Pápež František dostal prvý elektrický papamobil Mercedes-Benz14. December 2024
Už 94 rokov dodáva výrobca automobilov Mercedes-Benz luxusné, športové autá do Vatikánu – pápež používa známe papamobily Mercedes-Benz, ktorých základom je Trieda G, už približne 45 rokov. Teraz bude papamobil od značky Mercedes-Benz prvýkrát čisto elektrický: výkonný riaditeľ Mercedes-Benz Ola Källenius a zúčastnení členovia tímu vo Vatikáne osobne odovzdali pápežovi Františkovi unikátny automobil, ktorého základom je nová elektrická Trieda G.
Pápež teda bude cestovať lokálne bez emisií v novom luxusnom aute Mercedes-Benz, a to presne vo Svätom roku 2025, ktorý nastáva len každých 25 rokov a pri príležitosti ktorého Rím očakáva milióny pútnikov. Toto vozidlo spĺňa vysoké požiadavky a bolo vyvinuté v úzkej spolupráci s Vatikánom špeciálne pre účely pápeža. Jeho elektrické hnacie ústrojenstvo, ktoré bolo upravené na mimoriadne nízke rýchlosti počas verejných vystúpení, prispieva k realizácii encykliky Laudato Si. V nej pápež František opisuje potrebu trvalo udržateľného vývoja.
Ola Källenius sa pri odovzdávaní poďakoval pápežovi Františkovi aj všetkým zúčastneným stranám a zdôraznil trvalo udržateľnú obchodnú stratégiu značky Mercedes-Benz: „Pápež František je s týmto novým papamobilom prvým pápežom, ktorý na svojich verejných vystúpeniach bude cestovať celkom elektricky vo vozidle značky Mercedes-Benz. Pre našu spoločnosť je to mimoriadna pocta a ďakujem Jeho Svätosti za prejavenú dôveru. Týmto papamobilom tiež vysielame jasný signál v prospech elektrickej mobility a dekarbonizácie. Mercedes-Benz je nielen symbolom výnimočných a individuálnych vlastností, ale dôsledne vytvára podmienky pre autopark nových vozidiel s bilančnou neutralitou CO2v roku 2039.“
Ola Källenia počas stretnutia v Bazilike Svätého Petra sprevádzala Britta Seeger, členka predstavenstva, zodpovedná za odbyt a marketing, ako aj Marc Langenbrinck, výkonný riaditeľ Mercedes-Benz Italia. Svätý Otec sa ale stretol aj s tými, ktorí jeho nové vozidlo vyvinuli a skonštruovali. Na následnú súkromnú audienciu boli pozvaní aj zamestnanci z útvarov pre dizajn, vývoj, konštruovanie a odbyt, ktorí tak mohli „svoje“ vozidlo odovzdať v mene mnohých ďalších zapojených zamestnancov. Približne rok prebiehal vývoj v spolupráci tímov odborníkov z Grazu (Rakúsko), zo Sindelfingenu (Nemecko) a z Ríma (Taliansko). Projekt viedol tím z Ríma. Elektrické hnacie ústrojenstvo upravil tím z prevádzky v Grazi. Odborníci zo Sindelfingenu vyrobili karosériu, vnútornú výbavu, ako aj individuálne prvky výbavy v rámci tradičnej ručnej výroby.
Elektrické hnacie ústrojenstvo nového modelu Mercedes-Benz G580 with EQ Technology (kombinovaná energetická spotreba: 30,4 – 27,7 kWh/100 km | kombinované emisie CO₂: 0 g/km) bolo prispôsobené a v rámci špeciálneho účelu použitia pri pomalých jazdách sa počas verejných vystúpení naplno využívajú výhody štyroch motorov umiestnených v blízkosti kolies.
V zadnej časti lavicové sedadlo nahradilo výškovo nastaviteľné samostatné sedadlo, ktoré je umiestnené v strede. Toto otočné hlavné sedadlo umožňuje flexibilný pohyb a sledovanie publika z rôznych uhlov pohľadu. Za samostatným sedadlom boli vľavo a vpravo integrované dve samostatné sedadlá pre ďalších cestujúcich.
Strecha bola odstránená vo výške stĺpika B, samotný stĺpik B bol harmonicky zakomponovaný do bočnej steny, čím vznikla nezameniteľná bočná silueta vozidla. Ochranu pre cestujúcich v prípade dažďa alebo nepriaznivých poveternostných podmienok poskytuje nasadzovacia strecha. Ľavé zadné bočné dvere boli odstránené a odborníci ich tradičným karosárskym spôsobom v jednom kuse spracovali a bez spojov privarili k holej karosérii. Na pravej strane boli zadné bočné dvere prestavené na protibežný doraz. Rovnako ako predchádzajúce papamobily, aj toto vozidlo má zvonku klasický biely lak Pearl.
Výrobca luxusných, športových automobilov Mercedes-Benz už takmer 100 rokov vyrába vozidlá pre hlavu katolíckej cirkvi, ako aj jeho cesty a verejné vystúpenia. Prvým takýmto vozidlom bol sedan Nürburg 460 Pullman pre pápeža Pia XI. z roku 1930. Výrobca automobilov Mercedes-Benz vtedy vďaka harmonickému celku dostal za dodávku príplatok – aj preto, lebo vtedajší tím preniesol dôležitú vlastnosť niekdajších kočov na vozidlo: možnosť spoločnej jazdy dvoch dôstojných osôb so sklopnými sedadlami, ako aj ďalšieho personálu. V 60. rokoch minulého storočia dostal pápež Ján XXIII. vozidlo 300 Landaulet s automatickou prevodovkou a predĺženým rázvorom. Jeho nástupca Pavol VI. najprv používal model 600 Pullman Landaulet a neskôr model 300 SEL, rovnako vo verzii Landaulet. Ján Pavol II. v 80. rokoch minulého storočia využíval prvý oficiálny papamobil na podujatiach na Námestí svätého Petra. Bol to modifikovaný model G konštrukčného radu 460. Od roku 2002 používal model G 500 konštrukčného radu 463, ktorý používali aj jeho nástupcovia Benedikt XVI. a František. Prechodne sa používali aj špeciálne vozidlá založené na Triede M a GLE od značky Mercedes-Benz. Niektoré papamobily, ktorých služba sa už skončila, si možno prezrieť vo Vatikáne a v Múzeu Mercedes-Benz v Stuttgarte.
„Pre každého zákazníka konštruujeme dokonalé vozidlo Mercedes – a už takmer 100 rokov aj pre Vatikán. Sme radi, že sme mohli splniť prianie Svätého Otca po elektrickom papamobile, a sme veľmi hrdí na to, že sme mohli toto vozidlo skonštruovať podľa jeho želaní a potrieb. Táto rovnocenná spolupráca je pre nás nesmiernou poctou a cenným symbolom spoločnej, trvalo udržateľnej zmeny.“ Povedala Britta Seeger, členka predstavenstva Mercedes-Benz Group AG, zodpovedná za odbyt a marketing.
„Trieda G patrí k najikonickejším vozidlám našej dielne. Sme hrdí na to, že sme v rámci tejto tradície mohli vyvinúť aj vozidlá pre Svätého Otca. Prvá plnoelektrická Trieda G je spojením trvalej udržateľnosti, elegantného dizajnu a maximálnej funkčnosti. Je to pre nás veľká pocta, že sme mohli pápežovi Františkovi odovzdať toto výnimočné vozidlo.“ Povedal Gorden Wagener, šéfdizajnér koncernu Mercedes-Benz Group.
„Prežívame dôležitý moment pevného spojenia, ktoré je už polovicu storočia príznačné pre našu spoločnosť Mercedes-Benz Taliansko a Vatikán. Ako zdôrazňuje pápež František, obchodný svet musí byť pevnou súčasťou spoločenstva. Preto sme veľmi poctení tým, že sme mohli prispieť k tomuto jedinečnému projektu. V mene veľkej rodiny Mercedes-Benz Taliansko chcem Svätému Otcovi čo najsrdečnejšie zaželať, aby sa mu darilo a aby mohol úspešne pokračovať vo svojom úrade. Tešíme sa na ohromný Svätý rok a sme presvedčení o tom, že „náš papamobil“ bude podporou Jeho Svätosti pri mnohých budúcich stretnutiach.“ Povedal Marc Langenbrinck, odbyt Mercedes-Benz Cars Taliansko a vedúci Mercedes-Benz Taliansko.
„Som veľmi hrdý na to, že som mohol prispieť k elektrickému papamobilu. Od prvého náčrtu až po výstupnú prebierku bola pre prácu tímu charakteristická vášeň, profesionálny prístup a rešpekt pred touto úlohou. V tomto vozidle sa skrýva neuveriteľne veľa ručnej práce a zanietenia – a zároveň aj najmodernejšej techniky. To, že nás pápež František pozval na osobné odovzdanie vozidla, prekonáva skutočne všetko. Je to zážitok, o ktorom raz ľudia budú rozprávať svojim vnúčatám.“ Povedal Klaus Millerferli, vývojový inžinier Mercedes-Benz AG v Sindelfingene.
„Už sme si zvykli na to, že v prípade Triedy G každý deň pracujeme na jednom z najlegendárnejších a najikonickejších modelov značky Mercedes-Benz. Konštruovanie vozidla pre pápeža je však niečím výnimočným aj pre nás – ale aj s tým máme skúsenosti. Celý tím v meste Graz je veľmi šťastný a hrdý na to, že sa Vatikán znova spoľahol na tieto skúsenosti.“ Povedal Peter Zotter, vývojový inžinier Mercedes-Benz G GmbH Graz.