Novinky
Volkswagen vracia do hry klasické ovládacie gombíky30. Jún 2025
Interiéry Volkswagenu dosiahli svoj vrchol v roku 2010, keď mali autá tú správnu kombináciu tlačidiel a obrazoviek. Na prelome desaťročí minimalizmus zapríčinil, že sa Volkswagen rozhodol integrovať prístup k väčšine funkcií do obrazovky.
Vedúci technického vývoja spoločnosti pre Autocar povedal, že sa pracuje na novom dizajne palubnej dosky na nápravu minulých chýb. Kai Grünitz vysvetlil, že nadchádzajúce aktualizácie pre luxusné, športové autá Volkswagen ID.3 a ID.4 predstavia prepracovaný interiér so zameraním na tradičné tlačidlá. Koncept ID.2all predznamenal nový prístup VW.
Grünitz nie je prvým vysokopostaveným predstaviteľom VW, ktorý sľubuje návrat k ovládaniu zo starej školy. Nie je to tak dávno, čo sa šéf dizajnu Andreas Mindt podelil o podrobnosti o budúcom smerovaní interiéru: “Počnúc Volkswagenom ID.2all bude mať každý model fyzické tlačidlá pre päť najdôležitejších funkcií: hlasitosť, vyhrievanie na oboch stranách, ovládanie ventilátora a výstražné svetlá umiestnené pod obrazovkou. Tie budú štandardom vo všetkých budúcich vozidlách VW.”
Mindt dokonca zašiel tak ďaleko, že povedal, že VW “už nikdy, nikdy neurobí túto chybu. Na volante budeme mať fyzické tlačidlá. Už žiadne hádanie. Je tu spätná väzba, je to skutočné a ľudia to milujú. Úprimne, je to auto. Nie je to telefón.”
Podľa Autocar zasvätenec potvrdil, že v budúcich modeloch sa vráti otočný gombík na ovládanie hlasitosti. Ten istý zdroj nepriamo priznal, že odstránenie konvenčných rozvádzačov bolo chybným krokom: “Ak vyviniete niečo, čo funguje a funguje to už roky, nie je dôvod to nahrádzať.”
Zatiaľ čo elektromobily budú na čele, očakáva sa, že autá so spaľovacím motorom tiež znovu zavedú fyzické tlačidlá. Realisticky však budúce nielen luxusné, športové autá VW pravdepodobne nebudú ponúkať toľko hmatových ovládacích prvkov ako Golf predchádzajúcej generácie. Napriek tomu je tu dôvod na optimizmus: faceliftovaný Mk8 Golf už má skutočné tlačidlá na volante pre luxusné, športové autá Volkswagen GTI a R.
Dúfajme, že tento dlho očakávaný návrat k tradičnému ovládaniu sa prenesie aj na sesterské modely od Škody, alebo luxusné, športové autá Audi. Prvé tri modely s aktualizovaným interiérom majú prísť v roku 2026: ID.2 pripravené na výrobu a faceliftované verzie ID.3 a ID.4.
zdroj: motor1.com
Mercedes sťahuje väčšinu hyperšportov AMG One kvôli riziku požiaru29. Jún 2025
Vývoj luxusného, športového auta Mercedes- AMG One nebol ničím iným ako bolesťou. Hoci koncept debutoval v septembri 2017, produkčná verzia prišla až v júni 2022. Zákazníci museli čakať ešte dlhšie, keďže dodávky sa začali až v januári 2023. Urobiť motor Formuly 1 v súlade s cestným autom nebola ľahká úloha. Dokonca aj generálny riaditeľ Mercedesu raz povedal, že nadriadení spoločnosti museli byť ”opití”, keď dali projektu zelenú.
Zatiaľ čo väčšina výziev bola spojená s preplňovaným 1,6-litrovým V6 požičaným z auta F1 Lewisa Hamiltona, masívna zvolávacia akcia oznámená nemeckým Spolkovým úradom pre motorovú dopravu nesúvisí so zložitým benzínovým motorom. Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) nalieha na Mercedes-AMG, aby opravil závadu, ktorá by mohla potenciálne postihnúť 219 áut.
Ak sa problém nevyrieši, môže predstavovať riziko požiaru. Vychádza z hydraulického vedenia aktívneho zadného spojlera, ktorému môže chýbať kolíkový zámok. V najhoršom prípade by to mohlo spôsobiť únik hydraulickej kvapaliny a vznietenie blízkych horúcich komponentov. Stiahnuté vozidlá musia byť skontrolované, aby sa zistilo, či je závlačka prítomná a správne nainštalovaná. KBA odhaduje, že oprava by mala trvať približne 90 minút.
Majte na pamäti, že výroba bola obmedzená len na 275 vozidiel, takže táto zvolávacia akcia sa týka takmer 80 % všetkých vyrobených jednotiek. Väčšina dotknutých luxusných, športových automobilov je v Nemecku, kde 183 majiteľov bude musieť kontaktovať Mercedes-AMG a dohodnúť si stretnutie v servise, aby problém vyriešili. Potenciálne zasiahnuté luxusné, športové autá Mercedes-AMG ONE boli vyrobené v období od 12. decembra 2022 do 9. mája 2025. Pre kontext, sériová výroba ručne montovaného hyperauta sa začala v auguste 2022 v špecializovanom závode AMG v Coventry vo Veľkej Británii, ktorý bol postavený v spolupráci so spoločnosťou Multimatic.
Stojí za zmienku, že hoci sa vznietili dve luxusné, športové autá Mercedes-AMG One, KBA tieto incidenty nespája s touto konkrétnou chybou. Podľa zvolávacieho dokumentu nie sú hlásené žiadne prípady spôsobené chýbajúcimi zámkami čapov na hydraulickom potrubí zadného krídla. Pripomíname, že prvé auto bolo zničené pri požiari prívesu v Spojenom kráľovstve v máji 2023, zatiaľ čo druhé zhorelo na kraji cesty len pred niekoľkými týždňami v Nemecku.
zdroj: motor1.com
Spaľovací motor je stále základ BMW28. Jún 2025
Mnoho výrobcov automobilov sa ponáhľalo so stanovením dátumov uzávierky pre spaľovacie motory, len aby o niekoľko rokov neskôr ustúpili od svojich vysokých elektrických cieľov. BMW však neporušilo žiadne sľuby z jednoduchého dôvodu, že nikdy neoznámilo koniec svojich luxusných, športových automobilov so spaľovacími motormi. Generálny riaditeľ Oliver Zipse pri niekoľkých príležitostiach zdôraznil, že prechod na elektrický pohon by nemal byť nútený a že spotrebitelia by mali mať slobodu výberu, pričom uviedol vysoké ceny elektromobilov a nedostatočne rozvinutú nabíjaciu infraštruktúru.
V novom rozhovore pre nemecké obchodné noviny Automobilwoche vysoký predstaviteľ BMW uviedol: “Spaľovací motor je naším základom a bude financovať aj naše budúce podnikanie.” Klaus von Moltke je vedúcim závodu v závode BMW Steyr v Rakúsku, kde sa v minulom roku vyrobilo 1,2 milióna motorov. Dodal, že vývoj konvenčných pohonných jednotiek bude pokračovať. Aby sa zabezpečila budúcnosť spaľovacieho motora, inžinieri urobia troj- až osemvalcové motory v súlade s nadchádzajúcimi predpismi Euro 7.
Aj keď by sa mohlo zdať, že BMW má na mysli iba benzínové motory, nafta ešte nie je mŕtva. Von Moltke uviedol, že spoločnosť testuje rôzne palivá kompatibilné so spaľovacími motormi, vrátane HVO100, pre autá s naftovým pohonom. Skratka znamená “hydrogenačne upravený rastlinný olej” a “100″ znamená, že ide o čisté, nezmiešané palivo. BMW už tankuje svoje dieselové luxusné, športové autá vyrobené v Nemecku HVO100 pred ich odoslaním predajcom.
Spoločnosť tvrdí, že emisie CO₂ sú v porovnaní s konvenčnou naftou znížené až o 90 %. Okrem environmentálnych výhod sa hovorí, že dieselové motory bežiace na HVO100 fungujú lepšie počas studených štartov a sú menej náchylné na mikrobiálnu kontamináciu kvôli čistote paliva.
Okrem spaľovacích motorov vyrába továreň BMW Steyr v Hornom Rakúsku aj “elektrické motory” pre budúce elektromobily Neue Klasse. Predvýroba elektromotorov šiestej generácie pre prototypy sa začala približne pred rokom, pred debutom nového modelu BMW iX3 v septembri tohto roku na veľtrhu IAA Mobility v Mníchove. Sériová výroba elektrického crossoveru sa začne koncom tohto roka v novom závode BMW v Debrecíne v Maďarsku.
Hoci BMW zostáva odhodlané držať spaľovacie motory na dlhodobo, očakáva, že predaj bude do konca desaťročia rovnomerne rozdelený medzi luxusné, športové autá so spaľovacím motorom a elektromobilom. Dosiahnuť 50% len za päť rokov je ambiciózne, vzhľadom na to, že elektromobily predstavovali v minulom roku iba 17,4% z celkového predaja BMW Group (vrátane Mini a Rolls-Royce). V prvom štvrťroku 2025 tvorili elektromobily takmer 19% dodávok, takže spoločnosť si musí byť celkom istá, že do roku 2030 môže dosiahnuť paritu.
Na otázku, či Európska únia dodrží svoj plán zakázať predaj nových áut so spaľovacím motorom do roku 2035, Klaus von Moltke odpovedal: “Nie je našou úlohou robiť takéto predpoklady; To je zbytočné. Našou úlohou je zvážiť všetky možné scenáre, pripraviť sa na každý z nich a zabezpečiť našu schopnosť doručovania.”
BMW si necháva všetky možnosti otvorené a zatiaľ úplne nevyčlenilo svoje zdroje na elektromobily. Naďalej investuje do spaľovacích motorov a už potvrdila, že vo vývoji je nová benzínová M3 s radovým šesťvalcom, pravdepodobne s nejakou formou elektrifikácie. Ani väčší BMW M5 nestratil žiadne valce, pretože jeho V8 je teraz súčasťou plug-in hybridného nastavenia, ktoré spĺňa čoraz prísnejšie emisné normy.
zdroj: motor1.com
CONCEPT AMG GT XX ukazuje novú dimenziu výkonnosti27. Jún 2025
Výkonnosť budúcnosti sa stáva skutočnosťou – vďaka špičkovej technológii, výnimočnej kompetencii v oblasti vytrvalosti, extrémne rýchlemu nabíjaniu a vysoko emocionálnemu dizajnu. To všetko ponúknu nové, luxusné, športové autá Mercedes-AMG.
Štúdia CONCEPT AMG GT XX je pokrokový technologický program, ktorý ponúka pôsobivý pohľad na budúce štvordverové sériové luxusné, športové auto z dielne Mercedes-AMG. Značka z Affalterbachu prostredníctvom troch motorov s axiálnym tokom a kompletne nanovo vyvinutého vysokovýkonného akumulátora predstavuje revolučnú koncepciu pohonu, ktorá otvára novú dimenziu výkonnosti. V pláne je tiež neskoršie sériové použitie mnohých technických riešení v rámci vysokovýkonnej elektrickej architektúry AMG (AMG.EA).
„Najlepší odborníci z našich celosvetových vývojárskych oddelení prispeli svojím rozsiahlym know-how – počnúc prevádzkami Mercedes‑Benz v Sindelfingene a Untertürkheime cez prevádzky Mercedes‑AMG v Affalterbachu a YASA v Anglicku až po našich odborníkov na systémy pohonu Formuly 1 z tímu Mercedes‑AMG High Performance Powertrains v Brixworthe. Spoločne vyvinuli štúdiu CONCEPT AMG GT XX a ponúkajú pohľad na výnimočnú technológiu pohonu a budúcnosť športového výkonu. Technologický program posunie hranice možného ešte ďalej a vydá sa novým smerom. CONCEPT AMG GT XX s tromi motormi s axiálnym tokom pozdvihuje športový výkon a vytrvalosť na úplne novú úroveň.“ Povedal Markus Schäfer, člen predstavenstva Mercedes-Benz Group AG. Technický riaditeľ, vývoj a nákup.
„V podobe štúdie CONCEPT AMG GT XX vytvárame ďalší míľnik v histórii značky AMG: vydávame sa do novej dimenzie športového výkonu. Prinášame prelomovú technológiu, ktorá nanovo definuje vysoký výkon. A to najlepšie: vozidlo je v každom ohľade pravým vozidlom AMG. Srdcom vozidla AMG bol vždy motor. Ostane to tak aj pri našej vlastnej elektrickej architektúre: s naším špičkovým motorom s axiálnym tokom prinášame do vozidla revolučný nový pohon, ktorému sa sotva niečo vyrovná v hustote výkonu, hmotnosti a usporiadania. S tým súvisí aj od základu nanovo vyvinutý akumulátor, ktorý umožňuje doteraz nevídanú výkonnosť a výdrž.“ Povedal Michael Schiebe, predseda predstavenstva Mercedes-AMG GmbH.
„ Štúdiou CONCEPT AMG GT XX sa nám podarilo preniesť túto víziu do budúcnosti. Luxusné, športové autá boli odjakživa ikonami našej značky – vzbudzujú veľké emócie a predstavujú jedinečné okamihy v našej histórii. To je to, čo robí ich dizajnovanie takým výnimočným. Ikony ako 300 SL a legendárne strieborné šípy sú emocionálnym srdcom našej značky – rovnako ako GT a AMG ONE. Vytvoriť takéto majstrovské diela znamená vytvoriť čosi výnimočné – od C111 cez Vision One‑Eleven až po budúcnosť sériovej výroby. Najnovšie vozidlo CONCEPT AMG GT XX je zmyselným stelesnením „vzrušujúceho“ aspektu našej filozofie dizajnu zmyselnej čistoty.“ Povedal Gorden Wagener, šéfdizajnér skupiny Mercedes-Benz Group AG.
Počas takmer 60-ročnej histórie značky z portfólia Mercedes-Benz zameranej na vysokovýkonné, luxusné, športové autá bol pohon vždy srdcom vozidla. Odborníci z Affalterbachu prostredníctvom štúdie CONCEPT AMG GT XX pokračujú v tejto tradícii a spolu s inovatívnym motorom s axiálnym tokom zavádzajú revolučnú technológiu pohonu.
Technologický základ bol najprv vyvinutý odborníkom na elektromotory spoločnosťou YASA z Anglicka, ktorá je 100-percentnou dcérskou spoločnosťou Mercedes-Benz AG. Značka Mercedes-AMG v spolupráci so spoločnosťou YASA pozdvihla túto koncepciu na úplne nový výkonový stupeň, aby ju bolo možné použiť v štúdii CONCEPT AMG GT XX a neskôr aj v sériovej výrobe. Odborníci z Affalterbachu navyše vyvinuli softvér pre prevádzkovú stratégiu, v rámci ktorej sa v tomto nosiči technológie optimálne využíva vysoká výkonnosť motorov. Inovatívne elektromotory kombinujú najvyšší výkon s minimálnymi konštrukčnými rozmermi a v roku 2026 sa dostanú do sériovej výroby.
Vďaka špičkovému výkonu prevyšujúcemu 1 000 kW dokáže štúdia CONCEPT AMG GT XX dosiahnuť maximálnu rýchlosť viac ako 360 km/h. V súhre s novým vysokovýkonným akumulátorom určujú tri motory s axiálnym tokom úplne nové štandardy, predovšetkým v oblasti trvalého výkonu. CONCEPT AMG GT XX sa tak dokáže opakovane pohybovať na hranici svojich možností a ponúka novú úroveň kontinuálneho výkonu, ktorý bol vo svete elektrickej mobility takmer nemysliteľný – až doteraz. Teplota akumulátora je v optimálnom rozsahu aj pri intenzívnom jazdení. Tento optimálny teplotný rozsah okrem výkonu na ceste umožňuje aj extrémne rýchle nabíjanie. Štúdiu vozidla pritom možno dobiť energiou na približne 400 kilometrov (WLTP) v priebehu asi piatich minút. Tento dojazd zodpovedá približne trase z Affalterbachu po okruh v Spa-Francorchamps. Po zastávke na nabíjanie dokáže vozidlo okamžite poskytovať plný výkon, čo je doteraz nevídaná schopnosť.
Motory s axiálnym tokom prinášajú množstvo výhod: sú výrazne kompaktnejšie, ľahšie a predovšetkým výkonnejšie ako konvenčné elektromotory (motory s radiálnym tokom). Preto je hustota výkonu motorov s axiálnym tokom približne trikrát vyššia ako u bežných elektromotorov. Inovatívne motory sú pritom o asi dve tretiny ľahšie a súčasne vyžadujú len tretinu konštrukčného priestoru. Tento kompaktný dizajn motora tak dodáva väčšiu slobodu pri návrhu celkového riešenia hnacieho ústrojenstva. Inovatívny pohon v porovnaní s bežnými elektromotormi presviedča výrazne vyšším trvalým výkonom a vyšším krútiacim momentom. To umožňuje jazdné výkony na najvyššej úrovni, ktoré možno veľmi často dosiahnuť opakovane za sebou.
Spôsob fungovania: v motore s axiálnym tokom prebieha elektromagnetický tok rovnobežne s osou otáčania motora. V konvenčnom elektromotore sa tento elektromagnetický tok zasa pohybuje kolmo na os otáčania. Veľké konštrukčné diely sú pri motore s axiálnym tokom vyhotovené ako úzke kotúče: stator pritom zľava a sprava sendvičovo obklopujú dva rotory. Takéto usporiadanie statora a rotorov umožňuje optimálny prenos sily na rotory prostredníctvom elektrického poľa vytvoreného statorom. V štúdii CONCEPT AMG GT XX má táto kombinácia na prednej náprave šírku len necelých deväť centimetrov, šírka každého z dvoch motorov na zadnej náprave je dokonca len približne osem centimetrov.
V štúdii CONCEPT AMG GT XX sú zárukou výnimočného celkového výkonu hneď tri z týchto inovatívnych elektromotorov: k dispozícii je špičkový výkon viac ako 1 000 kW (> 1 360 k). Motory sú pritom na každej náprave zabudované do vysokovýkonnej jednotky elektrického pohonu (HP.EDU). Jednotka HP.EDU na zadnej náprave obsahuje dva motory s axiálnym tokom, ktoré sú spolu s kompaktnou planétovou prevodovkou a invertorom zabudované do jednej skrine. Motory a prevodovka sú chladené olejom. Na to je potrebná riadiaca jednotka čerpadla s hydraulickými čerpadlami a sacími filtrami. Aj tieto komponenty sú priestorovo úsporne integrované do HP.EDU.
HP.EDU na prednej náprave okrem motora s axiálnym tokom pozostáva z prevodovky s kolesami s čelným ozubením a invertora. Predný elektrický pohon funguje ako „posilňovací motor“ (Boostermotor). Pripojí sa len vtedy, keď je na prednej náprave potrebný príslušný dodatočný výkon alebo trakcia. Ak predný elektromotor nie je potrebný, odpojí ho odpojovacia jednotka (DCU – Disconnect Unit). Na dosiahnutie optimálnej výkonnosti pri zrýchľovaní a rekuperácii sa DCU zopne. Pri ustálenej jazde, malom zaťažení a jazde zotrvačnosťou sa opäť odpojí, čím sa obmedzia zbytočné straty v dôsledku vlečenia a zvýši sa efektívnosť.
Motor s axiálnym tokom sa vyrába v závode Mercedes‑Benz Berlín-Marienfelde. Tento výrobný závod je už niekoľko desaťročí dôležitou súčasťou globálneho združenia výrobcov hnacieho ústrojenstva Mercedes‑Benz a zodpovedá za výrobu rôznych komponentov náhonu. Výroba motorov s axiálnym tokom v Marienfelde zahŕňa približne 100 výrobných procesov. Približne 65 z týchto procesov sú novinkou pre značku Mercedes-Benz, z toho 35 procesov je svetovou novinkou. Okrem iného bola napríklad vytvorená kombinácia nových foriem laserovej technológie, inovatívnych procesov spájania a umelej inteligencie. Väčšina týchto nových výrobných procesov bola vyvinutá interne spoločnosťou Mercedes‑Benz a výsledkom inovácií je viac ako 30 prihlášok patentov. Toto všetko podčiarkuje celosvetovo vedúce postavenie prevádzky v Marienfelde v oblasti inovácií vo výrobnom procese.
Vysokovoltový akumulátor štúdie CONCEPT AMG GT XX je výsledkom kompletne nového vývoja. Uplatnili sa pri ňom všetky skúsenosti z vozidla AMG ONE a Formuly 1®, ako aj vedomosti najlepších inžinierov značky Mercedes‑AMG v Affalterbachu a spoločnosti Mercedes‑AMG High Performance Powertrains (HPP) v anglickom meste Brixworth.
Vysokovýkonný elektrický akumulátor (HP.EB) umožňuje vysoký, viackrát opakovane vyvolateľný výkon, a tým zaručuje výnimočnú celkovú výkonnosť vozidla. K tomu sa pridáva rýchla absorpcia energie a vysoká hustota výkonu. K vysokej výkonnosti systému prispievajú najmä tri aspekty: novovyvinuté články akumulátora, priame chladenie článkov a porovnateľne vysoké napätie.
Stredobodom je kompletne nanovo vyvinutý článok akumulátora, ktorý je navrhnutý na maximálny výkon. Štúdia CONCEPT AMG GT XX využíva cylindrické články, ktoré sú nápadne vysoké a úzke. Tento formát prináša výrazné výhody pri chladení článkov: vďaka malému priemeru je vzdialenosť od jadra článku k jeho povrchu mimoriadne malá. Takto možno rýchlo odviesť teplo vznikajúce v čase zaťaženia a každý jednotlivý článok možno udržiavať v optimálnom teplotnom rozsahu.
Nanovo vyvinuté je aj laserom zvárané hliníkové puzdro článkov. Je ľahšie ako bežne používané oceľové plášte a má výrazne lepšiu elektrickú a tepelnú vodivosť. To so sebou prináša výhody pri cielenom temperovaní článku a v prípade potreby umožňuje rýchlejšie ochladzovanie alebo zohrievanie.
Články sú vyhotovené s celoplošnými zberačmi. To znamená, že obal článku je celoplošne elektricky a tepelne pripojený na póly. Takto možno výrazne znížiť vnútorný odpor článkov, čo umožňuje najvyššie výkony pri nabíjaní a vybíjaní. Okrem toho sú články s celoplošnými zberačmi mimoriadne robustné a fungujú spoľahlivo aj v náročných situáciách s vysokým zaťažením.
Ďalšou novinkou je optimalizované prevádzkové okno: články s celoplošnými zberačmi boli vopred podrobne zmerané a otestované s použitím špeciálnych referenčných elektród a snímačov jadrovej teploty. Zozbierané údaje boli implementované do softvéru systému manažmentu akumulátora, čo umožnilo lepšie modelovanie správania článku, a tým aj podstatné zvýšenie výkonu nabíjania pri vyšších teplotách.
V rámci štúdie CONCEPT AMG GT XX sa využíva interne vyvinuté chemické zloženie článkov. Základom je NCMA (nikel/kobalt/mangán/hliník) v katóde, ako aj anóda s obsahom kremíka. Okrem toho ponúka doteraz jedinečnú kombináciu vysokej energetickej hustoty viac ako 300 Wh/kg, resp. 740 Wh/l na úrovni článku, vysoký výkon nabíjania a dlhú životnosť.
V konečnom dôsledku je kombinácia vysokého a úzkeho formátu, hliníkového puzdra, technológie článkov s celoplošnými zberačmi a chemického zloženia NCMA v každom jednom článku akumulátora základom maximálneho výkonu, predovšetkým v rámci trvalého výkonu.
Jednotlivé články sú zlúčené do laserom zváraných plastových modulov. Aj v tomto prípade je stredobodom myšlienka vysokého výkonu. V plastových moduloch je integrované priame chladenie článkov, ktoré zabezpečuje optimálne odvádzanie tepla. Špičkové chladiace médium na báze elektricky nevodivého oleja obteká každý jeden článok a optimálne ho temperuje. Chladiace médium preteká kanálmi chladenia do modulov, ktoré sú navrhnuté na rovnomerné chladenie všetkých článkov. Špeciálny systém vedení zabezpečuje rovnomerné zásobovanie chladiacim olejom. V štúdii CONCEPT AMG GT XX sa používa viac ako 3 000 článkov.
K celkovej výkonnosti prispieva aj vysoké napätie lítiovo-iónového akumulátora energie viac ako 800 voltov. Výhodami vysokého napätia sú nižšia hmotnosť vďaka ľahšiemu zväzku káblov, ako aj vyšší trvalý výkon a kratšie časy nabíjania akumulátora. Výrazne nižšie sú aj straty počas nabíjania cez nabíjací kábel.
V prípade HP.EB je regulácia teploty inteligentne prispôsobená rôznym jazdným situáciám. Zohrievanie na dosiahnutie optimálneho teplotného okna prebieha rýchlo a presne. Maximálny výkon je k dispozícii vo veľkom teplotnom rozsahu.
Prevádzková stratégia je naprogramovaná tak, aby sa z akumulátora mohol získať maximálny výkon, pričom sa úroveň teploty následne zníži priamym chladením. Inteligentný tepelný manažment udržiava prednastavenú hodnotu teploty chladiaceho média v každom module článkov presne tam, kde je to práve potrebné („chladenie na základe dopytu“). Dôsledok: akumulátor energie si zachováva svoju vysokú výkonnosť aj pri dynamickom spôsobe jazdenia, počas ktorého vozidlo často zrýchľuje (akumulátor sa vybíja) a spomaľuje (akumulátor sa nabíja prostredníctvom rekuperácie). Účinné priame chladenie tak v spolupráci s článkom umožňuje vysokú trvalú hustotu výkonu.
Aj nabíjací výkon určuje nové štandardy. A aj v tomto prípade je dôvodom priame chladenie. K tomu sa ešte pridáva optimalizovaný tepelný manažment článkov a vedení počas nabíjania. CONCEPT AMG GT XX dosahuje veľmi vysoký priemerný výkon nabíjania viac ako 850 kW pri 1 000 ampéroch vo veľkom rozsahu krivky nabíjania.
Primerane k nabíjaciemu výkonu vozidla úzko spolupracovala divízia Mercedes-Benz Charging, so spoločnosťou Alpitronic, ktorá je lídrom na európskom trhu v oblasti vysokovýkonného nabíjania. Spoločnosť Alpitronic vyvinula prototyp nabíjacieho stojana. Je to prvý nabíjací stojan, ktorý prenáša takto vysoké hodnoty elektrického prúdu cez štandardný kábel CCS.
Mercedes‑Benz rozšíri infraštruktúru vlastnej nabíjacej siete Mercedes-Benz o ďalšiu generáciu vysokovýkonných nabíjacích stojanov pre budúci sériový model. Zákazníci tak budú profitovať z ohromne rýchleho nabíjania, pričom rozdiel medzi časmi nabíjania a bežného tankovania paliva je len zanedbateľný.
Holá karoséria luxusného, športového auta CONCEPT AMG GT XX je založená na novej architektúre AMG.EA a ide o kompletne novú konštrukciu. Inteligentná kombinácia materiálov z hliníka, ocele a vláknového kompozitu je spojením nízkej hmotnosti a vysokej tuhosti, ktorá je typická pre AMG. Optimalizované prierezy materiálov a tvary konštrukčných dielov šetria priestor pre sofistikovanú techniku a špičkový podvozok.
Vysokovoltový akumulátor je stredovo integrovaný do štruktúry elektrického skejtbordu. Chránený obal akumulátora obklopuje moduly článkov, všetky spínacie konštrukčné diely a systém manažmentu akumulátora (BMS) a je výsledkom vlastného exkluzívneho vývoja AMG. Určené dráhy priečneho zaťaženia spájajú vysokú torznú tuhosť s nízkou hmotnosťou a vytvárajú základ pre vysokú bezpečnosť pri náraze.
Obal akumulátora je súčasťou konštrukcie vozidla a je integrovaný do koncepcie ochrany pri náraze. Akumulátor, vysokovoltové (VV) vedenia a ďalšie vysokovoltové komponenty sú navrhnuté a zabezpečené tak, aby spĺňali vysoké bezpečnostné požiadavky značky Mercedes‑Benz. Okrem zákonných predpisov musia byť splnené aj prísne interné bezpečnostné štandardy značky Mercedes-Benz.
CONCEPT AMG GT XX sa dynamickou splývajúcou zadnou časťou, nízko umiestnenou prednou kapotou a výrazne nakloneným čelným sklom hlási k výkonnosti športového vozidla, ktorá je špecifická pre túto značku. Nápadné farebné stvárnenie vo farbe oranžová súmračného lúča preukazuje sebavedomie.
Obloženie chladiča špecifické pre AMG s desiatimi vertikálnymi predelmi stelesňuje charakteristický znak AMG. Jeho oválnejšia a vydutejšia forma je však výsledkom ďalšieho vývoja. Hviezda Mercedes je integrovaná v strede. Úzke obdĺžnikové dodatočné svetlomety sú zvonku zapustené do obloženia chladiča. Vertikálne orientované hlavné svetlomety vytvárajú stupňovito usporiadaným stretávacím a diaľkovým svetlom inovatívne zvýrazňujúce prvky.
Charakteristickým prvkom z motoristického športu sú dvojdielne otvory na odvod vzduchu. Každý z nich má dve plutvy na prednej kapote. Tieto otvory odvádzajú teplý vzduch z vodorovne uloženého chladiaceho modulu v prednej časti vozidla, čím optimalizujú dráhu vedenia chladiaceho vzduchu. Predný rozdeľovač prúdenia zoširoka lemuje prednú časť vozidla s integrovanou funkciou vzduchovej clony, ktorá je vytiahnutá až k predným podbehom kolies. Kapota motora obklopuje predok vozidla až po podbehy kolies a dvomi charakteristickými prelismi zvýrazňuje výrazné športové gény štúdie CONCEPT AMG GT XX.
Pri pohľade zboku dominuje nízko uložená predná časť, z ktorej na prednej náprave vychádzajú organicky rozšírené blatníky. Plochá a natiahnutá kabína so strechou s dvomi vypuklinami a tromi bočnými sklami na každej strane sa opiera o svalnaté plecia vzadu. Vonkajšie zrkadlá sú upevnené na predných dverách spôsobom, ktorý je typický pre športové vozidlá. Bočné obloženie prahov má aerodynamické kontúry, ktoré zasahujú až do zadných výrezov kolies. Precízne aerodynamické spracovanie prezrádzajú aj zapustené kľučky dverí.
Pri pohľade z vtáčej perspektívy je vidieť, ako je kabína aerodynamicky optimalizovaným spôsobom natiahnutá dozadu, čím vznikajú mimoriadne široké plecia. Aj na zadnej náprave vystupujú podbehy kolies organicky z bočnej steny. Ďalším dizajnovým prvkom v zadnej časti je široký a po stranách výrazne nadol zaoblený difúzor z pohľadových uhlíkových vlákien. Tento prvok zaručuje stabilitu zadnej časti vozidla pri vysokej rýchlosti jazdy. Tvarom pripomína luxusné, športové autá Mercedes-AMG ONE.
Karoséria vozidla vizuálne spočíva na mohutnej podlahovej štruktúre, ktorá siaha od predného rozdeľovača prúdenia cez prahové lišty až po zadný difúzor. Previsy v prednej aj zadnej časti vozidla zvýrazňujú ikonické celkové proporcie. Dynamický charakter je vyjadrený aj extravagantným lakom s oranžovým farebným odtieňom oranžová súmračného lúča . Povrchy sa vďaka špeciálnemu zloženiu na svetle lesknú ako tekutý kov.
Dynamická zadná časť s aerodynamicky zostrenou tvarovanou hranou a šiestimi kruhovými zadnými svietidlami so sýtou červenou farbou vytvára jedinečnú identitu vozidla. Svietidlá a v strede umiestnený fluidný svetelný panel MBUX lemuje z každej strany pozdĺžna diera, ktorá ma v smere pohľadu tvar valcového kužeľa. Takto vzniká mimoriadne pôsobivý efekt hĺbky. Aktívna vzduchová brzda je integrovaná v ukončení zadnej časti vozidla.
Pri rýchlosti 300 km/h sa na prekonanie odporu vzduchu musí vynaložiť 83 percent hnacej energie. To jasne ukazuje, aká dôležitá je efektívna aerodynamika práve vo vysokovýkonnom rozsahu. CONCEPT AMG GT XX pritom ukazuje, čo je technicky realizovateľné. K opatreniam patria športový, sploštený tvar vozidla so zodpovedajúcim čelným sklom, nízko položená kapota motora, šikmo uložené bočné sklá a absencia zadného skla. Prepracovaný bol aj spodok karosérie: špecificky vyvinutá kontúra spodku karosérie zabezpečuje aerodynamickú vyváženosť a tým aj optimálny prítlak pri maximálnej efektívnosti. Vytvára takzvaný Venturiho efekt. Vztlak na zadnej náprave sa zmenšuje bez toho, aby bola výrazne ovplyvnená hodnota cW. Vďaka tomu je zadná časť uložená nižšie a výrazný zadný spojler už nie je až tak veľmi potrebný. Inteligentná aerodynamika ponúka vo všetkých oblastiach vysokú jazdnú stabilitu až do maximálnej rýchlosti viac ako 360 km/h.
Precízne aerodynamické spracovanie celkovo znižuje súčiniteľ odporu vzduchu a zmenšuje čelnú plochu – tým prispieva k výkonnosti a zároveň aj väčšiemu dojazdu pri vysokých rýchlostiach. Napriek širokým vysokovýkonným pneumatikám je hodnota cW 0,198 veľmi nízka.
CONCEPT AMG GT XX okrem veľkých výduchov vzduchu na prednej kapote využíva aj pasívnu dosku chladiča, ktorá je umiestnená vpredu na spodku karosérie a na chladenie využíva prúdenie vzduchu pod vozidlom. Ďalším prvkom je aktívny systém regulácie vzduchu AIRPANEL, ktorý je známy zo sériových modelov AMG GT a v tomto prípade bol ešte viac zdokonalený. Týmto spôsobom sa podarilo dosiahnuť najlepší kompromis v oblasti chladenia a odporu vzduchu. Systém podľa potreby reguluje prúdenie vzduchu na viacerých stupňoch a pracuje s lamelami, ktoré sú ukryté za otvorom na prívod vzduchu v spojleri predného nárazníka. Za normálnych okolností sú tieto lamely zatvorené. Táto poloha znižuje odpor vzduchu a umožňuje cielené vedenie vzduchu smerom k spodku karosérie. K otvoreniu lamiel vo viacerých stupňoch a prúdeniu primeraného chladiaceho vzduchu k výmenníkom tepla dôjde až vtedy, keď vopred definované komponenty dosiahnu určité hodnoty teploty a nároky na prívod chladiaceho vzduchu sú mimoriadne vysoké.
Interiér štúdie CONCEPT AMG GT XX je rovnako ako v pretekárskom vozidle zredukovaný na to najnutnejšie, no zároveň ponúka luxusný vzhľad. Takmer celý interiér je ponorený do čiernej farby. Strieborné a oranžové prvky pritom jasne a výrazne vystupujú do popredia a vizuálne zdôrazňujú redukciu na technické prvky. Stredobodom sú vysokokvalitné materiály s rôznymi textúrami, ktoré presviedčajú nielen svojím vzhľadom, ale aj na dotyk. Viditeľné štruktúry holej karosérie a komponenty interiéru inšpirované vysokovoltovými vedeniami vytvárajú úzke prepojenie s motoristickým športom, z ktorého sa zrodila značka AMG. Puristický kokpit s dvomi integrovanými obrazovkami je precízne zameraný na jazdenie: na obsluhu kompletného združeného systému a ovládania vozidla slúžia dva veľké LCD displeje: združený prístroj s uhlopriečkou 26 centimetrov (10,25 palca) a multimediálny dotykový displej s uhlopriečkou 35,6 centimetra (14 palcov). Displeje sú ergonomicky orientované na vodiča a sú vypracované so vzhľadom jednoliatej sklenenej plochy.
Volant má takmer štvorcovú formu, podobne ako vo vozidle AMG ONE, a dve priečne výstuhy na každej strane, ktoré sú inšpiráciou z pretekárskeho športu. Pomocou páčok na volante možno regulovať rekuperáciu. Ukazovateľ na stĺpiku riadenia prostredníctvom ôsmich svetelných diód s rôznymi farebnými kódmi signalizuje stav nabitia (modrá), rekuperáciu a aktuálne využívanú výkonnosť (červená) vozidla CONCEPT AMG GT XX. To všetko dopĺňajú dve okrúhle tlačidlá AMG na volante, pomocou ktorých sa ovládajú ďalšie funkcie a ktoré prostredníctvom farebných ikon znázorňujú možnosti výberu.
Osobitným lákadlom v interiéri je otvorená extrudovaná štruktúra holej karosérie v oblasti stredovej konzoly s rúrami osvetlenými oranžovým svetlom: ich vzhľad intuitívne pripomína vysokovoltové káble. Veľmi výrazný je aj dizajnový prvok na stredovej konzole: znázorňuje tvar erbu AMG. CONCEPT AMG GT XX tak vyjadruje svoju špičkovú elektrickú výkonnosť s high-tech prvkami, ktoré sú vyfrézované z kovu a osvetlené.
Odkrytý je aj nosník prístrojov. Pripomína vzhľad klasického bloku športového motora s voľne vyfrézovaným logom AMG a zmršťovacím lakom v matnej čiernej farbe. Štrukturálny priečny nosník zároveň ukazuje viditeľnú hornú časť prístrojovej dosky. Nosník prístrojov je kompletne integrovaný a obsahuje kanál na prívod čerstvého vzduchu a kanál pre káble. V strede pod ním sa nachádzajú vertikálne predely v tvare písmena H, ktoré prepájajú nosnú konštrukciu prístrojovej dosky a uchytenie stredovej konzoly do jedného modulu. Dôsledne vypracovaná extrudovaná štruktúra pritom naznačuje spoločný prístup k spracovaniu.
Na štrukturálne redukovanom obložení dverí sa vyníma opierka s extrudovanou štruktúrou. Decentne podsvietená perforácia vo výplniach dverí s pretekárskym štýlom vyvoláva efekt druhého pohľadu, a narúša celkovo čierne prostredie.
Aby sa ušetrilo na hmotnosti, boli osobitne vytvarované škrupinové zadné sedadlá z uhlíkových vlákien, vrátane čalúnených podušiek, kompletne integrované v zadnej stene vozidla. Strecha nemá čalúnenie stropu a umožňuje pohľad na štruktúru uhlíkových vlákien. Obloženie dverí s ľahkými rúrkami a oranžovými priťahovacími slučkami dopĺňa celkovo inovatívny a športový dojem. Dizajn cieľovej vlajky farebne podsvietenej látky je ďalším odkazom na motoristický šport. Body priskrutkovania sú prekryté malými gombíkmi z frézovaného hliníka. Rafinovaný prvok: majú na sebe erb AMG a odrážajú farbu exteriéru.
Textilná látka podlahovej krytiny je na 100 percent vyrobená z recyklovaných materiálov. Jej športový károvaný vzhľad a prvky s dizajnom cieľovej vlajky sú ďalším odkazom na motoristický šport.
Používateľské rozhrania a koncepcia Mercedes‑Benz User Experience (MBUX) v štúdii CONCEPT AMG GT XX vzbudzujú emócie a ich používanie je intuitívne. Základom je vlastný, nový operačný systém Mercedes‑Benz (MB.OS). Táto hlboko integrovaná architektúra prenosu zo softvéru na cloud prepája a kontroluje všetky riadiace prístroje a funkcie. Tím dizajnérov UI/UX zo Singelfingenu pre štúdiu CONCEPT AMG GT XX naprogramoval exkluzívne stvárnenie, ktoré prostredníctvom videoanimácií na multimediálnej obrazovke ukazuje najzaujímavejšie prvky elektrického pohonného systému vrátane vysokovýkonného elektrického akumulátora.
CONCEPT AMG GT XX prenáša svoju silu na vozovku pomocou náhonu na všetky kolesá AMG Performance 4MATIC+. Tri elektromotory, ktoré sú od seba kompletne oddelené, umožňujú plnovariabilné rozdeľovanie momentu na predné a zadné kolesá. To zabezpečuje vysokú trakciu a bezpečnosť jazdy a zároveň aj vyššiu efektívnosť. Prelínanie medzi náhonom na zadné kolesá a náhonom na všetky kolesá a späť prebieha kontinuálne na základe sofistikovanej matrice, ktorá riadiace algoritmy integruje do celkovej systémovej architektúry vozidla.
CONCEPT AMG GT XX nielenže určuje nové štandardy v oblasti výkonnosti, ale množstvom ďalších inovácií v exteriéri a interiéri ukazuje cestu do budúcnosti športového vozidla. Najzaujímavejšími prvkami sú svetielkujúce časti lakovaniana bokoch vozidla, reproduktory integrované do predných svetlometov a fluidný svetelný panel MBUX v zadnej časti vozidla. V interiéri sa nachádzajú moderné materiály založené na biotechnológiách a ergonomické trojrozmerné sedacie podušky.
Zovňajšok vozidla CONCEPT AMG GT XX zaujme svetielkujúcimi segmentmi lakovania. Vďaka tomu sú v noci špeciálne stvárnené určené oblasti na vozidle. Experti z oddelenia výskumu a vývoja na to využívajú technológiu elektroluminiscencie: špeciálne farebné pigmenty emitujú svetlo ako reakciu na privádzané striedavé napätie. Jasno svietiaci lak je preto výrazne dobre viditeľný aj v tme. Lak sa nanáša vo viacerých elektricky vodivých a izolujúcich vrstvách. Značka Mercedes‑AMG tento lak už úspešne použila na pretekárskom vozidle GT3 počas 24-hodinových pretekov na okruhu Nürburgring. V prípade štúdie CONCEPT AMG GT XX sú bočné obloženia prahov zvýraznené osvetlenými segmentmi zodpovedajúc logu AMG. Lak však neslúži len na efektné stvárnenie počas noci: v priebehu nabíjania slúži aj ako komunikačný prostriedok a vizuálne ozvláštňuje proces nabíjania. Keď sa jednotlivé segmenty postupne vypnú, vozidlo CONCEPT AMG GT XX je pripravené na cestu a pri odjazde ešte dá ďalší signál.
Ďalšia inovácia nanovo prepája svetlo a zvuk: reproduktory, ktoré vydávajú jazdný zvuk do vonkajšieho okolia, sú v štúdii CONCEPT AMG GT XX prvýkrát integrované v predných svetlometoch. Teleso svetlometu využívajú ako dutinu reproduktoru. Takýto spôsob integrácie šetrí konštrukčný priestor, znižuje hmotnosť a umožňuje nové varianty zvuku. Inovatívne reproduktory navyše slúžia ako generátory signálu na ochranu chodcov. K tomu sa pridáva aj technológia pasívnej membrány vo zvukovej lište (soundbar). Táto technológia umožňuje nízkofrekvenčnú a intenzívnejšiu reprodukciu basov, pretože lepšie využíva dostupný konštrukčný priestor.
Zaujímavým prvkom na zadnej časti je inovatívny panel fluidný svetelný panel MBUX, ktorý obsahuje viac ako 700 individuálne ovládateľných svetelných diód RGB. Toto moderné inscenovanie svetla umožňuje aktívnu komunikáciu s vonkajším svetom s trojrozmerným vzhľadom pixelov a priestorovým efektom hĺbky. Predná strana bola opracovaná opieskovaním na dosiahnutie dokonalej homogénnosti osvetlenia pozadia každého pixela. Inovatívna vnútorná štruktúra zabraňuje rozptylu svetla medzi pixelami a zabezpečuje vynikajúcu kvalitu obrazu. Vo vypnutom stave má panel elegantný trojrozmerný vzhľad pixelov. Po zapnutí vzniknú vďaka neočakávanému inscenovaniu svetla mimoriadne svetelné efekty.
Vďaka inteligentnému softvérovému riešeniu možno teraz prvýkrát v reálnom čase zobraziť informácie z vozidla v podobe textu alebo animácie. Zobrazovať pritom možno rôzne obsahy, napríklad digitálne logo AMG alebo aktuálny priebeh nabíjania.
Aj v interiéri poskytuje štúdia CONCEPT AMG GT XX pohľad do budúcnosti kategóriou materiálov LABFIBER. Týmto názvom sa označujú inovatívne materiály založené na biotechnológiách. V technologickom programe sa teda používa alternatíva kože a alternatíva hodvábu, ktoré sú vyrobené s pomocou biotechnológií.
Biotechnologická alternatíva kože LABFIBER bola vyvinutá a vyrobená s pomocou moderných biotechnológií. Je výsledkom exkluzívneho a intenzívneho vývojárskeho partnerstva so spoločnosťou Modern Meadow, severoamerickým startupom zameraným na biodizajn. Pri tejto spolupráci sa využíva nová generácia materiálových technológií spoločnosti Modern Meadow, pomocou ktorých sa biotechnologická alternatíva kože LABFIBER vyvíja ďalej pre sériovú výrobu a ktoré určujú nové štandardy pre interiér vozidiel. CONCEPT AMG GT XX je prvým automobilom, v ktorom je použitý tento inovatívny materiál. Pozostáva z kombinácie recyklovanej gumy, rastlinných proteínov a biopolymérov. Biotechnologická alternatíva kože LABFIBER imituje najdôležitejšie vlastnosti kolagénov, ktoré sa vyskytujú v koži. Preto tento nový materiál ponúka rovnakú slobodu pri navrhovaní ako bežná koža. Alternatívu kože je možne vyrobiť s rôznymi povrchovými úpravami, ako je nubuková koža, prírodná lícová useň alebo semiš, prípadne aj v rôznych farbách a vo vyhotoveniach vzbudzujúcich rôzne pocity z dotyku.
Chemickým procesom recyklácie sa najprv vyrábajú pyrolytický olej zo starých pneumatík a certifikovaný biometán z poľnohospodárskych odpadových materiálov. Tie sa následne spracúvajú na plastové vlákna podľa metódy rovnováhy biomasy. Z týchto mikrovlákien potom vzniká polotovar, ku ktorému sa pridávajú rastlinné proteíny a polyméry na biologickej báze. Táto inovatívna kombinácia materiálov má na rozdiel od koženky podobnú štruktúru ako pravá koža a možno ju ďalej spracovávať v procesoch opätovného činenia ako pravú kožu. Vďaka tomu má rovnaký vysokokvalitný vzhľad, je rovnako príjemná na dotyk, ako napríklad nubuková koža, a vykazuje prirodzené vlastnosti starnutia. Vďaka biodizajnu je biotechnologická alternatíva kože LABFIBER priedušná a vodoodolná a je dokonca ľahšia ako pravá koža. Navyše je dvakrát odolnejšia voči namáhaniu v ťahu ako pravá koža, a preto je veľmi robustná. Vďaka nízkej tepelnej vodivosti sa tento materiál ani v lete rýchlo nezohrieva. Podiel materiálu na báze recyklovaného plastu je kompletne recyklovateľný.
Na použitie v štúdii CONCEPT AMG GT XX siahla značka Mercedes-AMG pri výrobe pyrolytického oleja po pretekárskych pneumatikách, ktoré sa v skutočnosti používali v náročných súťažných podmienkach na pretekárskych vozidlách pre zákazníkov AMG GT3. Stará pneumatika slúži ako základ pre približne štyri štvorcové metre novej biotechnologickej alternatívy kože LABFIBER. Týmto materiálom sú potiahnuté čierne sedacie podušky na škrupinových sedadlách so vzhľadom kože napa. Tento inovatívny materiál je navrhnutý pre uzavreté materiálové cykly. Zahŕňa kompletnú chemickú recykláciu, pričom konečný produkt (biotechnologická koža) je kvalitnejší ako východiskový materiál (stará pneumatika), čím je zabezpečená dokonalá zhodnocujúca recyklácia.
Ďalším inovatívnym materiálom v štúdii CONCEPT AMG GT XX je fabrikovaná biotechnologická alternatíva hodvábu LABFIBER. V tomto prípade produkujú baktérie, ktoré boli pozmenené postupmi genetického inžinierstva, najprv proteíny hodvábu. Tieto proteíny sú procesom mokrého spriadania zušľachtené a vzniká z nich lesklá, hodvábna priadza. Syntetický hodváb má rovnaké funkčné vlastnosti ako živočíšny hodváb. Je však 100-percentne biologicky rozložiteľný, veľmi ľahký a zároveň veľmi pevný. Tento materiál už bol použitý vo vozidle VISION EQXX, ako aj na vreckách dverí štúdie Concept CLA Class. Slučky na zatváranie dverí sú v štúdii CONCEPT AMG GT XX vyhotovené z modernej alternatívy hodvábu a primerane k farbe exteriéru majú oranžovú farbu.
Predné škrupinové sedadlá sú odvodené od pretekárskych škrupinových sedadiel z uhlíkových vlákien s vetracími otvormi a integrovanými opierkami hlavy. Novinkou sú ergonomicky optimalizované sedacie podušky s otvorenou trojrozmernou štruktúrou. Vďaka optimalizovanej ergonómii v škrupine sedadla vozidla ponúkajú novú úroveň individuálneho prispôsobenia. Sú upevnené na suchý zips, a preto sa dajú ľahko vymeniť. Takto vzniká komfortná štruktúra sedadla, ktorá sa dá prispôsobiť konkrétnemu vodičovi. Sedacie podušky sú potiahnuté modernou biotechnologickou alternatívou kože LABFIBER vo farbe čierna pearl. Aj myšlienka ukrytá za sedacími poduškami má pôvod v pretekárskom športe. Tu má každý pilot svoje vlastné sedacie podušky, ktoré sa dajú rýchlo vymeniť – napríklad pri striedaní vodičov počas vytrvalostných pretekov. V rámci štúdie CONCEPT AMG GT XX bola pri individuálne stvárnených sedacích poduškách využitá technológia 3D tlače. Sken tela príslušnej osoby poskytuje údaje, ktoré sú relevantné pre ergonómiu. Šesťbodové bezpečnostné pásy zvýrazňujú športovú koncepciu dizajnu.
Osobitným highlightom z dielne AMG je aktívne aerokoleso. Toto koleso prvýkrát rieši hlavný konflikt medzi chladením bŕzd, aerodynamickou efektívnosťou a maximálnym dojazdom. Kovaný disk zo zliatiny hliníka s priemerom 21 palcov s 5-lúčovým dizajnom má päť pohyblivých plastových prvkov. Tieto lopatky priliehajú k disku, tesne ho uzatvárajú, a tým znižujú odpor vzduchu. Zlepšuje sa tým dojazd a znižuje sa energetická spotreba.
Riadiaci prístroj vo vozidle, ktorý okrem iného monitoruje a ovláda funkciu brzdovej sústavy, rozpozná potrebu intenzívnejšieho chladenia bŕzd. Tento riadiaci prístroj odošle signál do aktuátorov, ktoré sa vysunú a aktívne otvoria lopatky, čím sa na ráfiku kolesa otvorí kruhová štrbina. S podporou radiálnych lamiel na vnútornej strane aerodynamických lopatiek sa vzduch na chladenie bŕzd nasáva cez koleso a z kolesa. Takto zvýšený hmotnostný prietok vzduchu prináša nielen efektívnejšie chladenie bŕzd: aktívnym odvetrávaním podbehu kolesa, ktorý je aerodynamicky v interakcii so spodkom vozidla, zároveň pozitívne vplýva na aerodynamický prítlak vozidla.
Každé koleso má vo svojom náboji jednoduchý namontovateľný a odmontovateľný centrálny aktuátor, ktorý uvádza aerodynamické lopatky do pohybu. Čerešnička na torte: každý aktuátor je sebestačnou jednotkou, ktorá svoju elektrickú energiu získava sama cez minigenerátor prostredníctvom otáčania kolies. Aktuátor prostredníctvom rozhrania Bluetooth komunikuje bezdrôtovo s riadiacim prístrojom vo vozidle. Spolu s integrovaným vysokovýkonným akumulátorom dokáže preventívne uložiť energiu až na 200 pohybov lopatiek, čím je zaručené spoľahlivé chladenie bŕzd.
Koenigsegg predstavil svoj najradikálnejší hyperšport26. Jún 2025
Koenigsegg pridáva tretiu verziu luxusného, športového auto Koenigsegg Jeska, aby sa pripojil k Attack zameranému na trať a vysokorýchlostnému Absolutu. Nový Sadair’s Spear je v podstate tvrdšou verziou prvej, ktorá obsahuje vylepšenia, vďaka ktorým je na okruhu ešte rýchlejší, pričom zostáva legálny na bežnú cestu. Najprv si však vysvetlíme názov. Otec Christiana von Koenigsegga, Jesko von Koenigsegg, bol vášnivým džokejom. Kôň, na ktorom jazdil počas svojich posledných dostihov v roku 1976, bol, áno, uhádli ste, Sadair Spear.
Hoci nová špeciálna edícia nenesie prezývku Jesko, meno základného auta zostáva Christianovou poctou jeho otcovi na počesť jeho 80. narodenín. Sadair’s Spear nadväzuje na luxusné, športové autá Jesko Attack s ešte agresívnejším aerodynamickým balíkom, zvýrazneným dvojitým aktívnym zadným krídlom. Koenigsegg tiež predĺžil zadnú časť hyperauta, aby zlepšil prúdenie vzduchu a prepracoval prívody vzduchu pre lepšie chladenie.
Sadair’s Spear je vo svojom srdci vybavený známym 5,0-litrovým motorom V8 s dvojitým turbodúchadlom, ktorý je teraz vyladený tak, aby produkoval ďalších 20 koní s celkovým výkonom 1 300 koní na štandardné palivo. Prejdite na E85 a výkon sa vyšplhá o 25 koní oproti bežnému Jesku, keď sa napája 85 percentami etanolu a 15 percentami benzínu, čím dosiahne ohromujúcich 1 625 koní.
Koenigsegg pracoval na svojom kúzle, aby oholil 35 kg odstránením časti zvukovej izolácie pri inštalácii ľahších vnútorných a mechanických častí. Výsledok? Suchá hmotnosť len 1.320 kg. Sedemlúčové turbínové originál disky exkluzívne pre najpodlejšieho Jeska zo všetkých sú vyrobené z uhlíkových vlákien. Pridanie svalov pri orezávaní tuku umožnilo švédskej exotickej značke zlepšiť čas na kolo Jesko Attack na Gotland Ring o 1,1 sekundy.
Poďme sa porozprávať o pneumatikách. Sú širšie ako kedykoľvek predtým a vpredu merajú 275/35/20 a vzadu mäsitých 335/30/21. Koenigsegg štandardne inštaluje gumu Michelin Pilot Cup 2, ale kupujúci môžu upgradovať na ešte lepkavejšiu súpravu Cup 2 R. Karbón-keramické brzdy boli vylepšené o lepšie doštičky pre vynikajúcu brzdnú silu.
Interiér bol tiež vylepšený v porovnaní s “bežným” Jeskom a na niektorých trhoch môže byť voliteľne vybavený šesťbodovými popruhmi. Predstavujeme si, že je to teraz výrazne hlasnejšie, pretože v rámci spomínaného zníženia hmotnosti zhodili 2.5 kg zvukohmotného materiálu.
Luxusné, športové autá Koenigsegg Sadair’s Spear stále ponúkajú pohodlie, ako je bezdrôtové nabíjanie smartfónu a pripojenie USB.
Zlou správou je, že Luxusné, športové autá Koenigsegg Sadair’s Spear sú už vypredané. Koenigsegg ukázal auto za zatvorenými dverami a “okamžite” našiel kupcov na celú sériovú sériu 30 kusov.
zdroj: motor1.com
Po stopách legendárnych pretekov Mille Miglia s Mercedes-Benz25. Jún 2025
Živá spomienka na úspech pre večnosť: Na pretekoch 1000 Miglia od 17. do 21. júna 2025 oslavovala divízia Mercedes-Benz Classic legendárne celkové víťazstvo značky a tri víťazstvá v triedach v ikonických pretekoch Mille Miglia spred 70 rokov. Tri klasické, luxusné, športové autá zo zbierky spoločnosti boli prítomné ako fascinujúci svedkovia času. Tieto zbierkové vozidlá a zákaznícke vozidlá v tíme Mercedes-Benz Classic boli pred, počas a po pretekoch 1000 Miglia podporované odborníkmi z Mercedes-Benz Classic Center.
„V roku 1955 vyhrala značka Mercedes-Benz na skutočných historických pretekoch Mille Miglia vo všetkých triedach, v ktorých sa tím zúčastnil. Značka tým nielen zdôraznila spoľahlivosť vozidiel s rôznymi technológiami pohonu, ale aj vynikajúce inžinierske umenie, ktoré je neoddeliteľnou súčasťou značky. Dve víťazstvá v triede pretekárskych vozidiel, tri víťazstva v triede sériových športových automobilov a v triede dieselových vozidiel boli vrcholmi jednej z najúspešnejších motoristických epoch našej značky, ktorá ju dodnes formuje.“ Povedal Marcus Breitschwerdt, CEO Mercedes-Benz Heritage GmbH.
Na tohtoročných pretekoch 1000 Miglia bolo prítomné originálne pretekárske vozidlo 300 SLR (W 196 S), ktoré sa postaralo o celkové víťazstvo Stirlinga Mossa a Denisa Jenkinsona v roku 1955. S časom jazdy 10 hodín, 7 minút a 48 sekúnd a senzačnou priemernou rýchlosťou 157,6 km/h dosiahla dvojica pri pretekárskej premiére 300 SLR rekord, ktorý už nikdy v histórii Mille Miglia nebol prekonaný. Na to spomínal Marcus Breitschwerdt: Spolu so Stirlingom Elliotom Mossom, synom Sira Stirlinga Mossa, prešiel v 300 SLR cez štartovaciu rampu v Brescii. Vozidlo 300 SL Coupé (W 198) v autentickom vzhľade s historickým štartovacím číslom 417 vzdávalo hold víťazstvu v triede a piatemu miestu v celkovom poradí z roku 1955 superšportovému vozidlu s posádkou John Cooper Fitch a Kurt Gessl. Limuzína 180 D „Ponton“ (W 120) stála za víťazstvom v triede dieselových vozidiel z roku 1955 s dvojicou Helmut Retter a Walter Larcher.
Za tím Mercedes-Benz Classic sa Stirling Elliot Moss zúčastnil pretekov 1000 Miglia ako spolujazdec v Mercedes-Benz 300 SL (W 198) Matthiasa Bonczkowitza. Bonczkowitzov „gullwing“ má špeciálnu históriu: Je to luxusné, športové auto, s ktorým Stirling Moss v roku 1954 predstavil Európe model 300 SL.
Pod heslom „Vaša hviezda v najlepších rukách“ boli pred štartom pretekov 1000 Miglia predstavení prví dvaja partneri Mercedes-Benz Classic Partner v Taliansku. Sú to partnerské spoločnosti s bohatou tradíciou – Bonera v Brescii a Rossi v Perugii. Tento krok predstavuje internacionalizáciu úspešnej siete Classic Partner od Mercedes-Benz Heritage GmbH. Certifikované odborné zastúpenia na údržbu klasických vozidiel značky Mercedes-Benz sú tiež mimoriadne kompetentnými partnermi pre rozsiahlu ponuku originálnych dielov Mercedes-Benz Classic.
Značka Mercedes-AMG ponúkla v rámci pretekov 1000 Miglia 2025 veľmi špeciálnu jazdu pre zákazníkov s modelom AMG PureSpeed predstaveným v roku 2024. Toto dvojmiestne výkonné, luxusné, športové auto bez strechy a čelného skla ponúka pretekársku DNA bez kompromisov. Oslavuje tradíciu motoristického športu značky Mercedes-Benz vzrušujúcim dizajnom pretekárskych automobilov, inovatívnymi materiálmi a modernými technológiami. Niektoré prvky, ako napríklad bezpečnostný systém HALO, odrážajú fascináciu súčasnou Formulou 1™. Vozidlo, ktoré je limitované na 250 kusov, tiež odkazuje na historické pretekárske vozidlá. Aerodynamické vydutiny („scoops“) za opierkami hlavy pripomínajú model 300 SLR. Na pretekoch 1000 Miglia dala značka Mercedes-AMG zákazníkom a zástupcom médií možnosť riadiť toto exkluzívne vozidlo z malej série vo fascinujúcom prostredí.
Paralelne s pretekmi 1000 Miglia zorganizoval SLR.CLUB výjazd na historické trasy pretekov z roku 1955. SLR.CLUB je jedným z viac ako 80 klubov značky uznaných spoločnosťou s celkovým počtom viac ako 120 000 členov po celom svete. Exkluzívny výjazd s rôznymi variantmi superšportového, luxusného auta Mercedes-Benz SLR McLaren modelového radu 199 viedol okrem iného cez Sienu, Florenciu a San Maríno. Jedným z vrcholov bola účasť niekoľkých exemplárov Mercedes-Benz SLR McLaren „Stirling Moss“. Tento úplne otvorený mimoriadny model bol vytvorený v roku 2009 ako pocta britskému pretekárovi a víťazovi Mille Miglia z roku 1955.
Rok 1955 bol skvelou sezónou, v ktorej značka Mercedes-Benz vyhrala všetky hlavné tituly v motoristickom športe: Majstrovstvá sveta Formuly 1, Majstrovstvá sveta športových automobilov, Majstrovstvá Európy cestovných automobilov a Majstrovstvá USA v športových automobiloch kategórie D. Najväčšou hviezdou roka bol nový pretekársky športový automobil Mercedes-Benz 300 SLR, založený na pretekárskom automobile W 196 R Formuly 1, v ktorom sa Juan Manuel Fangio stal majstrom sveta v rokoch 1954 a 1955.
Medzi početnými úspechmi obzvlášť zažiarili preteky Mille Miglia v roku 1955, v ktorých značka Mercedes-Benz v tom čase dominovala legendárnym cestným pretekom. Značka viedla celkové poradie s dvojitým víťazstvom a zabezpečila si polovicu miest v prvej desiatke. Vrcholom jednotlivých tried bolo dvojité víťazstvo značky Mercedes-Benz v kategórii športových vozidlách s objemom nad 2 litre (Stirling Moss/Denis Jenkinson pred Juanom Manuelom Fangiom, Mercedes-Benz 300 SLR) a trojité víťazstvo v kategórii Gran Turismo s objemom nad 1,3 litra (John Cooper Fitch/Kurt Gessl pred Olivierom Gendebienom/Jaquesom Washerom a Salvatoreom Casellom, Mercedes-Benz 300 SL). Oslavovalo sa aj trojité víťazstvo s vozidlom Mercedes-Benz 180 D (modelový rad 120) v triede dieselových vozidiel, ktorá bola prvýkrát prijatá do Mille Miglia v roku 1955. Zvíťazili Helmut Retter/Wolfgang Larcher pred Karlom Reinhardtom/Wulfom Wisnewskim a Arturom Maserou/Pasqualom Cardinalim. Návštevníci výstaviska v Brescii sa pri registrácii na tohtoročné podujatie mohli vydať v stopách týchto legendárnych jazdcov: v simulátore The Classic Car Trust (TCCT), vizuálne vymodelovanom podľa víťazného auta Fitch/Gessl, si mohli návštevníci sadnúť za volant Mercedes-Benz 300 SL a pretekať v digitálnom metasvete „Roarington“.
Mercedes robí korekciu kurzu, spaľovacie motory udrží dlhšie24. Jún 2025
Len pred niekoľkými dňami Audi oznámilo plány, že svoje luxusné, športové autá so spaľovacími motormi bude vyrábať dlhšie, ako sa pôvodne plánovalo, a teraz jeho dlhoročný rival Mercedes-Benz v podstate hovorí to isté. Šéf Ola Källenius pripustil, že stuttgartská automobilka musela urobiť “korekciu kurzu” a ponechať spaľovacie motory dlhšie, ako sa pôvodne plánovalo. Pred niekoľkými rokmi automobilka Mercedes oznámila, že jej cieľom je prejsť na plne elektrický pohon “tam, kde to trhové podmienky umožňujú” už v roku 2030.
Predseda predstavenstva a generálny riaditeľ Mercedesu povedal nemeckému časopisu Auto Motor und Sport, že “elektrifikované high-tech spaľovacie motory budú bežať dlhšie, ako sme pôvodne očakávali”. Aj keď neposkytol presný časový harmonogram, označil stratégiu duálneho pohonu benzín a elektriny za optimálne riešenie vzhľadom na pomalšie ako očakávané prijatie elektromobilov: “V súčasnej situácii si myslím, že najracionálnejším prístupom je, aby etablovaný výrobca urobil oboje a nezanedbával ani jednu z technológií.”
Ustupujúci výrobcovia automobilov od svojich predtým vznešených cieľov v oblasti elektromobilov vyvolali mylnú predstavu o všeobecnom poklese trhu s elektromobilmi. Aj keď je pravda, že niektoré spoločnosti majú problémy, vrátane Mercedesu, ktorý v roku 2024 zaznamenal pokles o 23 %, celkový segment rastie. Medzinárodná energetická agentúra uvádza, že predaj elektromobilov v minulom roku vyskočil o viac ako 25 % a dosiahol 17 miliónov vozidiel.
Okrem toho výročný výhľad pre elektrické vozidlá agentúry BloombergNEF, ktorý bol zverejnený len včera, predpokladá, že predaj plug-in hybridov a elektrických vozidiel tento rok v porovnaní s rokom 2024 vzrastie o 25 % a dosiahne takmer 22 miliónov kusov. Ako by ste očakávali, odhaduje sa, že leví podiel má Čína s takmer dvoma tretinami predaja PHEV a EV, podľa tej istej štúdie.
Rovnako ako v prípade konkurentov BMW a Audi, aj Čína zostáva najväčším trhom Mercedesu, a to aj napriek 7% poklesu predaja v minulom roku na 683 600 spaľovacích a elektrických vozidiel. Keď už o tom hovoríme, Källenius tvrdí, že čínski kupujúci “nepoužívajú svoje luxusné, športové autá Mercedes-Benz len na to, aby sa dostali z bodu A do bodu B. Pre mnohých je to aj druhá obývačka.” Možno to vysvetľuje veľké spoliehanie sa na obrazovky u nedávnych modelov s trojcípou hviezdou.
Nemecké luxusné trio bude naďalej ponúkať kombináciu spaľovacích a elektrických áut až do roku 2030, čo bude príťažlivé pre oba tábory. Zostáva nejasné, čo sa stane v krajinách, ktoré sa riadia nariadeniami Európskej únie, ktoré od polovice nasledujúceho desaťročia zakážu výrobcom automobilov predávať nové vozidlá, ktoré emitujú škodlivé znečisťujúce látky. Niektoré automobilky pravdepodobne dúfajú v odklad zákazu, ale EÚ nevykazuje žiadne známky ustúpenia.
zdroj: motor1.com
Lamborghini vkladá nádeje do syntetických palív23. Jún 2025
Lamborghini je úplne jasné, že odstránenie spaľovacieho motora z rovnice obmedzí dopyt. Spoločnosť už odložila uvedenie svojho prvého elektrického, luxusného, športového auta a nedávno zverejnila plány na udržanie spaľovacích motorov ”čo najdlhšie”. ICE však nemusí nevyhnutne jazdiť na benzín. Napríklad nový 4,0-litrový motor V8 s dvojitým turbodúchadlom sa môže bez kompromisov napájať syntetickým palivom.
V rozhovore pre austrálsky časopis CarExpert technický riaditeľ Lamborghini tvrdil, že syntetické palivo “by mohlo byť záchrancom spaľovacieho motora”. Rouven Mohr dodal, že nový motor Temerario môže “poskytnúť optimálnu účinnosť a výkon s oboma riešeniami [plyn a e-palivo]“. Dotkol sa aj emocionálneho aspektu a tvrdil, že elektromobily sa stále nemôžu rovnať vzrušeniu z auta so spaľovacím motorom.
“Ak sa ma v tejto chvíli spýtate na emocionálnu stránku, ako som už povedal, nevidím [elektrické] riešenie, ktoré je teraz presvedčivé. Verte mi, že príde jeho čas, pretože tento druh technologickej transformácie potrebuje dlhšie.” Ale aj keď sa nadšenci zahrejú na myšlienku horúcich elektromobilov, Mohr verí, že príde čas, keď si zajtrajší mladí ľudia uvedomia, že “dobre, stará spaľovacia vec je cool”.
Lamborghini vkladá svoje nádeje do syntetického paliva, aby predĺžilo životnosť spaľovacích motorov po roku 2035, keď Európska únia zakáže predaj nových áut, ktoré produkujú škodlivé emisie. Rozhodnutie výslovne nezakazuje spaľovacie motory, pretože ponecháva priestor pre e-palivá za predpokladu, že sú uhlíkovo neutrálne.
Syntetické palivá sa ešte musia uchytiť, a aj keď sa tak stane v najbližších rokoch, zostanú drahé, kým sa výroba nerozšíri. To však pravdepodobne neodradí kupujúcich Lamborghini. Exotická talianska značka so sídlom v Sant’Agata Bolognese je súčasťou koncernu Volkswagen, ktorého súčasťou sú aj luxusné, športové autá Porsche. Je to dôležité, pretože Porsche vyrába e-palivo v Čile od konca roka 2022, keď naplnilo 911 syntetickým palivom vyrobeným z vody a oxidu uhličitého pomocou veternej energie.
Porsche ho označuje ako elektrické palivo, “vyrobené z vodíka získaného čisto z obnoviteľnej energie a CO₂ (oxidu uhličitého)”. Vyrába sa v priemyselnom meradle v spolupráci s čílskym prevádzkovateľom Highly Innovative Fuels (HIF), aby “spaľovacie motory boli čo najbližšie k čistej uhlíkovej neutralite”.
Zatiaľ čo Porsche 911 stojí menej ako polovicu ceny Temerario, stále začína na cene okolo 120.000 EUR v základnej forme Carrera. Kupujúcim Porsche pravdepodobne nebude vadiť platiť navyše za syntetické palivo, ak to znamená udržať ich spaľovacie motory v. Porsche prisľúbilo, že posledným luxusným, športovým autom, ktoré vyrába so spaľovacím motorom, bude 911 a že plne elektrická verzia nepríde v tomto desaťročí. Hybrid je však už tu.
Okrem Lamborghini a Porsche sa Bentley a Bugatti snažia aj o e-palivá. Mimo koncernu Volkswagen prejavilo záujem o syntetické palivo aj Ferrari. V mainstreamovom segmente Toyota, Mazda a Subaru spolupracujú na skúmaní, či spaľovacie motory môžu prežiť bez spoliehania sa na fosílne palivá. Toyota zašla ešte o krok ďalej a experimentovala s vodíkovými spaľovacími motormi.
Buďme skutoční. K tomu, aby boli e-palivá životaschopné pre široké prijatie, sa nestane zo dňa na deň, ak sa tak vôbec stane. Výroba a distribúcia vo veľkom meradle bude trvať roky a bude si vyžadovať kolektívne úsilie priemyslu. Keďže väčšina výrobcov automobilov sa plne zaviazala ku globálnemu prijatiu elektromobilov, sme skeptickí, pokiaľ ide o to, či zostáva dostatok finančných zdrojov na posunutie syntetických palív vpred. Možno sa stanú medzerou pre luxusných kupujúcich, ktorí sú ochotní zaplatiť cenu, ale väčšina sa bude musieť poobzerať inde.
zdroj: motor1.com
Volkswagen predstavil historicky najvýkonnejšie GTI22. Jún 2025
Volkswagen Golf GTI Edition 50, ktorý je už teraz najrýchlejším Volkswagenom na Nürburgringu, je teraz aj najsilnejším luxusným, športovým autom z Wolfsburgu, ktoré nesie odznak Grand Touring. Zostáva s pohonom predných kolies, ale teraz má takmer toľko výkonu ako Golf R s pohonom všetkých kolies. Táto špeciálna verzia po prvýkrát posúva vzorec GTI nad 300 koní a prekonáva Clubsport s výkonom 296 koní.
VW opäť vylepšuje svoj už aj tak divoký hatchback FWD. Luxusné, športové autá Volkswagen Golf GTI Edition 50 zvyšujú svoj preplňovaný 2.0-litrový motor na 320 koní, čo je len osem menej ako Golf R, pričom zodpovedá krútiacemu momentu 420 Nm. Rovnako ako u všetkých najnovších výkonnostných verzií kompaktného hatchbacku, ani tu bohužiaľ nie je šesťstupňová manuálna prevodovka. Najvýkonnejšie GTI na prepravu ŠPZ je ponúkané iba so sedemstupňovou dvojspojkovou automatickou prevodovkou.
Silnejší motor EA888 evo4 v kombinácii s DSG umožňuje zrýchlenie z 0-100 km/h za 5,5 sekundy, vďaka čomu je o 0,1 sekundy rýchlejší ako Clubsport. Dosiahnutie rýchlosti 200 km/h trvá 16,8 sekundy, čím sa o 1,6 sekundy skráti čas nastavený predtým najviac zameraným GTI. Maximálna rýchlosť zostáva nezmenená na elektronicky obmedzenej rýchlosti 270 km/h.
Volkswagen Golf GTI Edition 50 je viac než len jeho vylepšený motor. Ak sa zákazníci rozhodnú pre balík GTI Performance, VW zníži svetlú výšku o 20 mm v porovnaní so štandardným Golfom. Balík obsahuje “vysokovýkonné” otočné ložiská na prednej náprave spolu s tuhšími priečnymi článkami a upevnením vzpery pre ostrejšie riadenie. Vzadu je vybavený nosičmi nábojov s dvojitým strihom a prepracovanými držiakmi zavesenia.
Balík zhodí takmer 30 kg vďaka 19-palcovým kovaným originál diskom VW a titánovému výfuku Akrapovič. Súčasťou jedálnička sú aj na mieru vyrobené semi-slick pneumatiky Bridgestone Potenza Race, tie isté, ktoré sa používajú na odjazdenie Nürburgring Nordschleife za 7 minút a 41,27 sekundy. Ďalšie vylepšenia zahŕňajú prepracovaný softvér pre progresívne riadenie a štandardné adaptívne riadenie podvozku (DCC).
Vizuálne sa Volkswagen Golf GTI Edition 50 ďaleko nevzďaľuje od vzorca. Okrem nových kolies s červenými akcentmi má špeciálne logo na okrajoch zadného spojlera. VW natiera strechu a bočné spätné zrkadlá čiernou farbou a pridáva tmavé lemovanie okolo koncoviek výfuku. K dispozícii je tiež bočný pruh, ktorý prechádza z čiernej do červenej Tornado. Medzi ďalšie dostupné farby karosérie patrí Moonstone Grey, Pure White, Grenadilla Black a exkluzívna Dark Moss Green.
Zmeny v interiéri sú minimálne, obsahujú červené bezpečnostné pásy, tmavé eloxované hliníkové kľučky dverí a ďalšie logá GTI 50, vrátane jedného na kľúči. Sedadlá sú zabalené do známeho kockovaného vzoru a majú falošné velúrové akcenty spolu so zeleným pruhom. Napriek tomu, že ide o GTI najvyššej úrovne, doplnky ako head-up displej a navigácia stále prichádzajú za vyššiu cenu.
VW neoznámil ceny za ktoré pôjdu tieto luxusné, športové autá do predaja, ale určite to bude stáť viac ako GTI Clubsport s balíkom Performance a semi-slick pneumatikami, ktoré doma v Nemecku začínajú na už aj tak ohromujúcich 54 330 eurách.
zdroj: motor1.com
Stellantis popiera fámy o možnom predaji Maserati21. Jún 2025
Maserati sa nedarí. Predaj talianskej značky sa v roku 2024 zrútil a počas prvých troch mesiacov roku 2025 zaznamenal 48% pokles. To je pochmúrne. Slabé predaje luxusných, športových automobilov Maserati viedli k fámam, že Stellantis by mohol predať taliansku značku, ale automobilový konglomerát akékoľvek takéto obvinenia naďalej popiera.
Stellantis tak urobil opäť tento týždeň, keď sa agentúra Reuters spýtala automobilky, či má v pláne predať Maserati uprostred nových fám. Hovorca toto obvinenie odmietol a pre publikáciu povedal: “S úctou, Maserati nie je na predaj“, čím potvrdil svoj záväzok voči značke.
Dva zdroje agentúry Reuters však tvrdia, že McKinsey, konzultant, ktorého si Stellantis najal v apríli, aby sa zorientoval v nových dovozných clách prezidenta Donalda Trumpa, by mohol odporučiť, aby sa automobilka nejakým spôsobom zbavila Maserati. Je to údajne jedna z možností, ktorú McKinsey skúma pre automobilku.
Podľa jedného zdroja Stellantis povedal poradenskej spoločnosti, aby zvážila všetky možnosti pre chorľavú značku. McKinsey je však údajne stále v počiatočných fázach svojej práce, takže je nepravdepodobné, že by v dohľadnej dobe prišlo akékoľvek definitívne rozhodnutie o budúcnosti Maserati.
Ďalší zdroj pre agentúru Reuters povedal, že medzi predstavenstvom panuje nezhoda o tom, čo robiť s talianskou spoločnosťou. Niektorí údajne veria, že značka má pre automobilku hodnotu ako jej jediná luxusná značka. Iní si však myslia, že Stellantis nemá zdroje na podporu Maserati, pretože sa snaží prepracovať svoju zostavu.
Maserati prestalo vyrábať luxusné, športové autá Ghibli a Levante, dva zo svojich najpredávanejších modelov, ale ich náhrady dorazia až v rokoch 2028 a 2027. Maserati Grecale tak zostáva jeho jediným SUV v odvetví, kde sa spotrebitelia naďalej hrnú k takýmto vozidlám.
Predáva sa tiež Gran Turismo, kupé a superšport Maserati MC20. Ani jedno z týchto áut nemá širokú príťažlivosť a ani jedno nestačí na udržanie značky nad vodou. Minulý rok bývalý generálny riaditeľ Stellantis Carlos Tavares priznal, že Maserati je “v červených číslach”.
Náhrady za luxusné, športové autá Maserati Levante a Ghibli by mohli pomôcť zvrátiť predaj a finančný výhľad značky, ale trh s luxusným tovarom je vysoko konkurenčný. Alfa Romeo, ďalšia z talianskych spoločností Stellantis, prepracováva svoju zostavu a nemôže mať produkty, ktoré zasahujú do Maserati a naopak. To ponecháva malý priestor pre jedno z nich.
zdroj: motor1.com