Nové BMW M5 je najvýkonnejšie v histórii, ale aj najťažšie26. Jún 2024

Máloktoré luxusné, športové auto rozruší nadšencov tak ako BMW M5. Po dlhom budovaní je tu najnovší super sedan spoločnosti BMW. Nová M5 je najvýkonnejšia, ktorá kedy nosila ikonický znak. Je to však aj najťažšia M5 všetkých čias vďaka štandardnému hybridnému pohonnému ústrojenstvu.

Ako sa dalo očakávať, pod kožou je DNA modelu BMW XM - konkrétne 4,4-litrový motor V8 s dvoma turbodúchadlami a jediný elektromotor vložený do osemstupňovej prevodovky. Celkový výkon systému je 717 koní, čo je o niečo menej, ako dostanete v SUV BMW XM. Samotný motor dosahuje výkon 577 koní a ďalších 194 koní pochádza z elektromotora, čo je identické s tým, čo nájdete v XM. Hybridná batéria je však menšia, 14,8 kWh.

BMW tvrdí, že nové, luxusné, športové autá BMW M5 dokážu zrýchliť z 0-100 km/h za 3,4 sekundy. Najvyššia rýchlosť je obmedzená na 250 km/h, aj keď sa môže posunúť na 315 km/h s balíkom M Driver’s Package. Odvrátenou stranou tejto rýchlosti je tichá, čisto elektrická prevádzka, ktorá prichádza s plug-in hybridom. V elektrickom režime BMW premieta 40 km tichého dojazdu výlučne na batériu. Ak však šliapnete na plyn alebo sa rozhodnete manuálne preradiť prevodovku M Steptronic, auto bude predpokladať, že ste pripravení hrať a naštartovať motor pre väčší výkon.

Keď už hovoríme o hraní, pre luxusné, športové autá BMW M5 existujú tri štandardné režimy jazdy. Komfort je miesto, kde benzín a elektrina pracujú na zabezpečení čo najplynulejšej a najefektívnejšej cesty. Benzínový motor sa vypína častejšie a nastavenia odpruženia / prevodovky sú držané v najmenej rušivých konfiguráciách. Sport a Sport Plus všetko oživujú (pri zachovaní nepretržitého chodu motora), ale voliteľné nastavenia Dynamic a Dynamic Plus sú potrebné pre plnohodnotný zážitok z M5. Tieto režimy optimalizujú hnacie ústrojenstvo na plný výkon a zvyšujú chladiaci systém pre prácu na trati.

Dynamický je tiež spôsob, akým prepnete systém pohonu všetkých kolies xDrive na pohon zadných kolies. Môžete ho získať aj vypnutím kontroly stability, čo podľa BMW poskytne vodičom “ešte viac nefiltrovaného zážitku z výkonu”. K dispozícii je elektronicky riadená uzávierka diferenciálu pre zadnú časť, ktorá môže posielať výkon doľava alebo doprava podľa potreby na dokončenie práce, pričom nefunguje podobne ako systém kontroly stability. Rozdiel je v tom, že výkon – nie brzdy – sa používa na udržanie M5 pekného a uprataného. To sa premieta do rýchlejšieho prejazdu zákrutami s väčšou istotou, čomu ďalej napomáha aktívne riadenie zadnej nápravy, ktoré sa otočí až o 1,5 stupňa.

O zastavenie BMW M5 sa starajú šesťpiestikové strmene na 16,1-palcových kotúčoch vpredu, s jednopiestikovými plávajúcimi strmeňmi hryzúcimi 15,7-palcové kotúče vzadu. Karbónovo-keramické brzdy M sú voliteľné, pričom narazia na veľkosť predného kotúča na 16,5 palca. Sedia za sadou originál diskov BMW s rozmermi 20 palcov vpredu a 21 vzadu.

To všetko je súčasťou prispôsobeného nastavenia hnacieho ústrojenstva modelu BMW M5, ktoré ďaleko presahuje tuhšie pružiny radu 5. Päťprvková zadná náprava je špecifická pre daný model a využíva zosilnené ovládacie ramená, ovládacie ramená odklonu a vodiace ramená navrhnuté pre vyššie zaťaženie g. Predná náprava s dvojitými priečnymi ramenami je tuhšia a využíva náboje špecifické pre luxusné, športové autá BMW M5.

K dispozícii je dodatočné vystuženie pre vzperové veže, podlahové výstuhy a držiaky pre rôzne komponenty podvozku sú silnejšie. Štandardom je samozrejme adaptívny M podvozok BMW s elektronicky riadenými tlmičmi, ktoré môžu vodiči jemne doladiť.

A k dispozícii je množstvo jemných úprav. Okrem spomínaných jazdných režimov umožňuje nová M5 individuálne nastavenie odpruženia, bŕzd, riadenia, prevodovky a systému pohonu všetkých kolies xDrive. Zatiaľ čo diskutujeme o technológiách, nájdete operačné systémy BMW 8.5 s displejmi špecifickými pre luxusné, športové autá BMW M pre vodiča a cestujúcich na predných sedadlách. Heads-up displej je štandardom a vo chvíľach, keď sa vám nechce šoférovať, môžete streamovať videá alebo hrať vybrané hry AirConsole.

Vizuálne je nové BMW M5 nezameniteľné so svojimi štvoritými koncovkami výfuku vzadu. Je tiež o dotyk širší – 7,6 cm vpredu a 4,8 cm vzadu. BMW tvrdí, že boky M5 sú prepracované oproti radu 5, aby mu pomohli zaujať agresívnejší postoj. Predná maska s vetracími otvormi, kontrastnými uhlami a jemný spojler dodáva zadnej časti charakter. Pri uvedení na trh je k dispozícii deväť štandardných farieb, ale kupujúci sa môžu vybrať z mnohých odtieňov BMW Individual a získať niečo jedinečné.

A teraz niečo o hmotnosti. Nové BMW M5 (2025) váži 2.445 kg. Ide o pomerne vysokú hodnotu, aj keď podľa prvotných testov sa zdá, že aj s takouto hmotnosťou nestratilo nové BMW M5 nič zo svojej ovládateľnosti. Testy reálneho vozidla ale čoskoro ukážu realitu, keďže luxusné, športové autá BMW M5 pôjdu do predaja v druhej polovici tohto roka. Nový model začína na základnej cene 144.000,- EUR.

zdroj: motor1.com