Mercedes-Benz Vision One-Eleven je interpretácia ikony zo 70. rokov3. Júl 2023
S modelom Mercedes-Benz Vision One-Eleven predstavuje značka novú štúdiu luxusného, športového auta, ktorá kombinuje mimoriadne dynamickú reč tvarov s inovatívnou, plnoelektrickou technológiou pohonu. Superšportová silueta určuje konzekventne implementovaný dizajn s jedným oblúkom v typickom štýle značky Mercedes 21. storočia. Zdokonalený dizajn IKONICKÉHO LUXUSU podčiarkuje postavenie značky Mercedes-Benz. Medzi najzaujímavejšie technické prvky patrí mimoriadne výkonný a zároveň vysoko efektívny motor s axiálnym tokom. Motor bol vyvinutý anglickým špecialistom na elektromotory YASA, ktorý je od júla 2021 100-percentnou dcérskou spoločnosťou Mercedes-Benz AG.
Mercedes-Benz Vision One-Eleven nadväzuje na tradíciu legendárnych experimentálnych vozidiel C 111 zo 60. a 70. rokov minulého storočia. Vozidlá konštrukčného radu C 111 slúžili na testovanie vtedy nových Wankelových a turbodieselových motorov a ako testovacie vozidlá na plastové karosérie. Mimoriadne (aero-) dynamické športové autá s motorom v strede boli zároveň svojho času považované za dizajnové ikony. V neposlednom rade vďaka výrazným krídlovým dverám a nápadnému oranžovo-čiernemu laku.
„Naším cieľom v Mercedes-Benz nie je robiť styling – naším cieľom je vytvárať ikony. To je podľa mňa to, čo robí rozdiel medzi mainstreamovým dizajnom a luxusom. Dizajnové ikony ako typ 300 SL a C 111 – oba modely s krídlovými dverami – sú v našej DNA. Tieto ikonické vozidlá boli kľúčovou inšpiráciou ikonického dizajnu vozidla Mercedes-Benz Vision One-Eleven. Spája krásu a nevšednosť do vízie budúcnosti. Naše plnoelektrické koncepčné vozidlo Vision je modernou interpretáciou modelu C 111, ktorý bol svojho času považovaný za avantgardný. O prvok prekvapenia sa starajú jasné, puristické a zároveň extrémne, svalnaté proporcie. Táto ikonická čistota sa odráža aj v interiéri. Zmyselná no zároveň minimalistická reč tvarov symbolizuje IKONICKÝ LUXUS od značky Mercedes-Benz.” Gorden Wagener, šéfdizajnér skupiny Mercedes-Benz Group AG
„Mercedes-Benz Vision One-Eleven spája fascinujúci dizajn s prelomovou technológiou pohonu, skúma nové cesty pre budúcnosť športových vlastností – podobne ako jeho historický predchodca. Srdcom kompaktného a mimoriadne efektívneho hnacieho ústrojenstva je inovatívny, špičkový elektromotor s axiálnym tokom YASA. Ponúka výkonnostný potenciál podobný motoristickému športu a zároveň zaberá podstatne menej miesta. Vďaka tomu je motor YASA s axiálnym tokom ideálny pre vysokovýkonné elektricky poháňané vozidlá. V kombinácii s kvapalinou chladeným akumulátorom s okrúhlymi článkami, ktorých chemické zloženie bolo inšpirované Formulou 1, je Mercedes‑Benz Vision One‑Eleven ďalším dôkazom širokého výkonového spektra našej komplexnej vývojovej stratégie pre elektrický pohon.“ Markus Schäfer, člen predstavenstva spoločnosti Mercedes-Benz Group AG, technický riaditeľ
Dizajn s jedným oblúkom bol konzekventne implementovaný do dizajnu karosérie Mercedes-Benz Vision One-Eleven. Od nízko položenej prednej časti až po svalnatú zadnú časť sa tiahne rovnomerne zakrivená línia, ktorá dodáva vozidlu so siluetou vysokou iba 1 170 mm skulpturálny vzhľad. To dokonale ladí s medeno-oranžovým lakom alubeam. Markantný farebný odtieň modelu C 111 je nezameniteľnou inšpiráciou, avšak nie je kompletne prevzatý. Lak luxusného, športového auta Mercedes-Benz Vision One-Eleven má oveľa výraznejší farebný odtieň ako C 111 a okrem toho sa v závislosti od dopadu svetla mení. Stelesňuje tak kvalitu a výraznú extravaganciu.
Ďalšími špecifickými prvkami pri pohľade zboku sú dokonale lícujúce krídlové dvere, zvonku nepriehľadné bočné okná maskované pixelovitým vzorom a veľkoformátové kolesá. Tie plynulo zapadajú do podbehov kolies pod objemnými blatníkmi a zdôrazňujú tak dojem nekompromisne športového a aerodynamicky prepracovaného vozidla. Dizajn diskov sa vyznačuje výrazne štruktúrovanými prvkami pripomínajúcimi vinutia elektromotorov – jasný odkaz na moderný, plnoelektrický pohon vozidla Mercedes-Benz Vision One-Eleven. Tvoria živý kontrast voči ikonickému, redukovanému a hladkému tvaru karosérie vozidla, ktorá pripomína sochárske umelecké dielo. Toto je jeden z typických X-faktorov značky, ktoré charakterizujú Vision One-Eleven.
Veľmi nízko položený predný a zadný nárazník v matnej čiernej farbe sa tiež starajú o výrazný kontrast. Dva aerodynamické prvky v tvare písmena U sú opticky prepojené dvoma profilmi krídel rovnakej farby, ktoré sú však prerušované a podsvietené na modro, pod bočnými obloženiami prahov. Funkčné aerodynamické prvky zároveň tvoria ďalší formálny odkaz na model C 111, ktorého karoséria je v spodnej časti nalakovaná čiernou farbou. Tmavá „kýlová línia“ vozidla Mercedes-Benz Vision One-Eleven vytvára dojem plynulého prechodu medzi vozidlom a zemou, ešte výraznejšie ako v prípade modelu C 111. Zdá sa, že auto doslova splýva s vozovkou.
Aj pri pohľade spredu pripomína Mercedes-Benz Vision One-Eleven významne model C 111. Nápadné rozdiely sa však skrývajú v detailoch: jedným z príkladov je výrazný predný koniec karosérie, ktorý na oboch vozidlách pozostáva z nízkeho obdĺžnikového prvku so zaoblenými hranami na ľavom aj pravom konci. V prípade C 111 ide o zatvorený plastový prvok s plástovou štruktúrou a pripevnenými okrúhlymi hmlovými svietidlami. Príslušný prvok na vozidle Mercedes-Benz Vision One-Eleven, ktorý vyzerá na prvý pohľad veľmi podobne, pri bližšom skúmaní odhaľuje svoju špičkovosť: ide o flexibilný vonkajší displej s 3D vzhľadom pixelov. Interpretuje charakteristické okrúhle svietidlá modelu C 111 v digitalizovanej podobe a dokáže posielať správy aj ostatným účastníkom cestnej premávky.
Na rozdiel od modelu C 111 má spodná predná časť modelu Mercedes-Benz Vision One-Eleven výrazne profilovaný predný spojler v tvare písmena U. Nad úzkym svetelným pásom sa nachádzajú ďalšie podobnosti s predkami a pravnúčatami. Obzvlášť nápadné: rovnako čierne otvory na prívod chladiaceho vzduchu v prednej kapote.
Zadnej časti vozidla Mercedes-Benz Vision One-Eleven dominuje tiež výrazne profilovaný difúzor. Nad ním sa tiahne displej, ktorý preberá tvar svojho náprotivka vpredu a zobrazuje konštrukčne identickú pixelovú grafiku pre červené svietiace zadné svietidlá. Podobne ako na bočných profiloch krídel aj v zadnej časti možno vidieť modré svetelné efekty: vnútorné strany diskov sú vybavené kruhovými svetelnými prvkami.
Interiér vozidla Mercedes-Benz Vision One-Eleven po prvý raz ukazuje interiér športového auta s koncepciou luxusného salónika. Odzrkadľuje zmenu paradigmy od autonómne jazdiaceho vozidla po samočinné elektrické vozidlo v segmente superšportových vozidiel a spája dva úplne iné stavy vozidiel: v režime Preteky so vzpriameným operadlom sa interiér s kompaktným dotykovým displejom orientovaným na vodiča stáva formálne zredukovaným strojom na jazdenie. Na druhej strane v režime Luxusného salónika sú sedadlá plne integrované do interiérovej skulptúry, ktorá spája prahy, stredový tunel a batožinový priestor do jedného celku.
Vzniká tak nová, mimoriadne vzdušná koncepcia priestoru. Na rozdiel od predchádzajúcich luxusných, športových automobilov s motorom v strede využíva výhody kompaktných elektromotorov a rozširuje interiér smerom dozadu. Interiér s koncepciou luxusného salónika vám ponúka oddych a relax – úplne nový prístup pre športové vozidlo budúcnosti.
Interiér modelu Vision One-Eleven formálne odráža luxus budúcnosti, ktorý sa spolieha na progresívnu farebnú koncepciu a nezvyčajné kombinácie materiálov. Kontrastná farebná a materiálová koncepcia zaujme na prvý pohľad: veľké plochy, ako napríklad palubná doska, sú potiahnuté bielou látkou s plástovou štruktúru, ktorá pôsobí technicky. Materiál pozostáva zo 100 percent recyklovaného polyesteru. Ostatné segmenty, ako sú lakťové opierky na prahoch a stredovej konzole a zadná odkladacia plocha pod veľkým zadným oknom, sú potiahnuté intenzívne žiarivou kožou oranžovej farby. Tým vzniká plynulý prechod z interiéru do ložného priestoru. Koža bola vyčinená kávovými škrupinami a teda spracovaná trvalo udržateľným spôsobom. Leštený hliník na ramenách volantu a ako priečna spona v lakťových opierkach podčiarkuje technický charakter. To isté platí pre dva pedály na brzdenie a zrýchľovanie. Sú vyrobené z lešteného hliníka a sú inštalované nastojato.
Interiér vozidla Mercedes-Benz Vision One-Eleven je v ostatnom zredukovaný na minimum. Rovnako ako pri exteriéri, aj tu bolo požiadavkou maximálne obmedziť počet zabudovaných prvkov. Sedadlá sú toho príkladom, pretože sa neriadia klasickým konštrukčným vzorom. Namiesto toho sú vložky operadiel sedadiel integrované v jednej rovine s podlahou interiéru. Na prvý pohľad pripomínajú škrupiny sedadiel pretekárskych vozidiel Formuly 1. Oranžové štvorbodové bezpečnostné pásy s leštenými prackami vo vysokom lesku zdôrazňujú športový charakter.
Inovatívne sedadlá zároveň spájajú športové vlastnosti s luxusným komfortom, pretože na rozdiel od pretekárskych vozidiel F1 majú operadlá nastaviteľný sklon. Strieborné trblietavé prešívané poťahy v tvare diamantu upútajú pozornosť a zdôrazňujú kvalitnú atmosféru interiéru. Medzi sedadlami je kompaktná stredová konzola, ktorá stojí voľne v priestore ako umelecké dielo.
Jediným vysoko komplexným prvkom v interiéri je kožou potiahnutý volant, ktorý je pokrytý rôznymi tlačidlami funkcií a najmodernejšími dotykovými prvkami. Dopĺňa ho kompaktný dotykový displej s vysokým rozlíšením, namontovaný na pravo od volantu a naklonený smerom k vodičovi. V prípade potreby zobrazuje všetky relevantné informácie o vozidle.
Kontrast k modernému interiéru tvorí plochý pixelový displej, ktorý sa tiahne po celej šírke palubnej dosky a preberá tvar dvoch svetelných pásov vpredu a vzadu. Aj tu je štruktúra pixelov zámerne ponechaná hrubá, čo znamená, že zobrazené informácie – ako napríklad aktuálna rýchlosť jazdy – pôsobia veľmi nápadne. Okrem toho 3D pixelový displej zobrazuje digitálne umelecké diela ako zhruba rastrované kódy QR, ktoré bežia v štýle „raných digitálnych“ pások s prehľadom správ. Deje sa tak pomocou sklenených pixelov, ktorých farebný gradient sa mení v závislosti od uhla pohľadu. Zodpovedajúci skutočný obraz sa následne zobrazí ostro na obrazovke s vysokým rozlíšením vedľa volantu.
Táto kombinácia veľmi odlišných zobrazení jedného a toho istého motívu stelesňuje ďalšiu interpretáciu hyperobrazovky so zameraním na flexibilné rozhrania. Retro-futuristický pixelový vzhľad s 8-bitovým vzhľadom je ďalším X-faktorom. Vývoj vo vozidle Mercedes-Benz Vision One-Eleven ilustruje čoraz väčšie spájanie fyzického a digitálneho sveta.
Pri príležitosti premiéri modelu Mercedes-Benz Vision One-Eleven vytvoril tím dizajnérov Mercedes-Benz vizionársky používateľský zážitok s využitím rozšírenej reality (AR) a integroval ho do virtuálneho testovacieho modelu interiéru Vision One-Eleven. Pomocou okuliarov na rozšírenú realitu Magic Leap 2, ktoré si vodič nasadí, je zážitok umocnený digitálnym obsahom vo vysokom rozlíšení, ktorý sa kontextovo zobrazuje v jeho okolí. Fyzický interiér vozidla a digitálne rozhranie sa navzájom hladko prepoja, čím sa celé vozidlo stáva používateľským rozhraním.
Mercedes-Benz skúma výhody rozšírenej reality od predstavenia koncepčného vozidla F015 v roku 2015. Používateľské rozhranie založené na rozšírenej realite v novom vozidle ponúka pohľad na budúcu koncepciu, ktorá funguje na dvoch úrovniach: informácie zobrazené na prístrojovom paneli, a tie, ktoré sú umiestnené v prostredí, a to vo vnútri a mimo vozidla. Toto predstavuje ďalší krok od používateľského rozhrania (UI) založeného na obrazovke s intuitívnou technológiou nulovej vrstvy Mercedes-Benz k používateľskému rozhraniu založenému na rozšírenej realite, ktoré usporiada prvky nulovej vrstvy v priestore okolo cestujúcich. Tieto prvky zahŕňajú moduly, 3D symboly a navigačnú mapu. Používateľské rozhranie okolo prístrojovej dosky a volantu je doplnené o ďalšie informácie prepojené s haptickými objektmi, ako sú tlačidlá alebo spínače.
180-stupňový pohľad rozšírenej reality integruje svet mimo testovacieho modelu do vozidla. Plynulo splynie s okolím a stavia vodiča do centra diania. Prvky mapy sa premietajú do prostredia a sú obohatené o ďalšie informácie, ako sú pozoruhodnosti alebo skryté nebezpečné miesta – napríklad staveniská za zákrutami. Pomocou tohto „röntgenového zobrazenia“ systém zlepšuje povedomie o situácii. Skryje nedôležité detaily a vytvorí tak štrukturovaný prehľad, ktorý obsahuje všetky relevantné informácie. Prvky, ktoré bránia vodičovi vo výhľade – napríklad stĺpik A, dvere alebo kapota, následne pôsobia „priehľadne“. Dizajnérsky tím a odborníci z Mercedes-Benz spolupracovali s technickými špecialistami z Magic Leap na vývoji a zdokonaľovaní zážitku z rozšírenej reality zobrazenej vo Vision One-Eleven pomocou najmodernejších okuliarov na rozšírenú realitu Magic Leap 2.
Trojrozmerné používateľské rozhranie predstavuje krok k používateľskému zážitku Mercedes-Benz, ktorý nie je obmedzený technológiou. Je súčasťou komplexnej vízie zameranej na rozšírenú realitu. V rámci tejto vízie už nie sú stredobodom technológie a hardvér. Sú plne integrované a bezproblémovo spĺňajú potreby a želania používateľov.
Medzi technologické novinky patrí nová koncepcia akumulátora s vysokovýkonnými, kvapalinou chladenými okrúhlymi článkami s novým chemickým zložením. Do tejto sľubnej koncepcie akumulátorov budúcnosti orientovaných na výkon boli implementované rozsiahle poznatky o vysokovýkonných pohonných jednotkách odborníkov na motoristický šport Mercedes-AMG z Brixworthu. Vision One-Eleven okrem toho disponuje dvoma výkonnými a pokročilými motormi YASA s axiálnym tokom. Mercedes-Benz vyvíja svoju technológiu spolu s YASA pre svoju novú generáciu elektrických pohonov až do sériového stavu vo veľkom meradle. YASA je anglický špecialista na elektromotory so sídlom v Oxforde a od júla 2021 je 100-percentnou dcérskou spoločnosťou Mercedes-Benz AG. Spoločnosť si tak zabezpečila prístup k unikátnej technológii budúcnosti. Táto technológia má potenciál posunúť e-mobilitu na novú úroveň výkonu.
„Motory s axiálnym tokom sú výrazne kompaktnejšie, ľahšie, no zároveň výkonnejšie ako porovnateľné radiálne motory, ktoré sa dnes používajú v 99 percentách všetkých elektromobilov. V motore s axiálnym tokom prebieha elektromagnetický tok najúčinnejšie rovnobežne s osou otáčania motora, zatiaľ čo v prípade motoru s radiálnym tokom sa pohybuje kolmo na os otáčania. V porovnaní s motormi s radiálnym tokom zaujme výrazne vyšším špičkovým a trvalým výkonom, ktorý sa stará o novú úroveň jazdnej dynamiky.“ Tim Woolmer, zakladateľ a technický riaditeľ YASA
Okrem hustoty výkonu a krútiaceho momentu je ďalšou veľkou výhodou úzka konštrukcia: tá znižuje hmotnosť a rozmery. Motor s axiálnym tokom váži len tretinu v porovnaní so súčasnými elektromotormi s rovnakým výkonom. Zároveň zaberá len tretinu priestoru v porovnaní s motorom s radiálnym tokom. To otvára dizajnérom úplne nové možnosti použitia a otvárajú sa nové perspektívy v dizajne pre elektrické, luxusné, športové autá, ako dokazuje Vision One-Eleven.
Budúca generácia motorov YASA s axiálnym tokom sa bude vyrábať v závode Mercedes-Benz v Berlíne-Marienfelde. Motory vyrábané v tomto závode tvoria jadro budúcich pohonných jednotiek v športovom segmente.