Audi je teraz flexibilné, pripúšťa klasický pohon aj po roku 20333. August 2024

Výrobcovia automobilov jeden po druhom ustupujú od ambicióznych cieľov v oblasti elektromobilov, ktoré si stanovili pred niekoľkými rokmi. Audi ako posledné uznalo, že predaj luxusných, športových automobilov Audi so spaľovacími motormi môže pokračovať aj po pôvodne plánovanom dátume uzávierky. V roku 2021 spoločnosť prisľúbila, že do roku 2033 prejde na výlučne elektrické vozidlá, ale teraz zvažuje ponechanie vozidiel so spaľovacím motorom vo svojej zostave na dlhšie obdobie.

Generálny riaditeľ Audi Gernot Döllner v rozhovore pre časopis Top Gear zdôraznil, že nemecká luxusná značka musí zostať “flexibilná”. Toto vyhlásenie urobil v kontexte potenciálneho rozhodnutia Európskej únie odložiť svoj cieľ zakázať predaj nových áut, ktoré produkujú škodlivé emisie do roku 2035. Najvyšší predstavitelia v Ingolstadte, ktorí vedú aj technický vývoj, však dodali, že elektromobily sú z dlhodobého hľadiska jedinou cestou.

Medzitým sa Audi čoraz viac zameriava na ponuku plug-in hybridov. Všetky budúce luxusné, športové autá Audi so spaľovacími motormi budú obsahovať možnosť PHEV. Döllner uznal, že tieto čiastočne elektrifikované pohonné jednotky zostanú v zostave dlhšie, ako sa plánovalo, pretože prechod na čisté elektromobily nepostupuje tak rýchlo, ako sa pôvodne očakávalo.

Sediac pod rovnakým firemným dáždnikom VW Group, Porsche pred niekoľkými dňami povedalo niečo podobné. Uznala, že prechod na elektromobily trvá dlhšie, ako sa predpokladalo. Drží sa svojho cieľa, aby elektromobily tvorili viac ako 80% predaja do konca desaťročia, ale teraz pripúšťa, že to bude závisieť od dopytu zákazníkov. S ohľadom na to si Porsche Cayenne zachová svoj veľký motor V8 aj po roku 2030.

Bentley, ktoré zostalo v rámci koncernu VW, chcelo do roku 2030 prestať vyrábať svoje luxusné, športové autá na benzín, ale to sa už nedeje. Novým cieľom je rok 2033. Okrem toho prvý elektromobil spoločnosti už v roku 2025 nevyjde, pretože model s nulovými emisiami bol posunutý o rok kvôli “obavám súvisiacim s platformou” a problémom so softvérom.

Minulý týždeň konkurent Audi Volvo tiež naznačil, že spaľovacie motory by mohli zostať v zostave aj v nasledujúcom desaťročí. A to aj napriek cieľu značky, ktorý bol oznámený v roku 2021, prejsť do roku 2030 na plne elektrický pohon. Švédska značka stále plánuje ponúknuť výlučne elektrickú zostavu o šesť rokov, ale nerovnomerné prijatie elektromobilov po celom svete si môže vyžiadať zmenu plánov. Aby to bolo bezpečné, generálny riaditeľ Jim Rowan oznámil, že ďalšie investície sa uskutočnia do mild hybridov a plug-in hybridov.

Keď už hovoríme o konkurencii, Mercedes sa pôvodne zameral na to, aby PHEV a EV tvorili 50% jeho ročného predaja do roku 2025. Po kontrole reality sa však nový cieľ upravil tak, aby sa tento cieľ dosiahol do konca desaťročia. Autá s trojcípou hviezdou budú aj naďalej poháňané klasickými motormi “až do roku 2030″. Predtým spoločnosť predpokladala, že do roku 2030 bude úplne elektrická, “ak to trhové podmienky umožnia”.

Hlavná sesterská značka Audi Volkswagen nevylučuje, že ponechá súčasnú generáciu Golfu s motorom ICE vo svojej zostave, kým EÚ nezakáže predaj nových áut s emisiami. To by bolo o 10 rokov za predpokladu, že právne predpisy zostanú nezmenené do roku 2035. Golf deviatej generácie bude elektrický až po tom, čo sa začne predávať bližšie ku koncu tohto desaťročia, ale bude pokojne koexistovať s plynovým Mk8 po mnoho rokov.

Toyota, najväčší výrobca automobilov na svete, neverí ani v úplný prechod na elektromobily. Pred niekoľkými mesiacmi predseda predstavenstva Akio Toyoda povedal, že elektrické vozidlá nikdy neprekročia 30% podiel na trhu. Myslí si, že “motory určite zostanú”, a preto sa pracuje na novej rodine radových štvorvalcových jednotiek. Toyota sa nedávno spojila s Mazdou a Subaru, aby vyjadrila svoj dlhodobý záväzok k technológii spaľovacích motorov so zameraním na hybridy a uhlíkovo neutrálne palivá.

zdroj: motor1.com