Predaj modelov Tesla klesá v USA aj v Európe23. Júl 2024

Zdá sa, že to nie je dobrý rok pre luxusné, športové autá Tesla. Po rekordných výsledkoch z roku 2023, keď bol najpopulárnejším výrobcom elektromobilov s najpredávanejším vozidlom na svete, nie je rok 2024 ani zďaleka taký robustný. Najnovšie údaje zozbierané spoločnosťou JATO Dynamics za prvú polovicu tohto roka ukazujú, že Tesla stráca pôdu pod nohami v Spojených štátoch aj v Európe, kde predaj klesol o 8%, respektíve 13%.

Zatiaľ čo široká verejnosť nie je úplne nadšená elektromobilmi, celkový dopyt v oboch regiónoch skutočne vzrástol. Nové, konkurencieschopnejšie modely zavedené na oboch stranách Atlantiku priťahujú viac ľudí, a to aj napriek rastúcej neistote týkajúcej sa stimulov a budúcich plánov výrobcov pôvodného zariadenia, ktorí vyrábajú tieto autá.

Pokles predaja nemusí vždy znamenať stratu podielu na trhu, ale to nie je prípad spoločnosti Tesla. V Európe klesol objem značky zo 185 200 kusov v prvom polroku 2023 na 161 300 kusov za rovnaké obdobie v roku 2024. V rovnakom časovom rámci sa však celkové registrácie EV zvýšili o 1,7%.

To znamená, že trhový podiel spoločnosti Tesla na európskom trhu BEV tento rok klesol z 19,8% na 17,2%. Tesla bola automobilkou s druhým najvyšším poklesom podielu na trhu BEV v Európe počas prvých šiestich mesiacov roku 2024, za skupinou Volkswagen, ktorá klesla z 22% na 18,7%.

Tesla a Volkswagen stratili pôdu pod nohami pred skupinou Geely, ktorá bola posilnená solídnymi výsledkami modelu Volvo EX30, a BMW Group, ktorá naďalej žne úspechy so svojimi najnovšími luxusnými, športovými autami. Rástli aj čínske značky, najmä vďaka BYD.

Situácia v Spojených štátoch je podobná. Objem predaja spoločnosti Tesla klesol z 324 900 vozidiel v prvej polovici roku 2023 na 299 200 vozidiel v tomto roku. Medzitým sa celkový predaj BEV v rovnakom období zvýšil o 7,6%. V dôsledku toho podiel spoločnosti Tesla klesol z 59,8% v roku 2023 na 51,2% v roku 2024. Spoločnosť je stále dominantným hráčom na svojom domácom trhu, ale stojí za zmienku, že mnohí konkurenti zaznamenali silné zisky uprostred strát spoločnosti Tesla. Hyundai vzrástol o 34%, zatiaľ čo Ford zaznamenal nárast o 48%. Rivian bol ešte lepší so 77% a Kia zvládla 110-percentný skok.

Prvý dôvod poklesu spoločnosti Tesla je zrejmý. Rast nemôže pokračovať donekonečna, najmä keď je modelová rada stále obmedzená a dosť stará. Tesla Model 3 dostal obnovu v roku 2023, ale datuje sa do roku 2017. Model Y má už päť rokov a Model S siaha až do začiatku roku 2010.

A konkurencia prichádza silná. V Európe Tesla pociťuje tlak zo strany prémiových nemeckých značiek a čínskeho priemyslu. Ako už bolo spomenuté, Ford, Kórejčania a Rivian sú v USA silní. Najnovší automobil spoločnosti, Cybertruck, sa z hľadiska predaja skutočne nerozbehol, v USA sa do prvej polovice roku 2024 predalo iba 11 300 kusov.

Nakoniec, zníženie cien, ktoré fungovalo tak dobre v roku 2023, teraz nie je také atraktívne. Keďže na trh prichádza viac elektromobilov iných značiek, zvyšovanie ponuky a výberu účinne znižuje dopyt a pokles cien. V tomto bode Tesla potrebuje viac ako len veľké zľavy a atraktívne aktualizácie pre svoje luxusné, športové autá. Potrebuje čerstvejšie produkty vo viacerých segmentoch.

zdroj: motor1.com