Nový McLaren W1 je nástupcom legendárneho modelu P17. Október 2024

V roku 1992 McLaren F1 položil rámec pre všetky hyperšporty. Potom v roku 2012 McLaren spôsobil revolúciu v tomto odvetví so svojím prvým hybridným, luxusným, športovým autom McLaren P1. Teraz, viac ako 30 rokov po pôvodnej F1, McLaren opäť objavuje segment so svojím doteraz najvýkonnejším cestným autom. Zoznámte sa s McLarenom W1.

McLaren W1 je poháňaný novým dvojitým turbodúchadlom 4.0-litrovým V8 s asistenčným systémom batérie. Má výkon 1 258 koní, čo mu dáva čas z 0-100 km/h za 2.7 sekundy a elektronicky obmedzenú maximálnu rýchlosť 360 km/h – rovnako ako luxusné, športové autá McLaren P1.

Nový motor – prezývaný “MPH-8″ – bol postavený úplne od základov. Má výkon 916 koní a má najvyšší výkon zo všetkých motorov McLaren, aký bol kedy vyrobený: 230 koní na liter. Jeho ľahký blok, pevné ventilové ústrojenstvo a plazmou potiahnuté otvory valcov pomáhajú dostať ho na červenú čiaru 9 200 otáčok za minútu, zatiaľ čo dve turbodúchadlá s dvojitou špirálou ožívajú len pri 2 500 ot./min.

K novému V8 sa pripája “E-modul”, ktorý sa skladá z elektromotora s radiálnym tokom, riadiacej jednotky motora a 1,4-kilowatthodinovej batérie. Pridáva ďalších 342 koní k výkonu benzínového motora a umožňuje, aby luxusné, športové autá McLarenu W1 jazdili len na elektrinu iba necelé 3 km. Lepšie ako nič.

Je prekvapujúce, že nový E-modul McLarenu váži iba 20 kg. Celková hmotnosť všetkých hybridných komponentov sa v porovnaní s P1 znížila o 40 kg. McLaren W1 má suchú hmotnosť len 1.399 kg. To je len o 4 kg viac ako McLaren P1.

Výkon a krútiaci moment sa posielajú výlučne na zadné kolesá vďaka elektronickému diferenciálu a to všetko je spárované s osemstupňovou automatickou prevodovkou s elektronickým spiatočkou.

Dizajn sa sústreďuje na nový monokokový podvozok McLaren “Aerocell”, ktorý kombinuje pevnú polohu sedenia s nastavením volantu a pedálov, a nové “Anhedral Doors”. Integrované sedadlá Aeorcellu pomohli McLarenu ušetriť rázvor 7 cm, zatiaľ čo dvere Anhedral zlepšujú prúdenie vzduchu cez predné blatníky.

McLaren strávil viac ako 350 hodín vo veternom tuneli s W1 a otestoval viac ako 5 000 jednotlivých bodov, aby sa uistil, že ide o najaerodynamickejšie luxusné, športové auto, aké kedy spoločnosť vyrobila.

McLaren W1 má zadné krídlo “Active Long Tail” inšpirované modelom F1 GTR z roku 1997, ktoré zlepšuje odpor a zvyšuje prítlak. McLaren hovorí, že toto auto má “schopnosti meniť tvar” – a my tomu veríme. Prepínač prúdenia vzduchu na streche (prvý v McLarene, ktorý je legálny pre pouličnú cestu) posiela čerstvý vzduch do motorového priestoru, zatiaľ čo aktívne predné a zadné blatníky pomáhajú generovať prítlak 350 a 650 kg v režime Race. W1 má celkový prítlak 1 000 kg.

Svetlá výška klesá o 3,8 cm vpredu a 1,8 cm vzadu v režime Race, zatiaľ čo dlhý zadný spojler sa po aktivácii predĺži až na 30 cm. Funguje tiež ako vzduchová brzda pri prudkom brzdení.

Pod klzkou karosériou sa nachádza nový Race Active Chassis Control III od McLarenu, ktorý je konfigurovateľný v troch rôznych nastaveniach: Comfort, Sport a Race. Kované šesťpiestikové strmene vpredu a štvorpiestikové strmene vzadu s uhlíkovo-keramickými kotúčmi pomáhajú rýchlo znížiť rýchlosť W1. Z rýchlosti 100 km/h sa McLaren W1 zastaví na vzdialenosti 29 m. Z rýchlosti 200 km/h je to len 100 m.

Aby bol všetok výkon pripojený k vozovke, McLaren W1 sa štandardne dodáva s pneumatikami Pirelli P Zero Trofeo RS s rozmermi 265/35 vpredu a 335/30 vzadu. McLaren ponúka aj pneumatiky P Zero R pre bežnejšie používanie na cestách a pneumatiky Pirelli P Zero Winter 2.

Kokpit má 8,0-palcový dotykový displej s kompatibilitou Apple CarPlay a Android Auto, ako aj pripojenia USB-A a USB-C. Malá polica za sedadlami ponúka aj niečo málo úložného priestoru v aute.

Nové, luxusné, športové autá McLaren W1 idú do predaja za cenu 2 milióny libier. McLaren postaví iba 399 exemplárov W1 a ako by ste očakávali, všetky sú už rezervované.

zdroj: motor1.com