Ako Ferdinand Piëch vynašiel superšport Bugatti Veyron19. Apríl 2025

Legenda automobilového priemyslu aj šesť rokov po jeho smrti: Ferdinand Karl Piëch, narodený 17. apríla 1937 vo Viedni, bol od útleho veku fascinovaný technológiou – vášňou, ktorá definovala celý jeho život. Vyštudoval strojárstvo v Zürichu a svoju kariéru začal v spoločnosti Porsche, kde zohral kľúčovú úlohu pri vývoji legendárneho Porsche 917.

Vďaka inováciám, ako je päťvalcový motor, technológia TDI a pohon všetkých kolies quattro, formoval Audi a nakoniec sa v roku 1993 stal predsedom predstavenstva celej spoločnosti Volkswagen AG, čím sa stal jednou z najvplyvnejších osobností automobilového sveta.

Piëchov vzostup k moci bol len začiatok. V roku 1997 nemecký výkonný riaditeľ v expresnom vlaku Shinkansen medzi Tokiom a Nagojou načrtol na zadnej strane obálky nápad, ktorý by zmenil automobilový priemysel. V rozhovore s Karlom-Heinzom Neumannom, vtedajším vedúcim vývoja pohonných jednotiek vo VW, načrtol 18-valcový motor. Silné, revolučné a nepodobné ničomu, čo bolo predtým. Tento koncept znamenal zrod pohonnej jednotky, ktorá sa neskôr vyvinula pre luxusné, športové autá Bugatti W-16.

Fascinácia výkonného riaditeľa VW posúvaním technologických hraníc siahala hlboko. Predstavoval si luxusné, športové auto schopné produkovať 1 000 koní a dosahovať rýchlosť 400 km/h bez straty kultivovanosti a použiteľnosti luxusného grand toureru. Bola to myšlienka, ktorú žiadna existujúca architektúra vozidla nedokázala podporiť a vyžadovala si úplne nový prístup k inžinierstvu.

Pri hľadaní značky automobilov, ktorá by mohla stelesňovať jeho odvážnu víziu, Piëch zvažoval Bentley a Rolls-Royce. Počas veľkonočných sviatkov v roku 1997 však osud zasiahol, keď jeho syn Gregor trval na kúpe hračkárskeho modelu Bugatti Type 57 SC Atlantic. Piëch s nadšením rozpoznal Bugatti – meno, ktoré je synonymom výkonu a luxusu ako žiadne iné – ako ideálnu značku pre svoj projekt.

Dňa 5. mája 1998 boli zabezpečené práva na ochrannú známku Bugatti a boli podpísané príslušné zmluvy. Ferdinand K. Piëch potom poveril svojho priateľa, renomovaného dizajnéra Giorgetta Giugiara z Italdesignu, aby vypracoval koncept, ktorý by stelesňoval jeho víziu. Giugiaro už navrhol EB112 pre značku Bugatti pod Romanom Artiolim, ktorý nebol uvedený do výroby kvôli finančným problémom. To slúžilo ako základ pre prvé “VW-Bugatti”.

Výsledkom bolo Bugatti EB 118 – dvojdverové kupé, ktorého názov modelu odkazuje na 18-valcový motor. Na prekvapenie verejnosti bolo vozidlo predstavené na autosalóne v Paríži v septembri 1998, len niekoľko mesiacov po tom, čo značku získala spoločnosť Volkswagen AG.

V marci 1999 na autosalóne v Ženeve nasledovalo druhé 18-valcové koncepčné vozidlo: luxusný sedan EB 218. V septembri toho istého roku Bugatti predstavilo superauto EB 18/3 Chiron na autosalóne vo Frankfurte. Preskupenie čísel v názve modelu bolo spôsobené ochrannou známkou, keďže číslo 318 už bolo chránené iným výrobcom, BMW.

Koncepty stále prichádzali. V októbri 1999 bol na autosalóne v Tokiu predstavený model Bugatti EB 18/4 Veyron, ktorý sa nakoniec stal základom pre neskorší sériový model. Na rozdiel od predchádzajúcich štúdií tento dizajn nepochádza od Giugiara, ale bol vytvorený pod vedením Hartmuta Warkußa. Samotný tvar vytvoril mladý český dizajnér Jozef Kabaň.

V roku 2000 Ferdinand K. Piëch oznámil, že Bugatti vyrobí sériové luxusné, športové auto s výkonom 1 001 koní a maximálnou rýchlosťou viac ako 400 km/h. Skutočná výzva však nespočívala len v technickej dokonalosti. Skôr to malo splniť Piëchove špecifikácie: vytvoriť auto, ktoré by ráno mohlo ísť rýchlosťou 400 km/h a bolo vhodné na štýlovú jazdu do opery s manželkou.

Jeho cieľ bol jasný: Bugatti by mal dodať výnimočné, neprekonateľné, optimálne. Každé vozidlo muselo byť jedinečné. Neporovnateľné a jedinečné. “To je jediná vec, ktorú Bugatti môže urobiť,” napísal raz.

V roku 2005 sa Piëchova vízia stala skutočnosťou. Bugatti Veyron 16.4 bol predstavený svetu a stanovil nové štandardy výkonu, rýchlosti a luxusu. S maximálnou rýchlosťou 407 km/h a zrýchlením z 0 na 100 km/h za 2,5 sekundy to bolo najrýchlejšie sériové auto na svete – a potvrdilo nárok Bugatti na technologickú dokonalosť.

Okrem čísel bol Veyron viac než len technický zázrak; bolo stelesnením neúnavnej snahy prof. Dr. Ferdinanda K. Piëcha o dokonalosť. Dokonca aj dnes, o dve desaťročia neskôr, zostáva odkaz Veyronu neprekonateľný. Bola to revolúcia, pôvod hyperšportového auta a dôkaz toho, čo je možné, keď sa technický génius stretne s nekompromisnou víziou.

Prof. Dr. Ferdinand Karl Piëch priviedol Bugatti späť na vrchol automobilového inžinierstva a obnovil historický význam značky ako stelesnenia výkonu a luxusu. A všetko sa to začalo jeho neochvejnou vôľou vytvoriť výnimočné.

zdroj: motor1.com