Ďalší hyperšport Porsche bude mať pohon všetkých kolies1. Apríl 2024
Hyperšportov Porsche bolo málo. Luxusné, športové autá Porsche 918 Spyder vyšli v roku 2013, zatiaľ čo Carrera GT bola uvedená na trh v roku 2004. Ešte ďalej, 959 debutoval v roku 1986. V roku 2023 predstavilo Porsche Mission X potenciálny vlajkový model zo Zuffenhausenu. Neskôr v tomto roku sa rozhodne, či sa koncept uvedie do výroby. Ak dostane zelenú, dôjde k veľkej zmene hardvéru.
Keď v júni 2023 debutovala plne elektrické Mission X na oslavu 75. narodenín Porsche mal koncept usporiadanie s pohonom zadných kolies. Následné auto povolené pre cestnú premávku by však prešlo na nastavenie pohonu všetkých kolies. Nie preto, aby sa odomkol dodatočný výkon, ale aby sa zvýšila efektivita. Akokoľvek zvláštne to môže znieť, keď hovoríme o hyperšporte, dáva to zmysel. Nastavenie pohonu AWD by výrazne zvýšilo rekuperáciu energie, aby sa do batérie vrátilo viac šťavy a pomohol by sa predĺžiť dojazd.
V rozhovore pre austrálsky magazín That Car, projektový manažér Mission X Michael Behr vysvetlil, prečo by mal byť AWD prijatý: “Je to elektrické auto a potrebujete auto s pohonom všetkých štyroch kolies, aby ste získali veľa energie [pre batériu], aby ste mali väčší dojazd na Nordschleife, nielen na jedno kolo, ale možno na tri kolá.”
To je stále extrémne nízky rozsah vzhľadom na to, že trať je dlhá necelých 21 km, takže tri kolá by boli niečo cez 60 km. Behr však hovoril o troch kolách vykonaných jazdcom, ktorý vie, čo robí a dokáže vyťažiť každú kvapku výkonu z Mission X. Pri pravidelnom tempe by elektrické, luxusné, športové auto Porsche pravdepodobne malo výrazne vyšší dojazd.
To znamená, že je zrejmé, že Porsche nechce napchať obrovskú batériu, aby predĺžilo dojazd, pretože by to zvýšilo hmotnosť. Bolo by ťažké nainštalovať nadrozmernú batériu, pretože koncept bol dlhý iba 450 cm, takže by existovali obmedzenia. Behr spomenul, že rázvor bude zmenený pre sériovú verziu v porovnaní s konceptom, ktorý meral 273 cm medzi nápravami.
V koncepte bola batéria namontovaná v strede za sedadlami a mala priame chladenie oleja. Porsche vyvinulo Mission X s 900-voltovou systémovou architektúrou, ktorá umožňuje nabíjanie približne dvakrát rýchlejšie ako predfaceliftované, luxusné, športové autá Porsche Taycan Turbo S. Aktualizovaný elektrický sedan teraz podporuje 320-kilowattový nabíjací výkon namiesto 270 kilowattov a dokáže doplniť batériu z 10 na 80% za 18 minút.
Počas toho istého rozhovoru Behr naznačil, že produkčná verzia sa bude pravdepodobne predávať striktne s ľavostranným riadením, aby sa znížila zložitosť. Dodal, že bude mať viac priestoru nad hlavou ako Porsche 918 Spyder, čo umožní vodičom pohodlne používať prilbu. To bude možné namontovaním dverí, ktoré sa otvárajú nahor a dopredu v rovnakom duchu ako na pretekárskom vozidle 917 Le Mans, ktoré malo zakrivené sklo siahajúce aj na strechu.
Porsche už skôr uviedlo, že schváli luxusné, športové autá Porsche Mission X na výrobu iba vtedy, ak splnia určité kritériá. Musia generovať väčší prítlak ako Porsche 911 GT3 RS a musia mať pomer výkonu k hmotnosti 1:1. Okrem toho musí model zdvojnásobiť rýchlosť nabíjania Taycan Turbo S. A čo je najdôležitejšie, musí vytvoriť rekord pre sériové luxusné, športové auto povolené pre cestnú premávku na okruhu Nürburgring. Titul aktuálne patrí Mercedes-AMG One s časom na kolo 6 minút a 35,18 sekundy.
Porsche drží absolútny rekord okolo Zeleného pekla s traťovým Porsche 919 Hybrid Evo a neuveriteľným časom 5:19,55.
zdroj: motor1.com