Aston Martin Valhalla sa s pomocou F1 blíži k výrobe28. September 2023

Pre luxusné, športové autá Aston Martin Valhalla to bola dlhá cesta, ale je to cesta, ktorá má svetlo na konci tunela. Videli sme exteriér, interiér a vieme o jeho hybridnom pohonnom ústrojenstve V8. Teraz Aston Martin zdieľa trochu viac o procese vývoja Valhally. A pravdepodobne nie je žiadnym prekvapením, že skúsenosti spoločnosti s Formulou 1 sa dobre a skutočne uplatňujú v celom superšporte z uhlíkových vlákien s motorom v strede.

“Pre výrobcu automobilov je veľkou výhodou, že má prístup k jedinečným schopnostiam a znalostiam tímu Formuly 1,” povedal Claudio Santoni, technický riaditeľ Aston Martin Performance Technologies. “Inžinieri F1 neustále posúvajú hranice v snahe o výkon a vyvinuli rýchle nástroje na riešenie problémov. S týmito internými znalosťami môžeme bez problémov preniesť odborné znalosti F1 do vývoja cestných, luxusných, športových automobilov.”
Čo to presne znamená? Pre Valhallu to začína simuláciami. Spoločnosť tvrdí, že celých 90% dynamických charakteristík a nastavení Valhally tvorí simulácia, pričom iba 10% pochádza z praktického testovania. To určite súvisí s dlhým vývojom vozidla – prvýkrát bolo oznámené už v roku 2019 ako hybridný V6, potom v roku 2021 modernizovaný na hybridný motor V8 a odvtedy cestná verzia stále nie je na ceste. To sa čoskoro zmení, pretože Aston Martin hovorí, že Valhalla bude v prevádzke do konca roka.

Aerodynamika tvorí významnú časť simulácie a skúsenosti z F1 opäť slúžia ako základ. Dizajn spodnej časti karosérie je kľúčový, pretože odtiaľ pochádza väčšina prítlaku. V kombinácii s plne aktívnymi aerodynamickými prvkami – niečo, čo nie je povolené v F1 – Aston Martin hovorí, že Valhalla bude mať viac ako 600 kg prítlaku pri rýchlosti 250 km/h. Bude využívať aktívne krídla vpredu aj vzadu podobne ako pretekárske vozidlo AMR23, ako aj malé žalúzie pred zadnými kolesami, ktoré ťahajú vzduch spod vozidla a účinne ho nasávajú k zemi.

Video z roku 2022 nám ukázalo proces interiérového dizajnu Aston Martinu a teraz sa dozvedáme, že vplyv F1 je aj tu. Spoločnosť stavia falošnú podlahu pre vodiča, takže päty sú zdvihnuté, zatiaľ čo karbónové sedadlá sú sklopené. Cieľom je vytvoriť jazdnú pozíciu orientovanú na výkon pri zachovaní komfortu. Je to niečo, čo nás určite zaujíma, pretože autá F1 nie sú nevyhnutne známe tým, že sú pohodlné.

Monoposty F1  známe svojou rýchlosťou a na tomto fronte by Valhalla nemala sklamať. Už viete o 4,0-litrovom motore V8 s dvoma turbodúchadlami, ktorý bol postavený špeciálne pre toto auto s dizajnom kľuky s plochou rovinou. Viete aj o troch elektromotoroch, ktoré s ním pracujú – dva vpredu a jeden integrovaný do prevodovky. Aston Martin teraz hovorí, že kombo robí výkon 997 koní, čo je o niečo viac ako sme naposledy počuli.

Elektromotory vpredu umožnia vektorovanie krútiaceho momentu a tu je zaujímavá správa. Aby sa ušetrila hmotnosť, v prevodovke nie je spiatočka. Tieto predné motory zvládnu povinnosti pri cúvaní, a to zvyšuje možnosť veselých šišiek s pohonom predných kolies vo veľmi vzácnom, veľmi drahom superšporte.

“Znalosti a skúsenosti tímu AMF1 v Aston Martin Performance Technologies v kombinácii so zručnosťami a know-how našich vývojových tímov pre cestné, luxusné, športové autá nám umožnili priniesť priame poznatky F1 do vývoja športových vozidiel,” povedal Carlo Della Casa, riaditeľ vývoja produktov Aston Martin. “Naším cieľom pre Valhallu je vyrobiť luxusné, športové auto, ktoré nastaví najlepšie štandardy vo svojej triede v oblasti výkonu, dynamiky a radosti z jazdy.”

Výroba 999 vozidiel Aston Martin Valhalla je naplánovaná, ak všetko pôjde podľa plánu, na budúci rok.

zdroj: motor1.com