Mercedes-Benz čelí obvineniu z používania rušiacich zariadení16. September 2023
Vládne agentúry po celom svete pokračujú v kontrole výrobcov automobilov v dôsledku škandálu Dieselgate v roku 2015. Podľa uniknutého listu nemeckého Spolkového úradu pre motorovú dopravu bol Mercedes-Benz začiatkom leta v hľadáčiku agentúry a bol obvinený z používania rušiacich zariadení na obchádzanie najnovších emisných noriem Euro 6.
V ozname zo 7. júla 2023 sa podrobne opisujú tri softvérové rušiace zariadenia nájdené v naftovom motore OM642, ktorý používajú luxusné, športové autá Mercedes-Benz E350 BlueTec. Dve zo zariadení zmenili prevádzku motora na základe určitých teplotných parametrov. Agentúra v liste povedala automobilke, že musí problémy vyriešiť, inak bude autám zakázaná prevádzka a stiahnuté z trhu. Nemecká skupina na ochranu spotrebiteľov životného prostredia Deutsche Umwelthilfe (DUH) zverejnila v piatok uniknutý list, ktorý dostala od nemenovaného informátora.
Mercedes-Benz, ktorý spolupracuje s agentúrou, povedal agentúre Reuters, že verí, že už vyvinul a nasadil správne aktualizácie softvéru potrebné na riešenie problémov. Dodatočná kontrola prišla po tom, ako Európsky súdny dvor v júli 2022 rozhodol, že rušiace zariadenia založené na softvéri sú nezákonné. Agentúra dala spoločnosti čas do 27. júla, aby vyhovela, ale agentúra Reuters uvádza, že dostala predĺženie.
Nie je to prvýkrát, čo Deutsche Umwelthilfe skúma Mercedes. V novembri 2021 organizácia vydala verejnú správu, v ktorej spoločnosť obvinila z používania ôsmich rušiacich zariadení vo svojich luxusných, športových automobiloch Mercedes-Benz E vybavených dieselovým motorom spĺňajúcim normu Euro 6 – motor OM642. DUH považoval zariadenia za nezákonné. Podľa správy zariadenia znížili množstvo vstrekovaného AdBlue, ktoré je potrebné na neutralizáciu škodlivých oxidov dusíka.
Mercedes-Benz nie je jedinou automobilkou, ktorá osem rokov po vypuknutí škandálu Dieselgate stále čelí následkom. Toto leto súd udelil pokutu bývalému generálnemu riaditeľovi Audi Rupertovi Stadlerovi vo výške 1,1 milióna eur za jeho účasť na škandále. Priznal sa, že sa vyhol trestu odňatia slobody. Dodávateľ automobilových komponentov Bosh zaplatil minulý rok pokuty vo výške 25 miliónov dolárov.
V roku 2020 musela materská spoločnosť Mercedesu, Daimler, zaplatiť 2,8 miliardy dolárov na vyrovnanie nárokov voči spoločnosti v Spojených štátoch. Automobilka čelila prípadom americkej agentúry na ochranu životného prostredia, Kalifornskej rady pre letecké zdroje, amerického ministerstva spravodlivosti a hromadnej žalobe. Viac ako polovica z takmer 3 miliárd dolárov išla rôznym vládnym agentúram, zatiaľ čo 700 miliónov dolárov išlo na urovnanie súdneho sporu.
zdroj: motor1.com