´´Horch- Audi!´´3. Apríl 2009
Jedinečnou tematickou výstavou sa museum mobile v Audi Forum Ingolstadt pripravilo na jubileum 100 rokov značky Audi. „Horch – Audi! História perfekcie má nové meno“, znie motto tejto jedinečnej výstavy. Na výstavu boli zhromaždené najstaršie modely z celej Európy. Od 11. marca do 16. júla 2009 očakáva trinásť automobilov z obdobia pred druhou svetovou vojnou návštevníkov v Audi museum mobile. Medzi nimi aj najstarší model značky, Audi Typ A z roku 1911 a – ako svetová premiéra – iba nedávno nanovo postavený model Audi 225 Front Spezialroadster z roku 1935. Obidva tieto modely, ako aj mnohé ďalšie exponáty tejto výstavy, existujú na celom svete iba v jednom exemplári.
AUDI AG má pohnutú a veľmi rôznorodú históriu. Ešte v 19. storočí založil August Horch v Kolíne nad Rýnom spoločnosť Horch & Cie. Motorwagen Werke. V roku 1902 prišiel Horch do Saska. V roku 1904 firmu v Zwickau transformoval na akciovú spoločnosť. V roku 1909 August Horch po nezhodách s predstavenstvom a dozornou radou opustil podnik aby iba o niekoľko týždňov neskôr takisto v Zwickau založil ďalší podnik na výrobu automobilov. Pretože jeho meno už bolo použité a chránené ako názov značky, zvolil ako názov novej firmy latinský preklad svojho mena: z „horch!“ vzniklo „audi!“. Autorom myšlienky použiť rozkazovací spôsob latinského prekladu slova „höre – horch“ (počúvaj) bol syn obchodného partnera, ktorý sa ako študent latinčiny podieľal so svojim otcom a Augustom Horchom na hľadaní nového mena firmy. Spočiatku malá výroba automobilov – ale už od úplného začiatku podriadená zásade „iba kvalitné a silné vozidlá“, sa za niekoľko rokov stala jednou z najznámejších nemeckých značiek. Od začiatku značku Audi sprevádzali športové úspechy. Víťaznou účasťou na rakúskych alpských jazdách v rokoch 1911 až 1914 sa podarilo urobiť meno Audi medzinárodne známym. Zvlášť úspešný model Audi Typ C 14/35 PS dostal prívlastok „Alpensieger“ (alpský víťaz).
V Audi museum mobile je vystavených trinásť najstarších automobilov značky Audi. Aby bolo možné popri historických vozidlách predstaviť mnohé príbehy z obdobia od začiatkov značky až do druhej svetovej vojny, tvorcovia výstavy využili netradičný spôsob. Z príbehov vytvorili osobitný komiks. Vždy jedna strana obsahuje anekdoty, zvláštnosti a legendy z histórie Audi. Od nájdenia mena, prepustenie Augusta Horcha, prvý osemvalec Audi a zavedenie ľavostranného riadenia v Nemecku cez súťaž o prvú figúrku na chladič, neskoršie prevzatie značkou DKW a ešte neskoršie založenie Auto Union až po koniec civilnej výroby v medzičasom druhom najväčšom automobilovom koncerne v Nemecku. „História Audi je príliš napínavá aby sa dala rozprávať obvyklým spôsobom. Ideou bolo urobiť ju pochopiteľnú na prvý pohľad. Aj deti jej môžu ihneď porozumieť,“ vysvetľuje Stefan Felber z Audi museum mobile.
Na automobilových nadšencov čakajú unikátne exponáty ranej histórie Audi. Medzi nimi vyniká nadčasovo krásny Audi Front Roadster, ktorý tu možno vidieť vôbec po prvý raz. V roku 1935 z neho vyrobili iba dva prototypy, z ktorých sa ani jeden nezachoval. Na originálnom podvozku limuzíny nechalo oddelenie Audi Tradition nanovo vyrobiť tento roadster snov špecializovanej firme Zinke v meste Zwönitz iba pomocou zachovaných fotografií. Teraz má tento dvojsedadlový unikát s pohonom predných kolies svetovú premiéru v Audi museum mobile. Ďalšiu mimoriadnu lahôdku predstavuje Audi Typ A z roku 1911. Model, po prvý raz vystavený v sídle značky v Ingolstadte, je 78. vozidlom vyrobeným u Audi v Zwickau a tým najstarším zachovaným na svete. Tento Typ A, ktorému kedysi motor s výkonom 19 kW (26 k) umožňoval dosahovať rýchlosť 75 km/h, je jediný svojho druhu na svete. Na výstavu ho zapožičalo české Technické múzeum z Prahy, ktorého expozíciu opustil vôbec po prvý raz.
Veľmi napínavý príbeh sa viaže aj k druhému najstaršiemu exponátu, Audi Typ E z roku 1913. Tento automobil mal motor s objemom 5,7 litra, ktorý už dosahoval výkon 40 kW (55 k). Bol to najväčší motor Audi z obdobia existencie značky v Zwickau. Typ E sa vyrábal do roku 1924. Na výstave stoja dva exempláre, jeden z prvej a druhý z poslednej série. Hoci majú obidva otvorenú karosériu, zmeny uskutočnené počas jedenástich rokov výroby sú dobre viditeľné. Športovým hrdinom je model Audi Typ C „Alpensieger“, ktorý sa vyrábal v rokoch 1911 až 1925. August Horch ho sám riadil keď do roku 1914 vyhral tri razy za sebou preteky Österreichische Alpenfahrt – v tej dobe najťažšiu rely v Európe. Vystavený exponát je z roku 1919 a je plne funkčný.
Technický míľnik vytvorila značka Audi v roku 1923 modelom Audi Typ M, ktorý patril k najluxusnejším a najdrahším automobilom v Nemecku. Motor bol z hliníkovej zliatiny, ventily ovládal vačkový hriadeľ v hlave valcov poháňaný kráľovským hriadeľom, karburátor bol opatrený čističom vzduchu. Bol to prvý model Audi vybavený brzdami na všetkých štyroch kolesách. Cena 22 300 ríšskych mariek bola pomerne vysoká. Celkovo sa predalo 228 kusov, z ktorých sa dodnes zachovali tri kompletné automobily a jeden podvozok. Vystavený exponát je prierezový model, ktorý názorne ukazuje pokrokovú techniku a vynikajúce vypracovanie tohto modelu. Po type M nasledoval prvý osemvalcový model Audi – Typ R „Imperator“, ktorý prekonal symbolickú hranicu výkonu 74 kW (100 k). Vystavené vozidlo pochádza z roku 1929 a je celosvetovo jediným zachovaným exemplárom tohto typu.
V roku 1931 značka Audi vyrobila Typ P – prvý malý automobil vo svojej histórii. Tento model sa desaťročia považoval za stratený a v roku 2003 sa našiel v jednej kôlni pri Ludwigsburgu. Podľa dokladov bol posledným majiteľom starosta jednej obce v Bádensku-Würtenbersku predtým ako bol v roku 1955 vyradený z premávky a na takmer pol storočia upadol do spánku ako Šípková Ruženka. Po náročnom reštaurovaní v lotyšskej Rige mohlo oddelenie Audi Tradition tento neobyčajný automobil tiež atestovať ako posledný svojho druhu. Veľkú výstava na tému „100 rokov Audi“ dopĺňajú modely, ktoré vznikli do roku 1940 pod vlajkou medzičasom založeného automobilového koncernu Auto Union – dva rozličné exempláre Audi Front 225 z roku 1935 a posledné Audi z obdobia pred druhou svetovou vojnou –Audi 920 z roku 1939.
V roku 2009 oslávi značka Audi, ktorú založil August Horch 19. júla 1909, presne 100 rokov. Logo Audi zo štyroch spojených kruhov symbolizuje značky Audi, DKW, Horch a Wanderer, ktoré boli zlúčené v roku 1932 do koncernu AutoUnion. Značky Auto Union a NSU fúzovali v roku 1969 a výrazne prispeli k technickému vývoju automobilu. V roku 1985 sa spoločnosť Audi NSU Auto Union AG ako súčasť koncernu Volkswagen premenovala na AUDI AG. Oddelenie Audi Tradition už mnoho rokov spolu s historickými spoločnosťami Auto Union GmbH a NSU GmbH pestuje a prezentuje rozsiahlu a široko členitú históriu značky Audi. Audi museum mobile v Audi Forum Ingolstadt je otvorené denne od pondelka do nedele od 9. do 18. hodiny. August Horch Museum v Zwickau je otvorené od utorka do nedele od 9.30 do 17.00 hod.