Podľa Lamborghini teraz nie je čas na elektrický superšport8. Október 2024

Asi pred piatimi rokmi sa Lamborghini rozhodlo hybridizovať všetky svoje luxusné, športové autá a vzdalo sa prechodu na čistú elektrifikáciu. V tom čase sa zavedenie čistých elektromobilov – nie hybridov – zdalo byť jedinou cestou vpred, pričom na výrobcov klesla legislatíva a verejný tlak. Tento tlak sa však odvtedy obrátil, predaj elektromobilov klesá a vlády ustupujú od agresívnych mandátov pre elektromobily.

Vzhľadom na to, že dopyt po extravagantných vozidlách so spaľovacím motorom s vysokým zdvihovým objemom je väčší ako kedykoľvek predtým, je jasné, že rozhodnutie Lamborghini sa vyplatilo. Technický riaditeľ Rouven Mohr hovorí, že ani teraz by plne elektrické, luxusné, športové auto Lamborghini neuspelo.

“V tejto chvíli by ešte nebol ten správny čas [pre elektromobil], aspoň nie v superšportovom aute,” povedal Mohr v technickom centre Nardò počas uvedenia modelu Urus SE. “Na trhu ste videli veľa elektrických áut, ktoré neboli skutočne úspešné.”

So svojou plne hybridizovanou zostavou sa Lamborghini dostalo do ideálnej pozície pre úspech. Všetky tri jej luxusné, športové autá – Lamborghini Revuelto s motorom V12, Lamborghini Temerario s dvojitým turbodúchadlom a SUV Lamborghini Urus – sú teraz vybavené určitým druhom elektrickej asistencie, čo značku stavia na ideálne miesto, pretože konkurenti zaostávajú.

“Som veľmi spokojný s našou súčasnou zostavou, pretože s hybridnou zostavou môžeme žiť ďalšie desaťročie,” povedal Mohr. “Ale tiež verím, že Lamborghini potrebuje prejsť na elektrickú energiu, pretože je len otázkou času, kedy sa zmení myslenie.”

Lamborghini chápe, že čas sa rýchlo blíži, a preto plánuje uviesť na trh svoje prvé plne elektrické auto v roku 2028. EV, ktorý bol predstavený minulý rok v Monterey s konceptom Lanzador, nebude plnohodnotným superšportom, ale skôr grand tourerom 2+2 v tvare SUV. Najväčšou výzvou spoločnosti bude vyniknúť medzi morom elektromobilov s väčšinou podobným pocitom, hovorí Mohr.

“Je to o jasnosti produktu, definícii, zotrvaní v DNA vašej značky. Je jasné, že plne elektrické auto od Lamborghini musí mať tento druh vzrušenia. Nie je to len o maximálnom výkone, maximálnom zrýchlení. Sú to komodity”, povedal Mohr.

Mohr ďalej povedal, že prvé elektrické Lamborghini by malo mať rovnaký “druh drsnosti, druh vzrušenia” ako ich luxusné, športové autá na benzín.

“Môžete si byť istí, že keď prinesieme prvé elektrické Lamborghini, budeme veľmi opatrní pri riadení atribútov značky,” hovorí Mohr. “Neuvažujeme o tom, že prinesieme ďalší štandardný elektromobil, jeden megawatt výkonu. Nie je to tak. Potrebujete diferenciáciu.”

Prvým (a pravdepodobne jediným) autom, ktoré vám príde na myseľ, keď premýšľate o vzrušujúcich elektromobiloch, je Hyundai Ioniq 5 N, čiastočne vďaka jeho simulovanej prevodovke s radením pádlami. Aj keď Mohr oceňuje inováciu, nemyslí si, že by sa dobre hodila k značke Lamborghini.

“Mám plný rešpekt, že sa zaoberajú týmto bodom. Ak by ste sa ma spýtali, či sa [simulované prevody] hodia k značke Lamborghini, nie až tak veľmi,” hovorí Mohr. “Z nášho pohľadu musíme ísť ešte o krok ďalej. Len snaha napodobniť spaľovací motor je zatiaľ asi správnou odpoveďou. Musíme však presvedčiť zákazníkov, že zážitok z jazdy na elektrický pohon je niečo viac, ako vo svete spaľovania nemôžete mať. Len tak môžete presvedčiť emocionálnych kupujúcich, aby zostali elektrickí.”

Nie je presne jasné, aký bude tento rozdiel pre Lamborghini. Do uvedenia elektromobilu na trh zostávajú už len štyri roky, takže na odpoveď nebude treba dlho čakať.

zdroj: motor1.com