes-Benz okrem veľmi precíznych snímačov a výkonných riadiacich prístrojov aj záložnú architektúru systému. To znamená, že sú v zásade k dispozícii dve cesty signálu, a preto je potrebných dvakrát toľko aktuátorov. Zdroj údajov a napájanie napätím na strane vozidla má záložný charakter. Vďaka tomu je vždy zabezpečená ovládateľnosť. Aj v nepravdepodobnom prípade úplného výpadku je vďaka riadeniu zadnej nápravy a s pomocou cielených zásahov bŕzd na jednotlivých kolesách prostredníctvom ESP® naďalej možné priečne vedenie.
Prvý automobil na svete ešte nemal volant. Patentovaný motorový voz Carla Benza z roku 1886 bol vybavený riadiacou kľukou. Vtedy bolo pri kočoch zvykom navádzať kone na želaný smer zatiahnutím za opraty. Až v roku 1894 dostal automobil volant. Svoju premiéru zažil počas jazdy z Paríža do Rouen. Francúzsky inžinier Alfred Vacheron vybavil volantom vozidlo značky Panhard & Levassor, ktoré bolo poháňané motorom Daimler. Odvtedy výrobca luxusných, športových automobilov Mercedes-Benz zaviedol množstvo inovácií, pokiaľ ide o riadenie a volant:
- 1893: premiéra riadenia s otočnými strmeňmi vo vozidle Benz Victoria. V porovnaní s točnicovým riadením využívaným pri konštrukcii kočov sa tým podstatne znížilo riziko prevrátenia v zákrutách.
- 1902: v modelovej rodine Mercedes-Simplex už bol volant vybavený páčkami. Pomocou nich sa nastavovali dôležité funkcie motora ako okamih zapálenia a tvorenie zmesi.
- 20. roky 20. storočia: do volantu bol integrovaný kruh na ovládanie klaksónu – bol to takpovediac ranný systém komunikácie automobilu s okolím.
- 1958: typ 300 (W 189), známy aj ako Adenauer-Mercedes, bol prvý automobil značky Mercedes‑Benz, ktorý bol na želanie vybavený servoriadením.
- 1967: od augusta začal výrobca automobilov Mercedes-Benz vybavovať všetky osobné motorové vozidlá teleskopickým stĺpikom riadenia a zariadením na absorbovanie nárazu vo volante – bol to míľnik v ochrane cestujúcich.
- 1976: v konštrukčnom rade W 123 sa začína používať nové bezpečnostné riadenie s deformovateľnou vlnovcovou rúrou.
- 90. roky 20. storočia: výrobca automobilov Mercedes-Benz spúšťa postupný prechod na elektrické servoriadenie. Tieto systémy používajú elektromotory na posilňovanie riadenia, čím sa znižuje vynakladané úsilie a zvyšuje sa energetická efektívnosť.
- 1996: premiéru má výskumné vozidlo F 200 Imagination s riadením pomocou bočných páčok.
- 1997: výskumné vozidlo F 300 Life Jet je vybavené riadiacou pákou so vzhľadom riadiacej páky lietadla.
- 2001: vďaka aktívnemu nakláňaniu kolies sa výskumné vozidlo F 400 Carving takpovediac vrhá do zákruty.
- 2009: F-Cell roadster sa riadi pomocou ovládacej páky.
- 2020: riadenie zadnej nápravy Triedy S, ktoré je k dispozícii na želanie, výrazne zlepšuje obratnosť a dynamiku vozidla tým, že aktívne natáča zadné kolesá v smere pohybov volantom.
- 2022: systém vysokoautomatizovaného jazdenia DRIVE PILOT prichádza najprv na trh v Nemecku. Trieda S s prvkom mimoriadnej výbavy DRIVE PILOT je vybavená záložnými systémami riadenia a brzdenia, ako aj záložným elektrickým systémom.