Udržať manuálnu prevodovku je dôležité, hovorí šéf Porsche GT30. Január 2025

Manuálna prevodovka je vymierajúce plemeno. V predaji je len niekoľko modelov, ktoré si môžete kúpiť s manuálnym radením. Porsche predáva s manuálom dve luxusné, športové autá, Porsche 718 a 911. Aj keď veci nevyzerajú dobre pre 718 s motorom v strede, ktorý má byť koncom tohto roka plne elektrický, Porsche 911 bude mať v dohľadnej budúcnosti aspoň jeden manuálny variant, pokiaľ ide o šéfa Porsche GT Andreasa Preuningera.

“Z môjho osobného pohľadu bolo vždy veľmi dôležité mať manuál,” povedal Preuninger pre Motor1 pri uvedení Porsche 911 GT3 v španielskej Valencii. “Uprednostňujem manuál ako auto vodiča,” dodal. “Nevadí mi radiť auto ani na trati, pretože presne viem, že PDK je rýchlejší.”

Tento sentiment prichádza len tri týždne po tom, čo Porsche odhalilo, že upustilo od manuálnej výbavy pre luxusné, športové autá Porsche 911 Carrera S, pričom ako posledné vozidlá s pákovým radením v zostave Porsche ponechalo iba GT3 a Carrera T s manuálnym radením.

GT3, obnovené pre rok 2025, je teraz jediným Porsche, kde si kupujúci môže vybrať medzi manuálnou prevodovkou alebo dvojspojkovou automatickou prevodovkou PDK.

“Myslím si, že je vždy dobré mať na výber a vždy som mal v hlave, dokonca aj na 991, vrátiť manuálnu prevodovku, čo sme urobili prostredníctvom Porsche 911 R,” povedal Preuninger pre Motor1. “911 R bol viac-menej vývojovým projektom prevodovky, ktorú máme dodnes.”

Ale keďže dvojspojky sú každým rokom efektívnejšie, niektorí sa obávajú, že manuál by mohol byť nakoniec zabitý kvôli emisiám. Preuninger, ktorý vedie divíziu Porsche GT od roku 2000, si to nemyslí.

“Manuál je ľahší, takže prispieva k lepšej spotrebe a nižším emisiám a máte viac energie za volantom, pretože vnútorný odpor manuálnej prevodovky je podstatne nižší ako na PDK. Nemáte pohonný agregát, ktorý musí produkovať hydraulickú energiu pre spojkový systém. Nemáte dve spojky, ktoré prechádzajú cez mokrú vaňu, čo je tiež odpor. V reálnom svete auto s manuálnou prevodovkou spotrebuje menej benzínu, a preto produkuje menej emisií ako PDK,” dodáva Preuninger.

Takže manuál tu zdanlivo zostane pre luxusné, športové autá Porsche GT3, rovnako ako vysokootáčkový, atmosférický plochý šesťvalec. Takýto motor nemá vo svete moderných emisných predpisov miesto, takže na jeho udržanie musí Porsche použiť štyri katalyzátory vo výfuku. A aby to udržalo výkon 502 koní, museli inžinieri pridať nové vačky, rôzne telesá škrtiacej klapky a niekoľko ďalších malých zmien.

“Manuál v kombinácii s vysokootáčkovým spaľovacím motorom s výkonom 9 000 otáčok za minútu je jednoducho taký veľký, obrovský zábavný faktor. Myslím si, že s týmto luxusným, športovým autom sme v zábavnom priemysle. Nie je to dopravný prostriedok. Musíme ísť pre úsmevy, ” povedal Preuninger.

zdroj: motor1.com