Audi predstavilo novú generáciu crossoveru Audi Q5 (2025)1. September 2024

Audi, ktoré sa neuspokojí s predstavením nového Audi A5 a odhalením dlho očakávaného Audi A6 E-Tron, uvádza na trh ďalšie luxusné, športové autá v podobe tretej genrácie SUV Audi Q5.

Model Audi Q5 je bestsellerom pre Audi a nesmierne dôležitým luxusným, športovým autom na všetkých trhoch. Na cesty vyrazilo viac ako 1,6 milióna exemplárov auta prvej generácie a v súčasnosti je k dispozícii viac ako milión áut druhej generácie.

Stredne veľké SUV Audi Q5 sa vracia na novej architektúre vozidla a je od začiatku poháňané výlučne mild-hybridnými (MHEV) hnacími ústrojenstvami – s vysokovýkonným derivátom Audi SQ5, ktorý bol potvrdený pri uvedení na trh, a plug-in hybridmi (PHEV) na ceste.

Premium Platform Combustion alebo PPC, platforma ktorá bola doteraz videná ako základ pre najnovšie luxusné, športové autá Audi A5 – model predtým známy ako Audi A4. Audi Q5 však vyhovuje novému formátu Audi “nepárne čísla pre spaľovanie, párne čísla pre elektrické”, takže tentoraz nemusel meniť svoj starý odznak.

To znamená, že nebude existovať plne elektrická verzia tejto tretej generácie Audi Q5, pretože tieto povinnosti vykonáva Audi Q4 e-tron a nové luxusné, športové autá Audi Q6 e-tron. Najelektrifikovanejšou verziou Q5 teda budú tie prichádzajúce PHEV, ale od začiatku budú ponúkané iba benzínové a naftové pohony. Audi potvrdilo, že pôjde o poslednú generáciu Q5, ktorá bude poháňaná spaľovacím motorom.

Audi nazýva svoje 48-voltové nastavenie na úsporu paliva “MHEV Plus”, ktoré pozostáva z 18kW (24 k) generátora, ktorý dokáže v prípade potreby vložiť svoj výkon a ďalších 230 Nm krútiaceho momentu. Ten je napájaný elektrickou energiou z lítium-iónovej batérie s kapacitou 1,7 kWh, zatiaľ čo celý systém obsahuje elektricky poháňaný kompresor klimatizácie, takže SUV náhle nevyfúkne teplý vzduch z vetracích otvorov na cestujúcich, keď uviazne v hustej premávke a motor je vypnutý.

Keďže všetky potvrdené modely používajú sedemstupňovú dvojspojkovú prevodovku S tronic, ktorá štandardne poháňa predné kolesá, alebo s pohonom všetkých kolies quattro od Audi, či už voliteľnou výbavou alebo štandardnou výbavou pre naftové a výkonné modely, sú vašou voľbou pre Q5 benzínový motor TFSI s výkonom 204 k/340 Nm, turbodiesel TDI s výkonom 204 k/400 Nm alebo TFSI Audi SQ5 s výkonom 367 k/550 Nm. Obe jednotky s výkonom 204 koní sú 2.0-litrové štvorvalcové preplňované motory, zatiaľ čo luxusné, športové autá Audi SQ5 namiesto toho používa preplňovaný 3.0-litrový motor V6.

Len pár čísel a faktov o verziách PHEV. Budú označené “TFSI e” ako predtým a budú dostupné vo formáte 299 alebo 367 koní – druhý zodpovedá SQ5 – ale možno relevantnejšie bude, že batéria bude dostatočne veľká na to, aby tieto luxusné, športové autá Audi Q5 TFSI e oficiálne prešli viac ako 80 km na elektrické napájanie na jedno nabitie.

Oba modely Q5 jazdia na kombinácii pružín. Štandardný model je vyladený tak, aby bol pohodlný na oceľových pružinách, ale vďaka frekvenčnému selektívnemu tlmeniu si môžete vybrať športové odpruženie (štandard pre SQ5) pre vzrušujúcejšiu jazdu. Frekvenčne zvolené tlmenie je navrhnuté tak, aby znížilo tlmiace sily pri vysokých frekvenciách (napríklad hrozné povrchy vozovky) a zvýšilo ich na hladkých látkach. Ak máte chuť, na želanie je k dispozícii aj vzduchové odpruženie s adaptívnymi tlmičmi. Audi hovorí, že je tu širší rozptyl medzi komfortným a športovým režimom. Progresívne riadenie je súčasťou štandardnej výbavy.

Nový dizajnový smer Audi je tu úžasne vidieť. Vonkajší vzhľad novej Q5 je tentoraz mäkší – nie že by auto druhej generácie bolo agresívne. Okolo auta sú stále výrazné línie, ktoré úhľadne priťahujú váš pohľad tam, kde má byť (podľa dizajnérov Audi), ale celé auto vyzerá a pôsobí zvonku oveľa hladšie.

Je tu niekoľko detailov, ktorým treba venovať veľkú pozornosť: záhyby v spodnej časti dverí skrývajú časť vizuálnej hmotnosti auta a mäkké línie ramien vás bez námahy vedú od podbehu kolesa k podbehu. Zadná časť vyzerá príjemne široká a “účelná” – svetelná grafika po celej šírke tomu pomáha – a koncovky výfuku sú stále skutočné. Nové Audi Q5 bude k dispozícii v jedenástich farbách, vrátane neuveriteľnej Ultra Blue, a bude jazdiť na originál kolesách Audi kdekoľvek medzi 18-21 palcami v závislosti od vašej špecifikácie.

Vpredu je nová mriežka chladiča podľa Audi “športová” – čo by v závislosti od športu mohla byť pravda. Jeho svetlomety s jednou jednotkou sú vyššie ako u posledného modelu, avšak DRL, ktorý sedí vo vnútri, je samostatným prvkom. Vpredu nájdete LED denné svetlá, zatiaľ čo vzadu získate jednotky OLED druhej generácie.

Nový párty kus Audi s ôsmimi nastaviteľnými dynamickými svetelnými vzormi sa prenáša aj do novej Q5. Jednoducho si vyberte požadovaný vzor cez MMI, keď stojíte, a pri ďalšom zapnutí auta môžete oslniť divákov svojím novým štýlom.

Vo vnútri je nové Audi Q5 agresívnejšie, špicaté a hranatejšie. Je to viac v súlade s tým, na čo sme momentálne zvyknutí od Audi, ale tiež to vyzerá ako úhľadná pocta dizajnovým kabínam, ktorými bola firma známa už v dávnych rokoch. Všetko vyzerá a pôsobí dostatočne pevne.

Bystré oči zbadajú porty USB-C vpredu a vzadu, ako aj indukčnú nabíjaciu podložku telefónu. Je tu niekoľko častí lesklého plastu, ktoré budú nevyhnutne čisté päť sekúnd počas celej existencie auta.

Nová Q5 je založená na prémiovej platforme spaľovania, podobne ako nové Audi A5. Platforma, hovorí Audi, ponúka veľkú flexibilitu a umožňuje nízke autá ako nové Audi A5 a vyššie ako je nové Audi Q5.

Zdieľanie platformy znamená, že zdieľajú množstvo technológií. Nastavenie infotainmentu Digital Stage môžete spoznávať z A5. Je to veľký zakrivený OLED MMI displej zložený z 11,9-palcového virtuálneho displeja v kokpite a 14,5-palcového dotykového displeja MMI. Prvý zvládne kúsky, ktoré vodič potrebuje vedieť, zatiaľ čo druhý robí všetko, čo by ste očakávali. Pre vodičov, ktorým chýbajú konverzačné schopnosti, je k dispozícii voliteľná 10,9-palcová obrazovka, s ktorou sa môžu cestujúci hrať.

Spoznáte tiež konfigurovateľný head-up displej Q5, ktorý okrem zobrazovania dôležitých informácií umožňuje vodičom prechádzať rôznymi funkciami infotainmentu za chodu. Dynamické interakčné svetlo sa rozprestiera po celej šírke kokpitu a bude reagovať na veci, ktoré sa dejú s vozidlom, poskytne úhľadnú uvítaciu šou alebo príjemný displej pri odchode.

Keďže ide o SUV, musí to byť praktické. Keď v ňom sedíte, je tu dostatok miesta pre ľudí priemernej veľkosti vpredu aj vzadu, takže bežné rodiny by nemali mať žiadne sťažnosti.

Nové, luxusné, športové autá Audi Q5 začínajú na cene 52.300,- EUR. Audi SQ5 má na nemeckom trhu základnú cenu 82.900,- EUR.

zdroj: motor1.com