Nový Mercedes-Benz CLA (2026) prichádza aj ako elektromobil14. Marec 2025

Základný Mercedes je pre rok 2026 úplne nový a v porovnaní so svojím predchodcom prináša podstatné zmeny. Konkurent pre luxusné, športové autá BMW 2 Gran Coupé bude po prvýkrát k dispozícii ako čistý elektromobil. Alternatívne lacnejšie verzie obsahujú mild-hybridné nastavenie založené na malom preplňovanom benzínovom a dieselovom motore.

Ako sme zvykli očakávať od auta, ktoré mení generácie, prepracovaná CLA je väčšia. Mercedes natiahol karosériu malého Benza o 35mm na 4723 mm, čím sa stal o niečo dlhším ako predchádzajúca generácia triedy C. Nie príliš kompaktný luxusný sedan je tiež o 25 mm širší ako starý CLA, teraz má 1855 mm. Inžinieri zvýšili auto o 29 mm na 1468 mm a predĺžili rázvor o 61 mm na 2790 mm.

Hoci je väčší ako model, ktorý nahrádza, je o niečo stiesnenejší pre cestujúcich vzadu. Ľudia, ktorí sedia vzadu, majú menej miesta na nohy a lakte, ale o niečo viac priestoru nad hlavou, napriek šikmej línii strechy. Mercedes nevysvetľuje, prečo komfort zadnej časti utrpel pokles, ale logika nám hovorí, že je to kvôli kompromisom v balení spojeným so spustením verzií EV. Nie je to všetko zlé, pretože vodič a spolujazdec majú o niečo viac miesta ako predtým.

Kapacita nákladu sa tiež znížila o 55 l na 405 l. To nie je významná strata, ak si zaobstaráte elektrický model, pretože Mercedes vybavil CLA s nulovými emisiami predným kufrom. Je to vlastne prvé luxusné, športové auto Mercedes-Benz za 90 rokov, ktoré ponúka predný batožinový priestor. Nový model pojme pod kapotou 101 l nákladného priestoru.

Štýl exteriéru je skôr evolúciou ako revolúciou. Niektorí by boli v pokušení povedať, že ide skôr o facelift ako o model novej generácie. Predné a zadné svetelné lišty odrážajú dizajnové trendy luxusných, športových automobilov Mercedes-Benz a je tu viac osvetlených hviezd, ako dokážeme spočítať. Mercedes vyhladil profil pomocou zapustených kľučiek dverí, ktoré odrážajú niektoré z väčších sedanov Benz. Napriek hrabavej streche je to stále sedan s kufrom namiesto praktickejších dverí batožinového priestoru. Elegantná karoséria má koeficient odporu vzduchu iba 0,21 v najaerodynamickejšej verzii auta.

Aj keď navonok vyzerá povedome, kabína bola prepracovaná. Vzpriamená palubná doska obsahuje až tri obrazovky obklopené morom lesklého čierneho plastu. Prístrojový panel meria 10.25 palca a je umiestnený vedľa 14-palcovej obrazovky infotainmentu, ktoré sú štandardne ponúkané v celom rade. Nový CLA je možné za príplatok nakonfigurovať so 14-palcovou obrazovkou spolujazdca.

Nastavenie s tromi displejmi, nazvané MBUX Superscreen, má veľkú sklenenú plochu, ktorá napodobňuje drahšie luxusné, športové autá Mercedes-Benz s ich doskami s vysokou obrazovkou. Zákazníci môžu minúť navyše na head-up displej zobrazujúci 12,2-palcový obraz v zornom poli vodiča. Dlhý zoznam možností zahŕňa aj zvukový systém Burmester so 16 reproduktormi v celej kabíne.

Bočné vetracie otvory v turbínovom štýle pripomínajú predchádzajúcu generáciu, ale pomerne jednoduchý plochý vetrací otvor nahradil trojité kruhové stredové vetracie otvory. Všimli sme si tiež, že boli odstránené samostatné ovládacie prvky klimatizácie, takže na úpravu teploty a ďalších nastavení budete musieť použiť dotykovú obrazovku. Na druhej strane “plávajúca” stredová konzola ponúka držiaky na poháre a bezdrôtovú nabíjaciu podložku hore spolu so slušným batožinovým priestorom pod ním.

Nové viacprvkové zadné odpruženie odvodené od väčších a luxusnejších modelov údajne zlepšuje kvalitu jazdy. To bude závisieť aj od veľkosti originál diskov Mercedes-Benz, ktoré sa pohybujú od 17 do 19 palcov. Inde je panoramatické strešné okno štandardom. Nemá roletu, pretože Mercedes spomína, že ju nepotrebuje, pretože používa tepelnoizolačné vrstvené sklo s ultratenkým infračerveným filmom na blokovanie žiarenia a zníženie oslnenia.

Čo sa týka výkonu, základná CLA je vybavená 1.5-litrovým štvorvalcovým motorom, ktorý beží na Millerovom cykle a pracuje s osemstupňovou dvojspojkovou automatickou prevodovkou. Priečne namontovaný “M252″ dostane celohliníkovú kľukovú skriňu a 48-voltovú technológiu s elektromotorom zabudovaným do tohto DCT. Mercedes hovorí, že 1,5-litrová jednotka bude ponúkaná v dvoch výkonoch bez odhalenia čísel výkonu a s možnosťou výberu medzi pohonom predných a všetkých kolies.

Ak ste ochotní prejsť na elektrický pohon, môžete si vybrať z dvoch modelov: CLA 250+ s technológiou EQ a CLA 350 4Matic s technológiou EQ. Prvý z nich má jednomotorové nastavenie s pohonom zadných kolies s výkonom 268 koní a krútiacim momentom 335 Nm. Ten využíva silnejšie dvojmotorové usporiadanie s pohonom všetkých kolies s výkonom 349 koní a 515 Nm. Oba tieto luxusné, športové autá sú vybavené dvojstupňovou prevodovkou namontovanou vzadu, pričom prvá je prispôsobená pre mestské použitie, zatiaľ čo druhá je prispôsobená na jazdu po diaľnici.

Držte sa základného elektrického CLA a zrýchli z 0-100 km/h za 6.6 sekundy. Jeho silnejší náprotivok zvládne prácu za 4,8 sekundy. Obe sú elektronicky obmedzené rýchlosťou 210 km/h. Stojí za zmienku, že model 4Matic bude fungovať v režime pohonu všetkých kolies iba vtedy, keď je potrebný extra výkon a trakcia. Predný motor bude v ostatných scenároch oddelený pre vyššiu účinnosť.

Ak vás zaujíma, koľko váži, dvojmotorový model nakláňa misky váh na neuveriteľných 2 135 kg v európskej špecifikácii. Taký je život s elektromobilmi. Benzínový model by mal byť podstatne ľahší bez robustnej batérie. Keď už sme pri tom, elektromobily zdieľajú nikel-mangán-kobaltovú batériu s využiteľnou kapacitou 85 kWh.

Mercedes tvrdí, že maximálny dojazd v cykle WLTP je 792 km pre model RWD a až 771 km pre svoj náprotivok AWD. Keďže je na palube 800-voltová technológia, je podporované rýchle nabíjanie jednosmerným prúdom s pôsobivým výkonom 325 kW. V ideálnom scenári môžete pridať 325 km dojazdu už po 10 minútach na nabíjacej stanici jednosmerným prúdom.

Ku koncu roka má Mercedes v úmysle uviesť na trh inú príchuť elektrického CLA vybaveného lítium-železo-fosfátovou (LFP) batériou s využiteľným energetickým obsahom 58 kWh.

Sedan triedy A sa k novej CLA nepripojí. Mercedes zoštíhluje svoju ponuku malých áut, ale stále dáva Európanom, ktorí milujú kombi, CLA Shooting Brake. Okrem toho crossovery GLA a GLB dostávajú modely novej generácie. Očakávame, že všetky štyri splodia plne elektrické deriváty. Zatiaľ to nebolo oznámené, ale prichádzajúci ”Little G” bude pravdepodobne mechanicky spojený s týmito kompaktnými vozidlami.

zdroj: motor1.com