Elektrický Mercedes GLC prechádza testami v silnom mraze12. Marec 2025
GLC je už dlhé roky najobľúbenejším SUV od značky Mercedes‑Benz. V roku 2024 to bol najpredávanejší konštrukčný rad značky. Zákazníci sa teraz môžu tešiť na vzrušujúci prírastok: nové plnoelektrické, luxusné, športové autá Mercedes-Benz GLC rozšíria ponuku predaja. GLC s technológiou EQ predstavuje prelomový bod v segmente strednej triedy Mercedes-Benz. Dôsledne navrhnuté ako akumulátorové elektrické vozidlo (BEV) ponúka najnovšie technológie značky s hviezdou. Plnoelektrická GLC stanovuje nové štandardy z hľadiska výkonu, dojazdu, hospodárnosti a rýchlosti nabíjania. Z hľadiska všestrannosti a praktickosti pri každodennom používaní zároveň v ničom nezaostáva za konvenčne poháňanými variantmi. Znamená to, že v budúcnosti bude Mercedes-Benz v tomto segmente ponúkať pestrú paletu pohonov, aby pokryl všetky potreby zákazníkov.
Kompletne zamaskované prototypy elektrickej GLC práve prechádzali zimným testovaním vo švédskej polárnej oblasti. Pri teplotách hlboko pod bodom mrazu a na cestách pokrytých hlbokým snehom čelili najťažším prírodným podmienkam.
„GLC je elektrické, luxusné, športové auto bez kompromisov – a testujeme ho rovnako nekompromisne. Počas zimného testovania vo Švédsku naša elektrická GLC demonštrovala, aká spoľahlivá a robustná je aj v extrémnych podmienkach. Elektrická GLC je synonymom inovácie a kvality – to sme dokázali v škandinávskej zime.“ Povedal Christoph Starzynski, vedúci kompletného vývoja vozidiel a integrácie, Mercedes-Benz Group AG.
Vysoko efektívna koncepcia akumulátorového elektrického vozidla Mercedes-Benz prináša nové výzvy v chladnom ročnom období. Napriek tomu musí nová GLC zabezpečiť praktický dojazd aj pri nízkej vonkajšej teplote. Mercedes-Benz okrem toho ponúka na zimných cestách prvotriedny komfort jazdy a vysoké bezpečnostné štandardy, ktoré musia byť tiež otestované a overené.
Počas zimných testov v Arjeplogu v severnom Švédsku preukázali nové, luxusné, športové autá GLC od značky Mercedes-Benz svoje vynikajúce jazdné vlastnosti, ako aj vynikajúcu trakciu na zimných cestách vďaka náhonu 4MATIC. Modely s náhonom na všetky kolesá majú na prednej náprave výkonnú ovládaciu jednotku Drive Unit, ktorú možno bleskovo zapnúť alebo vypnúť pomocou vysokovoltového vypínacieho zariadenia (DCU).
Na zabezpečenie optimálnej trakcie a jazdnej stability na snehu a ľade snímače rozpoznajú pretáčajúce sa kolesá a rozdelia krútiaci moment podľa jazdnej situácie. Keďže sú oba elektromotory riadené nezávisle od seba, hnacia sila je optimálne zachovaná.
Mercedes-Benz vyvinul elektrickú pohonnú jednotku na zadnej náprave kompletne vo vlastnej réžii. Pre mimoriadne efektívne využitie energie sú obe jednotky elektrického pohonu vybavené vysokovýkonnou výkonovou elektronikou s meničmi z karbidu kremíka.
Okrem citlivého náhonu na všetky kolesá s rýchlymi reakciami a presného riadenia prekvapili na švédskych tratiach aj nové brzdy. Tento inovatívny brzdový systém kombinuje predtým oddelené komponenty posilňovača bŕzd, hlavného valca a riadenia ESP® do kompaktného modulu, ktorý sa stará o suverénny pocit z brzdového pedálu a poskytuje presnú a konzistentnú odozvu.
Systém optimalizuje rekuperáciu energie z brzdenia, a tým zvyšuje dojazd. Koncepcia sa stará o to, aby mal vodič vždy konzistentný, suverénny a transparentný pocit z brzdového pedálu, bez ohľadu na to, či vozidlo brzdí rekuperáciou alebo trením. Okrem toho nová brzdová sústava spĺňa vysoké bezpečnostné štandardy typické pre značku. V prípade poruchy sa systém spoľahlivo prepne na hydraulickú záložnú úroveň, a teda vždy sa postará o bezpečné vlastnosti brzdenia.
Vďaka inovatívnym technológiám akumulátora a pohonu dosahuje GLC dlhý dojazd aj v mrazivých podmienkach. Medzi technologické prednosti patrí 800-voltová architektúra a pokrokové pohonné jednotky vrátane dvojrýchlostnej prevodovky na hlavnom pohone zadnej nápravy. 800-voltový systém maximalizuje efektívnosť, ako aj výkon a dokáže výrazne skrátiť čas nabíjania.
Pre GLC budú k dispozícii rôzne verzie vysokovoltových akumulátorov. Špičkový akumulátor umožní nabíjanie jednosmerným prúdom výkonom viac ako 320 kW. Okrem využiteľnej kapacity energie sa akumulátory líšia aj chemickým zložením článkov. Akumulátorové články top variantu disponujú anódami, v ktorých je oxid kremičitý zmiešaný s grafitom, dôsledkom čoho je mimoriadne vysoká gravimetrická energetická hustota.
Elektrická GLC zaujme aj skvelým tepelným komfortom v zimnej prevádzke. Nadchádzajúci model bude mať štandardne vzduchové tepelné čerpadlo. V porovnaní s porovnateľným elektrickým prídavným ohrievačom spotrebuje na vyhriatie interiéru pri rovnakom vyhrievacom výkone približne tretinu elektrickej energie za rovnakých rámcových podmienok.
Ako takzvaný viaczdrojový model dokáže tepelné čerpadlo využívať paralelne tri zdroje energie: odpadové teplo z jednotky elektrického pohonu, odpadové teplo z akumulátora a okolitý vzduch. Tepelné čerpadlo je súčasťou klimatizácie, ktorá v lete chladí a v zime kúri. Na jednej strane tepelné čerpadlo umožňuje veľmi vysoký výkon nabíjania tým, že pred rýchlonabíjaním uvedie vysokovoltový akumulátor do ideálneho teplotného rozsahu. Na druhej strane je súčasťou filozofie Mercedes-Benz s myšlienkou, že účinnosť by nemala ísť na úkor tepelného komfortu. Aj počas rýchlonabíjania zostáva interiér príjemne temperovaný – aj tento cieľ vývoja sa podarilo potvrdiť vo švédskej polárnej oblasti.
Mercedes-Benz už desaťročia skúša každý nový model v extrémnych podmienkach neďaleko polárneho kruhu – v mrazivých teplotách do mínus 25 stupňov Celzia na snehom pokrytých cestách a na zamrznutých jazerách s čírym ľadom. Spoločnosť má na tento účel vlastné skúšobné centrum v severošvédskom mestečku Arjeplog v Laponsku. Okrem skúšky na cestných komunikáciách na ďalekom severe sa tu vozidlá testujú aj na špeciálne zriadených skúšobných tratiach. Náročné výjazdy na stúpaniach do 20 percent, testovacie trate s rôznymi súčiniteľmi trenia, dráhy na testovanie ovládateľnosti vozidla a okruhy na takmer čírom ľade zamrznutých jazier kladú maximálne nároky na systémy pohonu a regulácie.
V rámci overovania celého vozidla patrí do skúšobného programu nového modelu značky Mercedes-Benz viac ako 500 jednotlivých skúšok. Štandardný postup v prípade elektrických vozidiel navyše zahŕňa aj viac než 100 skúšok špecifických pre pohon, z ktorých približne dve tretiny pokrývajú elektrický pohon a nabíjanie. Novými výzvami, ktoré prináša elektrické vozidlo, sú napríklad poskytovanie výkonu elektromotora pri studenom štarte a s ochladeným akumulátorom, dojazd v jazdnom režime zákazníka, manipulácia s nabíjacími káblami, predklimatizovanie a prevádzková stratégia akumulátora vrátane rekuperácie. Sem patrí aj osobitné nastavenie dynamiky jazdy a systému ESP®.
Skúšobné centrum v mestečku Arjeplog má k dispozícii celé spektrum možností nabíjania, vďaka ktorému je možné testovať rôzne požiadavky zákazníka a profily nabíjania akumulátora: od jednoduchej domácej zásuvky cez nabíjacie skrinky až po rýchlonabíjacie stanice.
Systematická validácia kompletného vozidla je súčasťou rozsiahlych opatrení v rámci vývojového procesu každého jedného konštrukčného radu Mercedes-Benz. Slúži na zabezpečenie vysokých štandardov kvality. Okrem zimného testovania prebieha aj letné testovanie s vysokou intenzitou slnečného žiarenia a teplotami do 50° Celzia, napríklad v Arizone a Južnej Afrike.
Skôr ako sa nové vozidlo dostane do sériovej výroby, musí spĺňať vývojové štandardy a spoľahlivosť definovanú zo strany Mercedes-Benz. To prebieha v niekoľkých krokoch: najprv sa vykonajú digitálne predbežné návrhy a simulácie, aby sa preukázala vhodnosť koncepcie. Jednotlivé komponenty sa následne validujú na skúšobných stoliciach alebo príslušných skúšobných vozidlách. Kontroluje a zaručuje sa napríklad životnosť zostavy hnacieho ústrojenstva alebo jednotlivých častí nápravy. Systémy sa napokon testujú a schvaľujú v kompletnom vozidle. Rozhodujúca je perspektíva zákazníka: Mercedes-Benz musí byť funkčný a spoľahlivý v maximálnej možnej miere aj v extrémnych podmienkach a vo všetkých relevantných scenároch využitia.