Blok hydraulického brzdového systému – systém ABS11. Máj 2023
Určite netreba zdôrazňovať, že brzdový systém patrí medzi najdôležitejšie systémy každého vozidla. Správna funkčnosť bŕzd je zárukou bezpečnosti na cestách. Brzdový systém sa skladá z rôznych komponentov, ktoré musia navzájom dokonale spolupracovať, aby bolo auto schopné spomaliť alebo úplne zastaviť. S prácou brzdového systému úzko súvisí aj tzv. protiblokovací systém, alebo – inými slovami – hydraulický brzdový systém, či systém ABS. Všetky uvedené výrazy označujú jeden a ten istý systém, ktorého hlavnú úlohu a princíp funkčnosti si popíšeme nižšie.
Čo je to hydraulický brzdový systém?
Hydraulický brzdový systém je súčasťou hlavného brzdového systému vozidla. Jeho hlavnou úlohou je udržať kolesá v točivom pohybe a zabrániť ich zablokovaniu počas prudkého núdzového brzdenia. V autách, v ktorých tento systém nie je nainštalovaný, hrozí pri prudkom zabrzdení na klzkom povrchu okamžitý šmyk, ktorý je veľmi nebezpečný.
Tento systém je vybavený viacerými špecifickými komponentmi. Konkrétne sa jedná o riadiacu jednotku ABS systému, ktorá komunikuje s elektronickou riadiacou jednotkou motora na základe signálov a elektrických impulzov, ktoré táto jednotka dostáva zo snímačov ABS systému umiestnených priamo na kolesách – tie snímajú rýchlosť otáčania kolies vozidla.
Aby systém fungoval správne, musí tu byť nainštalovaný aj elektro-hydraulický regulátor tlaku v brzdovom potrubí, ktorý sa stará o správny tlak pre účinnú prevádzku systému. Brzdová kvapalina (typ hydraulickej kvapaliny) tu slúži ako hlavné médium určené na prenos sily z brzdového pedála na kolesá.
Obrázok brzdovej hydroskupiny prevzatý z rexbo.sk
História vzniku hydraulického brzdového systému a používanie v súčasnosti
Prvý hydraulický brzdový systém bol vyvinutý v 60. a 70. rokoch 20. storočia, pričom prvé systémy boli mechanické. Od 90. rokov 20. storočia je inštalácia tohto systému povinná pre všetky nákladné autá na uľahčenie brzdenia. V súčasnosti má už takmer každé moderné auto systém ABS, ktorý výrazne prispieva k bezpečnosti na cestách, či už na klzkých vozovkách alebo v rámci normálnych podmienok používania.
Princíp funkčnosti ABS systému
Pri popise funkčnosti tohto systému môžeme začať od snímačov rýchlosti otáčania kolies. Tie sú umiestnené priamo na kolesách a snímajú rýchlosť otáčania kolies jednotlivo, no aj vzájomne. Pokiaľ vodič zošliapne brzdový pedál napríklad na nejakom klzkom povrchu, a snímače zistia, že otáčanie kolies v rámci jednej nápravy nie je rovnomerné, odošlú príslušný signál do riadiacej jednotky systému a následne do ERJ motora. Tá potom odošle príkazy do brzdového systému, ktorý dokáže primerane pribrzdiť jedno koleso, aby bola rýchlosť otáčania kolies na danej náprave rovnomerná, čím sa zabráni šmyku.
Druhý prípad použitia môže nastať vtedy, ak vodič zošliapne brzdový pedál príliš prudko. V tej chvíli je potrebné zregulovať tlak v brzdovom potrubí a zabrániť tomu, aby sa koleso alebo kolesá zasekli v zabrzdenej polohe. Ak by sa kolesá zasekli, nebolo by možné ich ovládať. Systém ABS je užitočný najmä v tom, že aj v priebehu brzdenia je vodič stále schopný riadiť vozidlo a nasmerovať ho do bezpečnej oblasti bez toho, aby sa kolesá zablokovali a auto sa stalo neovládateľným.
Výhody a nevýhody hydraulického brzdového systému
Medzi výhody používania tohto systému určite patrí zvýšenie miery bezpečnosti na cestách. Auto je ovládateľné aj v núdzových situáciách pri prudkom brzdení, a navyše sa výrazne znižuje riziko šmyku na klzkej vozovke.
Nevýhodu môžeme vidieť v tom, že tento systém je pomerne drahý a navyšuje cenu vozidla. Okrem toho je veľmi citlivý na rôzne úpravy, opravy alebo zmeny v brzdovom systéme. Často sa stáva, že napríklad po neodbornej výmene brzdovej kvapaliny alebo niektorých komponentov brzdového systému sa na palubnej doske začne objavovať kontrolka systému ABS. Ak sa poškodí snímač ABS, bude ho potrebné vymeniť – a tieto snímače sú tiež pomerne drahé.
Ako otestovať funkčnosť hydraulického brzdového systému
Pri kúpe nového (ojazdeného) auta je vhodné si skontrolovať, či má vo svojej výbave systém ABS – hydraulický brzdový systém, a najmä, či je tento systém funkčný. Najjednoduchším spôsobom otestovania je rozbehnúť sa s autom na prázdnej rovnej ceste aspoň na rýchlosť 90 km/h a následne prudko zabrzdiť. Ak je systém ABS v poriadku, počas brzdenia môže vodič cítiť silný odpor z brzdového pedála, vozidlo nezabrzdí šmykom, ale tzv. trhavo, postupne, a aj počas brzdenia bude možné točiť volantom a korigovať smer jazdy. Na palubnej doske by sa mala rozsvietiť alebo blikať kontrolka systému ABS. Ak ktorýkoľvek z týchto prvkov pri prudkom zabrzdení bude chýbať, nechajte si radšej skontrolovať tento systém v autorizovanom servise.