Porsche by mohlo ukončiť predaj elektromobilov v Číne29. Apríl 2025
Vzostup domácich čínskych výrobcov automobilov vážne ovplyvnil dopyt po medzinárodných značkách. Predaj luxusných, športových automobilov Porsche v Číne v roku 2024 klesol o 28% na 79 283 automobilov. Prvý štvrťrok tohto roka bol ešte horší, keď dopyt klesol o 42% na 9 471 kusov.
Pád Porsche nie je spôsobený tým, že by sa luxusné, športové autá Porsche 911 zrazu stali nežiaducimi. Skutočný problém pramení z neschopnosti odraziť čínsku konkurenciu v segmente elektromobilov. Xiaomi a ďalšie predávajú oveľa lacnejšie elektromobily, z ktorých niektoré sa môžu pochváliť väčším výkonom ako Porsche Taycan alebo Macan. Zuffenhausen si je plne vedomý tohto problému a namiesto toho, aby sa pomstil znížením cien alebo novými, cenovo dostupnejšími modelmi, môže jednoducho skončiť.
Generálny riaditeľ Porsche Oliver Blume vo svojom prejave na Auto Shanghai 2025 pripustil, že spoločnosť môže v dohľadnej budúcnosti prestať predávať svoje elektrické, luxusné, športové autá v Číne: “V najbližších dvoch až troch rokoch uvidíme, či tu Porsche existuje ako elektrická značka.” Šéf, ktorý tiež riadi koncern Volkswagen, uznal, že predaj elektrických vozidiel Porsche v Číne je “relatívne nízky”, ako uvádza Automotive News.
Najvyšší predstavitelia dali krištáľovo jasne najavo, že Porsche nemá v úmysle naháňať sa za objemom a bude udržiavať ceny na úrovni “vhodnej pre Porsche”. V dôsledku toho nový Cayenne EV, ktorý príde koncom tohto roka, nebude lacný, rovnako ako elektrický nástupca 718, ktorý má prísť po veľkom SUV.
Blume nepovažuje Xiaomi so svojím SU7 Ultra s výkonom 1 548 koní za priameho konkurenta a tvrdí, že ide o lacnejší elektromobil, ktorý sa nemôže rovnať “jazdným schopnostiam” Porsche. Stíhačka od Xiaomi stojí v Číne 529 900 juanov (takmer 64.000 EUR), zatiaľ čo základný Taycan s výkonom 402 koní začína na oveľa strmších 918 000 juanoch (110 000 EUR).
Na rozdiel od BMW, Mercedesu, Audi a dokonca ani Jaguaru Porsche neinvestovalo do modelov špecifických pre Čínu. Globálni hráči naliali peniaze do sedanov a SUV s dlhým rázvorom, aby zvýšili priestor pre nohy pre cestujúcich vzadu. Audi nedávno zašlo ešte o krok ďalej a uviedlo na trh mätúco pomenované AUDI (písané veľkými písmenami) ako čisto elektrickú podznačku.
VW do konca roka 2027 plánuje v Číne uviesť na trh 20 plug-in hybridov a elektromobilov, ale zdanlivo nie je na obzore nič od Porsche, pokiaľ ide o lokalizované produkty. Tento nový benzínový crossover, ktorý by nahradil Macan, by dával zmysel, ale neočakáva sa to skôr ako bližšie ku koncu desaťročia. Ostatní tradiční výrobcovia sa prispôsobili, aby si udržali svoj podiel na trhu. Relevantné príklady zahŕňajú luxusné minivany ako Lexus LM, Buick GL8 a Volvo EM90.
Keďže však čínske značky majú ľahší prístup k surovinám a ťažia z nižších nákladov na pracovnú silu, je pre medzinárodných hráčov čoraz ťažšie konkurovať. Poraziť ich na ich vlastnom trávniku sa teraz zdá byť nemožné. Niektorí výrobcovia automobilov sa vyrovnali s novou, tvrdou realitou a namiesto toho sa rozhodli posilniť miestne aliancie. Ako sa hovorí: “Ak ich nemôžete poraziť, pridajte sa k nim.”
zdroj: motor1.com