Elektrické Porsche Panamera nezabije benzínový model28. August 2024

Porsche sa rozhodlo, že ponechá benzínové, luxusné, športové autá Porsche Cayenne v predaji aj po príchode elektrického modelu novej generácie koncom tohto desaťročia. Auto so spaľovacím motorom bude ponúkané až do roku 2030. Porsche bude nasledovať podobnú stratégiu aj s modelom Panamera.

Tretia generácia Porsche Panamera, ktorá bola uvedená na trh začiatkom tohto roka, má pred sebou dlhú životnosť. V rozhovore šéf výskumu a vývoja Porsche potvrdil plány na plne elektrickú Panameru. Michael Steiner pre britský magazín povedal, že dualita modelu bude odrážať dualitu SUV: “Nové Porsche Cayenne bude plne elektrické, ale počas celej jeho životnosti budeme mať paralelne verziu so spaľovacím motorom. To isté platí pre nové, luxusné, športové autá Porsche Panamera.”

Vzhľadom na to, že dátum uvedenia elektrickej Panamery na trh nebol ani oznámený a model ICE bude k dispozícii počas životného cyklu elektromobilu, auto na benzín pravdepodobne zostane v predaji aj v nasledujúcom desaťročí. Kam sa však v ponuke Porsche zmestí Panamera bez spaľovacieho motora? Na základe predchádzajúceho vyhlásenia generálneho riaditeľa Olivera Bluma by sa auto mohlo umiestniť nad Taycanom: “Myslím si, že by to mohlo fungovať [mať oba elektromobily], pretože hrajú v rôznych segmentoch. Panamera je o krok vyššie ako Porsche Taycan.”

Porsche už túto stratégiu ICE+EV aplikovalo na benzínové a elektrické, luxusné, športové autá Porsche Macan. No, tak trochu. Konvenčne poháňaný crossover zomrie v roku 2026. Medzitým už bol v Európe ukončený, pretože už nespĺňa prísnejší zákon o kybernetickej bezpečnosti, ktorý nadobudol účinnosť začiatkom tohto roka.

Z rovnakého dôvodu sa už 718 Boxster a 718 Cayman v EÚ nepredávajú. Duo luxusných, športových áut zostáva dostupné na iných trhoch, ale aj ono bude niekedy v roku 2025 vyradené, aby uvoľnilo miesto pre elektrické náhrady.

Porsche stále dúfa, že dosiahne svoj cieľ, aby elektromobily tvorili 80 % predaja do roku 2030 a obnovuje produkty, aby im vydláždilo cestu. Veľké trojradové SUV, ktoré príde neskôr v tomto desaťročí, bude výlučne elektrické. Spoločnosť so sídlom v Zuffenhausene je však podľa Steinera o niečo opatrnejšia, pokiaľ ide o prijatie elektromobilov, keď si uvedomila, že “tento prechod bude na mnohých trhoch prebiehať pomalšie”.

Tiež verí, že syntetické palivo by mohlo pomôcť pri tomto postupnom prechode zo spaľovacích motorov na elektromobily zmiešaním e-palív s benzínom: “Do konca desaťročia by sa mohol používať významný podiel e-paliva. Mohli by sme, kúsok po kúsku, galón po galóne, nahradiť fosílne palivo e-palivom zmiešaním zmesi.”

Od decembra 2022 vyrába Porsche syntetické palivo v továrni v Čile. Očakáva sa, že spaľovací motor dostane nový život v EÚ, pretože predaj nových áut so spaľovacím motorom by mohol pokračovať aj po roku 2035, pokiaľ budú poháňané uhlíkovo neutrálnym palivom. Generálny riaditeľ BMW Oliver Zipse sa však obáva, že legislatíva týkajúca sa používania syntetických palív by sa mohla ukázať ako ”falošné riešenie”:  “V súčasnosti existuje veľa náznakov, že Európska komisia sa usiluje o falošné riešenie, v ktorom sa zákaz spaľovacích motorov uvoľní jednoduchým zdanlivým otvorením sa e-palivám. Ak však potom neurobí nič pre urýchlenie nárastu palív s nízkymi emisiami CO2 a ich využitie by bolo uskutočniteľné, bol by to zámerný zákaz spaľovacích motorov zadnými dverami.”

Nech je to akokoľvek, Porsche neopúšťa vývoj spaľovacích motorov. Steiner uviedol, že investície do motorov V6 a V8 budú naďalej pokračovať, aby luxusné, športové autá Porsche splnili prísnejšie emisné predpisy.

zdroj: motor1.com