Nissan GT-R končí len kvôli predpisom22. September 2024

Legendárne, luxusné, športové autá Nissan GT-R sa vyrábajú od decembra 2007, ale čas R35 sa kráti. Z väčšiny trhov bol model vyradený a posledné auto odíde budúci rok do povestného západu slnka. Nissan však tento superšport nezabíja preto, že by chcel – ale preto, že musí.

V rozhovore pre časopis Top Gear globálny produktový šéf automobilky Pierre Loing vysvetlil, prečo luxusné, športové autá Nissan GT-R žijú z požičaného času: “Je v predaji už 17 rokov a radi by sme ho vyrábali ďalších 17 rokov, ale regulátor nám robí nejaké problémy!” Superšportu Nissan bolo skutočne vyradené z Európy v júli 2021, keď boli zavedené nové predpisy o hluku. V tom čase už bol stiahnutý z austrálskeho trhu, pretože nespĺňal prísnejšie predpisy o nárazových testoch pri bočnom náraze.

Keď sa generácia auta skončí, zvyčajne to znamená, že výmena je za rohom. To však bohužiaľ neplatí pre R35. Keď sa výroba v roku 2025 skončí, Nissan nebude mať ďalšie luxusné, športové auto, ktoré by vyplnilo prázdnotu v závode Tochigi v Japonsku. Pierre dôrazne naznačil, že bude medzera, keď poukáže na históriu Nissan GT-R a na to, ako už predtým dochádzalo k prestávkam vo výrobe.

Minuloročný divoký koncept Hyper Force naznačil vyhliadky na plne elektrický R36 s polovodičovými batériami. Pripomeňme si však, ako dlho trvalo, kým Nissan uviedol na trh odchádzajúcu generáciu. Pôvodný koncept mal premiéru v roku 2001, v roku 2005 nasledoval model GT-R Proto a do začiatku sériovej výroby uplynuli ďalšie dva roky.

Začiatkom roka 2024 programový dizajnér Nissanu Giovanny Arroba navrhol, že ďalší GT-R bude uvedený na trh do roku 2030. Hyper Force nazval “odvážnym, ale hmatateľným snom, ktorý treba dosiahnuť do konca desaťročia”. Keď sa vysokovýkonné kupé nakoniec vráti, bude sedieť vedľa Z a v ideálnom prípade po boku novej Silvie.

Začiatkom tohto mesiaca viceprezident spoločnosti Nissan pre globálnu produktovú stratégiu Ivan Espinosa oznámil, že sa začali práce na treťom, luxusnom, športovom aute. Znovuzrodenie Silvie však zatiaľ nebolo schválené na výrobu.

Prísnejšia legislatíva tento rok v Európe zabila niekoľko výkonných vozidiel. Prišli sme o Toyotu GR86, Subaru BRZ, Porsche Boxster a Cayman kvôli prísnejším zákonom o kybernetickej bezpečnosti. Okrem toho Mazda vyradila 2.0-litrový motor MX-5 Miata a nadšencom roadsteru zostal len menší 1.5-litrový agregát.

V súvislosti s tým najnovší Ford Mustang v Európe v porovnaní so svojím americkým bratrancom znížil výkon o značných 52 koní. Okrem toho sú malé, luxusné, športové autá BMW M135, X1 M35i a X2 M35i v EÚ odladené z dôvodu prísnejších emisných predpisov. Zákony sa budú len sprísňovať, takže v mnohých prípadoch začína byť posledná šanca kúpiť si zábavné auto, kým ho legislatíva nezníži alebo úplne zruší.

zdroj: motor1.com