Lamborghini si nemyslí, že elektrické superšporty sa uchytia22. Máj 2024
Prvý elektrické, luxusné, športové auto Lamborghini dorazí až v roku 2028 – a nebude to superšport. Namiesto toho bude mať Lamborghini Lanzador podobu zdvihnutého grand tourera 2+2 so štyrmi sedadlami. Niečo ako Huracan alebo Revuelto EV nie je na programe. Prečo? Jednoducho neexistuje žiadny silný dopyt. Generálny riaditeľ spoločnosti sa domnieva, že elektrické superšporty sa predávajú slabo.
V rozhovore pre Automotive News Europe šéf Lamborghini Stephan Winkelmann tvrdil, že elektrické superšporty “nie sú niečo, čo sa zatiaľ predáva”. Ďalej spomenul, že tento žáner sa možno nikdy neuchytí: “Je príliš skoro a musíme vidieť, či a kedy sa to stane.”
Dáva zmysel, že Lamborghini stále používa motor V12 v náhrade za luxusné, športové autá Aventador, zatiaľ čo nástupca Huracan bude mať tiež benzínový pohon. Menšie z dvoch superšportov však stráca svoj atmosférický motor V10 v prospech novo vyvinutého twin-turbo motora V8.
Superšporty sú pre bohatých ľudí, ale generálny riaditeľ spoločnosti Rimac Mate Rimac nedávno pripustil, že špičkoví kupujúci nechcú elektrické superšporty. To je dôvod, prečo je Rimac Nevera stále na predaj, napriek humbuku okolo nej a obmedzenej výrobnej sérii iba 150 automobilov. Elektrické hyperauto vyvinuté v Chorvátsku dosiahlo minulý rok až 23 rekordov, ale zdá sa, že bohatí ľudia neboli dostatočne ohromení na to, aby sa podpísali pod záväznú objednávku.
Bugatti tiež udržiava spaľovací motor nažive s nadchádzajúcou výmenou Chironu. Značka so sídlom v Molsheime ani neznižuje počet valcov. Nová “francúzska” šelma bude mať atmosférický motor V16 ako súčasť hybridného nastavenia.
Ďalšou elitnou značkou, ktorá sa v súčasnosti drží ďalej od plnohodnotných elektromobilov, je Pagani, napriek tomu, že na tejto technológii pracuje od roku 2018. Neopustila úsilie v oblasti výskumu a vývoja, ale výrobný model tak skoro nepríde. Prečo? Batérie sú stále príliš ťažké, čo oslabuje zážitok z jazdy.
Nie všetky značky superšportov však takto rozmýšľajú. Ferrari je stále na dobrej ceste predstaviť výkonný elektromobil. V skutočnosti je v predstihu s vývojom, pred uvedením vozidla na trh koncom roka 2025. Medzitým budúci mesiac otvorí novú továreň v Maranelle. Na mieste sa budú vyrábať elektrické, luxusné, športové autá Ferrari.
Prísnejšie emisné predpisy nútia výrobcov automobilov prejsť na elektromobily, ale výrobcovia superšportov sa držia benzínových motorov čo najdlhšie. Prečo? Pretože vedia, čo ich zákazníci chcú, čo je emócia, ktorú môže poskytnúť iba veľkoobjemový spaľovací motor. Elektromobily sú výrazne rýchlejšie, ale Stephan Winkelmann si myslí, že to nie je také vzrušujúce ako vysokootáčkový benzínový motor namontovaný za sedadlami.
V ideálnom prípade chce Lamborghini zachrániť spaľovacie motory prechodom na e-palivá. Talianska exotická značka by mohla využiť pokrok značky Porsche koncernu Volkswagen pri vývoji a výrobe takmer uhlíkovo neutrálnych syntetických palív v Čile.
zdroj: motor1.com